Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva kan man forvente av en dunpose?


Mærtha

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte meg en tresesongs Sea to Summit dunsovepose (Altitude I) tidlig i år, og er veldig fornøyd med passform og løsninger ellers. Men: hva kan man egentlig forvente av en dunpose mtp fordeling av dun osv? Har kun hatt syntetisk tidligere, det er derfor jeg er uvitende. 😊 Posen er ikke brukt veldig mange netter, og har heller ikke vært vasket eller på annet vis våt. I bruk har posen hele tiden sluppet litt dun, men jeg har da tenkt at det er vel slik det er med dunposer i begynnelsen. Så, den siste turen jeg hadde den i bruk, var det mye mer dun på avveie, og jeg fant en søm som var gått opp på «pløsen» mot glidelåsen. Jeg sender da en mail til forhandler, og jeg får beskjed om å sende inn posen til reparasjon. Det gjøres, sammen med en oppfordring om å fylle på dun før hullet tettes pga at det må ha lekket ut en del.

Har nå fått posen i retur, og hullet er pent reparert. Men nå går jeg nøye over soveposen for å sjekke dunfordelingen. Pløsen ved reparasjonsstedet er litt tynnere enn ellers, men det er plasser lenger unna der den er enda tynnere. Det ser ut til at pløsen er et tett kammer, slik at hullet i denne ikke skulle føre til lekkasje av dun fra posen ellers. Når jeg ser på posen ellers også, så er det noen områder hvor det er svært lite dun, og andre hvor det er som jeg ville forvente.
Dette blir svært tydelig om jeg holder posen opp mot lyset. Dette etter at posen har fått fluffe seg opp en stund og jeg også har prøvd å riste den. Er dette normalt og å forvente? Er det noen triks for å få fordelingen jevnere?

Det skal nevnes at det har vært turer hvor jeg har fryst om natta til tross for at det har vært temperaturer jeg ikke ville forventet å fryse i, men så er jeg en frossenpinn også…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Mærtha skrev (57 minutter siden):

Hei!

Kjøpte meg en tresesongs Sea to Summit dunsovepose (Altitude I) tidlig i år, og er veldig fornøyd med passform og løsninger ellers. Men: hva kan man egentlig forvente av en dunpose mtp fordeling av dun osv? Har kun hatt syntetisk tidligere, det er derfor jeg er uvitende. 😊 Posen er ikke brukt veldig mange netter, og har heller ikke vært vasket eller på annet vis våt. I bruk har posen hele tiden sluppet litt dun, men jeg har da tenkt at det er vel slik det er med dunposer i begynnelsen. Så, den siste turen jeg hadde den i bruk, var det mye mer dun på avveie, og jeg fant en søm som var gått opp på «pløsen» mot glidelåsen. Jeg sender da en mail til forhandler, og jeg får beskjed om å sende inn posen til reparasjon. Det gjøres, sammen med en oppfordring om å fylle på dun før hullet tettes pga at det må ha lekket ut en del.

Har nå fått posen i retur, og hullet er pent reparert. Men nå går jeg nøye over soveposen for å sjekke dunfordelingen. Pløsen ved reparasjonsstedet er litt tynnere enn ellers, men det er plasser lenger unna der den er enda tynnere. Det ser ut til at pløsen er et tett kammer, slik at hullet i denne ikke skulle føre til lekkasje av dun fra posen ellers. Når jeg ser på posen ellers også, så er det noen områder hvor det er svært lite dun, og andre hvor det er som jeg ville forvente.
Dette blir svært tydelig om jeg holder posen opp mot lyset. Dette etter at posen har fått fluffe seg opp en stund og jeg også har prøvd å riste den. Er dette normalt og å forvente? Er det noen triks for å få fordelingen jevnere?

Det skal nevnes at det har vært turer hvor jeg har fryst om natta til tross for at det har vært temperaturer jeg ikke ville forventet å fryse i, men så er jeg en frossenpinn også…

Vi har to av tilsvarende pose bare rimeligere modell (Jo I) og de krever en god del risting for å få dunet fint fordelt. Problemet er at disse posene (tror jeg) er lik de som har mer fyll, altså II modellene, og det derfor blir mindre dun i hvert kammer enn det ideelt sett bør være. Dette gjelder i grunn for alle dunposer med lunken comf. temp hvor det finnes modeller av samme pose med mer fyll. Jeg har en annen pose (av annet merke) med lavere komfort temp. og høyere cuin hvor hvert kammer er pakket mye fullere. Det er da også den posen i rekken av 3 med lavest komfort temp, så den har naturlig nok mest dun av de 3.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en pose 20 år. Det er fjær i teltet etter hver eneste tur og det har det vært siden dag en. Noe lekkasje er det fra de fleste poser (jeg har mange ulike). Men den gamle er fortsatt ikke tom. Det vises ikke på posen selv etter 20 år med fjær i teltet. Har en følelse av at det er fjær og ikke dunet som lekker og da er det kanskje ikke så nøye. 

Tore

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enkelt å fylle på dun på posen selv, om du synes det er for lite i et kammer. Ta en neglsaks og klipp et 3-4 cm langt hull, ta dun fra en sånn pute (eller en gammel jakke eller pute du allerede har) med en pinsett

https://www.extremtextil.de/en/fabrics/insulation/down.html

 og tape igjen begge deler med hver sin bit spinnakertape (avrundet i hjørnene). Tar noen minutter bare.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

qwer993 skrev (3 timer siden):

Eller så har min marmotpose sammenhengende kammere fra glidelås til glidelås. Det synes jeg egentlig er en fordel fordi jeg kan riste alt dunet opp på oversiden når det er kaldt eller ned på undersiden når det er varmt.

Har dette på Western Mountaineering posene mine også. 
Er helt topp å kunne regulere varmen, når det er varmt kan jeg riste duna slik at jeg ligger oppå den, og når det er kaldt kan jeg riste slik at duna er over meg. 

Vurdere å høre med Helsport om det er mulig å sende inn Helsport Rago Superlight posene til ungene for å få fjernet nettingen som sydd inn i baffelen for å dele under- og oversiden, slik at det blir helgående baffel på disse også, og hva de eventuelt tar for en slik jobb. 

Western Mountaineerings beskrivelse:

Sitat

Continuous Baffles

A 3-season bag needs to serve in a wide range of temperatures. You will expect it to provide comfort during the heat of summer through the cooler temperatures of fall or early spring. To ensure a broad temperature range we build our 2 and 3-season bags with continuous baffles which encircle the bag from zipper to zipper. This allows you to shift the down insulation from one side of the bag to the other. During hot summer nights, you could shift the down from the top of the bag to the bottom so there is less insulation on top of you. When the weather is cold, you can move the down to the top of the bag. Just open the bag flat and push the down with your hands from one side to the other. This adjustment allows you to maintain a comfortable temperature inside your bag. We sew continuous baffle bags with 5 1/4″ baffle spacing so that unintended down migration during the night is kept to a minimum. Our continuous baffles are fixed to the material in a “slant box” configuration because it provides the best distribution of down across the width of the bag given the differential cut.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Största skillnaden mot syntet är ju att man måste skaka upp säcken samt att det tar kanske 10 minuter för den att få volym, och desto längre den ligger ihop pressad desto längre tid för den och få upp volymen.

Och om man kryper ner i säcken direkt så lär man frysa mer iaf i början.

Den ända dunfyllda vara som ' läckt' var en fjällräven G 1000 jacka och tillverkare tog ej ansvar, det blir fjädrar på alla plagg under, risken ökar med tunna material.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.