Gå til innhold
  • Bli medlem

Hund på Blåfjellenden.


REJOHN

Anbefalte innlegg

Det er et hunderom på Blåfjellenden. Dette er i bruk, og vanligvis går det greit med hund der. Noen ganger, ganske mange ganger, alt for ofte, så går det ikke greit. Slik var det denne helgen.

Innover mot hytta kunne jeg se spor av hund. Flere hunder, og på hunderommet er det bare plass til to hunder. Jeg gikk forbi en gjeng med en hund, og det var fortsatt hundespor av flere hunder.

Nå er det etter hver blitt slik at jeg egentlig ikke liker å komme til hytta om jeg vet det er hund på vei innover. Jeg har ikke noe i mot hund, og synes det er helt greit – om bare hunde-eierne kunne ha oppført seg slik reglene krever. Det gjør de ikke, Nesten flertallet av hunde-eierne mener hunden er viktigere enn reglene.

Siden jeg også nesten automatisk blir hyttevakt i tillegg till å være tilsyn, synes jeg det er min oppgave å fortelle folk at det faktisk ikke er tillatt med hund inne i hytta. Den må være ute i skuten eller på hunderommet. Det må antakelig være en feil med min måte å snakke til folk på, for nesten alle protesterer og mener det må finnes unntak for nettopp deres hund. Den kan jo ikke stå ute alene, det er jo alt for kaldt ute i skuten, eller hunden har alltid vært med oss på soverommet....

Denne gangen var det hunderommet som var for kaldt.

Det var to hunder på annekset da jeg kom ned til hyttene. De holdt til ute i skuten, og hundeieren hadde funnet fram tepper og som hundene kunne ligge på. Lukta var ganske stram, men hundene oppførte seg helt greit, og det var ikke snakk om å ha hundene inne i stua.

De som hadde bestilt hunderommet, og som jeg hadde gått forbi på veien innover, kunne ikke forstå at det ikke gikk ann å gjøre unntak for deres hund. Den kunne jo ikke være i det kalde hunderommet. Det var det ikke snakk om.

Vi endte opp med hunden inne i stua hele kvelden – og morgenen, selv om jeg gang på gang fortalte at dette ikke var i følge reglene.

Det er ikke mye isolasjon i veggene på annekset. Det er lett å høre noen beveger seg inne på gulvet i naborommet. Disse folkene hadde – selvsagt – hunden inne på rommet den natten, og jeg kunne ikke høre hunden bevege seg på gulvet....

Det er ikke lett å forholde seg til slike folk. Det er jo lite jeg kan gjøre når noen velger å helt se bort fra regler. Det ble ingen hyggelig stemning i hytta for å si det slik...

Nå vil mange hunde-eiere antakelig si at dette bare er et enkelt-tilfelle, og derfor ikke noe spesielt å bry seg om. DETTE ER IKKE ET ENKELT-TILFELLE.

Alt for mange ganger, langt flere nå enn tidligere, kommer det hunde-eiere som oppfører seg omtrent som dette. Tre – fire ganger dette året (av omtrent 20), nesten like mange ganger som jeg har vært alene på hytten, har jeg hatt en nesten likedan opplevelse.

Bare et par ganger der de har hatt hunden inne på soverommet, selv om jeg er i samme hytte, men også et par ganger på hovedhytta der jeg ikke har helt samme «kontrollen».

De aller fleste gangene forlater disse eierne stedet uten å ha rengjort etter seg, og det er ofte ikke snakk om å rydde heller. Vannskåler og tepper blir liggende der de endte opp da hunden og eierne forlot Blåfjellenden. Vasking av gulv er det vanligvis ikke snakk om

Det er så pass ille at jeg har måttet stoppe en hunde-eier fra å ta et «nytt» ullteppe fra stua for bruke til hunden. De «gamle» teppene var jo alt for skitne til at de kunne brukes på min kalde og våte hund.

For min del blir dette et problem, som jeg unngår ved å gå til hytta de dagene jeg vet det vil være få folk og antakelig ingen hunder. Det er ingen god løsning, men det sparer meg for ubehagelige opplevelser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er trist når folk ikke klarer å skjønne slike enkle regler. Jeg har selv valgt å skaffe meg hund og da skal ikke andre folk lide for mine valg. Nå gjør jeg det enkelt. Er ikke hunden velkommen så er ikke jeg velkommen, man trenger ikke å lage noe styr ut av slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNTs "tilrettelagt for hund" er så mye forskjellig og ofte så dårlig beskrevet at det er risikosport å dra med seg hund på hyttene. Her mener jeg DNT har et kjempestort forbedringspotensiale på å beskrive hva "tilrettelagt for hund" er på den enkelte hytta (nå skal det sies at Stavanger turistforening absolutt er av de bedre på dette) Det varierer jo fra en egen sikringshytte hvor det er helt greit å ha bikkja inne (men ikke oppe i møblene) til at man må sove på madrass ved siden av utedoen hvis bikkja ikke kan være alene i bur. Jeg har konkludert med at det sannsynligvis er like greit å unngå DNT hvis hundene skal være med. 

Når det er sagt, det burde være en selvfølge å følge de reglene som er satt om at hunder ikke skal inn i fellesrom, opp i møbler etc.   

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hunder selv og styrer unna DNT hytter. Men kan skrive under at "hundeeiere" setter hunden foran lov og regler og at hunden er viktigst, Det kan selvfølgelig være en rase som ikke tåler kulde eller at hunden ikke er vant med å være alene i et mørkt rom. Dette er en trening sak og må trenes på lik linje som å trene valpen å ikke pisse inne. Har selv valp nå og trener på dette daglig. Noen hunder tar dette automatisk, andre må trenes/vennes til mer, men det går helt fint :-) Ingen ting som er mer irriterende og hjerte skjærende å høre på en valp/hund som piper og uler når den står i bånd/bur/innendørs eller hundegård. Ja ser og hører ofte hunder som gjør/uler i timevis i hundgård etter at eieren har dratt på jobb, ikke så kjekt for naboer. Om man skaffer seg hund og skal bruke den til tur på fjellet, er det mange ting man må ta hensyn til og planlegging av turen må hunden eller hundene må inngå i denne planen,

Vet ikke om mange hundeeier er klar over det. Selv om du har en hund som kan sove ut, er det flere faktorer må ta hensyn til. Spesielt på vinteren og i lave temperaturar. Har du feks snørekjørt med hunden, pulk eller den har løpt løs hele dagen. Har den ikke samme forutsetninger for å sove ut under åpen himmel, som når du er hjemme og slipper den ut om kvelden. Hunder er ikke alltid like flinke å få i seg nok vann og blir lett dehydrert om vinteren når det ikke er tilgang til nok rennende vann. En hund som har jobbet hele dagen har et høyt energiforbruk og når den skal sove ut blir det et ekstrem høyt energiforbruk i kalde temperaturer. Å Gi hunden ekstra med tørrfor eller en kald hundepølse kan da medfører at du finner en stivfrossen hund dagen derpå. Husk at hunden bruker mye energi til å fordøye maten. Derfor ser du at hundekjører blander ut tørrforet med varmt vann, a) for å få nok vann i hunden og b) for at hunden skal bruke mindre energi på å fordøye maten. 

Mine sover ute konsekvent når jeg er på tur og har alltid første prioritet ved camp, før jeg kryper ned i soveposen selv. Har du ikke disse forutsetninger for din egen hund, bør du heller droppe turen, eller kanskje heller dra til nærmeste park der du bor.

Som hundeeier, er det ikke mer irriternede enn andre hundeiere. Det kan jeg skrive under på! Spesielt etter koronaen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.