Gå til innhold
  • Bli medlem

Viking gummistøvel og verdien av produktomtaler


DonQuijote

Anbefalte innlegg

For under et år siden kjøpte jeg et par gummistøvler type Viking Trophy 4.0 på XXL via nett. Støvlene er gode å ha på og har en veldig god gripesåle. Støvlene ble brukt noen turer i fjor høst + noen nå i sommer/høst, utelukkende i skog/myr uten skarpe steiner osv. På siste tur nå merket jeg at jeg ble blaut på venstrefoten, og årsaken var ikke vanskelig å finne.  Sømmen nederst ved foten hadde begynt å glipe, og det var hull rett gjennom. Jeg tok dem med til nærmeste XXL-butikk, reklamerte og fikk nytt par. Så viser det seg at en kollega har opplevd akkurat det samme med disse støvlene - at sømmen løsner etter et års tid og at støvlene begynner å lekke. Og det har han opplevd ikke bare en gang, men hele tre ganger! Jeg la inn en svært dårlig omtale på XXLs produktside, skrev at det var bortkastet å kjøpe disse støvlene og ga kun en stjerne i produktomtalen. Men, og det er poenget, den vurderingen har ikke blitt lagt ut på XXLs sider. I skrivende stund ligger det 9 kundevurderinger der og alle er gode. Da begynte jeg å lure: Kan man stole på disse vurderingene? Er det slik at butikken selv (med et slags redaktøransvar) bare viser de positive tilbakemeldingene? I så fall er dette juks og svindel fra XXLs side. Og formodentlig gjelder det veldig mange andre produkter og butikker. Det er sikkert flere her på forumet som har erfaringer med slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og velkommen til forumet.

I Norge har vi Forbrukertilsynet og en markedsføringslov som er på plass for å beskytte oss forbrukere, og sammenlignet med mange andre land så er vi relativt godt beskyttet. Men når det er sagt så har nettbutikkene et incentiv til å maksimere antall positive anmeldelser og minimere antall negative anmeldelser, og vil naturlig nok gjøre det de kan for å få dette til. Noen gjør det innenfor lovens grenser, andre ikke, og det sier seg selv at man ikke har kapasitet til å føre tilsyn med ethvert produkt i enhver nettbutikk. I forhold til hva nettbutikkene tjener på å pushe grensene, og hvor liten sannsynligheten er for å bli tatt, så tror jeg ikke at et eventuelt overtredelsesgebyr vil skremme noen fra å gjøre det, selv om markedsføringsloven faktisk sier at et overordnet prinsipp er at overtredelsesgebyr bør settes så høyt at det ikke skal lønne seg økonomisk å begå lovbrudd. Den største frykten er nok omdømmetap, men det er jo tydelig at selv om Komplett.no har blitt fersket gang på gang så er gevinsten stor nok til å stadig vekk tråkke over grensen.

For å svare deg så har ikke nettbutikkene lov til å fjerne negative brukeromtaler så langt disse er ekte. Det vil bli ansett som villedende markedsføring.

Nå kjenner jeg ikke til systemene til XXL, men hvis du nylig har lagt inn brukeromtalen så er det mulig at den er holdt tilbake for godkjenning og blir publisert etter at den har blitt sett på av en person. Dette er for at nettbutikken skal kunne luke ut injurierende og falske anmeldelser, noe de har rett til. Dersom den ikke blir godkjent etter en uke ville jeg hørt med XXL om hvorfor, og evt. sendt inn en klage til Forbrukertilsynet hvis du ikke når frem med XXL. Hvis du nå tenker at det er for styrete, så har du også forklaringen på hvorfor det lønner seg for nettbutikkene å pushe grensene.

Det er viktig å tenke på at brukeromtaler ikke er komplett bilde av alle kunders erfaringer over tid. Det er f.eks. ikke tilfeldig at nettbutikker sender ut mail like etter at du har mottatt produktet der de spør om en anmeldelse før du har fått sjans til å bruke og teste det du har kjøpt. Har selv erfart at en nettbutikk fjernet alle anmeldelsene på et produkt etter at en negativ omtale dro snittet for langt ned. Dette er bare et par eksempler på hvordan grensen kan pushes uten at man nødvendigvis bryter med markedsføringsloven. Så tenker det er fornuftig med en naturlig skepsis til brukeromtaler, og (dessverre) det meste av informasjon du finner om produkter nå som markedsføringen flettes inn i brukererfaringer og blir stadig mer usynlig.

Hvis du vil lese mer om hva Forbrukertilsynet og markedsføringsloven sier så har du en grei oppsummering her: https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/brukeromtaler-i-markedsforing

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke sjokkert om XXL med vilje ikke publiserer vel negative omtaler :)

Dog så er det vel ganske vanlig at en omtale må igjennom et visst filter, hvis ikke hadde brukeromtale-feltene sannsynligvis vært fullt av folk som misforstår produkter, eller bare er useriøse i tilbakmeldingen, typ. "DENNE BUTIKKEN SUGER OG DISSE HANSKENE PASSER IKKE PÅ FØTTENE MINE!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DonQuijote skrev (12 timer siden):


Jeg la inn en svært dårlig omtale på XXLs produktside, skrev at det var bortkastet å kjøpe disse støvlene og ga kun en stjerne i produktomtalen. Men, og det er poenget, den vurderingen har ikke blitt lagt ut på XXLs sider. I skrivende stund ligger det 9 kundevurderinger der og alle er gode. Da begynte jeg å lure: Kan man stole på disse vurderingene? Er det slik at butikken selv (med et slags redaktøransvar) bare viser de positive tilbakemeldingene? I så fall er dette juks og svindel

Jeg gjorde det samme på Nemo sin hjemmeside. Nemo Force tørrdrakt, den tåler ikke noe særlig bruk, er laget av ett tynt skjørt stoff og har elendige sokker.

Min anmeldelse ble ikke publisert, de publiserer bare gode anmeldelser.

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ikigai gav et solid svar. Rart hvordan "rettigheter etter lover og regler" fordufter i praksis. Man kunne tenke seg at selger tok kontakt med den misfornøyde kunden og ryddet opp i saken og dermed fikk pluss i boka for god kundeservice, men nei, det er enklere å hive omtalen i papirkurven.

Finn frem din indre kverulant og ta høflig, men korrekt, kontakt med XXL.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for konstruktive tilbakemeldinger! Jeg skjønner at jeg har vært naiv, og det er godt å bli minnet på viktigheten av å være kritisk til butikkenes såkalte kundevurderinger/produktomtaler. Selvsagt må det være en redigering av innleggene, men hvis det er slik at butikken selv velger ut de innleggene som passer utfra hva de ønsker å selge,  så er hele poenget med slike "omtaler" borte. Da har de ingen verdi. Jeg vil tro at det er ganske mange som har opplevd samme problemer med disse støvlene, som jeg og min kollega, og at det sannsynligvis er snakk om en generell svakhet som oppstår på de fleste støvlene etter en viss tid. Jeg er forberedt på å bytte igjen om et år. Heldigvis har jeg kvittering fra bytteoppgjøret nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtalen min inneholdt ingen "stygge ord, personangrep" osv. Selvfølgelig. Jeg har ikke selve teksten siden den skrives inn direkte i et nettskjema, men den inneholdt kun en setning om at jeg mente det var bortkastet å bruke penger på disse støvlene siden de gikk i stykker etter kort tids bruk. Det er åpenbart for meg at XXL ikke la ut denne omtalen, som inneholdt vesentlige opplysninger om produktet, fordi det ville rammet deres salg. Det vil jeg kalle svindel. Hadde XXL fjernet alt av produktomtaler ville det vært greit, men nå gir de et bevisst skjevt bilde. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er så enkelt som at XXL ikke publiserer negativ omtale. Har prøvd å anmelde to produkter, ett jeg var skeptisk til pga flere feil i varebeskrivelsen og at produktet ga ett "billig" inntrykk, men også en entusiastisk anbefaling av turmat fra Firepot. Ingen av dem ble publisert,  og jeg tenkte det kanskje var slik fordi det ikke var verifisert at jeg hadde handlet produktene. Det jeg produktet  jeg hadde forbehold til har flere andre anmeldelser med lik eller lavere karakter publisert senere. Har bare tenkt det er klønete av dem å ha det åpent med mulig verifikasjon via mail (fikk ingen mail), om det er årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har da fått en negativ omtale av en lampe ut, så ikke relevant her.

Men gummistøvler er ikke hva de var! Foreldrenes og ungdommens Viking, Tretorn mm holdt LENGE og kunne kanskje gå i arv. Jeg har forsøkt flere ulike merkevare gummmistøvler som ovenstående mfl. samt "pirat" støvler. Alle ble råtne i gummien i løpet av 1-2 år ved amindelig bruk. Ikke stått i sollys, ikke brukt i stall. Vinylstøvlene fra Felleskjøpet holder, men er heller dårlige å gå i.

Bruker nå neoprenstøvler.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

elgen skrev (3 timer siden):

Men gummistøvler er ikke hva de var! Foreldrenes og ungdommens Viking, Tretorn mm holdt LENGE og kunne kanskje gå i arv. Jeg har forsøkt flere ulike merkevare gummistøvler som ovenstående mfl. samt "pirat" støvler. Alle ble råtne i gummien i løpet av 1-2 år ved alminnelig bruk. Ikke stått i sollys, ikke brukt i stall. Vinylstøvlene fra Felleskjøpet holder, men er heller dårlige å gå i.

Etter min erfaring vil gummien på alle støvler laget av naturgummi sprekke opp og bli ødelagt etter kort tid ved normal bruk. Levetiden kan dog forlenges ved å bruke f.eks. gummireparasjon fra Biltema, men slike reparasjoner holder ikke lenge og etter hvert går man lei av å måtte foreta stadig nye reparasjoner.

Da er det meget mer praktisk å kjøpe gummistøvler som holder; og det får man hvis man kjøper Dunlop støvler i nitrilgummi. Disse holder like godt som tidligere tiders gummistøvler. De er greie nok å gå i også. Dunlop støvler fås kjøpt her:

https://billige-arbeidsklaer.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kommentaren er litt på siden, føler jeg. Det er ikke naturgummien som sprekker opp på Viking-støvlene, men liminga av sålen nederst ved foten. Sannsynligvis handler det om et billig lim, dårlig produksjon osv. Sikkert for å spare penger. Naturgummi er vel som den var i "gamle dager" og skal holde mye lenger. Jeg har aldri hørt om nitrilgummi, men leser  på nettet at det er gummi som er spesielt herdig mot oljeprodukter og som brukes i oljeslanger osv. Slike støvler er kanskje spesielt bra innendørs i verksteder osv, men det er litt irrelevant på dette forumet. Men hovedanliggendet mitt var i hvilken grad man kan stole på butikkenes produktomtaler. Jeg har prøvd hele tre ganger nå å legge ut en negativ omtale av disse støvlene og gitt 1 stjerne, men omtalene vises ikke. Da jeg spurte XXL, kom det for en god stund siden et svar om det hadde vært noe teknisk (IT-) feil på sidene, men ingenting har skjedd. Nå har jeg levert en formell klage på XXL til Forbrukertilsynet, så får vi se hvordan det går videre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DonQuijote skrev (39 minutter siden):

Denne kommentaren er litt på siden, føler jeg. Det er ikke naturgummien som sprekker opp på Viking-støvlene, men liminga av sålen nederst ved foten. Sannsynligvis handler det om et billig lim, dårlig produksjon osv. Sikkert for å spare penger. Naturgummi er vel som den var i "gamle dager" og skal holde mye lenger. Jeg har aldri hørt om nitrilgummi, men leser  på nettet at det er gummi som er spesielt herdig mot oljeprodukter og som brukes i oljeslanger osv. Slike støvler er kanskje spesielt bra innendørs i verksteder osv, men det er litt irrelevant på dette forumet. Men hovedanliggendet mitt var i hvilken grad man kan stole på butikkenes produktomtaler. Jeg har prøvd hele tre ganger nå å legge ut en negativ omtale av disse støvlene og gitt 1 stjerne, men omtalene vises ikke. Da jeg spurte XXL, kom det for en god stund siden et svar om det hadde vært noe teknisk (IT-) feil på sidene, men ingenting har skjedd. Nå har jeg levert en formell klage på XXL til Forbrukertilsynet, så får vi se hvordan det går videre. 

Åpningsinnlegget ditt inneholdt kritikk mot Viking gummistøvler som du mener er av dårlig kvalitet. Men poenget er at disse støvlene ikke er av noen dårligere kvalitet enn så godt som alle andre tilsvarende produkter laget av naturgummi. Det dreier seg ikke om billig lim, dårlig produksjon osv., men at materialet rett og slett ikke er holdbart nok. At støvlene sprekker opp i sømmen nederst ved foten er helt vanlig fordi det er der påkjenninga på materialet er størst over tid. Jeg vet dette fordi jeg har hatt et stort antall støvler av forskjellige merker opp gjennom åra som jeg har brukt til friluftsliv, og dette har skjedd på omtrent SAMTLIGE støvler laget av naturgummi. Derfor har jeg sluttet å kjøpe slike støvler, da de ender opp som gummisøppel rimelig kjapt. Derimot er dette problemet fraværende på de Dunlopstøvlene laget av nitrilgummi jeg har hatt; faktisk så måtte jeg kassere det ene paret fordi at det gikk hull på sålen under på grunn av slitasje etter flittig bruk en 10-15 års tid...

Så poenget ditt med at butikkens produktomtale ikke er til å stole på holder ikke, siden produktet tydeligvis holdt akkurat så lenge som man kunne forvente. Nå burde jo butikken på generell basis ha gjort oppmerksom på hva forventet levetid for et par gummistøvler er, men det er jo en helt annen sak. På denne bakgrunnen er det forståelig at butikken ikke ville publisere produktomtalene dine, siden de tydeligvis var basert på en feilaktig oppfatning av produktets forventede levetid.

Det eneste punktet du muligens kan få medhold i din klage til Forbrukertilsynet er butikkens manglende opplysninger om forventet levetid på slike produkter på generell basis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, man kan si at alle moderne gummestøvler bør selges med en bemerkning om at de bare holder 1 max. 2 år. Blant de jeg prøvde var vist også et par Viking. Typisk rakner de langs et av "forsterningene" hvor et lag gummi går til flere lag. Senere sprekker selve gummien opp over foten. 

Men det er eller rettere var ganske stor foskjell - også på naturgummi. Ungdommens gummistøvler vokset jeg fra, men de ble brukt mange år fremover av foreldrene i hagen. Og svigerfattrens gummistøvler stod på støelen etter mange år - like tette og bra, men for små. 

Nå har jeg bl.a fra dykker tørrdrakter og annet dykkerutstyr som masker lang erfarin med gummi inkl. naturgummi. Og det er meget stor forskjell på holdbarheten Flere halv masker er råtnet relativt rask ved nesroten. Masker og annet gummiutstyr fra tyske Dräger holder evig. Naturgummi blandes også med ulike tisatsmaterialer og vulkaniseres på ulikvis og temperatur. Og her er det tydeligt skjet en kvalitetsforringelse av de store. 

Nettopp derfor bør man kunne komme til med en negativ omtale av gummistøvler.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt disse i 15 år. De har aldri vert vasket, utsatt for bensin, 2-takt olje og mye plenklipp.

Disse har ikke sprukket, sålen er snart nedslitt som følge av bruk. De har ikke engang sprukket rundt vernetåen og er 100% vanntett enda. Så hvorfor skal gummistøvler bare holde 1-2 år???

Seilerstøvlene mine fra europris holdt ikke lenge før de sprakk i tåbøyen, men limet holdt.

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

staabre skrev (2 timer siden):

Støvlene på bildet holder  fordi de sannsynligvis ikke er laget av naturgummi, men av syntetisk gummi. Har du støvler laget av naturgummi som holder over tid hvis du bruker dem som vandrefottøy? Det har ikke jeg.

Ok. Det står ikke noe inni støvlene, så det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xxl sine omtaler ser jeg fullstendig bort ifra! Ta deg en titt å se på tommel opp og ned på annmeldelsene som flyter rundt. Dårligste systemet jeg noen gang har vært borti!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (41 minutter siden):

Ok. Det står ikke noe inni støvlene, så det vet jeg ikke.

Ser ut som det er Nora Megajan-støvler (evt. en tidligere modell) som bruker syntetisk gummi i form av en patentert PVC-blanding og nitril.

https://www.haugseng.no/produkt/nora-megajan-stovel-05772/
https://www.noraboots.com/megajan-verde-stivali-agricoltura?lang=en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikigai skrev (3 timer siden):

Ser ut som det er Nora Megajan-støvler (evt. en tidligere modell) som bruker syntetisk gummi i form av en patentert PVC-blanding og nitril.

https://www.haugseng.no/produkt/nora-megajan-stovel-05772/
https://www.noraboots.com/megajan-verde-stivali-agricoltura?lang=en

Ser ut som du har rett.

Så med mindre man bruker støvlene så mye at man sliter de ut innen ett års tid, så bør man vel gå for slike støvler i syntetisk gummi tenker jeg.

Har naturgummi noen fordel? Er det slik at naturgummi brytes fullstendig ned om det kommer i naturen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.