Gå til innhold
  • Bli medlem

Ekstra tastelås iPhone?


TheFlorux

Anbefalte innlegg

Hei,

På lenger turer, spesielt når det er regn eller fuktig luft, har jeg et problem med at min iPhone prøver å låse seg opp i lommen, være seg jakkelomme, bukselomme eller hoftebeltelomme på sekken. Det som skjer er at telefonen sannsynligvis kommer borti sideknappen, skjermen aktiveres, og så gjør fuktigheten at innsiden av lommen mot skjermen oppfattes som en finger, og dermed ender jeg enten med tusenvis(!) av bilder (bokstavelig talt) av innsiden av lommen, eller at iPhonen er låst i alt fra timer til dager fordi den har gjort en dullion forsøk på å låse opp telefonen i lomma. Begge deler er svært irriterende.

Finnes det noen innstillinger på telefonen som gjør at man på tur kan kreve at man f.eks trykker på-knapp, volum opp, volum ned, og på-knapp igjen før skjermen aktiveres? Eller noen andre gode ideer? Jeg har skrudd av "rise to wake", men dette gjorde marginal forskjell.

Har hatt samme problem med iPhone 12, 13 og 14, og med et utall jakker, bukser og sekker, så det er ikke bare å bytte klær eller telefon. (Nei, bytte til Android-telefon er ikke aktuelt)

Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du skrudd av "tap to wake"? Altså funksjonen hvor du trykker på skjermen for å aktivere den?

Mitt forslag er å ønske deg en hjemmestrikket telefonsokk til jul (hvis du ikke strikker selv). Jeg fikk en slik en for mange år siden, og bruker den hele tiden på tur. Var opprinnelig strikket til en iPhone 5, men siden det er noe stretch på den så har den passet til alle telefoner jeg har hatt siden. Holder telefonen varm og tørr i lommer, og også grei å ha på telefonen når man legger den fra seg i teltet.

https://www.etsy.com/uk/market/knit_phone_sock

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ved noen få tilfeller opplevd det samme - Men det begynner å bli en stund siden. Helst når det er ganske vått/fuktig i lomma, eller telefonen er vendt med skjermen inn mot kroppen. Det skal "litt" til for å trykke inn på-knappen, så jeg har mer tro på at det er "tap to wake" funksjonen du kanskje vil deaktivere her.

Noe jeg har merket angående en annen's iPhone 13 vs min iPhone 13 mini er at min er _mye_ mindre sensitiv for å våkne opp når man tapper på skjermen. Det må et ganske bestemt tapp til for at den skal våkne. Til sammenligning så er den andre iPhonen (med sånn plastikk-skjermbeskytter) ekstremt følsom på akkurat dette. Bare av å løfte opp telefonen på helt vanlig vis våkner den til. Jeg vet ikke om dette er noe med den spesifikke telefonen eller skjermbeskytteren som gjør den så følsom. Kanskje du har noe av det samme?

Jeg bruker aldri deksel eller annet over skjermen på mine telefoner.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er som @sneakyowl nevner, at med skjerm inn mot låret at dette skjer og jeg har nå iPhone13. Den våkner også kjapt når den løftes. Min forrige som var SX var ikke så følsom. Om det er glass/plast foran skjermen som er utslagsgivende- ja kanskje.
På helgens tur på Valdresflye hadde jeg tlf med skjermen utover og med ett unntak (når hånden streifet lomma) gikk det helt greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen!

Jeg er veldig lite begeistret for lommebokdeksler som @Ziggy Stardust foreslår, selv om jeg ser at de kan virke.

For ordens skyld - jeg har skrudd av tap to wake, men det forhindrer ikke problemet i fuktig vær. Som @sneakyowl bruker jeg heller aldri deksel eller noe annet over glasset, da jeg også opplever at det endrer sensitiviteten på trykk.

Det jeg HAR merket er at f.eks Patagonia regnjakken min helt tydelig har materiale på innsiden av lommene som er veldig likt materialet hanskene mine har for at jeg skal kunne bruke telefon med hansker på. Siden regnjakker fortrinnsvis brukes i regnvær, og lommen blir som en diger hånd på innsiden, så utgår den.

Utfordringen synes å være når telefonen slenger i lommen, tror den er snudd, ikke finner ansiktet mitt (naturlig nok), og så ber om kode.

Takket være innlegget til @Ikigai kom jeg på at jeg har en "thermosokk" til telefonen som jeg opprinnelig kjøpte for bruk i Midtøsten og Afrika for at den ikke skal overopphetes. Dette funker selvfølgelig også i mindre varme forhold, og burde hjelpe både på batteriets levetid i kulden, og forhindre at jeg enten tar en dullion bilder, eller blir låst ute i timesvis eller dagevis.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.