Gå til innhold
  • Bli medlem

Innvendig "forsterkning" av telt.


Kristoffer Sandnes

Anbefalte innlegg

Kom over en post på ei facebookgruppe der det diskuteres diverse tips og triks mtp ekspedisjoner etc.

Dette skulle vist hjelpe til å holde formen på stengene under forhold som ikke var spesielt gunstig. Noen sa de ikke hadde trua på det og noen andre sa det var et kjent tips.

Noe ryker før eller siden, men hva ryker først 😂 

Her er det bare synse i vei 😉

FB_IMG_1666210630843.jpg.3f5026ae6fabc193754bc72d3756d3ef.jpgScreenshot_20221020_113458.jpg.b820b6cf5c2675dec83334107f4ab5c6.jpgScreenshot_20221020_113528.thumb.jpg.cc20d9cf2c1c5b3086761f2691e717fc.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@SnorreL Nå tenkte jeg ikke vanlig basis, men kan det være et triks som kan hjelpe om en kommer ut for vær som ikke er spesielt gunstig. Har jo hørt om at folk har sittet med ryggen mot teltstenger for å støtte de, så hvis et par hyssingstomper kan hjelpe tenker jeg ingen triks er for dumme om de funker.

Er bare nysgjerrig 😅

Her er et triks fra ousland

FB_IMG_1666210388237.jpg.110b4b812213c27b8d868edd5b8d7bd7.jpg

Endret av Faun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bildet du viser der er fra da Ousland og Rotmo var på tur ja. Ousland måtte ut av teltet og hive klatretau over. Morgenen etter var teltet som var ca 120cm høyt dekket med snø.  Skjønner forresten  ikke helt hvordan de innvendige snorene kan hjelpe heller egentlig. Press mot stangen med rygg innvendig blir noe annet enn drag i stangen fra snor innvendig.... Hadde dette vært et godt/vanlig triks hadde jeg hørt om det før. 

Siden du sa det bare var å synse i vei. :-)

 

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken med disse ekstra snorene er:

1: Ved sidevind vil stengene bli støttet av ene snoren, som en innvendig bardun. Jeg tror det hjelper litt, kanskje.

2: Ved vind mot enden av teltet vil stengene presses ned og utover ved kraftig nok vind. De innvendige bardunene skal da holde stengene mer sammen, og det blir vanskeligere å presse stangbuen ned. Litt mer usikker på hvor bra dette virker i praksis, mulig man burde supplert med en vannrett bardun midt i stangbuen ett sted for å få bedre effekt.

Uansett: veldig upraktisk og i veien.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Det første jeg tenker er at dette er en fiffig løsning, og klarer ikke umiddelbart å se hvorfor det ikke skulle være en fordel. Det måtte vel eventuelt vært at tauet reduserer fleksibiliteten på ett punkt og dermed øker risikoen for brudd (f.eks. i toppen) ved at teltstangen får mindre rom til å kurve naturlig i hele sin lengde. Men da tror jeg også kraften må være høyere for å oppnå et brudd. Hvis man gjør et tankeeksperiment på hvordan det ville fungert dersom flere eller alle festene i taket var bardunert ned på de to punktene på bakken så kan jeg ikke se for meg noe annet enn at det ville stivet av hele konstruksjonen og vært en fordel. Litt som eiker på et sykkelhjul. Men skulle gjerne sett dette testet eller forklart av noen som kan mer om konstruksjoner.

giphy.gif

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har no en følelse av at det kan være noe i det. Men om festene til innerteltet er sterke nok tviler jeg litt på.

Ja det er upraktisk men en ville jo ikke brukt dette hele tiden, kun ved gitte forhold der man begynner å tvile om ting holder eller ei. Om en har et par liner henger klar så kan det jo være en ekstra sikkerhet om det funker i praksis.

Men som du skriver så hadde det vært artig å hørt det fra noen som har peiling på teltkonstruksjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsipielt vil de tauene fungere som strekkstag, hvor sideveis bevegelse stoppes av at det blir strekk i snøret. 
Så kan kanskje ha noe for seg, men hvor godt det fungerer i praksis er jo interessant. Og som  det nevnes over så spørs det om krokene tåler det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så et engelsk telt engang for lenge siden (husker ikke navnet), der du kunne spenne opp et bånd horisontalt i innerteltet, som gikk fra bardunfeste til bardunfeste på hver side av ytterteltet. Det hjalp nok en god del til å holde formen på teltet i sterk vind på langsidene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

esw skrev (1 time siden):

Så et engelsk telt engang for lenge siden (husker ikke navnet), der du kunne spenne opp et bånd horisontalt i innerteltet, som gikk fra bardunfeste til bardunfeste på hver side av ytterteltet. Det hjalp nok en god del til å holde formen på teltet i sterk vind på langsidene.

Dette tenkte jeg også på. Med denne horisontale innvendige bardunen kan man også stramme de utvendige bardunene en god del mer uten å deformere teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

esw skrev (3 timer siden):

Så et engelsk telt engang for lenge siden (husker ikke navnet), der du kunne spenne opp et bånd horisontalt i innerteltet, som gikk fra bardunfeste til bardunfeste på hver side av ytterteltet. Det hjalp nok en god del til å holde formen på teltet i sterk vind på langsidene.

Har ett fra Vango (Cairngorm 200) som har dette. Tror de har brukt systemet på flere telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enda som hjälper är att öka Diametern på stången eller ha 2 stänger som jag anser ska vara med annan sektionslängd för att ej få belaltning på samma ställe.

Eller gräva snöbivack ist för tältet om man vet att det kommer ett kraftigt oväder eller leta upp en skyddad tältplats med lä men ändå gräva ned djupt.(en lite större spade och en liten bäst)

Jag hade en ide med VP rör men enl M. E. så blir de spröda ev att en kraftig olje slang skulle vara en liten förättring.

Men köper man stångsektioer tex direkt från kina eller ev lågpris mina 20 sektioner 360 mm 8.5 mm kostade 323 Skr med frakt och kord ev kan 10-11 finnas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 20.10.2022 den 22.41):

mulig man burde supplert med en vannrett bardun midt i stangbuen ett sted for å få bedre effekt.

To fra hvert hjørne kan kanskje også fungere, altså felles feste for to barduner nede i hvert hjørne til to steder på buen på motsatte side, i stedet for bare en bardun. Poenget her er egentlig å lage et slags "fagverk" der tauene tar belastningen av de kreftene som bøying av stengene ellers vil måtte ta. Det som gjør det hele litt uoversiktlig er at stanga fremdeles vil kunne bøye seg, men da på et annet sted og i en annen form enn uten disse bardunene. Det vil for eksempel kunne gjøre bøyingen krappere siden det er kortere lengder som skal ta opp eventuell bøying. Det kan også ha noe å si hvor på buen en utvendig bardun er festet og hvor man så fester den innvendige bardunen i forhold til dette.

Man kan jo prøve å regne på det, men det er ikke helt trivielt og man må gjette/finne en del data på stengene (stivhet, hvor mye de tåler av bøyning i forhold til bøyeradius m.m.). Det enkleste er nok å bare sette opp teltet og prøve å skyve på stengene og se hva som skjer og vurdere om man synes det utgjør en forbedring eller en forverring - eller ingen av delene. Å gjette seg til resultatet er ikke enkelt her synes jeg.

Hva Ousland oppnådde med å "sy" teltet fast til bakken på denne måten er ikke enkelt å skjønne, men muligens er det for å unngå at alt løsnet og fløy av gårde. Det kan også tenkes at det motvirket "flyvingevinge-effekten" som vil gi teltet et kraftig løft oppover hvis vinden står inn fra siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

esw skrev (På 21.10.2022 den 17.46):

Så et engelsk telt engang for lenge siden (husker ikke navnet), der du kunne spenne opp et bånd horisontalt i innerteltet, som gikk fra bardunfeste til bardunfeste på hver side av ytterteltet. Det hjalp nok en god del til å holde formen på teltet i sterk vind på langsidene.

Du vil antakelig oppnå mye det samme som den skrå snora (at buen på le-siden ikke bøyer utover) i tillegg til at du motvirker at buen på lo-siden bøyer seg ved at du kan forspenne bardunen på utsida mye mer (i teorien inntil like før bardunen eller bardunfestene ryker minus kraften fra vinden). Dermed vil stanga i større grad beholde formen sin. I praksis har du en mye lavere vindpåvirkbar bue, nemlig bare den som er over den horisontale snora. Lange barduner for å få den mest horisontal er muligens i tillegg gunstig.

Nå har vi to kandidater som kan testes mot hverandre (egentlig tre der den tredje er uten innvendige barduner). Nå gjenstår bare å finne en storm...

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet blit nok stivere og vil deformere seg mindre, men vil det tåle mer vind før stengene knekker?  Fordelen med at det bøyer seg ned er at vindfanget blir mindre og lasten reduseres tilsvarende. Om teltet er stivere vil det ikke bøye seg og du får mer krefter på stengene fra vinden enn om det bøyde seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv gärna om ni varit inne i tältet när mågon båge har gått sönder.

Dimension och ca m/s i vind samt tält typ.

När man gräver ner så långt att linorna från höga fästen på tältet kommer ligga rakt ut på snön blir det ju en dämpande effekt på stång böjning då linorna  håller imot och minskar rörelserna.

Jag har vindmätare men var endast med vid drönarflygning ej på tur pga vikt men man får lite 'känsla' för vindhastighet men var ofta byigt enl mätaren fast man ej kände av det och pga att vinden ökar med avståndet från marken så var det ändå bara en indikation på ungefär vindstyrka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barskekarsten skrev (4 timer siden):

Teltet blit nok stivere og vil deformere seg mindre, men vil det tåle mer vind før stengene knekker?  Fordelen med at det bøyer seg ned er at vindfanget blir mindre og lasten reduseres tilsvarende. Om teltet er stivere vil det ikke bøye seg og du får mer krefter på stengene fra vinden enn om det bøyde seg. 

Men så er det bøying av stengene som knekker dem da, så det skal ikke være enkelt.

Hvis man lar teltet legge seg ned vil det før eller siden (med økende vindstyrke) oppstå en kraftig bøy ett eller annet sted fra toppen og nedover lesiden, ellers får ikke teltet lagt seg ned (stanga kan også bøye seg noe på langs av teltet også, så dette påvirker også hvor kraftig bøy man får). Jo mindre radius det er i bøyen og jo mer vinkel stanga bøyes i, jo mer sannsynlig er det at den brister.

I motsatt fall, altså hvis teltet ikke legger seg ned vil man ikke få noen bøy med liten radius. Kreftene (selv om de er større) tas opp av andre ting som barduner og bardunfester.

Og har man bardunfeste i stanga/stangkanalen (de fleste telt har vel det?) og bardunene er veldig rigid rigget (mer horisontal bardun og bardun rett mot vinden = mer rigid) vil jeg anta at det kan oppstå en kraftig "knekk-kraft" akkurat ved bardunfestet fordi stanga fra bakken og opp til bardunfestet "nekter" å legge seg ned mens stanga over bardunfestet fremdeles kan bøyes og legge seg ned. Her vil det i så fall har stor betydning hvor høyt oppe på stanga bardunen er festet. Jo lavere ned, jo større krefter.

Det er mange parametre som til slutt avgjør hva som er best for akkurat det teltet man bruker. Så skulle jeg ut på en tur der vind er en reell risikofaktor å ta hensyn til ville jeg satset på testing ved å sette opp teltet med varierende bardunering og dytte på stengene for å se hva som skjer, eventuelt sette det opp i kraftig vind med varierende bardunering (innvendig og utvendig) og gjøre meg opp min egne mening for akkurat det teltet som skal brukes. Enkle modeller fungerer ofte bra for enkle situasjoner, men gir sjelden gode svar for ekstreme situasjoner. Det er i hvert fall min erfaring på mange plan i livet.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.