Gå til innhold
  • Bli medlem

Aluminium i jetboil og eksponering


dan83

Anbefalte innlegg

Hei,jeg har jetboil Zip og den består jo av aluminium. Er mye i skogen og så vidt jeg vet så er jo skogsvann ofte litt sure pgr av humus.

Mulig at aluminium fra jetboilen smitter over til vannet ved koking? Håper ikke d, for er mye i skogen og brukt systemet en del år! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er visst påvist en årsakssammenheng mellom aluminium og Alzheimers syndrom. Men jeg finner veldig sprikende informasjon på nettet om grenseverdier. 

Hvis du bruker produktet mye, er det kanskje bedre med noe av stål eller titan? Men, enkelte billige titankokekar er visst også laget av en titan/aluminiumslegering? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ikke tvert avfeie det, men dokumentasjonen er ikke entydig, Så må vi se litt på hva som skal til for å frigjøre aluminium. Siden du har brukt det i mange år så har nok den bløteste delen av overflaten allerede blitt borte, aluminiumsoksyd er ekstremt hardt så hvis du unngår å blankskure kjelen så forblir oksydbelegget der som beskyttelse. Varme bidrar selvsakt til å øke de fleste kejemiske reaksjoner, men tid er også en viktig faktor. Står maten i kjelen i timesvis? (Neppe på tur.)  Jeg bruker mye nonstick belegte kjeler og panner, det skal vistnok også være en risiko.  Bruker du stålkjeler så brenner du lettere fast maten, det er også en risiko.  Da ender vi opp med støpjernsgryter og panner.  Drar du med deg det er du trygg, og får trent opp evnen til å bære enda tyngere.  Alt er en avveining, men ingen land har så langt forbudt aluminiuskjeler.  Ingen entydige råd, men alle løsninger har en ulempe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (2 timer siden):

Vi skal ikke tvert avfeie det, men dokumentasjonen er ikke entydig, Så må vi se litt på hva som skal til for å frigjøre aluminium. Siden du har brukt det i mange år så har nok den bløteste delen av overflaten allerede blitt borte, aluminiumsoksyd er ekstremt hardt så hvis du unngår å blankskure kjelen så forblir oksydbelegget der som beskyttelse. Varme bidrar selvsakt til å øke de fleste kejemiske reaksjoner, men tid er også en viktig faktor. Står maten i kjelen i timesvis? (Neppe på tur.)  Jeg bruker mye nonstick belegte kjeler og panner, det skal vistnok også være en risiko.  Bruker du stålkjeler så brenner du lettere fast maten, det er også en risiko.  Da ender vi opp med støpjernsgryter og panner.  Drar du med deg det er du trygg, og får trent opp evnen til å bære enda tyngere.  Alt er en avveining, men ingen land har så langt forbudt aluminiuskjeler.  Ingen entydige råd, men alle løsninger har en ulempe.

Hei, takk for svar. Jeg bruker min jetboil ZIP kun for å koke vann for kaffe og innimellom realturmat. Så spørsmålet er vel om skogsvann er syrlig/surt nok til å løse ut aluminium fra jetboilen? Virker ikke som den har noe belegg, er helt grå. Minner litt om karbon faktisk. Tror det er kodenavnet til den også, "carbon" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det olämpliga är ju att ha AL kastruller hemma och då till bl sur sylt men de flesta större kärl till icke profs är ändå i AL pga pris och vikt.

Men anv du ej ditt camping kök varje dag så har det ingen betydelse.

Mitt MSR kök med kastrull och Trangia HA är exolerad AL dvs ytbehandlade för längre hållbarhet och mindre risk för fastbränning,jfr med obehandlad AL.(men det kan i princip vara vad som helst i dessa AL legeringar ifh till tex flygplans AL som är specificerat bl för hållfasthet.

Men grip verktyg till kastrullen gör märken i ytan men saknar betydelse.

Som ex så finns det medicin mot sura uppstötningar som innehåller AL men exact vilka oxider somär farliga vet jag ej.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.