Gå til innhold
  • Bli medlem

Kva fjellsko vil dykk anbefale ?


Anders P

Anbefalte innlegg

Hei, 

eg er ein normalvektig mann på 37 år. Primært går eg mest i skogen i Oslo-områdene heile året av og til med lett sekk, men primært med relativt stor sekk for overnatting. Eg ønskjer å kunne gå på sti og utanfor sti i tørt såvel som vått vær. 

Dei siste seks årene har eg hatt Crispi Skarven som eg har vore veldig nøgd med. Dei er litt store, tunge og stive, men har fungert utmerket med tanke på å vere vanntette og å halde meg varme. No er desse hos mine foreldre, så eg treng eit eller to par fjellsko til som eg kan ha der eg bur i Oslo. 

Eg kunne tenkt meg eit eller to par fjellsko til. Dei skal aldri brukast med noko form for stegjern, og eg driv ikke med fjellklatring. Viktige områder for meg er komfort, varme og vanntetthet. I tillegg kunne eg kanskje tenkt meg eit par fjellsko med eit litt elegant design og innslag av raudt og orange   Det er også eit stort pluss om dei varer eit par år. 

Har dykk nokon forslag ? 

På førehand takk. 

 

 

Mvh

 

Anders 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvist er en fin og lett tursko, bruker den mye selv. Kan jogges med.

Som trådstarter sier skal det gås med tung sekk utenfor sti, da ser man ikke alltid hvor man setter føttene under vegetasjonen. Da gir kvist for lite beskyttelse til føttene etter min smak. Tynn myk såle, og tynn myk sko, som ikke er noe særlig å trampe ned mellom steiner med når man har tung sekk på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crispi Skarven er fortsatt veldig bra og så lenge de ikke endrer denne alt for mye er det den jeg kommer til å fortsette å handle. De har også innslag av orange nuh. 

Det blir likevel en stund til neste handel for min del fordi jeg har 3 par. Ett som etter par etter 7 år med hard bruk ikke er 100% tett på den ene foten lengre om man går i blaut myr hele dagen. Dette brukes på dagsturer og annet der det ikke er så farlig om man må sette skoene til tørk etter endt dag. De kommer til å "brukes opp" til såle osv er helt kjørt. Det tar bare overraskende lang tid. Par 2 er i bruk på helgeturer og lengre der det er viktigere å holde seg tørr over tid. Dette har vært i bruk ca 2 år. I boden står ett helt nytt par. Handlet på kampanje så har spart ca 1800 på dem ifht hva et nytt par koster i dag. De er handlet i frykt over at Crispi skulle slutte med favorittskoen før jeg sliter ut neste par. Så om de alle klarer seg like bra så har jeg sko i 12 år til ;-)

Men etter DET, så blir det Skarven igjen altså ;-)


Så jeg ser ingen grunn til at ikke andre også skal ha 2-3 par Skarven tilgjengelig...

 

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant hvor forskjellige vi opplever fjellsko for kvist er de desidert verste skoene jeg har eid. Alt for tynn såle og får gnagsår nesten hver eneste gang jeg bruker de. Med ordentlige sokker fungerer de greit når man går tur uten sekk. Men jeg var så dum at jeg tok de med til femundsmarka for et par år siden og fikk turen fullstendig ødelagt. Men man må vel poengtere at de ikke er lagd for den type bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ska man anv lätta mjuka skor får man träna upp foten först tex gå på grus barfota göra mkt fotgymnastik skulle tro detta är ett flerårs projekt.

Jag väljer skor och kängor med styva sulor och kängor som tål att man slår i tån hårt i en sten men ändå lättast möjliga och ej med syntet istf läder efter sommarens erf av kängor.

Samt att jag går i områden som är lite kuperade och i bl. snö även på högsommaren som i år.

Nu även skaffat Linner Avigon 95% ylle som fungerar bra i max + 15 varmare anv jag Coolmax inner stumpa med tunn ylle ovan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (6 timer siden):

Crispi Skarven er fortsatt veldig bra og så lenge de ikke endrer denne alt for mye er det den jeg kommer til å fortsette å handle. De har også innslag av orange nuh. 

Det blir likevel en stund til neste handel for min del fordi jeg har 3 par. Ett som etter par etter 7 år med hard bruk ikke er 100% tett på den ene foten lengre om man går i blaut myr hele dagen. Dette brukes på dagsturer og annet der det ikke er så farlig om man må sette skoene til tørk etter endt dag. De kommer til å "brukes opp" til såle osv er helt kjørt. Det tar bare overraskende lang tid. Par 2 er i bruk på helgeturer og lengre der det er viktigere å holde seg tørr over tid. Dette har vært i bruk ca 2 år. I boden står ett helt nytt par. Handlet på kampanje så har spart ca 1800 på dem ifht hva et nytt par koster i dag. De er handlet i frykt over at Crispi skulle slutte med favorittskoen før jeg sliter ut neste par. Så om de alle klarer seg like bra så har jeg sko i 12 år til ;-)

Men etter DET, så blir det Skarven igjen altså ;-)


Så jeg ser ingen grunn til at ikke andre også skal ha 2-3 par Skarven tilgjengelig...

 

Ulempen med å ha fjellstøvler på lager er at man kan oppleve Hydrolyse i mellomsålen. Det er avhengig av hvilket materiale mellom solen er laget av, men det er en prosess som pågår i hele solens levetid. Jeg mener det gjelder støvler som har PU mellomsåle. Jeg opplevde det på mine gamle Alpha Walk King. Det som skjedde var at sålen kjentes løs ut midt under støvelen. Da jeg rev den av var det bare pulver som kom ut.

 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 minutt siden):

Ulempen med å ha fjellstøvler på lager er at man kan oppleve Hydrolyse i mellomsålen. Det er avhengig av hvilket materiale mellom solen er laget av, men Te er en prosess som pågår i hele solens levetid. Jeg opplevde det på mine gamle Alpha Walk King. Det som skjedde var at sålen kjentes løs ut midt under støvelen. Da jeg rev den av var det bare pulver som kom ut.

 

Du referer til ulempen med å ha ukurante fjellstøvler på lager...

 

DET er en helt annen idrett...

 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (31 minutter siden):

Du referer til ulempen med å ha ukurante fjellstøvler på lager...

 

DET er en helt annen idrett...

 

Det er jo mange kurante fjellstøvler som har mellom såle i PU. 

PU tåler jo bruk og slitasje bedre enn EVA, men ulempen er Hydrolyse ved aldring

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (5 minutter siden):

Nei, det er jo det som gjør dem ukurante... 😉

 

Ref tråden om fjellsko med utløpsdato...

Mange kurante støvler har mellomsåle i PU.

Eks Crispi Skarven EVO:

 

A1992EE9-C295-4026-9164-F023843DA675.jpeg
PU er jo det beste materialet for de som bruker støvlene mye. Holder dempeegenskapene bedre enn EVA, som mister dempeegenskapene raskere. Ulempen er at dersom de blir pent brukt dør PU av alderdom før skoen er utslitt.

Nyttig å vite, synes jeg.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

akselsen skrev (6 timer siden):

Interessant hvor forskjellige vi opplever fjellsko for kvist er de desidert verste skoene jeg har eid. Alt for tynn såle og får gnagsår nesten hver eneste gang jeg bruker de. Med ordentlige sokker fungerer de greit når man går tur uten sekk. Men jeg var så dum at jeg tok de med til femundsmarka for et par år siden og fikk turen fullstendig ødelagt. Men man må vel poengtere at de ikke er lagd for den type bruk.

Interessant å lese slikt, spesielt når det er så fravikende egne erfaringer med skoene. 
Tynn såle er jo for noen et mareritt, for andre positivt. Er sålen for tjukk, føler jeg at jeg har slalåmsko på bena. Jeg mister mye av følelsen fra underlaget. Jeg er vokst opp med gode gamle Army Boots som for meg har vært en fantastisk fjellsko i alle år. 

Gnagsår er vel noe man kan få uansett hvilken sko man eier som ikke passer til sin fot? Jeg har enda tilgode å oppleve gnagsår med Alfa sine sko til mine føtter. 

Man kan vel kanskje konkludere med at denne skoen ikke er for alle, men at den ikke er laget for denne type bruk er jeg helt uenig i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med denne typen bruk sikter jeg til den turen jeg hadde i femundsmarka med sekk på over 20kg i svært steinete terreng. Alfa kvist er jo en veldig myk og lett tursko som jeg vil tro ble laget for lettere turer i lettere terreng. Men det er godt mulig det fungerer godt med bedre trente føtter. Har aldri tenkt på at man faktisk kan trene opp undersiden av føttene til å takle dette bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Kvist, så har jeg vekslet mye mellom dem og WalkKing Air i det siste. Har gips på hånden, så det er ikke så mye annet å ta seg til enn å gå ut i drittværet og teste bekledningen 😂

Ingen av skoene gir i nærheten av gnagsår for mine føtter.

Kvist er en kjempesko i lett fjellterreng som jeg kan gå veldig fort og lett med, energiforbruket er lavere enn med WK. Meget deilig å slippe tunge stive sko i sommerhalvåret, og jeg kan smøre sålen mot tørt fjell/steiner og får godt grep. Men når steinene og røttene har blitt sleipe etter en tid med bløtt høstvær og myren har blitt mettet, griper sålen for dårlig på sleip stein og man seiler for mye på gjørmen. Den mangler det dype grove mønsteret og kanten på hælen som griper når det er sleipt nedover (fordel og ulempe). Den er noe lav for å hindre vann krype over kanten når man går lenge gjennom mye vått terreng og bekker, men gamasjer hjelper veldig på dette. I sånt vær og terreng går farten allikevel ned og da er ikke tyngre stivere støvler en like stor ulempe som når man vil gå fort og lett.

Kvist gir også mindre beskyttelse og isolasjon for føttene enn kraftigere saker, selvsagt. Fordel på sommer og med lett sekk, ulempe på høst og med tung sekk.

Jeg kjenner igjen følelsen av slalomstøvler med WK. Men det reduseres med å ikke stramme WK like mye (særlig øverste hempe), da blir de mye bedre å gå med. Jeg pleier å stramme litt mer før nedstignigen om det er bratt terreng, men jeg har sluttet å stramme fjellstøvler veldig hardt for da går jeg som med tresko.

For min del har de skoene hver sin sesong, og hvert sitt bruksområde.

 

Det ligger en del tråder om dette på forumet fra før. Der ser man hvor forskjellig folk velger sko. Enkelte går med sandaler, da slipper man jo å tenke på våte sokker. Andre bruker jaktstøvlene hele året. 👍😃

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pu blir gammalt och porös även om skor/kängor  de står torrt inne med tiden,det ända man kan göra även på tur är att borsta rent och låta torka så fort det är möjligt jag låter dom stå ute och torka och lufta av.

Bara att inse att kängor med dämpning är en förbrukningsvara därför köper jag ej dyraste utan billigaste som uppfyller mina krav.

Jag har Lundhags Alaska kängor från 80-tal till skidåkning har isolersula oklart material står med skoblock smörjde gummi med glycerol när de var nya.

Jag förlänger anv.tiden med stötdämpande Sholls inläggssulor när jag går hemma för träning med stavar.

Endret av Håkan S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (1 time siden):

Pu blir gammalt och porös även om skor/kängor  de står torrt inne med tiden,det ända man kan göra även på tur är att borsta rent och låta torka så fort det är möjligt jag låter dom stå ute och torka och lufta av.

Bara att inse att kängor med dämpning är en förbrukningsvara därför köper jag ej dyraste utan billigaste som uppfyller mina krav.

Jag har Lundhags Alaska kängor från 80-tal till skidåkning har isolersula oklart material står med skoblock smörjde gummi med glycerol när de var nya.

Jag förlänger anv.tiden med stötdämpande Sholls inläggssulor när jag går hemma för träning med stavar.

En del fjellstøvler har EVA i stedet for PU. Da er de ikke utsatt for alder på samme måte, mer for bruksslitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

I går var jag ute och gick i skogen efter att det regnat mkt i flera veckor var ute i ca 6h och fullt med lera och blött på marken och sista 1h i måttligt (lite)regn impr bommulsanorack med grönlandsvax som fukten börjat gå igenom och tränings överdrags byxor med foder som började bli kalla.

Men mina ca 5 år gamla Marmot gtx kängor läckte ej ny inpr läder hade dragit åt sig vatten och mina Avigon ullinner strumpor med tunna ylle sockar över var ej fuktiga.

På sommaren kan det bli för varmt men då hade jag coolmax linner med samma yllesocka.

Åsikter om Membran kängor eller ej håller jag på membran iaf på dagsturer med möjlighet att torka inne efteråt,på tur i tält mer oklart vad som är bäst med sol och torkväder ok.med regn hela tiden troligen bäst med skalkängor för den som kan anv dessa och ej behöver stöd för vrister.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Pasform, pasform, pasform! Så mener jeg at tyske Meindl fremstiller kvalitetsstøvler i mange ulike modeller - og så pleier GTX membranen å vare lenge i disse. Noen finnes også i ulike bredder. Men kanskje ikke så fargerike? Hvis du da ellers får tak i Meindl her i landet.

Elgen 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garmont Dakota lite flex GTX

Dessa köpt på rea för ca1700 skr kommer vara nästa känga för kuperad terräng och låga vad går att ha Grivel 10 xv Stegjärn med remmar till dessa ganska lätta ifh.tlll robust läderkänga end något tyngre ä de Marmot GTX med syntet och läderförstärkning.

Samt bättre stötupptagning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.