Gå til innhold
  • Bli medlem

Gassbrennere i moderat vinterkulde…


Anbefalte innlegg

Håkan S skrev (10 minutter siden):

Jag brukar vara bra på att avvika från ämnet men nu handlar det här om annat än gasbrännare.

Sist påtalade TS att brännaren blev orolig och bran okontrollerat med vänd tub och är brännaren ej avsed för detta bör man ej vända tid än när den börjar ta slut då den vänd kan ge en extra varm måltid,

Normalt är det en bygel/rör över brännarhuvudet om den är konstruerad för att kunna anv med vänd behållare,jag vände förra året på en halvfull 450 gr till en Trangia GB74 för att den gav för låg effekt vid ca 1100 möh och några få plusgrader men vände snabbt åter efter att den brann bättre.(ska gå enl tillv.att fungera att vändas på senaste modeller men alla håller ej med så det görs på egen risk med denna då det ej står i bruksanv.)

Optimus Vega har forvarmingsrør så den er absolutt designet for vendt gassboks. Nå skrev jeg heller ikke at den brant ukontrollert da jeg forsøkte dette tidligere i varmt vær, men at den virkelig kom til liv. Det var ingenting ukontrollert ved den prøvevendingen av boksen, bare mye futt. Dette ga meg sterk tro på denne løsningen i kaldt klima. Forvarmet i 20 sekunder med rettvendt boks før jeg snudde boksen. Synes denne løsningen virker snasen :) 

Har litt dilla på gassbrennere så her blir det også noen innkjøp i desember (halv skatt) 😜

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kristoffer Sandnes skrev (40 minutter siden):

For å gjøre dette enkelt. 

En flaske med pumpe og flytende drivstoff er så og si det samme som en gassboks. Bare at man står for trykket selv.

Eneste som skiller dette er egentlig 45sek-1.5min med forvarming der man enten heller en skvett rødsprit nedi eller bruker bensinen(om man ikke bruker bensin,  se tilbake på rødsprit).

Når forvarmingen holder på å dø ut åpner man bare ventilen og vipps er brenneren oppe å går. 

Jeg får ikke helt til å forstå hvorfor bensin/parafin eller hva det skulle være er så skummelt.

Lekkasje fra en gassbrenner er heller ikke noe særlig. Jeg er ganske sikker på at det finnes mang en gassbrenner med dårlige o-ringer som rett og slett er tikkende bomber.

De som fyrer parafin eller bensin er jeg nogenlunde sikker på at holder utstyret i orden. 

Kjøper man en multifuel/bensinbrenner så øver man med denne hjemme på gårdsplassen x antall ganger før den draes med på tur. Jeg anbefaler å plukke den I stykker å lære seg hvordan den er satt sammen før man i hele tatt begynner å bruke den.  Den burde også brenne en 30-40min/halv fuelflaske non stop for å se til at den er driftsikker nok til å ta med på tur.

Mea Culpa, er bare jeg som noen ganger kan bli litt i overkant eplekjekk å bare hoppe uti ting. Hvor komplisert kan det være liksom, tenker jeg litt for ofte. Skal absolutt angripe dette totalt annerledes dersom jeg kjøper meg en ny bensinbrenner senere. Synes forøvrig at Whisperlite Universial ser interessant ut… med tiden kanskje ?? ;) 

Endret av Skaubjønn på truger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anyways, tusen takk til dere alle for innspill :) det setter jeg stor pris på! Vil basert på innspillene deres forsøke meg med Vega i vinter og vente med JB til den kommer på tilbud. Blir nok noen prøvefyringer ved ulike temperaturer hjemme på terrassen for å se hva jeg kan vente meg av effekt på tur. 
 

Nå får vi bare smøre oss med tålmodighet og vente på at våte og kjipe november går over til snødekte og vakre desember. Frem med ski, pulk, telt og selvsagt bål og brenner ;) 

Good times ahead, good times indeed :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (1 minutt siden):

Mea Culpa, er bare jeg som noen ganger kan bli litt i overkant eplekjekk å bare hoppe uti ting. Hvor komplisert kan det være liksom, tenker jeg litt for ofte. Skal absolutt angripe dette totalt annerledes dersom jeg kjøper meg en ny bensinbrenner senere. Synes forøvrig at Whisperlite International ser interessant ut… med tiden kanskje ?? ;) 

Har du den utendørs på en stenhelle eller oppe på grillen kan du være så eplekjekk du bare vill, du finner fort ut av hva som er gunstig eller ikke 😅

MSR Whisperlite er i utgangspunktet en god brenner, men det er en ting som bekymrer meg og det er mengden kullos den produserer. Jeg bruker brennerene mine i telt og da vil jeg ha noe som produserer minst mulig av dette.

Whisperlite har desverre vært med i flere ulykker, jeg ville ikke anbefalt denne brenneren til noen som er fersk med bensinbrennere og bruk i telt. Hvis du ikke skal bruke den i telt har ikke dette så mye å si.

Stillebrennere er såklart mer behagelige enn bråkebrennere, men i de testene jeg har sett er det som oftest bråkebrennere som kommer best ut.

Mitt tips se etter en annen brenner 😊

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (7 minutter siden):

Har du den utendørs på en stenhelle eller oppe på grillen kan du være så eplekjekk du bare vill, du finner fort ut av hva som er gunstig eller ikke 😅

MSR Whisperlite er i utgangspunktet en god brenner, men det er en ting som bekymrer meg og det er mengden kullos den produserer. Jeg bruker brennerene mine i telt og da vil jeg ha noe som produserer minst mulig av dette.

Whisperlite har desverre vært med i flere ulykker, jeg ville ikke anbefalt denne brenneren til noen som er fersk med bensinbrennere og bruk i telt. Hvis du ikke skal bruke den i telt har ikke dette så mye å si.

Stillebrennere er såklart mer behagelige enn bråkebrennere, men i de testene jeg har sett er det som oftest bråkebrennere som kommer best ut.

Mitt tips se etter en annen brenner 😊

 

Flott innspill. Tenker egentlig at jeg er altfor uerfaren til så mye som å leke med tanken om fyring i telt. Varmeflaske i soveposen og varme steiner fra bålet opptil kroppen er det jeg planlegger for denne sesongen. Som du kan lese av innleggene mine vil det være russisk rulett med fyring i telt for meg på nåværende tidspunkt. 
Det er egentlig det jeg liker aller best med fjellforum, at man kan blottstille sin inkompetanse i forsøk på å bli mer kompetent. Ville aldri sagt alt jeg skrev her til en person på friluftsavdelingen på XXL eller Intersport. Ville enkelt og godt følt meg altfor dum. 
 

Hvilken brenner ville du anbefale til en som meg? En person helt uten erfaring med slike brennere? Tenker at enkelhet og brukervennlighet står sentralt. Lite Kullos er selvsagt også fint, men noe underordnet. 

Endret av Skaubjønn på truger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (30 minutter siden):

Flott innspill. Tenker egentlig at jeg er altfor uerfaren til så mye som å leke med tanken om fyring i telt. Varmeflaske i soveposen og varme steiner fra bålet opptil kroppen er det jeg planlegger for denne sesongen. Som du kan lese av innleggene mine vil det være russisk rulett med fyring i telt for meg på nåværende tidspunkt. 
Det er egentlig det jeg liker aller best med fjellforum, at man kan blottstille sin inkompetanse i forsøk på å bli mer kommentent. Ville aldri sagt alt jeg skrev her til en person på friluftsavdelingen på XXL eller Intersport. Ville enkelt og godt følt meg altfor dum. 
 

Hvilken brenner ville du anbefale til en som meg? En person helt uten erfaring med slike brennere? Tenker at enkelhet og brukervennlighet står sentralt. Lite Kullos er selvsagt også fint, men noe underordnet. 

Ingen spørsmål er for dumme, og en del selgere gir vel inntrykk for at de kan mer enn de faktisk vet. Så kunden ofte sitter igjen med å føle seg dum....

Det er mye bedre å hente informasjon fra feks fjellforum, her er de fleste steiner snudd på opp til flere ganger 😅

Du har opp til flere valg her men ut i fra det jeg leser trenger du en brenner man kan regulere enkelt. Slik at du kan både steke mat og koke vann.

Noen brennere kan kun brenne flytende drivstoff mens andre tar både flytende og gassboks som er kjekt for allround bruk.

Min allround brenner er en Primus Omnifuel II, er en relativt enkle brenner å bruke og god regulering for både stekning og koking av vann. Den er også relativt snill mtp kullos. Et annet valg er Optimus Polaris, men personlig liker jeg den ikke.

Hvis vi ser bort fra muligheten for bruk av gassboks er MSR Dragonfly en fin brenner som produserer lite kullos og har veldig god regulering.

Før du bestemmer deg for noe, kan jeg anbefale boken til Randulf Valle "Hvorfor er det så kaldt å være våt?"  Den vil gi deg en god del svar om forskjellige brennere og hvordan de har gjort det i forskjellige tester. 

Å lære seg dette er ikke vanskelig, det finnes masse informasjon å lese,  YouTube, noen arrangerer kurs for å lære bort hvordan en bruker en brenner. Bor du sentralt en plass i Norge er jeg bombesikker på at noen hjelper deg å bli trygg på bruk av en multifuel brenner.

Lykke til! 

Endret av Kristoffer Sandnes
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (7 timer siden):

Anyways, tusen takk til dere alle for innspill :) det setter jeg stor pris på! Vil basert på innspillene deres forsøke meg med Vega i vinter og vente med JB til den kommer på tilbud. Blir nok noen prøvefyringer ved ulike temperaturer hjemme på terrassen for å se hva jeg kan vente meg av effekt på tur. 
 

Nå får vi bare smøre oss med tålmodighet og vente på at våte og kjipe november går over til snødekte og vakre desember. Frem med ski, pulk, telt og selvsagt bål og brenner ;) 

Good times ahead, good times indeed :D 

Det er viktig at man kan spørre, og at man ikke blir hengt ut forde man ikke har den erfaringen andre har :-)   Man vil også få en del sprikende svar fordi vi har ulike erfaringer.

"Det fine med gode råd er at man kan lytte til dem, men behøver ikke å følge dem."

Du startet med at du hadde brukt spritbrenner, og da må jeg gjette på Trangia eller tilsvarende stødig sett med kjeler og panner.  Dette er i utgangspunktet et godt konsept, men spritbrenneren har litt for få muligheter, til denne kan tilpasses utrolig mye rart, gassbrenner med forvarmingsbøyle er rett og slett en oppgradering som gir helt ny og bedre opplevelse.  Det finnes andre merker, men pass på at du får noe med den forvarmingsbøylen som er gassforsyning som blir god og varm på vei til brenneren!

Når du har fyrt på full guffe et minutts tid kan du da trygt snu gassflaska på hode, og gassboksen funker bedre og lenegere når det er kaldt.  Det er mange gode råd her om type gassblanding og de er det viktig å sette seg inn i!  Butan passer dårlig, så jo mer isobutan, eller enda bedre propan som er i blandingen jo kaldere temeperatur kan du takle.  Full beholder virker bedre enn halvfull eller nesten tom. Under enkelte forhold så er ikke gassblandingen helt blandet, og da er den "beste gassen på toppen. Dette er det andre som kan mere om, men jeg ser for meg noe som et glass med vann og olje.  Når du har fått varme på brenneren så er det greit å snu flaska opp ned i tilfelle du trenger den letteste gassen når det blir kaldere.

Etter hvert så kan du gå vidre til bensinbrenner, men deu har en grei holdning til sikkerhet, og det går best når man føler seg trygg, men ikke er overmodig.  Der skal du få "full score"!

 

trangia gass.jpg

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode spørsmål, og mange gode råd og tips her.

Billig gass til sommerbruk er normalt ren butan som fordamper ned til -0,5C, i motsetning til vintergass som er en butan/isobutan-blanding (kokepunkt -10C), gjerne ispedd en liten andel propan (kokepunkt -40C) for enda bedre trykk og temperaturtoleranse. Har du brenner med forgasserbøyle (som på bildet over), så kan du i prinsippet bruke den billigste gassen på Biltema, så lenge du får boksen er over 0 grader når du tenner og varner opp røret på brennerhodet.

Hvis man ser bort fra at tomme tanker blir emballasje (det gjør også en tom flaske med flytende drivstoff), så er gass en utmerket energibærer med svært høy energitetthet pr gram i flytende tilstand. Personlig foretrekker jeg flytende drivstoff om vinteren, men en som det skrives over; det er viktig å lære seg å bruke (og kunne reparere) utstyret. Driftssikkerhet er åpenbart viktig, og med slangebrennere for bensin eller praffin (spesielt nyere modeller) så er det mange ting som kan ryke i kulda, som pakniner, slangekoblinger osv. Foretrekk modeller der alle sentrale komponenter inkludert pumpe som skrus inn i drivstoff-flaske er i metall, og ikke i plast. De eldre modellene er tyngre, men har også færre komponenter som kan ryke. Bruker man dem riktig, så krever de minimalt med vedlikehold, og med rett bruk og rett drivstoff så er heller ikke soting og dyser noe problem.

Jeg vil legge til et par ting om sikkerhet ved fyring i telt som kan være greit å ha med seg:

Avgasser:

Jeg skal ikke holde noen kjemiforelesning her, men butan, propan, bensin, parafin, diesel osv. er som kjent alle raffinerte oljeprodukter. De er ofte omtalt som hydrokarboner, fordi de alle er en variant av en Hydrogen/Carbon-forbindelse. Se bilde under. Merk at paraffin (Engelsk: "Kerosene") er det samme som Jet Fuel, og ligger mellom bensin og diesel. Merk også at både white spirit og vanlig tennveske er raffinerte paraffin-produkter, ssom kan brukes om hverandre i primuser og andre brennere. Det er ikke nødvendig å kjøpe spesiallaget "renset bensin" til over 100kr/liter eller spesialproduktet "fritidsparafin" på bensinstasjoner.

Alle relevante drifstoff for turbruk, både gass og flytende form, produserer avgasser som H2O (vann), CO2 (karbondioksyd) og heldigvis i mindre grad; den livsfarlige CO (karbonmonoksyd) som lett kan ta livet av en sovende person, og som legger seg langs bakken der du ligger, uavhengig av om du har åpne ventiler øverst i teltet.  En lettere forbindelse (dvs. flere H-molekyler, færre C-molekyler) vil produsere mer vanndamp (Hydrogenet binder seg til Oksygenet ved forbrenning, og blir til H2O i dampform, som i et telt blir til kondens, men også til luftfuktighet som reduserer isolasjonsevnen til alt fra sovepose til votter. Gass produserer derfor mer vanndamp og kondens enn bensin, og parafin marginalt mindre enn bensin. Det er fordi en tyngre forbindelse vil produsere vesentlig mindre vanndamp, men til gjengjeld vil en forbrenning som resulterer i mindre H2O normalt resultere i tilsvarende mer CO2, så ventilasjon er ikke mindre viktig av den grunn. Viktig: Dersom du bruker f.eks. kjeler med varmeveksler på bunnen eller en helt omsluttende vindskjerm a la stormkjøkken (som begge øker forbrenningens effektivitet men som også gjør at forbrenningen foregår med redusert oksygentilførsel), så vil forbrenningen samtidig generere mer CO og mindre CO2, og slike bør derfor reserveres for bruk i teltåpningen eller utendørs.

Kokepunkt/damptrykk/eksplosjonsfare:

Med gass er ikke eksplosjonsfaren noe å snakke om, ettersom det er nettopp faren for at man ikke får damptrykk overhodet som er problemet i lulda. Som nevnt over har ulike gasser ulike kokepunkt, dvs. temperatur der flytende veske går over i gassform (og du derigjennom får trykk på innsiden av en gassbeholder), som avgjør hvor lave temperaturer de kan brukes i. (Propan unntaket som er helt supert ned til -40, men propan har  - nettopp derfor - altfor høyt damptrykk til at det kan oppbevares på camping-gass-beholdere. Med rett adapter kunne du kjørt propan på enhver gassbrenner uten forgasserbøyle, men skal du ha med deg propan må du ha en sveiseflaske som veier flere kilo tom, og det er ikke spesielt tur-vennlig. Dessuten utgjør tanken i seg selv en eksplosjonsfare.)

Bensin er eksplosivt i dampform ned til -43C. Det betyr også at den fordelen bensin har ved at det blir mindre søl (dersom man søler) og i motsetning til paraffin så fordunster bensin raskt, det gjør også at søler du, så får du damp (gass), og må derfor ta forbehold som på en bensinstasjon mtp åpen flamme som stearinlys, sigaretter etc. Paraffin fordamper ikke før det blir +38C, og så varmt har du neppe hatt det i teltet, selv ikke om sommeren. Det gjør at du ikke trenger å tenke på annet enn generell brannfare ved søling av drivstoff. Dersom du er mer komfortabel med risikoen for løs mage (som håndteres med enkel vask og hygiene dersom du søler), enn du er med risikoen for eksplosiv brann, så er paraffin med rødsprit (eller anti-bac) som forvarming et godt valg.

En fordel med bruk av bensin er selvsagt at du slipper å ha med sprit til forvarming, fordi du kan bruke bensin fra hovedtanken til dette. Dersom du vil bruke bensin men har bekymringer for sikkerheten, så ville jeg valgt en integrert brenner med tank, rør og brennerhode i en og samme dings, og ikke en brenner med slange, koblinger, løs flaske og en pumpe som må monteres/demonteres hver gang. 

Bruk aldri diesel i en brenner selv om bruksanvisningen sier at det er mulig; diesel inneholder komponenter som gir mye sot og som kan gi tett dyse, nærmes uansett hvor riktig du gjør alt. Skal du skaffe deg en brenner for flytende drivstoff så er min påstand at rødsprit (eller anti-bac, som du kanskje har med uansett) til forvarming og paraffin som drivstoff (a.k.a tennveske eller white spirit) er den beste kombinasjon av god driftssikkerhet, lav kostnad og høy energitetthet. Jet Fuel er for øvrig ren paraffin, og selv om bensin har 2% høyere relativt hyrdogeninnhold enn paraffin, så er min erfaring med brennere som med bil (du kommer alltid lengre på en liter diesel enn på en liter bensin).

 

image.png.2e16e4aeb6618bd4eec91f74da18b915.png

 

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (20 timer siden):

Jeg sto bare der med en stupid minè, jeg forvarmet selvsagt med miljøbensinen som jeg pumpet opp i flasken??

Det er slik jeg gjør det. Jeg pumper opp trykk i flaska og slipper ut litt bensin av dysa. Det skal kun ørlite til da bensinbrennere trenger veldig lite forvarming (poenget med forvarmin er å få drivstoffet til å koke slik at det går over i gassform og bensin har lavt kokepunkt). Jeg ser på dysa mens jeg forsiktig åpner opp krana og når jeg ser det kommer en tynn stråle opp lar jeg den kanskje renne i ett sekund eller to før jeg lukker krana og tenner på (jo mer vind, jo mer bensin trengs til forvarming).

Joda, forvarming med bensin soter litt, men det meste brenner vekk under bruk. Resten lar jeg bare sitte på, eventuelt tørker av med et tørt papir i ny og ne. Litt sot har aldri plaget meg på noen måte. I det hele tatt synes jeg brennerne fungerer veldig bra, både de som går på parafin og de som går på bensin (og gass også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (13 minutter siden):

Det er slik jeg gjør det. Jeg pumper opp trykk i flaska og slipper ut litt bensin av dysa. Det skal kun ørlite til da bensinbrennere trenger veldig lite forvarming (poenget med forvarmin er å få drivstoffet til å koke slik at det går over i gassform og bensin har lavt kokepunkt). Jeg ser på dysa mens jeg forsiktig åpner opp krana og når jeg ser det kommer en tynn stråle opp lar jeg den kanskje renne i ett sekund eller to før jeg lukker krana og tenner på (jo mer vind, jo mer bensin trengs til forvarming).

Joda, forvarming med bensin soter litt, men det meste brenner vekk under bruk. Resten lar jeg bare sitte på, eventuelt tørker av med et tørt papir i ny og ne. Litt sot har aldri plaget meg på noen måte. I det hele tatt synes jeg brennerne fungerer veldig bra, både de som går på parafin og de som går på bensin (og gass også).

Var nok det at jeg ikke stengte ventilen til gassflaska han reagerte på. Åpnet dysa halvveis, ventet ca 5-10 sekunder og tente på brenneren. Har fått det klart for meg at jeg må fylle skålen til et visst nivå med bensin, deretter stenge tilførselen av drivstoff fullstendig. Opptenning av drivstoff i brenneren, vente på at flammen taper seg etter ca 1 minutts tid, deretter åpne dysen til flaska omlag 3 kvart åpen. 
Har jeg fått mer grep om akkurat dette nå tenker du? 
 

Har også tenkt tanken å forvarme med rødsprit når jeg senere kjøper brenner. Fungerer det greit? Samme konsept antar jeg? Forvarme til flamme avtar og begynner å slite, deretter åpne opp for jevn strøm 75%, eller noe sånt, med bensin eventuelt parafin?

Er ekstra flaske den eneste grunnen til at folk velger bort rødspriten til forvarming på tur? 
 

(takk for at du prøver å redde skinnet mitt angående opptenningen jeg gjorte første og hittil siste gang jeg overmodig gikk til verks med en multifuelbrenner) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (1 time siden):

Var nok det at jeg ikke stengte ventilen til gassflaska han reagerte på. Åpnet dysa halvveis, ventet ca 5-10 sekunder og tente på brenneren. Har fått det klart for meg at jeg må fylle skålen til et visst nivå med bensin, deretter stenge tilførselen av drivstoff fullstendig. Opptenning av drivstoff i brenneren, vente på at flammen taper seg etter ca 1 minutts tid, deretter åpne dysen til flaska omlag 3 kvart åpen. 
Har jeg fått mer grep om akkurat dette nå tenker du? 
 

Har også tenkt tanken å forvarme med rødsprit når jeg senere kjøper brenner. Fungerer det greit? Samme konsept antar jeg? Forvarme til flamme avtar og begynner å slite, deretter åpne opp for jevn strøm 75%, eller noe sånt, med bensin eventuelt parafin?

Er ekstra flaske den eneste grunnen til at folk velger bort rødspriten til forvarming på tur? 
 

(takk for at du prøver å redde skinnet mitt angående opptenningen jeg gjorte første og hittil siste gang jeg overmodig gikk til verks med en multifuelbrenner) 

Dette finner du enklest ut av å prøve ute.

1: Pump opp trykk.

2: Fyll rødsprit i skålen/på veken, eller slipp ut bensin via brenneren. Tenn på. Skjerm for vind hvis det lar seg gjøre.

3: Når det er brent ut, eller nesten brent ut, åpne forsiktig ventilen på brenneren. Dersom den ikke tenner av siste restflammen fra forvarmingen, tenn på gasssen som slippes ut.

4A: Dersom den brenner fint, la den gå noen sekunder før du skrur opp til ønsket effekt og lag mat. Er effekten lav, pump litt mer trykk.

4B: Dersom det kommer store gule flammer var forvarming utilstrekkelig. Steng og la brenner kjøle seg litt, og forvarm på nytt.

Tips er å heller forvarme litt for mye enn litt for lite. Dvs. ikke vær sparsommelig med forvarmingsvæsken i begynnelsen.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (6 minutter siden):

Var nok det at jeg ikke stengte ventilen til gassflaska han reagerte på. Åpnet dysa halvveis, ventet ca 5-10 sekunder og tente på brenneren.

Aha. Her aner jeg bål ja. 🔥

Skaubjønn på truger skrev (9 minutter siden):

vente på at flammen taper seg etter ca 1 minutts tid

Tror ikke bensin trenger så lang tid, men det er ikke feil å forvarme godt heller da. Men da ville jeg kanskje heller gått for rødsprit, for bensin soter mer enn rødsprit.

Skaubjønn på truger skrev (9 minutter siden):

Har også tenkt tanken å forvarme med rødsprit når jeg senere kjøper brenner. Fungerer det greit?

Ja, det går helt greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også høre når bensinen koker hvis det er noenlunde stille rundt deg. Det vil jo være litt bensin i brenneren etter at du har sluppet ut litt til forvarming, og når denne koker høres det ut som det kommer gass ut av dysa. Man ser det også på flammene. Dette bruker jeg som tegn på at brenneren er varm nok. Dette varer bare 2-3 sekunder til bensinen er kokt bort, så man må følge godt med. Etter hvert finner man ut at man kan redusere på forvarminga, for oppvarming noe særlig lengre enn dette er egentlig bare kjedelig venting på å komme i gang med kaffen. Jeg skrur gjerne opp krana for drivstoff i god tid før forvarminga brenner ut (sparer ei fyrstikk!), men det er viktig å bare skru opp litt, for flammene til forvarminga bruker opp mye oksygen, så brenneren klarer bare å gå med veldig liten flamme så lenge forvarminga foregår. Når forvarminga dempes og til sist slukker kan man guffe på mer og mer. Blir det gule blaff og host, så skru ned litt og vent. Brennere er litt forskjellige på hvor godt de fungerer før de er ordentlig varme.

Akkurat det samme vil gjelde for parafin, men siden man bruker rødsprit til oppvarming er man ikke garantert at det er parafin i brennerhodet til å begynne med (vil også gjelde for bensin hvis du forvarmer med rødsprit). Jeg slipper derfor ørlite parafin ut rett etter at jeg har tent forvarminga og stenger superraskt igjen når jeg ser at flammene blafrer opp fordi det kommer parafin ut av dysa (hånda på rettet klar til å stenge). Nå er det parafin i brenneren klar til å kokes så du kan høre det.

Hvis du forvarmer med rødsprit og finner ut at du trengte litt mer forvarming, så la brenneren avkjøle seg. Det er mulig å tømme rødsprit på en varm brenner, men denne vil koke øyeblikkelig og du vil kunne få et skikkelig blaff i det den antennes. Ikke for nybegynnere i hvert fall. Og tøm aldri rødsprit rett fra flaska på en brenner som kan være varm og/eller ha flammer du ikke ser. Det kan for eksempel fremdeles være en liten flamme inni brennerhodet som du ikke ser, og antennes rødspriten på brenneren vil det fort oppstå et blaff som kan nå tuten av flaska, og inne i flaska er det masse rødspritdamp.

Endret av Skogens Stønn
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

Du kan også høre når bensinen koker hvis det er noenlunde stille rundt deg. Det vil jo være litt bensin i brenneren etter at du har sluppet ut litt til forvarming, og når denne koker høres det ut som det kommer gass ut av dysa. Man ser det også på flammene. Dette bruker jeg som tegn på at brenneren er varm nok. Dette varer bare 2-3 sekunder til bensinen er kokt bort, så man må følge godt med. Etter hvert finner man ut at man kan redusere på forvarminga, for oppvarming noe særlig lengre enn dette er egentlig bare kjedelig venting på å komme i gang med kaffen. Jeg skrur gjerne opp krana for drivstoff i god tid før forvarminga brenner ut (sparer ei fyrstikk!), men det er viktig å bare skru opp litt, for flammene til forvarminga bruker opp mye oksygen, så brenneren klarer bare å gå med veldig liten flamme så lenge forvarminga foregår. Når forvarminga dempes og til sist slukker kan man guffe på mer og mer. Blir det gule blaff og host, så skru ned litt og vent. Brennere er litt forskjellige på hvor godt de fungerer før de er ordentlig varme.

Akkurat det samme vil gjelde for parafin, men siden man bruker rødsprit til oppvarming er man ikke garantert at det er parafin i brennerhodet til å begynne med (vil også gjelde for bensin hvis du forvarmer med rødsprit). Jeg slipper derfor ørlite parafin ut rett etter at jeg har tent forvarminga og stenger superraskt igjen når jeg ser at flammene blafrer opp fordi det kommer parafin ut av dysa (hånda på rettet klar til å stenge). Nå er det parafin i brenneren klar til å kokes så du kan høre det.

Hvis du forvarmer med rødsprit og finner ut at du trengte litt mer forvarming, så la brenneren avkjøle seg. Det er mulig å tømme rødsprit på en varm brenner, men denne vil koke øyeblikkelig og du vil kunne få et skikkelig blaff i det den antennes. Ikke for nybegynnere i hvert fall. Og tøm aldri rødsprit rett fra flaska på en brenner som kan være varm og/eller ha flammer du ikke ser. Det kan for eksempel fremdeles være en liten flamme inni brennerhodet som du ikke ser, og antennes rødspriten på brenneren vil det fort oppstå et blaff som kan nå tuten av flaska, og inne i flaska er det masse rødspritdamp.

Har kun brukt rødsprit ved to anledninger tidligere (da til stormkjøkken..) før jeg skiftet permanent til gass, eller ihvertfall ble forelsket i gass, men ble først klar over dette med forsiktighet rundt etterfylling av rødsprit i glovarm beholder eller med usynlige småflammer (men gjorde aldri denne feilen vel og merke) i ettertid her på forumet.Lever risikofylt på tur jeg tydeligvis, hehe. Lykken har utkonkurrert forstanden så langt antar jeg. Jeg er takknemlig for at du minner meg på dette også i møte med bensinbrennere. Det er så fort gjort å finne på noe slikt alvorlig tull og tøys når man er rookie.
 

Men altså, kan noe gå virkelig galt dersom jeg forvarmer med sprit, men åpner bensintilførselen for tidlig? Kan jeg blåse av meg hodet eller svi av øyevipper og øyebryn? Eller er det bare snakk om at slike feil er kjedelige og drøyer de kulinariske opplevelsene med noen minutter? 

Endret av Skaubjønn på truger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (4 timer siden):

Men altså, kan noe gå virkelig galt dersom jeg forvarmer med sprit, men åpner bensintilførselen for tidlig? Kan jeg blåse av meg hodet eller svi av øyevipper og øyebryn? Eller er det bare snakk om at slike feil er kjedelige og drøyer de kulinariske opplevelsene med noen minutter? 

Prøv. Dvs, du bør prøve på dette for å se hva som skjer.

Du får stor gul flamme, som forsvinner når du stenger ventilen. Det kommer til å skje en og annen gang i begynnelsen uansett.

Du kan sikkert bli litt skremt om du har ansiktet over primusen når du fyrer i gang, så ikke ha tryner rett over brenneren.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Optimus 111 fungerer vanlig røsprit helt topp. Jeg har vært litt gjerrig med den og fått problemer med for dårlig forvarming. Lønner seg å fylle skålen full og få skikkelig forvarming. Da brenner den perfekt på første forsøket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (Akkurat nå):

Et spørsmål til sprit til forvarming: hvilken sprit kan man egentlig bruke? Er vanlig rødsprit innafor? 

Rødsprit er helt topp. Brenner rent og med høy varme. Ulempen med rødsprit er at det er tilsatt stoffer med en ugrei smak (for at ingen skal kunne drikke det som sprit), så hvis du søler på fingrene så gir det vond smak.

Bioetanol (brensel til bio-peis) er også billig og funker i de fleste temperaturer; den soter heller ikke, men brenner med noe gulere flamme og mindre varme.

En (for tiden) svært rimelig variant, som også har flere formål, er håndsprit. Bare pass på at du kjøper noe som er rimelig flytende (ikke fast gele) og med høyest mulig alkoholinnhold. For tiden selger Kiwi små, hendige 200ml flasker med håndsprit for 50 øre stykket. (De kostet opprinnelig kr 39,-, men butikkene brenner nå inne med et varelager av sprit i kjølvannet av pandemien..) Dett er garantert den billigste spriten du får kjøpt :-). Jeg har selv kjøpt et dusin småflasker og brukt dette til forvarming av primus, og det funker som bare det, med mindre søl og med enkel hånd-hygiene før matlagingen som bonus. Det av innholdet som ikke er sprit blir til et slags støv i forvarmings-skåla som du bare blåser bort eller fjerner med fingeren. Ingen sot.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Några få tillägg :

- efter samtal och e-post till seriösa företag som säljer till företag så ska man Aldrig anv adapter mellan  propan flaska (gasol)till camping kök som ska  gå på engångsbehållare pga ökad olycksrisk med olycka tryck och då ej konstruerat för detta spec slangar och kopplingar.

-anv T-sprit ell Tenol till förvärming av både fotogen och bensin vid bruk i Absider spec i mindre tält

- anv fotogen spec i stark kyla pga mindre exp risk än bensin ber på flampunkt 

- träna med aktuellt kök samt ev reserv kök ev ha extra burk i sovsäck om ett kök som går på både gas och flytande bränsle

-kolla på karta om ev bäckar under snön och ej midvinter för att få vatten utan att smälta snö

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en handlingens mann idag så nå har jeg en flunkende ny MSR XGK Exped stående foran meg på bordet :) Prøveåpnet både den og Whisperlite på Friluftsmagasinet og ble betatt av hvor stødig og solid den virket, også i forhold til Whisperlite som jeg er sikker på at er en meget god brenner. Kjøpte Fuel bottle (i liten størrelse, var dessverre kun den de hadde i butikk…) og maintenance kit. 
Tror denne overlever meg i livslengde. Virket svært solid. Nå blir det prøvefyring enten idag eller imorgen kveld etter jobb. 
Liker også MSR sin festeanordning mellom pumpestykket og slange. 

 

Nå blir det gøy fremover. Barnet kommer frem i meg. Nå må jeg bare finne ut hvilken dyse som er på, eller bytte den med bensindyse. Tror dette blir bra, ihvertfall sett ilys av at jeg faktisk skal lese bruksanvisningen og se på YouTube-videoer før jeg går løs på den :)

Så da kan jeg forvarme denne med rødsprit? :) 

Endret av Skaubjønn på truger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han Derre skrev (1 time siden):

Rødsprit er helt topp. Brenner rent og med høy varme. Ulempen med rødsprit er at det er tilsatt stoffer med en ugrei smak (for at ingen skal kunne drikke det som sprit), så hvis du søler på fingrene så gir det vond smak.

Bioetanol (brensel til bio-peis) er også billig og funker i de fleste temperaturer; den soter heller ikke, men brenner med noe gulere flamme og mindre varme.

En (for tiden) svært rimelig variant, som også har flere formål, er håndsprit. Bare pass på at du kjøper noe som er rimelig flytende (ikke fast gele) og med høyest mulig alkoholinnhold. For tiden selger Kiwi små, hendige 200ml flasker med håndsprit for 50 øre stykket. (De kostet opprinnelig kr 39,-, men butikkene brenner nå inne med et varelager av sprit i kjølvannet av pandemien..) Dett er garantert den billigste spriten du får kjøpt :-). Jeg har selv kjøpt et dusin småflasker og brukt dette til forvarming av primus, og det funker som bare det, med mindre søl og med enkel hånd-hygiene før matlagingen som bonus. Det av innholdet som ikke er sprit blir til et slags støv i forvarmings-skåla som du bare blåser bort eller fjerner med fingeren. Ingen sot.

Svært godt og informativt innlegg, tusen takk :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag  som har en Kap-Artic med 207 brännare får värma så länge att jag sätter på kastrullen med vatten under tiden och det brinner ofta lite runt om så man ser när det börjar ta slut på T-spriten eller hör på ljudet,denna brännaren vill man helst slippa värma 2 gr så ofta lite för mkt och har en gammal olje kanna med pip för att hälla på rätt ställe men har en ränna ner till brännaren med lite tyg då fungerar även med mindre flaska.

Ska testa kina brännarna som Optimus polaris och se om de duger men då jag missat köpa tyst brännarhatt av Berni så får man anv öronproppar el kanske fixa en egen koppar borde fungera bra är väl gjutbrons i den gamla mod som såldes på Optimus 207 är det plåt som tål hög temp.(nya modeller fung ej bra och är för dyra ifh till köket)

Bensin har jag nog övat klart med iaf på min Bulin brännare då jag funderade på att hämta brandfilten när flammorna var som högst kan vara öppningen i ventilen på flaskvredet som är för stort och man får stänga nästan omg 2-3 s blir för mkt bensin i skålen.(finns film eller bilder här på sidan var nog 30-40 cm höga)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bonusmeteriale: Jeg er i videohummør i kveld (trenger å teste de nye mikrofonene), så en liten forklaring av forvarming (og en lite brukt, men relativt effektiv forvarmingsmetode som også kan brukes som ekstra forvarming hvis bensinen/rødspriten brant ut før brenneren ble varm nok)

 

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (5 timer siden):

Her kan du se hva som skjer (riktignok forvarming med bensin, men det gjør ingen forskjell i så måte)

 

 

Genial brenner å slukke, men jeg har aldri sett en brenner som hoster like mye i oppstarten som den der. Gjør den alltid det?

Jeg ligger i soveposen i enmannstelt og fyrer opp mine innendørs, det hadde jeg ikke turt med den du har 😅

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.