Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger jeg et mellomlag til? Innspill til pakkliste mottas med takk.


Kia Ora

Anbefalte innlegg

Hei, jeg holder på å tilpasse bekledningen og "tursystemet" mitt, og har et par vurderinger jeg er usikker på. Rettere sagt tilpasning av mellomlag. Jeg skjønner samtidig at jeg må prøve ut litt mer selv, for å se hva som fungerer for min del. Mine fjellturer har stort sett vært om sommeren, med bomullsskjorter, feltskjorte, ullgenser og regnklær. Nylig har jeg derimot oppgradert til et bedre og lettere system, der jeg altså sitter igjen med et par spørsmål.

Dette er hva jeg har per i dag, som jeg tenker å bruke/ta med (3-sesongs, mest sommer):

Innerste lag (nesten alt er kjøpt nytt i år, har ikke brukt disse ennå):

  • Icebreaker tynn merino-boxer
  • Icebreaker Tech Lite merino 150 t-skjorte
  • Devold Breeze, 1 stk. kortermet og 1 stk. langermet merino t-skjorte
  • Icebreaker longs, merino 150
  • To par ullstrømper (har fra før)

Mellomlag (her tenker jeg å kutte ut ullgenser og andre gensere jeg har brukt):

  • Arcteryx Delta LT fleecejakke (har bestilt, ennå ikke prøvd)
  • Haglöfs Essens Lim dunjakke (ennå ikke prøvd), til bruk i camp når jeg fryser
  • Jeg vil også kjøpe en Simms Bugstopper hoody skjorte, til bruk i camp/når jeg fisker. Denne skal jeg ikke gå med.

Ytterlag:

  • Turbukse Fjellreven KEB
  • Regnbukse Outdoor Research Foray (ikke prøvd ennå)
  • Jakke Bergans Microlight (ikke prøvd ennå)
  • Jakke Norrøna Falketind

Dette er altså hva jeg tenker å ta med/bruke på mine fjellturer, 3-sesongs, men mest sommer. Jeg har også bestilt en Arcteryx Atom LT jakke, som jeg ikke tenker å bruke på sommerturer i fjellet.

Dilemmaet

Eller rettere sagt spørsmålene. Er det kaldt (knapt plussgrader) og mye vind, kan det bli surt, selv når man går. Kanskje holder det med kun merinobasen under ei vind- eller skalljakke. Alternativet er å bruke Delta LT-fleecen i tillegg, men jeg lurer på om den kan bli for varm. Er det noen som har gått med Arceteryx Delta LT i knapt plussgrader? Eller er den heller bedre utelukkende i camp? Et annet alternativ er å kjøpe en veldig tynn fleece til, for å bruke sammen med merinobasen, hvis det er skikkelig surt når jeg går. Jeg har googlet mye, men finner ikke noe som i så fall passer (en veldig tynn fleece til sommerbruk). Nå kan jeg sikkert ha på et ekstra merinoplagg ved gange i surt vær, men det er kanskje bedre med en tynn fleece? Og er Delta LT-jakka bløt av svette, hvis jeg går med den, så trenger jeg et annet hovedplagg i camp, når det er litt småkjølig. Eller bør jeg ha med et mellomtykt ullplagg, som er et godt valg for de fleste forhold (f.eks. en tynn Woolpower genser)?

Dette blir i overkant mye klær etter hvert, og flere her inne tenker nok at mellomlag ved gange er overkill. Men jo, jeg fryser ganske lett, og liker å holde meg komfortabel. Men jeg føler det er noe som "mangler" i lista mi, altså et plagg for mellomlag. Går jeg med Arcteryx Delta LT, så bør jeg ha et annet OK varmt plagg til camp, tenker jeg, for småkjølige kvelder. Så har jeg dunjakka hvis det blir enda kaldere.

Noen innspill til oppsettet og det jeg nevner? Vil Delta LT være "brukendes" under gange med sekk, i noen få pluss? Evt. anbefalinger til en veldig tynn fleece til sommerbruk? Føler som sagt jeg trenger to (mellom)plagg til småkjølige forhold, en for gange og en for camp. Så er det som jeg sa innledningsvis, når jeg får prøvd investeringene/plaggene til sommeren, så finner jeg ut mer om behovene i praksis også. Men greit å være så forberedt som mulig.

For øvrig, resten av "tursystemet" består av en Osprey Aether 70 liters ryggsekk, Sea to Summit Ultralight Insulated liggeunderlag, og sovepose Cumulus X-lite 400 (jeg fikk tilpasset tcomf til cirka -2). Sistnevnte produkt er for øvrig svært mye sovepose for pengene (!). Jeg har også lettere poser, som velges ut fra værmeldinga. Så blir det å investere i telt i løpet av vinteren, enten et Durston X-Mid 2 Solid eller et Sierra Designs Meteor 3000 2p.

Alle innspill mottas med takk.

 

Endret av Kia Ora
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker Microlight mye, den "lekker" bittelitt vind, men på mange måter er det en fordel, fordi den samtidig lufter ut.

Jeg bruker aldri mellomlag til å gå med, men endrer heller trøya avhengig av temperatur og vind. Jeg bruker en del HH Lifa merino under når den a'la Devold breeze blir for spe. Det doble laget stopper restvinden som lekker gjennom Microlight'en. Så sant viden ikke er så kraftig at jakka blir liggende helt tett på kroppen, og dermed det blir kuldegjennomslag, fungerer dette fint ned til -10 for min del. Er vinden for kraftig, bytter jeg til en kraftigere jakke. Neste trinn nedover i temperatur er den kraftige jakka og 200g Woolpower i stedet for HH.

Hiver dunis (MH Ghost Whisperer) enten over eller under jakke (alt etter som hva som er praktisk) i pauser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellomlag bruker jeg nesten aldri, det er kun på vinteren før jeg har fått opp varmen eller på 2000 meters topper i jotunheimen.

En tynn syntetisk isolasjonsjakke ellee fleecegenser er rikelig.

Samtidig har jeg med en tykkere isolasjonsjakke til bruk i camp/pauser.

En ullskjorte med høy hals og glidelås i halsen, samt en tynn vindtett jakke som dekker godt.

Det er nok for meg for alle forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre ting jeg kan tenke meg til bruk som mellomlag er Heldre Skarven jakke. Den har hette og har for i Thinsulate. - Ikke så pakkbar som Røros Ligth Insulated jacket. Men, en god del rimeligere.

Selv om du ikke vil ha en tradisjonell ullgenser, så har Aclima Fleecewool og Woolshell. Kanskje det kunne være aktuelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel muligheten til tre lag ull på overkroppen og det burde holde under gange. Eventuelt en tynn fleece sak i tillegg. Det som gjør susen er en jakke som holder unna for vinden, samt at du kan dekke hendene (hansker, votter) og hals/ansikt med hette, skjerf, buff, ekstra lue. Er hode og hender varme, så hjelper det veldig på komforten.

Dunjakke i leir og i sovepose på de kaldeste nettene er fint, men blir fort for varmt under gange og de samler lett fuktighet.

Min kombinasjon for kalde dager er en nettingtrøye i synt/ull og en lett vindjakke med hette. En ulltrøye med hette og lange ermer og hansker, buff og lue ligger klar om det skulle bli ekstra hustrig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Randulf Valle, med podcasten Uteliv viser til en forskningsrapport fra det svenske Arbeidslivinstituttet;

"Det viste seg faktisk at man kun trengte to sokker på 200 g/m2 for å få bedre isolasjonsevne enn én sokk på 800 g/m2. "

Samt at man får større økning i isolasjonsevnen med sokker i en uisolert sko, enn i en sko med tykt fôr. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kia Ora skrev (16 timer siden):

Hei, jeg holder på å tilpasse bekledningen og "tursystemet" mitt, og har et par vurderinger jeg er usikker på. Rettere sagt tilpasning av mellomlag. Jeg skjønner samtidig at jeg må prøve ut litt mer selv, for å se hva som fungerer for min del. Mine fjellturer har stort sett vært om sommeren, med bomullsskjorter, feltskjorte, ullgenser og regnklær. Nylig har jeg derimot oppgradert til et bedre og lettere system, der jeg altså sitter igjen med et par spørsmål.

Dette er hva jeg har per i dag, som jeg tenker å bruke/ta med (3-sesongs, mest sommer):

Innerste lag (nesten alt er kjøpt nytt i år, har ikke brukt disse ennå):

  • Icebreaker tynn merino-boxer
  • Icebreaker Tech Lite merino 150 t-skjorte
  • Devold Breeze, 1 stk. kortermet og 1 stk. langermet merino t-skjorte
  • Icebreaker longs, merino 150
  • To par ullstrømper (har fra før)

Mellomlag (her tenker jeg å kutte ut ullgenser og andre gensere jeg har brukt):

  • Arcteryx Delta LT fleecejakke (har bestilt, ennå ikke prøvd)
  • Haglöfs Essens Lim dunjakke (ennå ikke prøvd), til bruk i camp når jeg fryser
  • Jeg vil også kjøpe en Simms Bugstopper hoody skjorte, til bruk i camp/når jeg fisker. Denne skal jeg ikke gå med.

Ytterlag:

  • Turbukse Fjellreven KEB
  • Regnbukse Outdoor Research Foray (ikke prøvd ennå)
  • Jakke Bergans Microlight (ikke prøvd ennå)
  • Jakke Norrøna Falketind

Dette er altså hva jeg tenker å ta med/bruke på mine fjellturer, 3-sesongs, men mest sommer. Jeg har også bestilt en Arcteryx Atom LT jakke, som jeg ikke tenker å bruke på sommerturer i fjellet.

Dilemmaet

Eller rettere sagt spørsmålene. Er det kaldt (knapt plussgrader) og mye vind, kan det bli surt, selv når man går. Kanskje holder det med kun merinobasen under ei vind- eller skalljakke. Alternativet er å bruke Delta LT-fleecen i tillegg, men jeg lurer på om den kan bli for varm. Er det noen som har gått med Arceteryx Delta LT i knapt plussgrader? Eller er den heller bedre utelukkende i camp? Et annet alternativ er å kjøpe en veldig tynn fleece til, for å bruke sammen med merinobasen, hvis det er skikkelig surt når jeg går. Jeg har googlet mye, men finner ikke noe som i så fall passer (en veldig tynn fleece til sommerbruk). Nå kan jeg sikkert ha på et ekstra merinoplagg ved gange i surt vær, men det er kanskje bedre med en tynn fleece? Og er Delta LT-jakka bløt av svette, hvis jeg går med den, så trenger jeg et annet hovedplagg i camp, når det er litt småkjølig. Eller bør jeg ha med et mellomtykt ullplagg, som er et godt valg for de fleste forhold (f.eks. en tynn Woolpower genser)?

Dette blir i overkant mye klær etter hvert, og flere her inne tenker nok at mellomlag ved gange er overkill. Men jo, jeg fryser ganske lett, og liker å holde meg komfortabel. Men jeg føler det er noe som "mangler" i lista mi, altså et plagg for mellomlag. Går jeg med Arcteryx Delta LT, så bør jeg ha et annet OK varmt plagg til camp, tenker jeg, for småkjølige kvelder. Så har jeg dunjakka hvis det blir enda kaldere.

Noen innspill til oppsettet og det jeg nevner? Vil Delta LT være "brukendes" under gange med sekk, i noen få pluss? Evt. anbefalinger til en veldig tynn fleece til sommerbruk? Føler som sagt jeg trenger to (mellom)plagg til småkjølige forhold, en for gange og en for camp. Så er det som jeg sa innledningsvis, når jeg får prøvd investeringene/plaggene til sommeren, så finner jeg ut mer om behovene i praksis også. Men greit å være så forberedt som mulig.

For øvrig, resten av "tursystemet" består av en Osprey Aether 70 liters ryggsekk, Sea to Summit Ultralight Insulated liggeunderlag, og sovepose Cumulus X-lite 400 (jeg fikk tilpasset tcomf til cirka -2). Sistnevnte produkt er for øvrig svært mye sovepose for pengene (!). Jeg har også lettere poser, som velges ut fra værmeldinga. Så blir det å investere i telt i løpet av vinteren, enten et Durston X-Mid 2 Solid eller et Sierra Designs Meteor 3000 2p.

Alle innspill mottas med takk.

 

Jeg pleier å gå med Brynje syntetisk nettingsinglet, ulltrøye (tykkelse etter temperatur), og så har jeg en fleece vest jeg hiver på i nedoverbakke (bor på Vestlandet, så det er enten opp eller ned) og en allværsjakke over. Er det varmt (men vind/regn) går jeg bare med Brynje under jakken. 
 

Ellers har jeg med en ekstra sokker, bokser og en T-skjorte til å sove i. Og en isolasjonsjakke. Underkroppen får varierende behandling. Ofte shorts eller shorts med thights. Om vinteren bukse og stilongs. I møkkavær drar jeg gjerne en poncho over hele sulamitten, men pleier som oftest ikke dra ut når det er meldt lengre perioder med møkkavær :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår/høst: Så lenge jeg holder meg i bevegelse så går jeg i to tynne gensere der innerste er Nike DryFit og den andre er en helt tynn syntetisk genser fra Stormberg. Unntaket er når det enten blåser eller regner mye. Da går skalljakken utenpå. Dette benytter jeg frem til det blir kaldere enn ca -5. Det skal sies at jeg gjerne går med høyt aktivitetsnivå.  Jeg "går meg som regel tørr" så lenge det bare er yr eller småregn i lufta.

Vinter bruker jeg gjerne en syntetisk nettingbrynje under. Og eller samme oppsett. Det gir litt mer luftisolasjon i oppsettet. Også her er gjerne aktivitetsnivået høyt da det nesten alltid henger en tyngre pulk på slep. 

Men igjen, og som du selv sier, dette er ganske indviduelt. Jeg har f.eks jaktet sammen med folk som med omtrent samme aktivitetsnivå må ha isolasjonsjakke alle Atom eller tykkere på for å holde seg varme med samme nivå av aktivitet så forskjellene er store!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du har en god start der jeg :)

Bruker selv mye av den tynneste ullen om sommeren, og så er det bare å legge til flere lag hvis man trenger. jeg blir ganske varm i aktivitet, men tåler vind dårlig. Så når jeg går så bruker jeg nesten konsekvent et lag med korte ermer og et lag med lange ermer over, av den tynne ullen. Det puster godt og tar unna overraskende bra med vind.

Ellers ta jeg ikke med vindjakke, bruker i så fall skalljakka. 

Men uansett varierer jeg alltid med tøyet, kan ikke tenke meg at jeg noen gang har pakket likt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar. Tipper jeg prøver med et ekstra lag tynn merinoull som baselayer når jeg går, hvis det blir kaldt. Så får jeg heller prøve noe annet hvis det ikke fungerer godt nok. Har sjekket alle tipsene om produkter, og tenker HH Lifa Merino ser mest interessant ut. Er nok fin til skiturer om vinteren også. Men som sagt, jeg får heller prøve ut det jeg har først, og se om merinoen jeg har blir nok. Mulig jeg kjøper en langermet Breeze til, hvis jeg blir fornøyd med tynn merino under gange. Fint å ha noe som er tørt i sekken også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale denne fleecejakka som mellomlag fra Mountain Equipment: https://www.xcsports.com/mountain-equipment/147667/lumiko-hooded-jacket-acid-ombre-m

Den er veldig tynn og tettsittende, men stretchy og veldig komfortabel. Tar ikke mye plass hverken under skalljakka eller i sekken. Har holdt lenge som mellomlag på vinterturer for min del.

Har Foray-buksa fra Outdoor Research. Veldig grei og lett gore-tex å hive på utenpå f.eks Keb-buksa eller shortsen hvis det skulle røyne på. Glidelås hele veien gjør den lett å få på, og dermed også god lufting. Kan skrive under på at den er helt vanntett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kia Ora skrev (På 31.10.2022 den 16.12):

Hei, jeg holder på å tilpasse bekledningen og "tursystemet" mitt, og har et par vurderinger jeg er usikker på. Rettere sagt tilpasning av mellomlag. Jeg skjønner samtidig at jeg må prøve ut litt mer selv, for å se hva som fungerer for min del. Mine fjellturer har stort sett vært om sommeren, med bomullsskjorter, feltskjorte, ullgenser og regnklær. Nylig har jeg derimot oppgradert til et bedre og lettere system, der jeg altså sitter igjen med et par spørsmål.

Dette er hva jeg har per i dag, som jeg tenker å bruke/ta med (3-sesongs, mest sommer):

Innerste lag (nesten alt er kjøpt nytt i år, har ikke brukt disse ennå):

  • Icebreaker tynn merino-boxer
  • Icebreaker Tech Lite merino 150 t-skjorte
  • Devold Breeze, 1 stk. kortermet og 1 stk. langermet merino t-skjorte
  • Icebreaker longs, merino 150
  • To par ullstrømper (har fra før)

Mellomlag (her tenker jeg å kutte ut ullgenser og andre gensere jeg har brukt):

  • Arcteryx Delta LT fleecejakke (har bestilt, ennå ikke prøvd)
  • Haglöfs Essens Lim dunjakke (ennå ikke prøvd), til bruk i camp når jeg fryser
  • Jeg vil også kjøpe en Simms Bugstopper hoody skjorte, til bruk i camp/når jeg fisker. Denne skal jeg ikke gå med.

Ytterlag:

  • Turbukse Fjellreven KEB
  • Regnbukse Outdoor Research Foray (ikke prøvd ennå)
  • Jakke Bergans Microlight (ikke prøvd ennå)
  • Jakke Norrøna Falketind

Dette er altså hva jeg tenker å ta med/bruke på mine fjellturer, 3-sesongs, men mest sommer. Jeg har også bestilt en Arcteryx Atom LT jakke, som jeg ikke tenker å bruke på sommerturer i fjellet.

Dilemmaet

Eller rettere sagt spørsmålene. Er det kaldt (knapt plussgrader) og mye vind, kan det bli surt, selv når man går. Kanskje holder det med kun merinobasen under ei vind- eller skalljakke. Alternativet er å bruke Delta LT-fleecen i tillegg, men jeg lurer på om den kan bli for varm. Er det noen som har gått med Arceteryx Delta LT i knapt plussgrader? Eller er den heller bedre utelukkende i camp? Et annet alternativ er å kjøpe en veldig tynn fleece til, for å bruke sammen med merinobasen, hvis det er skikkelig surt når jeg går. Jeg har googlet mye, men finner ikke noe som i så fall passer (en veldig tynn fleece til sommerbruk). Nå kan jeg sikkert ha på et ekstra merinoplagg ved gange i surt vær, men det er kanskje bedre med en tynn fleece? Og er Delta LT-jakka bløt av svette, hvis jeg går med den, så trenger jeg et annet hovedplagg i camp, når det er litt småkjølig. Eller bør jeg ha med et mellomtykt ullplagg, som er et godt valg for de fleste forhold (f.eks. en tynn Woolpower genser)?

Dette blir i overkant mye klær etter hvert, og flere her inne tenker nok at mellomlag ved gange er overkill. Men jo, jeg fryser ganske lett, og liker å holde meg komfortabel. Men jeg føler det er noe som "mangler" i lista mi, altså et plagg for mellomlag. Går jeg med Arcteryx Delta LT, så bør jeg ha et annet OK varmt plagg til camp, tenker jeg, for småkjølige kvelder. Så har jeg dunjakka hvis det blir enda kaldere.

Noen innspill til oppsettet og det jeg nevner? Vil Delta LT være "brukendes" under gange med sekk, i noen få pluss? Evt. anbefalinger til en veldig tynn fleece til sommerbruk? Føler som sagt jeg trenger to (mellom)plagg til småkjølige forhold, en for gange og en for camp. Så er det som jeg sa innledningsvis, når jeg får prøvd investeringene/plaggene til sommeren, så finner jeg ut mer om behovene i praksis også. Men greit å være så forberedt som mulig.

For øvrig, resten av "tursystemet" består av en Osprey Aether 70 liters ryggsekk, Sea to Summit Ultralight Insulated liggeunderlag, og sovepose Cumulus X-lite 400 (jeg fikk tilpasset tcomf til cirka -2). Sistnevnte produkt er for øvrig svært mye sovepose for pengene (!). Jeg har også lettere poser, som velges ut fra værmeldinga. Så blir det å investere i telt i løpet av vinteren, enten et Durston X-Mid 2 Solid eller et Sierra Designs Meteor 3000 2p.

Alle innspill mottas med takk.

 

Fy F… til pakkeliste?! Må jo være et helsikke å få plass til alt dette selv i en 125L sekk…? 
Altså, forstå meg rett. Jeg har kun gått helgeturer med opptil 3 overnattinger i marka i lavlandet så jeg har IKKE oppskriften og er IKKE besserwisser, men dette høres veldig plasskrevende ut i sekken. Vekt er nå så sin sak, 20 eller 30 kg kan man som veltrent bære ganske uanstrengt, men plassen er jo begrenset når man ikke drar pulk som på vinteren? 
 

Endret av Skaubjønn på truger
Forsøk på å unngå trådkupp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (1 time siden):

Fy F… til pakkeliste?! Må jo være et helsikke å få plass til alt dette selv i en 125L sekk…? 
Altså, forstå meg rett. Jeg har kun gått helgeturer med opptil 3 overnattinger i marka i lavlandet så jeg har IKKE oppskriften og er IKKE besserwisser, men dette høres veldig plasskrevende ut i sekken. Vekt er nå så sin sak, 20 eller 30 kg kan man som veltrent bære ganske uanstrengt, men plassen er jo begrenset når man ikke drar pulk som på vinteren? 
 

He he, greit innspill det. Atom LT-jakka blir neppe med på tur, for øvrig. Ellers har jeg til enhver tid noe av dette på kroppen, så ren pakkliste er det ikke. I tillegg er nesten alt av turutstyr og klær svært pakkvennlig og ultralett. For eksempel er soveposen på 23x15 cm og liggeunderlaget på 24x12 cm. Nesten alle klærne på lista tar også svært liten plass, og er lett. Teltet kommer til å veie 1,4 kilo, og vil ta liten plass, eventuelt utenpå sekken. Maten er veldig komprimert også. Så jeg kommer til å fortsette å bruke min 70 liter Osprey-sekk, til turer fra 1 til 6 dager, og tror det vil gå bra. Tipper vekta ender på under 15 kilo.

Endret av Kia Ora
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man erfaringen så pakker man sikkert mye smartere enn meg, jeg erkjenner det. Synes noen ganger at jeg kun får plass til 20-25 kg i min Sydvang 120L (eller er den 125 Idk?). Hører at Monsen og Mattis lett pakker 45 kg i sekk med samme volum så noe gjør jeg veldig galt. Man lærer vel så lenge man lever antar jeg. 
 

Haha, gjett om det blir pulkvelt når jeg til vinteren gjennomfører jomfruturen med pulk og min tredje eller fjerde skitur ever 🤪

Blir sikkert gøyalt skue for de som forhåpentligvis ikke er i nærheten 🤐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Skaubjønn på truger Får håpe du kommer deg opp igjen da :D

Handler vel litt om å prøve seg fram også. Jeg skulle gjerne hatt en større sekk, men må tilpasse innholdet til sekken jeg har. Så langt har det stort sett blitt overnattingsturer med kompiser, og da deler vi på telt m.m. Nå ønsker jeg å dra på flere turer solo, og da er jeg nødt til å komprimere innholdet enda mer. Har heller ikke flust med erfaring, men tror nok 70-literssekk skal holde, med tanke på klær og utstyr, inkludert fiske- og fotoutstyr.

Endret av Kia Ora
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg må si jeg er ganske glad i Atom LT jakka. Det var min go-to i starten, og har 3 stykk liggende med ulik grad av slitasje. Må sies at den eldste har blitt ganske tynn etter god bruk og nødvendige vasker. Så nå er den som oftest med på sykkelturer. Synes den er lett og fin, men har heller en tynn dunjakke med nå. Også glad i Delta LT genseren, har en i tykkere utgave og, men de blir ærlig talt mest brukt i hverdagen og jobb.

Jeg liker en zip off bukse når det er varmt, et 2:1 plagg, og går ofte i en 150g ull longsleve med en veldig lett vindjakke tilgjengelig. Synes det er greit å kunne variere temperatur ved å dra ermene opp og ned.

I sekken ligger et vanntett skall, en gammel og god Norræna Bitorn(?) fleece genser som snart er gjennomsiktig, en lett dunjakke, og en 150g ull underdel. Hvis det kan bli varmt og svett har jeg en ekstra ull tskjorte, hvis kjølig så har jeg et sett ullnetting som kan kombineres med det lette ullsettet på ulikt vis.

Har seff også en ekstra boxer, sokker, buff, liner hansker, lue osv. Men kanskje ikke det du lurte mest på.

 

 

Endret av Chirsbom
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ha gjort det ganske enkelt når eg oppdaterte med Aclima heildress i WoolNet og WarmWool. Då er det berre å velge ein eller begge. Skal verte temmeleg kaldt for at det ikkje skal vere nok.

Ser gjerne at ting pustar når eg er i bevegelse. Kan finregulere fint med kva ein har på hode, hender og handledd. 

Ofte er det berre litt ekstra som skal til som skal til. Bytt lua med balaklava, eit tynt laust merino lag under skall eller trikset som eg plukka opp på ei TV2 sending med Ousland som berre raskt hiv på ein tynn vest ytterst.

Tynne lag som er lett å ta av og på er veldig praktisk. Sjølv det tynnaste  og lettaste ekstra merino laget kan gjere ein stor forskjell.

Eg brukar berre ull og skal og det skallet raskt raskt av når det ikkje er nødvendig. Viktig å halde seg tørr.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 sesonger i Norge er potensielt ganske stort spenn i værforhold og temperatur.

Jeg bor i lavlandet, og erfaringsvis så pakker jeg ofte litt optimistisk siden det kan være ganske hyggelige temperaturer her, selv på natta. Dette er en "feil" jeg stadig gjentar til tross for at jeg kjenner til problemet. Så mitt tips er at at det gjerne blir kaldere enn du trur. Når det er sagt så fryser jeg ganske lett. Vi er forskjellige så det beste er nok å komme seg ut å bruke nærområdene til å bli kjent med utstyret ditt i samspill med din egen temperaturtoleranse, så vet du hva som funker og hvor mye DU bør ha på deg under ulike forhold.

Jeg ville ikke bastant ha avskrevet Atom LT jakken til sommertur, men det kommer jo litt an på værmelding og hvor du skal. Jeg hadde nok stort sett valgt å ta med den framfor en fleecejakke, da jeg tipper den er mer pakkbar og varmer mer pr. gram.
Jeg har mer eller mindre kuttet ut fleece til fordel for ulike varianter av det som markedsføres som "aktiv isolasjon". De vil aldri "puste" like bra som fleece, men til 3-sesonger så trenger en sjelden mellomlag etter at en har gått noen minutter og fått opp kjernetemperaturen, så da blir ikke pusteevne/fukttransport like viktig. 
Hvis dunjakka i tillegg er romslig nok til å gå utenpå Atom LT jakka, så har du ett relativt bankers opplegg for det meste du kan komme borti ila. 3-sesonger i Norge.
Jeg har ikke Atom LT, men jeg har ett par andre varianter i samme kategori, med 40 - 60 g/m2 isolasjon. Ingen av de har helt vindtett ytterstoff, så en har ganske mye spillerom ved å bruke de alene, eller kombinere med vindjakke, regnjakke eller dunjakke utenpå. Samt 1-2 lag under.
Uansett hva som funker for deg, så tenk litt over hvordan du vil bruke de ulike plaggene og hva du skal bruke sammen med, slik at de ytre lagene er store nok i størrelsen til å unngå komprimering av de innerste lagene. komprimert isolasjon gir dårlig isolasjon ifht. vekt.

Endret av aico
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.