Gå til innhold
  • Bli medlem

Spade


Kristoffer Sandnes

Anbefalte innlegg

Finnes det en spade til en grei pris som faktisk tåler litt juling, er nogenlunde effektiv, og med litt lengde så en slipper å ofre korsryggen for hvert spadetak? 😅

Har opp igjennom hatt forskjellige spader, ingen dyre men alle har jeg ødelagt på et eller annet tidspunkt.

Vinteren som var kjøpte jeg ikke noen ny spade men brukte en Fiskars med treskaft og alu skuffe. Denne veier brukbart mye men er jo sabla effektiv å spa stormmatter, bygge levegg eller kokegrop i forteltet. 

Screenshot_20221027-181801_Gallery.thumb.jpg.687e0e4a885090ba69421a62c54c2f7c.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Espen Ørud skrev (11 minutter siden):

Jeg har sverget til denne siden 2015/16: 
 

Voilé TelePro T6 Avalanche Shovel does the work!

 

Ser veldig lik ut som min Black Diamond Evac 7 spade. Veldig fornøyd med. Solide greier uten å veie for mye eller ta mye plass.

 

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (25 minutter siden):

Jeg har sverget til denne siden 2015/16: 
 

Voilé TelePro T6 Avalanche Shovel does the work!

 

Ser ikke ut til at den er til salgs her på berget.

sneakyowl skrev (14 minutter siden):

Ser veldig lik ut som min Black Diamond Evac 7 spade. Veldig fornøyd med. Solide greier uten å veie for mye eller ta mye plass.

 

Skal sjekke ut, takk 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har misbrukt min Mammut Alugator Pro i mange år, blitt brukt til å hakke is, hammer for teltplugger og mye annet i tillegg til å være spade, fungere like bra enda så denne er solid.

 https://www.citytosummit.no/products/mammut-alugator-pro-neon-orange?gclid=CjwKCAjw2OiaBhBSEiwAh2ZSPy_4aKsZ3IdbdvdtPUe6hdH0qmC1OLkwkQKE6mRmPttldzc2ZBANYBoC7eQQAvD_BwE

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om relevant, FriFlyt har evaluert snøspader for topptur/skredbruk.

Av relevante spader med D-grep og langt skaft:

  • Ortovox Kodiak 3.1 fikk 10/10 score
  • Mammut Alugator Ride 3.0 HOE fikk 10/10 score
  • Mammut Alugator Pro Light HOE fikk 9/10 score 
  • Black Diamond Evac 7 fikk 8/10 score
  • G3 Avitech D-grip fikk 8/10 score

Blandt mine spader har jeg selv BD Evac 7 og 9, samt Mammut Alugator Pro Light Hoe. For BD Evac har jeg opplevd at skaft har satt seg fast i spadeblad (låseknapp trykket forbi innfestning når satt sammen) og ikke spesielt lett å få løs igjen når det har skjedd (må transporteres som "hel" spade frem til man får banket løs skaft. I tillegg så fester det seg snø på spadebladet ved gitte forhold. Ellers super spade og spadegeometri.  (Jeg bruker ulike spader (vekt, størrelse. krafsefunksjon eller ikke) fra type tur (vekt&størrelse viktig eller ikke), bruker  (større blad krever mer styrke av bruker) og antatt skredrisiko.

PS. Fjellsport har 30% rabatt med koden "UTSTYR" nå om dagen. (Jeg har ingen relasjon til butikken, shopper der jeg får varen billigst eller lokalt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (12 minutter siden):

 For BD Evac har jeg opplevd at skaft har satt seg fast i spadeblad (låseknapp trykket forbi innfestning når satt sammen) og ikke spesielt lett å få løs igjen når det har skjedd (må transporteres som "hel" spade frem til man får banket løs skaft.

Det har skjedd meg og :) Måtte gå så langt som å bruke varmepistol og mengder WD40 for å få den løs igjen. Nå som jeg vet at det kan skje er jeg mer påpasselig på å ikke gå "forbi" låseknappene - Da er det ikke noe problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner sikkert lengre og større spader enn dette. Men det er faktisk den spaden med stivest og hardest blad jeg har prøvd, og man kan grave i frossen steinhard snø med den og trakke til med randostøvler uten at bladet bøyes.

Jeg graver med votter og T-håndtak uten problemer. Jeg har prøvd D-håndtak, jeg synes det er dønn det samme.

En viktig egenskap på en spade synes jeg er at den skal ha en god «pedal» å trakke på uten at støvelen glir av.

Samme produsent har tyngre og kraftigere spader. Voilè har også hatt gode stive harde spader.

Tynne spadeblad med flex er elendig på hard snø synes jeg.

Rottefella spaden har jeg også lest at mange liker til snsøhulegraving.

 

995BA5BE-25DA-4726-98F8-B6429EEEBB95.jpeg

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faun skrev (10 minutter siden):

De selger lettvekteren her jeg bor men syntes kanskje prisen på rundt 1800 var relativt stiv. Ser den som er tyngre og kraftigere er noe rimeligere.

T eller D, det tror jeg går for det samme for min del. D-håndtak kan sikres veldig godt om den festes utenpå sekk eller pulk. 

Særlig siden den koster 900kr -30% på fjellsport 🤣

I beskrivelsen i din første post ser det ikke ut som det er lettvekteren du er ute etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://varuste.net/sv/p47219/mfh-snow-shovel

köptes för 2 år sedan endast grävt en stor djup grop inga problem mellan stor, korta sträckor med pulka var en fjällräven ca 2 mm AL blad ca 30x50 kompl med en mindre 2 delad bra kombo.

https://varuste.net/p85801/mammut-alugator-pro-light

Nu billgaste spaden.

Vill man/vågar lätta blad kan man lätt göra hål med billiga borrar och en enkel fil eller om man har elverktyg med en tigersåg eller sticksåg.

Jag skulle ta en mindre gammal fogsvans och en stor isolerings kniv för att bygga Iglo med på långtur tar med lite vana max 2 gr tiden gräva en grop för 3-4 pers.(pulkan kan man ha som dörr kan vara bra även  på stugtur kombinerat med en vindsäck)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (8 minutter siden):

https://varuste.net/sv/p47219/mfh-snow-shovel

köptes för 2 år sedan endast grävt en stor djup grop inga problem mellan stor, korta sträckor med pulka var en fjällräven ca 2 mm AL blad ca 30x50 kompl med en mindre 2 delad bra

Jeg har hatt en slik. Helt ok, men bladet er tynt og fjærer. Ikke stumt og stivt som på ortovox spaden.

Skaftet er også rundt og dreier lett i hånden.

Helt okei spade, men ikke mer enn det

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Særlig siden den koster 900kr -30% på fjellsport 🤣

I beskrivelsen i din første post ser det ikke ut som det er lettvekteren du er ute etter.

Kan ikke si at jeg er noen lettpakker, så vekt er ikke det første jeg ser på. Uansett aluminiums spade jeg kjøper så spare jeg nok inn gode gram.

Er bare noe småtteri som skal på plass før det meste er klart til vinterens pulkturer. Blant annet en spade, vintermatte fra byggvare/snekkerfirma som dekker teltbunnen og ny dragsele. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svårt att jämföra spadar för 300 kr med 1000 kr men bor man med snö utanför huset och åker i lavinfarligt område och behöver en mkt bra spade för snabb räddning är priset av mindre betydelse jfr med gräva grop för tält alt skotta fram bilen efter ev plogning på parkeringsplatsen för bilen efter turen.Bor man i GBG i SV sliter man nu för tiden ej på spadar jfr med 80-talet då alla hade en i bilen och fick lämna bilen i dalen om man bode på en höjd och på morgonen fick man skotta fram den efter plogning,

Jag hade ju 2 bra spadar och beställde en för alt för den fjällräven som håller i flera generationer men kanske passar bäst som spade till husantaner eller trappor.

Jag hade spaden i tjock skyddsplast för att ej skada övrig utr.

Jag har en redskapstillverkare (http://www.karlstadredskap.se/)i utkanten av släkten men säljer ej ´fjällspadar´men behöver ni en till huset eller hyttan  eller företaget har de den typen i olika prisklasser.

Endret av Håkan S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok det kommer från Bauxit och där 50-60% Aluminium oxid men det som anv i ˆAluminiumˋspadar är tillverkade av AL i ligering med med bl.Koppar,Mangan,Magnesium osv.

Alla ´hästarna´var vist inte i stallet i kväll.

Endret av Håkan S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å tenke gjennom grunnen til at man har med spade. Er det for å kunne grave folk ut av skred, så må man flytte mye snø så raskt som mulig. Da bør man ha litt styrke og størrelse på bladet og et håndtak som er godt å holde i mens man jobber på spreng. Hvis det er for å bygge en levegg eller grop i forteltet så kan man klare seg med noe mye enklere. 
Jeg har nå bare en spade som er med på alle typer turer. Altså må den oppfylle de mest krevende kravene. Heldigvis har jeg ikke hatt bruk for å grave ut folk, men jeg vil ha de egenskapene, sånn i tilfelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (7 timer siden):

Greit å tenke gjennom grunnen til at man har med spade. Er det for å kunne grave folk ut av skred, så må man flytte mye snø så raskt som mulig. Da bør man ha litt styrke og størrelse på bladet og et håndtak som er godt å holde i mens man jobber på spreng. Hvis det er for å bygge en levegg eller grop i forteltet så kan man klare seg med noe mye enklere. 
Jeg har nå bare en spade som er med på alle typer turer. Altså må den oppfylle de mest krevende kravene. Heldigvis har jeg ikke hatt bruk for å grave ut folk, men jeg vil ha de egenskapene, sånn i tilfelle. 


ja, veldig viktig poeng.

Da jeg kjøpte ny spade, den Ortovox Light spaden, kjøpte jeg den bla. fordi den oppfyllte alle kriteriene til å være godkjent som skredspade. Og jeg fikk en heeelt annen spade enn den gamle Phoxx spaden som er tilsvarende den Håkan S linket til.

Men hva slags liste dette var, eller hvem som laget denne listen, husker jeg ikke.

 

Forskjellen er litt som å bruke en stålspade fra jernvaren vs. en aluspade fra jernvaren. Sistnevnte bare spretter og flekser mot hard snø og er vanskelig å trakke gjennom, mens stålspaden druser rett gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig poeng.

I områdene jeg ferdes er det svært lite av denne problematikken. Snøskred finnes men da må man oppsøke det. Jeg vet av et tilfelle der det har gått galt og det er tilbake på 90-tallet. 

Men det er ingen ulempe at spaden fungerer til alt. Flytter den mye snø i et snøskred er den også effektiv til andre oppgaver. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faun skrev (20 timer siden):

Kom over en pent brukt Voilé Telepro T6 med D-håndtak. Ble en del rimeligere enn å kjøpe nytt.

Takk for alle tips! Fikk sett på en del forskjellige spader fra mammut i helgen og de virket ikke som noe dumt valg.

Grattelerer! Jeg er i hvert fall fortsatt fornøyd med min spade. Jeg er selvsagt forsiktig med den etter å ha tråkket i stykker noen billigspader i hard skaresnø tidligere, men denne har altså levert varene og bygget en rekke levegger og snøborger de siste årene. Til tross for at flere av de lette spadene nevnt oppover i denne tråden er overraskende sterke så føler jeg for å minne om at de ikke er bygget for å være brekkstang for å brekke løs store, harde snøklumper

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.