Gå til innhold
  • Bli medlem

En kokewilly og vindskjerm/brennerplate prosjekt


Anbefalte innlegg

Har registrert at det til tider er en viss intresse for denne kokewilly kjelen. Det dukker opp noen tråder eller spørsmål rundt temaet en gang i blant. Noen er nysgjerrig, noen har lyst å kjøpe en eller lage en selv.

Helt ærlig kommer jeg nok ikke til å utnytte denne fult ut, men sånn er det også med noe annet utstyr man eier. Jeg har ønsket meg en slik kjele I lengre tid og på et eller annet vis skulle det løse seg.

Har i en periode brukt mye tid på å lete og finne informasjon om kjelen. Det har ikke vært kjempelett, det er veldig få som faktisk vil dele noe  informasjon om kjelen. Så jeg fastslo at dette må være en av Norges best bevarte hemmeligheter😅 Men etter utallige timer med tråling og spørsmål spurt, har jeg fått en god del informasjon, mål og bilder av forskjellige utgaver som er blitt laget.

FFI (Forsvarets forsknings institutt) lagde flere slike kjeler til forskjellige polare ekspedisjoner på 90-tallet. Som jeg har forstått var det Willy Gautvik som var primus-motor og det er hans navn som står i de gamle patentene. Kjelene var i bunn og grunn laget for å spare drivstoff og ble målt til en virkningsgrad på hele 70%. FFI lagde også en prototype som ble testet i felt og var i utgangspunktet klar til å settes i produksjon, men helt på tampen ble det heller valgt å kjøpe inn optimus 111. 

 

En gang på 2000-tallet ble det produsert opp et opplag med kjeler som ble solgt kommersielt gjennom sportsnet. Hvor mange dette er snakk om vet jeg ikke, men kom i kontakt med en fra søta-bror som hadde kjøpt kjelen sin hos sportsnett en gang på 2000-tallet. Jeg fikk målt hele kjelen på kryss å tvers for å få litt innsikt i hvordan den var laget og hvilke mål som ble brukt.

Thomas Ulrich som var ekspedisjons-makkeren til Børge Ousland på Franz Josef Land lager disse i dag. De er nokså kostbare men etter å ha holdt kjelen i mine egene hender og sett litt på arbeidet som ligger bak er nok ikke prisen så alt for ille likevel. Hadde noen andre laget den hadde nok prisen vært nokså lik. Det er pent håndarbeid som krever en god del utstyr.

I løpet av denne tiden har jeg jobbet med min egen prototype som jeg kommer til å gjøre ferdig om ikke alt for lenge. 

Kokewillyen har jeg vist om i lengre tid og jeg hadde bestemt meg for å ordne et kokeoppsett til vinters som var mere effektivt enn det jeg har brukt før. Så hele det hele startet med et kjøpt av en Primus ETA Pot 3L, etter det ballet det på seg. Og nå vet jeg ikke hvor mange forskjellige aluminiums kjeler jeg har stående i jakten på den perfekte kjelen å bygge kokewilly av 🤷

Etter en stund sto jeg der med et tilbud om å kjøpe en kokewilly, fristelsen ble for stor rett og slett. Jeg måtte se hvordan den så ut og hvordan den var laget, en lever bare en gang noen dumme avgjørelser får en bare leve med 😂 

Jeg vet en del har argumentert for at kjelen er tung, den veier 750g og har en kapasitet på 3L. En 3L kjele med varmeveksler veier fort 500g, så jeg tenker at vekten ikke er så værst likevel, men helt klart tyngre enn en simpel aluminiums kjele(2.5L min veier vel rett under 400g).Her er det jo mulighet for drivstoffbesparelse eller ha bedre marginer på drivstoff siden kjelen er målt til en virkningsgrad på 70% mot ca 40% som er normalen.

Akkurat nå driver jeg å lager meg en brennerplate med avtakbar vindskjerm. Den vil bli laget i aluminium, akkurat nå er den i prototype stadiet med litt treverk og diverse 🤓

20221022_011844.thumb.jpg.5921d05f2b7c98657304b6c043a389ae.jpg

Brennerplate/modifisert xgk EX

Greit å lage seg en prototype før man bestemmer seg hvordan ting skal være. Oppsettet skal være lett å ta i fra hverandre og sette sammen uten bruk av verktøy.

20221025_231040.thumb.jpg.4beec249e84df0f6155d067e1844f849.jpg

Brennerplate Kristoffer Sandnes

Har fått tegnet inn delene I autocad så de ligger klare til å skjæres i laseren på jobb. Men blir å gjøre ferdig vindskjermen før jeg skjærer ut platen, mulig man må ta høyde for noen justeringer.

IMG_20221014_210435.thumb.jpg.76e8490cc3a34c4ef41b235370ad548f.jpg

Egen tilvirket kokewilly blir det, jeg fant en annen kjele enn den på bilde som vil fungere fint til en kokewilly på ca 3.2L. Et av de artigere prosjektene jeg har holdt på med i senere tid. Gleder meg til vinterturene i vinter, ser virkelig frem til å smelte snø 😂

Endret av Kristoffer Sandnes
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@sneakyowl  Det er fint å kunne nerde litt en gang i blant 😂

Jeg har ikke tenkt så mye på pakkbarheten, men mer at ting kan demonteres og settes sammen enkelt. Kjelen er jo helt klart mindre pakkbar enn en del andre kjeler, men dette er jo utstyr utelukkende for vinterbruk med pulk. 

Fuelflaske eller brenner kommer jeg ikke til å pakke ned i kjelen med faren for en lekkasje. Bensin fordamper men jeg tar ikke noen sjanse på bensinsøl i vannet.

Endret av Faun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1326644964-Soldier_2000_-_2.jpg.e0d428af06b0939124c6cb77fe829048.jpg

Dette er nok prototypen FFI lagde men aldri ble satt i produksjon. Men det ble produsert 15 stykker av de som ble testet I felt.

20221003_233937.thumb.jpg.447c509034cc226d74d699ce8c9e2e7f.jpg

Oppsettet Cato Zahl Pedersen brukte, dobbel vegg og kjelestøtter inni. Har en følelse på at jotun-spannet har sin inspirasjon fra denne kjelen. " verdensrekord i snøsmelting, 12L på 1 time" 

AFAF749C-4155-49BB-AA37-109124F6CC72.jpeg.thumb.jpg.38af2624a25fcd7bca1515aece157185.jpg

Kokewilly kjøpt hos sportsnett på 2000-tallet.

1326719737-Snap4.jpg.e0e74c139771afcf5521040400601002.jpg

Har sett et par andre bilder av denne, lokket er enten hult eller med isolasjon inni. Eksosenvarmluften går igjennom kappen og ut igjennom gjennomgående hull i lokket.

1326719788-Snap1.jpg.b5bf73bd391a716bb7dbbc1953b840d8.jpg

Tror nok denne også er av to deler, ser ut til å være teflonbeleegg på denne kjelen.

1257616990_Screenshot_20220929-022955_SamsungInternet.thumb.jpg.e08f903437395e97b9d8e7fbb491766b.jpg

prinsippet vil jo være det samme på disse kjelene. Du varmer ikke bare bunnen på kjelen men hele kjelen varmes opp og avgasser kjøles ikke ned like fort av omgivelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faun skrev (8 timer siden):

@sneakyowl  Det er fint å kunne nerde litt en gang i blant 😂

Jeg har ikke tenkt så mye på pakkbarheten, men mer at ting kan demonteres og settes sammen enkelt. Kjelen er jo helt klart mindre pakkbar enn en del andre kjeler, men dette er jo utstyr utelukkende for vinterbruk med pulk. 

Fuelflaske eller brenner kommer jeg ikke til å pakke ned i kjelen med faren for en lekkasje. Bensin fordamper men jeg tar ikke noen sjanse på bensinsøl i vannet.

Ja, demontering/montering veier jo stort opp. Om jeg skulle hatt det _ultimate_ oppsettet måtte det vært god pakkbarhet kombinert med enkel montering. Med pakkbarhet mener jeg mest at "alt" er på samme sted, for å slippe å ha flere løse deler i pulk/poser/bokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (5 timer siden):

Jupp, det er ikke første gang temaet er nevnt. Men trådene virker å ha dødd ut å det ble ikke noe mer ut av det.

sneakyowl skrev (5 timer siden):

Ja, demontering/montering veier jo stort opp. Om jeg skulle hatt det _ultimate_ oppsettet måtte det vært god pakkbarhet kombinert med enkel montering. Med pakkbarhet mener jeg mest at "alt" er på samme sted, for å slippe å ha flere løse deler i pulk/poser/bokser.

Helt klart, men det her er jo snakk om to koli. Kjele og brennerplate med vindskjerm(fuel flaske tar jeg av under transport da jeg liker at de står oppreist i pulken).

Hvis en ser bort fra kokewilly'n og bruker en annen kjele er det ikke noe problem å lage noe som er veldig pakkbart 

 

Endret av Faun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tema. Du er sikkert klar over at den originale patenttegningen til Willykjelen ligger offentlig her

https://brevets-patents.ic.gc.ca/opic-cipo/cpd/eng/patent/2321669/summary.html

image.pngimage.png

Jeg ser det er noe tull med bildene i det første innlegget ditt i dette emnet..? Noe jeg kan fikse?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen setter igang produksjon av slike i Norge, så tror jeg det hadde vært veldig lite kundegrunnlag. Men jeg hadde vært en av dem. 
 

jeg kontaktet Velle utvikling om dette i 2016, men de var ikke interessert. De hadde gitt produksjonsutstyret til Willy Gautvik. Jeg har ikke prøvd å spore han opp. 
 

men hvis noen har et mekanisk verksted i bakhagen, så kjøper jeg gjerne en kjele som byggesett. Cnc maskiner blir for avansert for meg. Men popptang og fil skal jeg klare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har den patenten du viser til og en annen som jeg fikk tilsendt, denne ligger ikke på nett lengre.

Tror ikke markedet er veldig stort, de som virkelig trenger kjelen skaffer nok disse gjennom Thomas Ulrich. Så tenker at markedet er relativt greit dekket, skal man til sydpolen eller lignende er nok kjelen bare småpenger.

Jeg jobber som sveiser og plater. Men kjelen er mer ell mindre blikkenslager mat, samt noen deler er nok prefabrikerte. Så skulle jeg laget en kjele I samme finish og kvalitet som det Thomas Ulrich sin er, så hadde den ikke vært et øre billigere. 

Den kan lages enklere med akkurat samme funksjon og effekt. Men skal man ha finishen som den i første post snakker vi om et veldig godt utstyrt tynnplate verksted. 

Endret av Faun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok bra at trangia er det beste man får fra butikkhylla men skal oppsettet være fra butikkhylla uten noen modifikasjoner er det få valg av brennere som passer rett i. 

https://www.yumpu.com/no/document/read/51915212/smelt-sn-friluftsliv

Her står det litt om forskjellige virkningsgrader forskjellige oppsett har på side 2. Jotun spannet med kit-kat/billy kjele har en virkningsgrad på 55% og er mer eller mindre som et modifisert trangia mens willykjelene ligger på 70%.  Jo mer areal av kjelen som varmes opp jo mer effektivt blir det. 

Vært spennende å sett hvilken virkningsgrad man kunne fått ut av et kokewilly oppsett hvis man hadde dratt inn varmeveksler ribber i bunn og opp langs siden av kjelen. Om det hele tatt hadde utgjort noe.

Har en 3L ETA Pot med varmeveksler den er ganske heftig. Spesielt om brenneren har kortere avstand fra brennerhode til kjelestøttene. Men denne avstanden spiller nok inn en del mtp kullosproduksjon, jo nermere jo mer kullos sånn jeg oppfatter det. Omnifuel II mener jeg hadde rundt 2cm avstand fra kjelestøttene til brennerhode og min XGK EX rundt 3 cm. Omnifuel slår XGK'n I samme omgivelser og vanntemp med ca 1 min i koketid. Men den produserer også rundt 3 ganger så mye kullos.

Endret av Faun
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt lengre på vei med prosjektet. Noen endringer kommer til å bli gjort og har flere planer klar. Ting tar bare litt tid også vil jeg være fornøyd med oppsettet før jeg gjør det helt ferdig.

Venter på et par pakker med forbruksmateriell som sveisetilsats og et par andre ting som jeg skal bruke til brennerplaten og vindskjermen.

 

20221101_195732.thumb.jpg.0ff7fe25088231cfb34fcdd3bb5982f6.jpg

Endret av Faun
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (På 29.10.2022 den 10.48):

Får vi unytta varmen bedre med willykjelen enn vi faktisk gjør med noe så kurant som Trangia?  Evt kunne vi isolert trangias øverste del med noe? og brukt en for stor panne som lokk?

Samme oppnår man også med XGKII og de to vindskjermene som følger med. Den ene er en tallerken man setter oppå brenneren før man setter på kjelestøttene, slik at den svever og kun brennerhodet er eksponert. Den andre bretter man rundt på vanlig måte.

Jeg tenker effektiviteten blir ganske bra der også. Men mer knot å bruke ute i vind og snø med hansker på enn kokewilly.

Selv foretrekker jeg ofte å smelte snø i forteltet uten bruk av vindskjerm, så får man litt mer oppvarming av teltet mens man holder på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (På 28.10.2022 den 17.01):

Tror ikke markedet er veldig stort, de som virkelig trenger kjelen skaffer nok disse gjennom Thomas Ulrich.

Piteraq selger kjelen de også, men er sikkert samme opphav som Ulrich. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde i utgangspunktet lyst å bruke XGK II som brenner til oppsettet men de er som regel ikke så enkle å komme over lengre. Så da ble EX'n modifisert noe så den ble noe mer lik XGK II mtp enkel innfestning til brenner platen.

Men så ramlet det inn en MSR XGK II Shaker Jet fra 1997 I postkassen i dag. Plukket den i stykker for å se over den og fikk skylt igjennom systemet med litt bensin før den ble satt fyr på. Som forventet så brant den fra første slag og fikk brenne opp ca 6DL med bensin før jeg slukket den.

20221109_193312.thumb.jpg.c26bfa2429e002b2086d9d1ce14b8398.jpg

20221109_174412.thumb.jpg.0809d48362afd7c63d096d2263938278.jpg20221109_191135.thumb.jpg.79017d19acd4fad88cb3f117d2d50d5b.jpg

Endret av Kristoffer Sandnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Litt surring nå og da, vindskjermen er egentlig ferdig. Venter på en bit med 4mm PTFE plate som skal fungere som sentrering av kjelen. Prøvemontert med 2x 2mm ptfe men å forsenke popnagel i 2mm blir lite gods igjen.

Kryssfinerplaten er brukt som prototype. Selve brennerplaten mangler jeg å sveise, ligger klar med 10mm høy sølekant må bare få rotet meg til å sveise den.

 

Snapchat-759098923.jpg

20221209_005900.jpg

20221209_005932.jpg

  • Liker 5
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Kristoffer Sandnes endret tittelen til En kokewilly og vindskjerm/brennerplate prosjekt
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.