Gå til innhold
  • Bli medlem

Robens Chaser 3xe


Fjellfjes

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er på jakt etter mitt første telt og har sett på veldig mye forskjellig, men jeg kom over Robens Chaser 3xe som ser veldig spennende ut, og med en fin vekt. Teltet skal brukes til fjellvandring på vestlandet, så det må tåle litt vær og man må kunne sette det opp i regn uten å bløte til innerteltet.

 

Er det noen som har erfaringer med Robens Chaser 3xe, eller som vil anbefale telt i samme kategori og prisklasse?

 

Takk, Fjellfjes

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke erfaring med akkurat denne modellen, men denne typen telt er litt sensitive for vind grunnet mye duk som vinden tar tak i, og kun én stangbue. Jo lettere de er, jo mindre vind tåler de gjerne. Og dette er et 3-manns som vil ha mer vindfang enn tilsvarende telt i 1-manns eller 2-manns. Har et lignende telt som jeg bruker som rent godværstelt, men er det meldt vind tar jeg med et av de andre jeg har. Telter du for det meste i bra vær er det nok et veldig flott telt. 

Hvis du kan leve med litt mer vekt evt lavere takhøyde, så kan du gjøre noen billige kjøp, f.eks helsport Nordmarka, evt Breheimen, og Sydvang skaring som er veldig rimelig priset. Skal du ha både lett og værbestandig blir det dyrt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellfjes skrev (20 timer siden):

Hei,

 

Jeg er på jakt etter mitt første telt og har sett på veldig mye forskjellig, men jeg kom over Robens Chaser 3xe som ser veldig spennende ut, og med en fin vekt. Teltet skal brukes til fjellvandring på vestlandet, så det må tåle litt vær og man må kunne sette det opp i regn uten å bløte til innerteltet.

 

Er det noen som har erfaringer med Robens Chaser 3xe, eller som vil anbefale telt i samme kategori og prisklasse?

 

Takk, Fjellfjes

Hvor mange skal sove i teltet? Du får veldig bra, rimelige og lette telt fra Sydvang (særlig når er er på salg). Kvalitet på søm er samme som for eksempel Helsport. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (2 timer siden):

Hvor mange skal sove i teltet? Du får veldig bra, rimelige og lette telt fra Sydvang (særlig når er er på salg). Kvalitet på søm er samme som for eksempel Helsport. 

I samme åndedrag kan man da likesågodt si at kvaliteten på søm hos Sydvang er like bra som andre topptunge telt produsenter, for eksempel MSR, Hilleberg, Tarptent, MLD, Fjellreven osv. Make sense? Nei, gjør ikke det. Utover søm, så er det flere andre aspekter som kvalitetsmessig er svært forskjellig mellom budsjett vennlige produsenter og high end produsentene.

Skal man ha et allround telt som skal brukes jevnlig gjennom året, da anbefales det et telt med gjennomgående god kvalitet i alle ledd. Derimot hvis man skal på tur noen få ganger i løpet av vår, sommer og tidlig høst, da klarer man seg med rimligere telt.

Det er en god del brukere av Lanshan 1p eller 2p versjon som er svært fornøyde. Har selv et slikt som er testet under litt krevende forhold sen vår, sommer og tidlig høst. Altså brukes som et dedikert solo lettvektstelt i de 3 roligste sesongene. 

https://pakklett.no/products/lanshan-1p-900g

Ta også en titt på Tarptent.

https://www.tarptent.com/home/

 

DSC_0367~2.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (50 minutter siden):

I samme åndedrag kan man da likesågodt si at kvaliteten på søm hos Sydvang er like bra som andre topptunge telt produsenter, for eksempel MSR, Hilleberg, Tarptent, MLD, Fjellreven osv. Make sense? Nei, gjør ikke det. Utover søm, så er det flere andre aspekter som kvalitetsmessig er svært forskjellig mellom budsjett vennlige produsenter og high end produsentene.

Skal man ha et allround telt som skal brukes jevnlig gjennom året, da anbefales det et telt med gjennomgående god kvalitet i alle ledd. Derimot hvis man skal på tur noen få ganger i løpet av vår, sommer og tidlig høst, da klarer man seg med rimligere telt.

Det er en god del brukere av Lanshan 1p eller 2p versjon som er svært fornøyde. Har selv et slikt som er testet under litt krevende forhold sen vår, sommer og tidlig høst. Altså brukes som et dedikert solo lettvektstelt i de 3 roligste sesongene. 

https://pakklett.no/products/lanshan-1p-900g

Ta også en titt på Tarptent.

https://www.tarptent.com/home/

 

DSC_0367~2.JPG

Har vært innom de fleste av teltene du nevner, og Sydvang jeg hadde ikke blitt overrasket om det var de samme kineserne som syr de som syr både Helsport og Barents. YKK glidelåser, DAC stenger, samme kvalitet på søm og tilsvarende duk. Hilleberg får sine sydd i Estland, og kvaliteten der er kanskje ett hakk over de nevne Kina-teltene. Jeg har to Tarptent og synes i grunn søvmkvalitet på det USA produsert prolite var dårligere enn Helsport og co., mens det sto litt bedre til med kinateltetene deres. MLD er i en egen klasse. 

Endret av Fiskepadde
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill, det skal hovedsakelig brukes av 1-2 personer, men de gangene det er 2 er det viktig at det er litt romslig og komfortabelt, derfor jeg har sett på 3-mannstelt.

Jeg har kanskje sett meg litt blind på vekt, så nå er det vanskelig å se bort fra dette punktet, men jeg tenker det bør være under 2,5kg så jeg kan ha det noen år uten å gå å gnage på at jeg burde kjøpt lettere. 

Det skal brukes uvær-og finværsdager vår, sommer og høst. Og gjerne korte turer på de tørreste fine vinterdagene (4-5 minus og klar himmel).

Umulig å velge/konkludere :(

 

-Fjellfjes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.