Gå til innhold
  • Bli medlem

Info - anbefaling brenner til oppvarming av telt


Mrt clk

Anbefalte innlegg

Annonse

Det finnes flere gode valg, men alle har sine fordeler og ulemper sånn jeg ser det.

Skal du kun koke vann/smelte snø så er en brenner som MSR XGK knall, den er driftsikker, krever lite vedlikehold og er enkel å forvarme. Effekten er mer eller mindre av og på. 

Skal du kokkelere litt mere avansert så trenger du en brenner med flamme regulering på brennerhode. De mest brukte i denne kategorien er nok primus omnifuel/omnilite, optimus nova/polaris og msr dragonfly. Brennere med flamme regulering krever nok noe mer vedlikehold enn feks xgk, men det er stor forskjell på brukeren hvor ofte dette må gjøres. En som kjenner brenneren sin godt kan operere denne uten å få noen store problemer med soting.

Disse brennerene produserer forholdsvis lite kullos og det ser jeg på som en stor fordel. Men de 3 som lager minst av de nevnte er XGK, Dragonfly og Omnifuel ut i fra de testene jeg har sett.

Selv bruker jeg MSR XGK og Primus Omnifuel II, liker begge brennerene svært godt og de utfyller hverandre på en god måte. XGK'n er traktor brenneren for vannkoking og Omnifuel kan både koke grøt, biff eller vann.

XgK, Dragonfly og Nova kan ikke bruke gass, men omnifuel/omnilite og polaris kan benytte gassboks. Om det er et kriterie for allround bruk.

Skal du brenne parafin/tennvæske trenger du rødsprit til å forvarme med. Bruker du 4T alkylatbensin kan denne også brukes til forvarming. Personlig foretrekker jeg bensin fremfor fritidsparafin/tennvæske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi lage litt mer informative overkrifter?

Takk!

På generell basis så vil jeg ikke anbefale noen å basere seg på at man skal holde varme i teltet. Jeg mener man oppnår vesentlig høyere sikkerhet ved å ha sovepose osv som holder deg varm selv om man ikke har oppvarming. Både hva kullosv osv angår og sikkerhet ellers.

Unntaket for min del er når vi fyrer med ved i ovn i lavvo, men også her prioriterer vi utstyr som holder mål selv om vi ikke har varme i ovnen...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrt clk skrev (8 timer siden):

Tusentakk for alle tilbakemelding .

vi har bergans iglo 4 personer , i tillegg isfisketelt.

Jeg er usikker på om jeg skal gå for gass heater eller brenner med drivstoff ?!

 

Først og fremst er det greit å få dette spørsmålet på bordet: Tenker du å sove med varmeløsningen på?

Det er ikke en god idé (søk opp kullosforgiftning, telt)

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Espen Ørud har et godt råd. Når det gjelder MSR Dragonfly så er det riktig at den bråker mye. Det finnes en cap som gjør denne om til en stillebrenner, men det er mer styr med forvarming når det er kaldt med denne. Dragonfly er også en slangebrenner med det dillet det medfører når det gjelder pumpe, løs tank og dråper ved avkobling. Når det er sagt så er det en glimrende brenner til matlaging. Jeg har enda tilgode å bruke en brenner som er bedre når det gjelder regulering av flammen. Det er god vandring på reguleringen, slik at man trenger ikke være så lett på labben som man må på Optimus 111. Optimus 111 har dog andre fordeler.

Lykke til med valget, men tenk sikkerhet når du skal fyre i telt, særskilt dersom det er barn med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Kjell Iver endret tittelen til Info - anbefaling brenner til oppvarming av telt
Mrt clk skrev (På 31.10.2022 den 22.35):

Tusentakk for alle tilbakemelding .

vi har bergans iglo 4 personer , i tillegg isfisketelt.

Jeg er usikker på om jeg skal gå for gass heater eller brenner med drivstoff ?!

 

Når det gjelder isfisketelt vil jeg heller anbefale en lett gassdrevet ovn enn brennere pga fare for avgasser. Har aldri brukt noen brennere i mitt isfisketelt, men da jeg isfisket mye (heftig mye en sesong, deretter gikk lufta ut av interessen…) brukte jeg å bære med meg en liten gassovn som sikkert er fra 80-tallet. Denne ga formidabel effekt og var relativt trygg ettersom den var beregnet på bruk innendørs i boliger etc. minuset her blir selvsagt at man også må drasse rundt på en vanlig gassbeholder på et par kilo. For komforten fant jeg det likevel bedre enn alternative løsninger. Jeg valgte å la teltet stå ved et fast hull som jeg gikk ut og inn av mellom turene til de øvrige hullene. 
 

Alt dette krever jo enten kort vei mellom bil og vannet, eller eventuelt stor bære/ dravilje og en solid pulk. Blir som alltid et spørsmål om komfort vs vekt.

Endret av Skaubjønn på truger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.