Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med Bergans Wiglo på vinterturer


Fjollstilfjells

Anbefalte innlegg

Annonse

Har dette i 4pers utgaven. Til vår, sommer,høst er det supert når vi er alle 4 + hund på tur. Da blir det mye vekt uansett, og to telt eller ett wiglo har ikke så mye å si på vekten. Til vinterbruk vil det nok fungerer fint i lavlandet, skogen, men pga. høyt innertelt så blir det krevende å varme opp om man ønsker det. Til bruk på fjellet så er jeg mer skeptisk, høyden gjør at det blir stort vindfang, og barduneringsfestene kunne vært bedre på de store sideflatene.

Samtidig, Wiglo er utstyrt med fulle stormmatter,  så vil nok fungere ok nok om ikke vinden blir for heftig eller man lager en levegg Selv bruker jeg det ikke på vinteren da jeg stort sett er alene, eller med en, maks to barn (kona blir kald bare av tanken på vinter-telting). Har denne høsten pensjonert et gammelt tunell telt til fordel for Helsport Patagonia til vinterbruk.

Ville nok heller vurdert andre telt om plass er et problem, Helsport Spitsbergen 4, eller Bergans Dome kan være fine kandidater

bildet av mitt under, merk at ingen av barduneringspunktene er spent opp, men som du ser blir det en stor flate som fanger mye vind mellom buene

image.thumb.jpeg.da0fcbc2d4c1cf77ca3288cd9f642f35.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått testet Bergans Wiglo  i skikkelig uvær to ganger, senhøstes begge ganger. Det blåste så voldsomt at vi lå våkne mesteparten av natta, men teltet stod stødig. Så jeg stoler 100 % på dette teltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har teltet, 4-6 manns.

Første test tur ble i -17 og noe vind, og vi hadde en primus som ga 2200 watt.
Til vår store overraskelse gikk det veldig bra, god temp i teltet.

 

I påsken gikk vi en 5 dagers tur hvor teltet var rullet i en skipose, der måtte vi ta ut en stang ellers ville den ikke passet i posen.

Plassen i teltet for to stk er helt herlig, hav av plass.

Midtstangen er plassert slik at den ikke er i veien, noe jeg var skeptisk før jeg kjøpte det.

Har ikke fått testet det i mye vind, men snø pakket på snøskjørtet og bardunene i bakken så tror jeg det står støtt.
Luftingen i teltet er alle tiders.
Hvis en ikke har kuldegrop så er det litt krøkkat å komme inn i det på vinteren.

Jeg er for gammel til å ligge/sitte på et liggeunderlag, så jeg bruker Hellinox stol, lav type og det går akkurat å sitte uten å ta i taket.
Legger link til bilder: 
https://asbjrnheggelund.smugmug.com/Turer/2022/Skitur-fra-Vuolanjunnasgaisa-til-Stabbursnes-12-1604/i-MkVfVRn

 

Alt i alt er vi superfornøyd
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker Wigglo i høyfjellet hele vinteren, men ser på værmeldingen før vi starter ut. Har aldri hatt noe kluss med  teltet, og det tåler nok mer vind enn man skulle tro, selv om jeg ikke har testet det i mye vær enda. Fleksibiliteten og størrelsen til teltet er superbra, og på dager som er varmere enn -10 grader så funker en multifuel brenner mer enn godt nok for å få god varme i teltet. På kaldere dager blir det ikke så varmt nede i teltet siden all varmen samler seg opp under taket. 

Når jeg skal på litt mer værharde turer bruker jeg enten Helsport Svea 4 Xtreme, forgjengeren til Spitzbergen eller Sydvand 4 Season 3-mannstelt. På de kaldeste dagene er Sydvangteltet å foretrekke siden det har mindre volum og blir varmere ved kosefyring innendørs.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.