Gå til innhold
  • Bli medlem

Bardunering og frosne skisko


AlexanderKristiansen

Anbefalte innlegg

Planlegger vinterens turer og har et par spørsmål jeg håper å få innspill på:

1. Hvor mange teltplugger trenger jeg til et Helsport Spitsbergen 4-manns telt på vinterstid? Jeg kan ikke bruke ski eller staver siden jeg bruker disse når jeg drar ut på jakt.

2. Skisko. Jeg svetter en del på beina og en gang en gang jeg lå ute i 20 minusgrader frøs skiskoene til to isklumper. Dette var gode, gamle lærstøvler med 75,mm tupp. Det var omtrent umulig å få de på og sinnsykt kaldt. Hvordan unngå frosne skisko på morningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du er plaget med mye fotsvette kan det være en løsning å ha en plastpose mellom innerste og ytterste sokk. Evt mellom sokk og sko. 
polposer er sterke, og holder lenge. 
 

Jeg kjenner ikke dette teltet og har derfor ingen mening om antall plugger, men om du synes snøplugger er dyre så går det greit å kutte til lette og gode plugger selv av tre. Jeg har ofte brukt «strø», de tynne lektene som ligger mellom lagene i plankestabler. Man får dem gratis på trelasthandleren.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dampsperre er veien å gå som nevnt ovenfor.

Snøplugger kan du lage selv. jeg benytter alltid alle barduner, så slipper jeg å ut om været skulle ta seg opp.

Disse kan både stikkes å graves ned. Pkastkroken er kuldebestandig plast å kan enkelt flyttes mellom løkkene om jeg ønsker.

20220128_201630.thumb.jpg.bed35cd60568154c95b0a6b87f09944b.jpg

Endret av Faun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poser i skoene funker, blir det for dyrt med alle turene til polet, har Biltema en rull grå søppelposer til 25,- (26-2000). De er solide og varer mer enn en tur.

Du må bruke alle plugg og bardun festene. Brøytestikker er rimelige, men tar litt mye plass.

Thansen har 6stk 31cm snøplugger for 149,- De er rødelokserte. Prisen på de (6stk) er omtrent det stk-prisen er på enkete andre plugger som ser like ut (dog har de snor og klips).

Jeg har brukt MSR snøanker (snow fluke small) i endebardunene på Keron 3GT. De holder fjell... men er selvsagt dyre om de kun blir innkjøpt for det formålet. Piranha anker er litt samme prinsipp, men i plast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips. Ser en del har misforstått og tipset meg om HVILKE snøplugger jeg bør bruke. Har sikkert 30-40 lange snøplugger. Det jeg lurte på er hvor mange jeg skal ta med. To stykk har foreslått 16, takk for det! En annen alle plugg- og bardunfester. Det er vel en del mer enn 16? Og er det virkelig nødvendig når en kan spa snø over mattene?

Jeg har to par dampsperresokker. Dette er tydeligvis veien å gå. Lurte på om noen av dere tar skoene i bunn av soveposen for å hindre de i å fryse. Eller alternativt varme de med små plastflaser med varmt vann.

Endret av AlexanderKristiansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AlexanderKristiansen skrev (23 minutter siden):

Takk for mange gode tips. Ser en del har misforstått og tipset meg om HVILKE snøplugger jeg bør bruke. Har sikkert 30-40 lange snøplugger. Det jeg lurte på er hvor mange jeg skal ta med. To stykk har foreslått 16, takk for det! En annen alle plugg- og bardunfester. Det er vel en del mer enn 16? Og er det virkelig nødvendig når en kan spa snø over mattene?

Jeg har to par dampsperresokker. Dette er tydeligvis veien å gå. Lurte på om noen av dere tar skoene i bunn av soveposen for å hindre de i å fryse. Eller alternativt varme de med små plastflaser med varmt vann.

Det er mange fler enn 16, jeg tror det kan være så mange som 32 på mitt 10-15 år gamle Spitsbergen 4 Camp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Keron 3GT, det har 22 plugger. Til det har jeg med 22 plugger, men det er ikke nødvendigvis 22 identiske plugger. Ut fra teltes grunnkonstruksjon bruker jeg plugger på en måte som tilpasser pluggbruken for å gjøre det sterkest mulig.

Spitsbergen har tilsvarende teltfasong, men plugg og bardun organiseringen er forskjellig.

På Keron bruker jeg plugger på følgende måte:

Forteltene har 2 pluggfester langs bakken, disse strekker ut forteltet, til dette bruker jeg 50cm Helsport (4stk). Disse skal strekke ut teltet i lengderetningen, og forankre nedover for holde teltet ned mot bakken. Derfor bruker jeg lange plugger, og har kun snor i toppen for å trekke de opp.

Videre er det en bardun i hver ende festet i ventilene oppe (er samlet til en bardun på en fiffig måte). Disse holder strekken i teltet oppe. Til dette bruker jeg 2 snøanker, eller 2 stk 50cm helsport. Disse er de viktigste barduneringspunktene på teltet.

Det er 4 barduner på hver side, til dette bruker jeg 30cm som har en snor på midten, disse tråkker jeg langt ned 45°, eller graver ned på tvers. (Bruker evt. de resterende 2 på 50cm).

Langs bakken inn mot stengene bruker jeg 30cm på "vanlig måte".

Har festet en gul reflekterende snor øverst på alle pluggene, da synes de i mørke, og det er lettere å trekke de opp. Tråkker pluggen ned for å løsne fastfrysingen før jeg drar de opp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (1 minutt siden):

Jeg har Keron 3GT, det har 22 plugger. Til det har jeg med 22 plugger, men det er ikke nødvendigvis 22 identiske plugger. Ut fra teltes grunnkonstruksjon bruker jeg plugger på en måte som tilpasser pluggbruken for å gjøre det sterkest mulig.

Spitsbergen har tilsvarende teltfasong, men plugg og bardun organiseringen er forskjellig.

På Keron bruker jeg plugger på følgende måte:

Forteltene har 2 pluggfester langs bakken, disse strekker ut forteltet, til dette bruker jeg 50cm Helsport (4stk). Disse skal strekke ut teltet i lengderetningen, og forankre nedover for holde teltet ned mot bakken. Derfor bruker jeg lange plugger, og har kun snor i toppen for å trekke de opp.

Videre er det en bardun i hver ende festet i ventilene oppe (er samlet til en bardun på en fiffig måte). Disse holder strekken i teltet oppe. Til dette bruker jeg 2 snøanker, eller 2 stk 50cm helsport. Disse er de viktigste barduneringspunktene på teltet.

Det er 4 barduner på hver side, til dette bruker jeg 30cm som har en snor på midten, disse tråkker jeg langt ned 45°, eller graver ned på tvers. (Bruker evt. de resterende 2 på 50cm).

Langs bakken inn mot stengene bruker jeg 30cm på "vanlig måte".

Har festet en gul reflekterende snor øverst på alle pluggene, da synes de i mørke, og det er lettere å trekke de opp. Tråkker pluggen ned for å løsne fastfrysingen før jeg drar de opp.

 

Takk for innspill, veldig nyttig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AlexanderKristiansen skrev (1 time siden):

Takk for mange gode tips. Ser en del har misforstått og tipset meg om HVILKE snøplugger jeg bør bruke. Har sikkert 30-40 lange snøplugger. Det jeg lurte på er hvor mange jeg skal ta med. To stykk har foreslått 16, takk for det! En annen alle plugg- og bardunfester. Det er vel en del mer enn 16? Og er det virkelig nødvendig når en kan spa snø over mattene?

Jeg har to par dampsperresokker. Dette er tydeligvis veien å gå. Lurte på om noen av dere tar skoene i bunn av soveposen for å hindre de i å fryse. Eller alternativt varme de med små plastflaser med varmt vann.

Er godt kjent med problemet med at sko fryser. Er ikke videre begeistret for dampsperre i skoene, så bruker det sjeldent selv. Bruker det i leir når sko er våte, men ikke under lengre bevegelse. 

Har sovepose med godt med plass i bunn, så ofte legger jeg skoene i en vanntett pakkpose nederst i soveposen. 

Har også med to små nalgeneflasker som passer i skoene for å tine/varme de om morgenen. Har du tid før du skal ut så er en halvtime med varmeflasker i skoene gull verdt. Da har du varme sko før du stikker beina ned i de. Dette trikset er verdt bruk uansett om en bruker dampsperre eller ikke. 

Endret av Jan Erik Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dampsperrepose i skoene har ødelagt en tur for meg (Crispi Stetind). Friksjonen mellom sokkene ble for lav, så hælen gled mer opp i skoen og fikk mer trykk fra skoen. Etter to dager var det uutholdelig vondt, jeg prøvde alt utenom å fjerne posen, jeg fant det dessverre ut for sent. Ingen gnagsår, bare trykksmerte.

Men ert var digg å bare tørke ett par sokker, og ha tørre sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt polposer som dampsperre på lengre turer og det har fungert for meg. Ett par tynne linere innerst på foten, polpose og et par tykke ullsokker utenpå polposen. Den innerste lineren er selvfølgelig våt, men ullsokker og sko holder seg tørre ift svette. 
Greit å la føttene få en omgang med talkum og tørke de godt på kvelden. Ullsokken er tørr så den kan du bruke i teltet. Lineren er ikke av ull så den holder minimalt på fukt, og tørker raskt. Lukten er det værste med dette prosjektet, men godt å ha tørre ullsokker og sko.  Du blir våt på føttene ila. dagen, men polposen forhindrer videre fordaming, så du kommer ikke til å fryse på føttene selv om de blir fuktige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å tørke skoene bruker jeg telys. Setter skoen på «høykant» og plasserer telys i hel enden av skoen. Viktig at skoen står stabilt så du ikke søler stearin utover i skoen. Dette har fungert for meg mange ganger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.