Gå til innhold
  • Bli medlem

Lysefjorden rundt - Mars/April


thpaulsen

Anbefalte innlegg

Hei!

Har lyst til å gå denne turen i mars/april, men er litt skeptisk mtp. snø etc... Regner ikke med at turen kan gås på ski, da det sannsynligvis ikke er snø nede langs fjorden (hvor en del av turen går). Det vil dog ligge snø oppe på platåene, så jeg har tenkt på truger... Noen som syns at dette høres ut som en god idè?

Tenkte å sette av 4-7 dager, og traske med telt på ryggen, og bruke trugene der jeg får behov for dette...

Innspill anyone?

Mvh.

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg holder til på Blåfjellenden i påsken, og har etterhvert ti års erfaring. Blåfjellenden ligger på 600moh og vi kan se ned til ca 450moh.

Det varierer svært hvor mye snø det ligger så "sent". Noen år har vi sprengfrost og opp mot to meter snø. andre år ser vi bare rabber i bakkene.

De siste årene har det vært lite snø. Jeg skulle tro at det enkleste ville være å bruke ski, og heller bære disse på de laveste strekkene.

Men, det kan meget vel være stor snøsmelting og regn på den tiden. Da har du et problem enkelte plasser.

Jeg ville se været ann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra hengane ned mot bratteli er det stupbratt. Bratt på tørrt føre. Hadde aldri gått ned der på sleipt føre. Gjekk fra botsheia inn til lysebotn med storsekk og mat for ei uke på 24timer. Men då måtte eg hive handkleet inn. Beina var kjøttkaker. Nyt turen, og ikkje prøv noen fartrekorder :roll: Kanonfin tur så lenge det varte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hytte i Bratteli. Skigåing i selve Bratteli er nærmest umulig. Det er alt for bratt. Da må du eventuelt opp i høyden. 3-600 meter. Her er det vanligvis bra med snø. Det kan også ligge en god del snø helt ned mot fjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Du har sikkert gått rundt allerede, men hvis du lurer på ståa, så er det fint å gå til fots nå.

Gikk på ski litt lenger ned enn Ørneredet 1 uke før påske, da var det nesten bart ved Kjerag. Brukte beina ned hårnålssvingene og gjennom tunnellen ned til Lysebotn.

Nå i helgen var jeg på fottur fra Haukali til Vassbotn og videre til Eiane i Forsand. Derfra gikk vi rett opp på fjellet over oss til ca. 600 moh. og fulgte høyderyggen tilbake igjen. Ikke en snøflekk ( se bildene ). På det ene fotografiet nedenfor peker jeg over på Prekestolen, du kan jo se selv hvor lite snø det er igjen på toppene:)

post-243-133474459846_thumb.jpg

post-243-133474459857_thumb.jpg

post-243-133474459864_thumb.jpg

post-243-133474459872_thumb.jpg

post-243-13347445988_thumb.jpg

post-243-133474459889_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så også huggorm, rett ved brua ved Kvitlen. Jeg fikk filmet den litt, men det var ikke rare greiene.

Gikk du opp fra Vassbø? Den toppen har jeg ikke vært på ennå, men kanskje der skal bli neste søndagstur? Kan du si litt mer om turen så blir jeg glad, har ikke akkurat det kartet. Mitt viser så langt som til Krokevatnet. ( Rindabekken ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fra Vassbø, men fra Eigelandsdalen som ligger rett før fylkesgrensen mot Tonstad. Jeg har lagt inn detaljert turkart (fra GPS) under "Siste 10" på hjemmesia.

www.rogafjell.net. Klikk på de små kartene. Bilder og tur referat kommer om litt. Det ble litt mange turer i påsken, så det har dannet seg en backlog.

Turen er ike merka, men med GPS/kart går det greit.

For planlegging vil jeg absolutt anbefale denne kartsia http://demo.geodata.no/gdwk44/. Viss du zoomer inn på området og bruker karttype "Georaster" og attpåtil har en rimelig størrelse på din skjerm så er planlegging en lek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.