Gå til innhold
  • Bli medlem

StS Ultra-sil Nano Tarp Poncho


Blindgjenger

Anbefalte innlegg

Jeg falt for fristelsen å gå til anskaffelse av en "tarp poncho". Valget falt på Sea to Summit sin Ultra-sil Nano. I utbrettet form måler den ca 145x265 cm. Noe særlig mindre tror jeg blir for snaut til tarp-bruk.

Som pncho virker den ok - uten at jeg har prøvd den i regn. Litt spent på hvor åpen den blir med kneppinga i sidene. Bør jo bli relativt god lufting til en poncho å være, da. Halsåpningen er ganske trang, såpass at jeg måtte ta av brillene for å få gjennom hodet. Riktignok er jeg tjukk i hue (61-62 cm), men det hadde ikke gjort noe om åpningen var en cm eller to videre. Noe problem er det dog ikke.

I følge pakningen veier pnchoen 230 gram. Min kjøkkenvekt sier 202 gram.

20221029_121341_768.jpg.ef61eb61b165df447b2d79b02f3ca708.jpg

Måtte selvsagt ut og teste et enkelt oppsett som tarp også. Den må settes ganske lavt for å dekke godt om man skal sove under den, hvertfall om det blåser litt.

20221029_131342_1024.jpg.64780351894dae18a3e34a583fdacf06.jpg

20221029_131406_1024.jpg.5f8aeba90093630d69c0a0636821f020.jpg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gøy med tarp! Når jeg er på tur alene går det stort sett i tarp. Jeg har også vært frista av flerbruks-tarp noen ganger (både Zpacks sin groundsheet poncho og MLD sin poncho tarp) men klart å stå imot. Men om Six moon designs sin Gatewood cape en gang kommer i sil-poly kjøper jeg meg en 😅 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt gøy! Har prøvd å stå imot "behovet" for nok en ting, men...

For min del falt valget på sts sin fordi den er lett og (relativt) billig, en ellers ganske uvanlig kombinasjon (så får vi se etterhvert om jeg finner ut hvorfor...). Dessuten liker jeg at den kan brukes som en normal tarp. F.eks. Gatewood cape er nok et bedre telt, men er kanskje litt mindre fleksibel til andre typer oppsett?

Uansett tenker jeg som så at den må være liten og lett nok til at den faktisk blir mer ut. Jeg har en 3x3-tarp som blir med om jeg vet jeg kommer til å trenge den, men aldri "sånn i tilfelle". Og det samme med en gammel Helsport-poncho - den gjør en fin jobb som poncho men den er ganske stor og tung, særlig i og med at den ikke egner seg til noe annet. Nyanskaffelsen er lett nok til at den kan være med overalt. Kan funke som pauseplagg om det blåser/regner, og med noen meter snor kan den settes opp mot både vind, regn og sol.

Så får vi se hvor mye jeg følger opp "salgsargumentene" mine i praksis, da 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (32 minutter siden):

Definitivt gøy! Har prøvd å stå imot "behovet" for nok en ting, men...

For min del falt valget på sts sin fordi den er lett og (relativt) billig, en ellers ganske uvanlig kombinasjon (så får vi se etterhvert om jeg finner ut hvorfor...). Dessuten liker jeg at den kan brukes som en normal tarp. F.eks. Gatewood cape er nok et bedre telt, men er kanskje litt mindre fleksibel til andre typer oppsett?

Uansett tenker jeg som så at den må være liten og lett nok til at den faktisk blir mer ut. Jeg har en 3x3-tarp som blir med om jeg vet jeg kommer til å trenge den, men aldri "sånn i tilfelle". Og det samme med en gammel Helsport-poncho - den gjør en fin jobb som poncho men den er ganske stor og tung, særlig i og med at den ikke egner seg til noe annet. Nyanskaffelsen er lett nok til at den kan være med overalt. Kan funke som pauseplagg om det blåser/regner, og med noen meter snor kan den settes opp mot både vind, regn og sol.

Så får vi se hvor mye jeg følger opp "salgsargumentene" mine i praksis, da 😁

Billig er alltid bra når man skal prøve noe nytt hehe! Når jeg nå har fått tenkt meg litt om har jeg faktisk hatt en poncho tarp fra Sarma (?) (Varusteleka sitt merke), men den sto ikke helt til forventningene. Verdens minst dugelige design på den hetten, bare munnen som ser noe i bruk. Jeg foretrekker pyramide type tarp til å sove under, for da kan jeg også sitte oppreist (ikke at sts tarpen ikke kan settes opp som en pyramide, men lengden blir gjerne litt knapp?) Kan og si at jeg opplever sil-nylon som veldig «vått» som klesplagg siden det absorberer vann, uten at man nødvendigvis blir noe våtere av den grunn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (6 minutter siden):

Billig er alltid bra når man skal prøve noe nytt hehe! Når jeg nå har fått tenkt meg litt om har jeg faktisk hatt en poncho tarp fra Sarma (?) (Varusteleka sitt merke), men den sto ikke helt til forventningene. Verdens minst dugelige design på den hetten, bare munnen som ser noe i bruk. Jeg foretrekker pyramide type tarp til å sove under, for da kan jeg også sitte oppreist (ikke at sts tarpen ikke kan settes opp som en pyramide, men lengden blir gjerne litt knapp?) Kan og si at jeg opplever sil-nylon som veldig «vått» som klesplagg siden det absorberer vann, uten at man nødvendigvis blir noe våtere av den grunn. 

Godt poeng med silnylon og absorbsjon, ikke bare fordi det vil føles våtere men også fordi plagget blir tyngre. Tror ikke denne blir annet enn reserveplagg. Vil alltid foretrekke jakke framfor poncho om jeg vet det blir regn. Men hetta på StS'en virker helt ok, men som vanlig blir den bedre med ei skyggelue under.

Vil nok tro StS'en blir for snau til å sette opp som pyramide, ja, hvertfall for lange folk. Til sånne oppsett trengs en større tarp - eller noe à la en Gatewood Cape, da. Så til å sove under vil jeg fortsatt foretrekke en 3x3-tarp. Tenker meg StS'en hovedsakelig til dagsturer. Men igjen, hjernen min har jobba godt med å finne påskudd til å anskaffe nok en ting jeg egentlig ikke trenger 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (På 29.10.2022 den 16.45):

I utbrettet form måler den ca 145x265 cm

På 90-tallet brukte jeg veldig mye jerven original som måler 142 cm x 284 cm utbrettet og syntes det var veldig greit på skogsturer sommer som vinter. Duken din er vel omtrent like stor, så jeg mener det bure funke helt greit, i hvert fall i de fleste normale værsituasjoner. Jeg pleide å sette opp jervenduken som en gapahuk med baksida mot vinden for å få det lunt og godt. Sekken lå da i enden ovenfor hodet og lagde ly for trekk derfra. Hetta på tarp poncho-en din kan sikkert fungere fint som et ekstra bardunfeste opp mot vinden slik at man kan unngå at duken bøyer seg innover i huken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (9 timer siden):

På 90-tallet brukte jeg veldig mye jerven original som måler 142 cm x 284 cm utbrettet og syntes det var veldig greit på skogsturer sommer som vinter. Duken din er vel omtrent like stor, så jeg mener det bure funke helt greit, i hvert fall i de fleste normale værsituasjoner. Jeg pleide å sette opp jervenduken som en gapahuk med baksida mot vinden for å få det lunt og godt. Sekken lå da i enden ovenfor hodet og lagde ly for trekk derfra. Hetta på tarp poncho-en din kan sikkert fungere fint som et ekstra bardunfeste opp mot vinden slik at man kan unngå at duken bøyer seg innover i huken.

God idé å bruke hetta som ekstra bardunfeste. Om det regner er det neppe noen ulempe å få snurpa igjen åpningen uansett (blir ganske godt lukka bare ved å dra til strammesnora, da). Men ja, gapahuk er nok det beste alternativet, eller et lavt saltak om det er mer skiftende vind. Og så er jeg sånn skrudd sammen at jeg ikke drar på tur med duk (eller i det hele tatt) om det er venta altfor utrivelig vær, så det er grenser for hvor god dekning som trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (12 timer siden):

Og så er jeg sånn skrudd sammen at jeg ikke drar på tur med duk (eller i det hele tatt) om det er venta altfor utrivelig vær, så det er grenser for hvor god dekning som trengs.

Ja, men det er uansett alltid fint å ha en lun og fin krok skjermet mot kald trekk. Og når det er klarvær og sol blir det ofte klarvær og stjerner om natta. Da vil en presenning over sørge for at du får igjen mesteparten av strålevarmen du sender oppover. Av samme årsak vil den hindre rim/dugg på det som befinner seg under. Så selv i godvær er en presenning over god å ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (21 timer siden):

Av samme årsak vil den hindre rim/dugg på det som befinner seg under.

Ja, med en duk som tak vil teltet holde seg tørt og fint mens duken blir søkkvåt av dugg (om været er sånn, da). Tror det bidrar godt til mindre kondens også (uten at jeg beredt til å legge fram annet enn anekdotisk "bevis" for det). Selv om det er litt på siden akkurat i denne sammenhengen 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (2 timer siden):

uten at jeg beredt til å legge fram annet enn anekdotisk "bevis" for det

Et artig eksperiment kan være å vente til det blir kalde netter som gir rim i graset (burde ikke være lenge til nå). Så setter man opp et tarp midt på en litt stor plen (mye større enn tarpen). Så kan man se hvor det rimer og ikke rimer når det blir morgen.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (11 minutter siden):

Et artig eksperiment kan være å vente til det blir kalde netter som gir rim i graset (burde ikke være lenge til nå). Så setter man opp et tarp midt på en litt stor plen (mye større enn tarpen). Så kan man se hvor det rimer og ikke rimer når det blir morgen.

Den delen av historien trenger jeg ikke flere bekreftelser på. Det jeg ikke har nok erfaring med er hvorvidt en duk over et telt reduserer kondens i teltet (i tillegg til duggen på utsiden).

Men jo, det ville vært et artig eksperiment - og veldig insta-vennlig om man frekventerer der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (3 timer siden):

Det jeg ikke har nok erfaring med er hvorvidt en duk over et telt reduserer kondens i teltet (i tillegg til duggen på utsiden).

Uten å ha testet det vil jeg tippe at det kan tenkes i enkelte situasjoner. Det man må tenke på er hvordan dug/rim dannes. Det er sammenhengen mellom temperatur og relativ luftfuktighet der du befinner deg som er bestemmende. Hvis nå for eksempel vanninnholdet i lufta er konstant, men temperaturen synker vil den relative fuktigheten øke. Når den relative fuktigheten blir 100% vil vannet i lufta begynne å kondensere. Vi har nådd den temperaturen som kalles duggpunkt. Da vil det dannes dugg. Så hvis teltveggen er like kald som eller kaldere enn duggpunktet til lufta som omgir den, vil det dannes dugg. Inni teltet vil det normalt ligge (minst) en person og snorke. Denne personen puster kanskje ut 1/2 til 1 liter vann i løpet av natta. Det blir altså mer vann i lufta, noe som gjør at den relative fuktigheten øker. Når så i tillegg temperaturen på teltveggen synker i løpet av natta vil det fort kunne dannes dugg på innsiden av duken selv om det ikke dannes dugg på utsiden, rett og slett fordi den relative fuktigheten inntil teltveggen er høyere inni teltet enn utenfor. Men på den annen side vil en presenning over teltet fort gjøre at teltveggen ikke blir like kald som den ville blitt uten presenningen. Så i noen tilfeller vil det nok kunne hjelpe ja - tipper jeg. Det beste er nok å ha god lufting. En varmekilde vil også hjelpe veldig, men jeg vet ikke om jeg ville være villig til å sove i teltet med en varmekilde gående mens jeg sover.

Jeg har aldri prøvd å ha en presenning over teltet, men vanligvis består jo telt av et yttertelt og et innertelt og duggen vil vel normalt legge seg på den ytterste duken. Så kan man jo tenke seg at man gjør ytterteltet til et slags innertelt ved å ha ytterligere en duk over dette igjen.

På mine to Kawasakier bruker jeg to presenninger utenpå hverandre på hver sykkel. Det hjelper veldig bra mot dannelse av kondens på syklene, noe som i kombinasjon med skitt lett vil kunne gi rustprikker, i særdeleshet på forkrommede flater. Med bare en presenning vil det ofte dannes kondens, spesielt vår og høst — og da kan det også hende at man får saltpartikler fra veiene på syklene, så da er fukt = π*e^fytterakkern. Men hadde jeg satt ei bøtte varmtvann innunder de to presenningene hadde det nok ofte blitt kondens allikevel tenker jeg, men kanskje ikke alltid?

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i den tankerekka.

Skogens Stønn skrev (8 timer siden):

Men på den annen side vil en presenning over teltet fort gjøre at teltveggen ikke blir like kald som den ville blitt uten presenningen. Så i noen tilfeller vil det nok kunne hjelpe ja - tipper jeg.

Det var i grunnen min konklusjon også. Det skal veldig lite til for å redusere varmeutstråling og dermed holde seg over dugg-/rimpunkt. Det er bare å se på bilvinduer en morgen såvidt over null grader. Frontruta vil nesten alltid ha rim/is. Sidevinduer som vender mot f.eks. et stort jorde også. Men siden som står mot en vegg vil oftest være isfrie - selv om veggen kanskje er 10-15 meter unna.

Men å sette opp en duk over teltet blir vel uansett en litt akademisk øvelse. Har gjort det bare én gang, og da var det fordi det var mulighet for regn og jeg ennå ikke hadde fått sømtettet teltet jeg ville teste. Duken over teltet var som sagt søkkvåt av dugg og teltet var tilnærmet helt tørt. Null kondens, men hadde også god lufting så det blir litt gjetting hva som var viktigst.

Det å sove under bare presenning blir jo som å ligge i en énduker med veldig god lufting :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (4 timer siden):

Det å sove under bare presenning blir jo som å ligge i en énduker med veldig god lufting

...og veldig trivelig vil jeg si. Det er noe med å kunne se landskapet rund seg. Naturen kommer nærmere enn når man ligger i telt (men helst ikke så nærme at myggen og knotten finner deg der nede i posen da :-D ). Vinterovernatting under presenning synes jeg er en av de triveligste måtene å tilbringe natta ute på, særlig hvis det er klarvær. En av de fineste opplevelsene jeg har hatt ute var på 90-tallet en krystallklar vinternatt med fullmåne på en topp i Østmarka (Oslo). Den natta ble det måneformørkelse, helt uventet for meg. Helt magisk å se jordskyggen langsomt dekke til månen mens jeg satt og varmet meg ved bålet.

Jeg sitter her og vurderer fram og tilbake på den poncho-tarpen du snakker om. Ikke at jeg mangler tarper, men den er jo bare utrolig lett og kan i tillegg fungere som regntøy eller ly for vinden i en lunsjpause om man blir overrasket av noe sånt. Den er vel såpass liten at jeg tar den med meg bare sån i tilfelle rottefelle. Ikke at jeg lider av tarp-mangel, og jeg har jo også et par jervenduker, men synes de blir litt tunge og voluminøse, så den blir ofte ikke med hvis jeg ikke regner med at det kan bli bruk for dem.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (19 minutter siden):

...og veldig trivelig vil jeg si. Det er noe med å kunne se landskapet rund seg. Naturen kommer nærmere enn når man ligger i telt (men helst ikke så nærme at myggen og knotten finner deg der nede i posen da :-D ). Vinterovernatting under presenning synes jeg er en av de triveligste måtene å tilbringe natta ute på, særlig hvis det er klarvær. En av de fineste opplevelsene jeg har hatt ute var på 90-tallet en krystallklar vinternatt med fullmåne på en topp i Østmarka (Oslo). Den natta ble det måneformørkelse, helt uventet for meg. Helt magisk å se jordskyggen langsomt dekke til månen mens jeg satt og varmet meg ved bålet.

Helt sant. Har overnatta under åpen himmel noen ganger, mest i den tørre tida i varmere strøk. Det er lite som slår å sovne under en mørk stjernehimmel. Og en uventa måneformørkelse høres slett ikke ut som noen dum opplevelse under sånne forhold. Eller andre forhold, forsåvidt, men du veit...

Skogens Stønn skrev (19 minutter siden):

Jeg sitter her og vurderer fram og tilbake på den poncho-tarpen du snakker om. Ikke at jeg mangler tarper, men den er jo bare utrolig lett og kan i tillegg fungere som regntøy eller ly for vinden i en lunsjpause om man blir overrasket av noe sånt. Den er vel såpass liten at jeg tar den med meg bare sån i tilfelle rottefelle. Ikke at jeg lider av tarp-mangel, og jeg har jo også et par jervenduker, men synes de blir litt tunge og voluminøse, så den blir ofte ikke med hvis jeg ikke regner med at det kan bli bruk for dem.

Hehe, det er som å høre meg selv forsvare handelen min - tror du fikk med alle punktene :D

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott med sånne enkle anmeldelser av produkter. Har siklet litt på denne ved noen anledninger da enkelheten og multifunksjonene er fine. 

Men så kobler frontallapppen inn og forteller meg at jeg stort sett sover i hengekøye og til det bruket blir den vel litt snau kanskje særlig i bredde. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyN skrev (45 minutter siden):

Flott med sånne enkle anmeldelser av produkter. Har siklet litt på denne ved noen anledninger da enkelheten og multifunksjonene er fine. 

Men så kobler frontallapppen inn og forteller meg at jeg stort sett sover i hengekøye og til det bruket blir den vel litt snau kanskje særlig i bredde. 

Ja, alltid skal denne forbaska fornuften blande seg inn når man diskuterer med seg selv hvorvidt man trenger en sånn greie eller ikke. Og fornuften vil aldri gjøre det som er moro. Så jeg konfronterte den med dette og mens den grublet hardt for å finne på et veldig fornuftig svar benyttet jeg anledningen til å trykke på "kjøp"-knappen. Man må være listig for å lure fornuften. 😇

Endret av Skogens Stønn
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig glad i poncho. Minner meg om regnværsdager på festivaler. Poncho fungerer etter min mening bedre enn vanlig regntøy hvis du skal stå ute i mange timer. 

Har hatt engangs varianten. Har også hatt en Helsport poncho, som er gitt til en nær slektning nå. 

Min nåværende poncho er en Equinox poncho, jeg har varianten som ikke er ment å tres over ryggsekk. Men jeg har i tillegg en poncho i PVC som ligger i bilen. 

Har vanlig regntøy også da. Bruker mest poncho langt fra folk, for å ikke virke så sær. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyN skrev (2 timer siden):

Men så kobler frontallapppen inn og forteller meg at jeg stort sett sover i hengekøye og til det bruket blir den vel litt snau kanskje særlig i bredde. 

Alltid kjedelig når fornuften kommer i veien... Men den har vel hvertfall rett i at bredden blir noe snau til hengekøyebruk. Dvs, om du nå ser for deg at du drar ut for å henge, det er meldt opphold så du legger igjen tarpen hjemme - du ser hvor dette går, ikke sant? Riktig, det begynner å regne! Og heldigvis har du en liten poncho på 200g i sekken, og duverden så mye bedre den er enn ingenting!

Sånn, la fornuften tygge litt på den ;)

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

Ja, alltid skal denne forbaska fornuften blande seg inn når man diskuterer med seg selv hvorvidt man trenger en sånn greie eller ikke. Og fornuften vil aldri gjøre det som er moro. Så jeg konfronterte den med dette og mens den grublet hardt for å finne på et veldig fornuftig svar benyttet jeg anledningen til å trykke på "kjøp"-knappen. Man må være listig for å lure fornuften. 😇

Hehe, gratulerer. Hvilken farge endte du opp med? Kan ikke si jeg har veldig sans for noen av dem, men kom til at jeg likte "sennepsgrønn/limegul" mindre dårlig enn turkis :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Blindgjenger skrev (På 3.11.2022 den 15.41):

Hvilken farge endte du opp med?

Jeg bestilte "lime", men de jeg bestilte fra først (som var billigst) greide ikke å levere. De påsto at de ikke hadde fått inn noen ordre selv om den sto oppført på "min konto" som en ordre merket "ikke levert ennå". Muligens skyldtes det misskommunikasjon mellom betalingstjenesten og nettbutikken, jeg vet ikke.

Så da måtte jeg finne et annet sted, og fant da ett sted med såpass mye lavere pris enn de andre at jeg brukte dem. Men de hadde bare turkis. Så da ble det turkis. Så får heller verden se litt mindre trivelig ut når det regner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (På 15.11.2022 den 17.26):

Jeg bestilte "lime", men de jeg bestilte fra først (som var billigst) greide ikke å levere. De påsto at de ikke hadde fått inn noen ordre selv om den sto oppført på "min konto" som en ordre merket "ikke levert ennå". Muligens skyldtes det misskommunikasjon mellom betalingstjenesten og nettbutikken, jeg vet ikke.

Så da måtte jeg finne et annet sted, og fant da ett sted med såpass mye lavere pris enn de andre at jeg brukte dem. Men de hadde bare turkis. Så da ble det turkis. Så får heller verden se litt mindre trivelig ut når det regner.

Hehe, om du synes det blir for trist får du heller trøste deg med at du sparte noen kroner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjøpte ponchoen var jeg inne på tanken å ta den med på tur til Malawi i tilfelle det skulle dukke opp behov for regnetøy (det er helt i begynnelsen på regntida der nå). Det var vel til og med litt av unnskyldningen jeg brukte overfor meg selv for å kjøpe den... Men nå ble den liggende hjemme, og jeg greide meg godt uten. Ble skikkelig våt bare én gang, og da var det rundt 30 grader og uansett bare noen hundre meter tilbake til bungalowen. Men turen gjorde jobben som kjøpspåskudd, da :D Og ponchoen kan sikkert få være med senere en gang hvis det blir tur i den grønne sesongen.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.