Gå til innhold
  • Bli medlem

Tanker om bensinbrenner ?


Anders P

Anbefalte innlegg

Det er kanskje mange som allereie har skrive mykje for og imot bensinbrenner. 

Det eg lurer på er kva folk tenker om å bruke bensinbrenner ? 

Det første eg tenker på er om det er trygt. 

Det andre eg tenker på er kor mykje vedlikehald som trengst for å halde vedlike ein gjennomsnittlig bensinbrenner. 

For nokre år sidan kjøpte eg inn ein MSR Dragonfly. Sålangt har den fungert utmerket, men eg har ikke brukt den på eit par år. I går prøvd eg den på nytt og den fungerte heilt fint. Eg rota dog litt og skrudde den av for tidleg. Då var det ein del bensindamp som fordampa. Eg var riktignok ute, så det skjedde ingenting. Eg tenkte berre på kva som ville ha skjedd viss eg hadde tent ein fyrstikk da. Det endte med at eg tok med meg ein liten utslitt gassbrenner på tur av frykt for at " noko skulle skje" viss eg brukte bensinbrenneren feil. 

Kva er folks forhold til bensinbrenner her på forumet ? 

 

Mvh

Anders 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk bruker det mye, og har gjort det i alle år. Sjekk for lekkasje før du tenner, hver gang.

Har du MSR pumpe er det o-ringer som er rødmalte. Malingen gir lekkasje når den løsner, så man bør demontere pumpen og gnikke av rødmaling på evt. malte o-ringer.

Hadde du tent en fyrstikk tviler jeg på  blandingsforholdet av bensindamp i luft ville vert høyt nok til at du ville fått en eksplosjon. Høres ut som det var snakk om fryktelig liten mengde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte mange år med parafin før jeg turte stole på bensinbrennere, men ja jeg oppfatter det som trygt, hvis! du kan betjene den, og holder den i god stand. I telt ville jeg nok fyre den opp utenfor, evt i forteltet, og ta den ut igjen for å slukke den.  (Det har fungert bra i en del år, og ja det lukter/damper litt når du slukker) :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror alle typer brennere er omtrent like mye eller lite farlige. Det dreier seg om å kjenne brenneren, enten den går på bensin, gass, parafin eller sprit. Rett og slett øve på bruk under kontrollerte forhold, få inn gode rutiner for tenning, slukking og påfylling. Alltid sjekke for søl og lekkasjer før man tenner.

Selv bruker jeg ikke bensin, men det er mest fordi jeg synes gass eller sprit er enklere til mitt bruk. Alle typer brennere kan brukes til alt, men de har alle sine fordeler og ulemper. Det det koker ned til (heh) er preferanser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i samme båt for et par årsiden. Kun brukt primus i forsvaret og speideren. Stortsett brukt gass og rødsprit etter det. Sjekka opp div. brennere til bensin/parafin og valgte til slutt på Optimus Nova multifuel. Kunne nok sikkert ha gått for en bedre modell, men valgte denne fordi det en enkel og pålitilig brenner som har vært på markedet i årvis. Jeg kjøpte to stk Nova, men har til nå kun brukt den ene. Optimus anbefaler renset bensin og jeg har ikke brukt noe annet. Jeg synes den er enkel å bruke, lett å skjønne hvordan den fungere og få fyr på den. Når jeg ikke bruker den skrur jeg den av. Fyrer utelukkende i telt til snøsmelting/matlaging og til varme. Bruker ikke silencer og har den fastmontert på ei skjærefjøl. Anbefaler å se videoar på nett om hvordan man fyre opp primus, hvordan du gjør dette i telt osv. Når du blir kjent med brenneren og får på plass gode rutiner er brenneren kjekke å ha, spesielt på en kald og vindfull vinter dag :-). Så lenge man er konsekvent og følger gode rutiner, så blir det som å kjøre bil.

Fordelen med min brenner og renset bensin er at den ikke trenger så veldig med forvarming og soter så og si ikke. Sot og dårlig forvarming er ofte en kilde til at ting går galt.

 

Endret av Dompappen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen brennere er tryggere enn brukeren. Uavhengig av drivstoff. Det er større sjanse for at brukeren feiler enn primusen.

 

 

Sørg derfor for å være godt kjent med faremomentene og etabler rutiner som gjør at man ikke havner i problemer om primusen feiler. Herunder oppfyring i bunn av kuldegrop eller utendørs. Ha klar kjele for å kunne sette opp ned over brenner ved oppflamming osv osv. Sjekk alltid for lekkasjer osv. Jeg har en tynn treplate som primus og flaske festes på. Dette minsker sjansen for velting. Det gjør det også enklere å flytte brenneren i drift. Samtidig er overflaten på treplaten slik at jeg veldig fort ser om det er lekkasje. Dette er vanskeligere å oppdage om du har perforert plate f.eks. 


Øv på bruken.

Selv etter mange års bruk og erfaring starter jeg alltid opp bensinbrennerne flere ganger hjemme før hver vintersesong. Både for å øve, sjekke at de fungerer og at ikke lekkasjere har oppstått...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensin  är farligare vid mkt låga temp då mindre syre krävs för expl.

Största fördelen att det krävs kortare förvärmningstid men med en modern lätt brännare med mindre material blir skillnaden mindre men fotogen kräver ändå varmare brännare för att starta och brinna rent.(blått istf gult) samt att man bör ha nya O-ringar på reserv.

På maskiner har de ofta O- ringar i Silicongummi ofta genomfärgade med längre livslängd mest för ökad värmetålighet men även högre klass på motstånd av kemikalier än av Neopren.

Jag har även O-ring på reserv till gasbrännare.

Har nu köpt en Optimus Polaris optifuel och man kan ha en 230 gr gas med som reserv i sovsäck men borde kyla mkt,bättre ha 2 kök med på längre tur.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg er rimelig sikker på at forsikringsselskapet neppe vill godkjent min første kupevarmer.  På 80-tallet hadde jeg ei fjøl med 3 spiker på fastmontert på setet ved siden av førerplassen, på de 3 spikerne passet føttene til en M1950 primus.  Jeg ut og fyrte opp før frokost, og sveivet opp en liten glippe i vinduet.  Bilen var som rege OK å sette seg inn i etter frokost, så da sla jeg av primussen og kjørte.  

Av og til var det sprengkaldt og da tok det jo tid før motoren ble varm, så da stod bensinprimussen på den første kilometeren.   Det gikk alltid bra :-)   Den gangen kjørte den på vanlig bilbensin :-)  

shorturl.at/DU347

 

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anv under transporter i Sv till Finland under 2 världskriget och fortsättningskriget i vanliga små skåpbilar som ej skulle dra uppmärksamhet till sig och då orginal värmen ej räckte till då det var ca - 40 gr vissa vintrar och de placerades på golvet där passageraren har fötterna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (5 timer siden):

Jeg er rimelig sikker på at forsikringsselskapet neppe vill godkjent min første kupevarmer.  På 80-tallet hadde jeg ei fjøl med 3 spiker på fastmontert på setet ved siden av førerplassen, på de 3 spikerne passet føttene til en M1950 primus.  Jeg ut og fyrte opp før frokost, og sveivet opp en liten glippe i vinduet.  Bilen var som rege OK å sette seg inn i etter frokost, så da sla jeg av primussen og kjørte.  

Av og til var det sprengkaldt og da tok det jo tid før motoren ble varm, så da stod bensinprimussen på den første kilometeren.   Det gikk alltid bra :-)   Den gangen kjørte den på vanlig bilbensin :-)  

shorturl.at/DU347

 

Ah! Da kunne du jo koke kaffe samtidig mens du kjørte! Måtte vel passe på litt i svingene kanskje... 😄

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (7 timer siden):

Jeg er rimelig sikker på at forsikringsselskapet neppe vill godkjent min første kupevarmer.  På 80-tallet hadde jeg ei fjøl med 3 spiker på fastmontert på setet ved siden av førerplassen, på de 3 spikerne passet føttene til en M1950 primus.  Jeg ut og fyrte opp før frokost, og sveivet opp en liten glippe i vinduet.  Bilen var som rege OK å sette seg inn i etter frokost, så da sla jeg av primussen og kjørte.  

Av og til var det sprengkaldt og da tok det jo tid før motoren ble varm, så da stod bensinprimussen på den første kilometeren.   Det gikk alltid bra :-)   Den gangen kjørte den på vanlig bilbensin :-)  

shorturl.at/DU347

 

Ble prat om dieselvarmere på bil i ene pausen på jobb idag. En kollega sa at det skulle han hatt på bilen sin, så jeg tipset om kupevarmeren din.

Så nå har han fått tilbud om å låne en Primus i vinter 😆

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.