Gå til innhold
  • Bli medlem

Slukking av brenner...


Stv

Anbefalte innlegg

Har en optimus nova fra 90tallet en plass. På disse snur man som kjent flasken for å blottlegge fuel pickuppen inne i flasken for å stoppe/tømme brenneren/slangen.

Er det noen opplagt grunn til at dette ikke skal fungere på samme måte på feks msr xgk brennere?

Endret av Stv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
ArveS skrev (2 minutter siden):

Bare at ikke alle MSR-brennere lar deg rotere flasken uten å rotere hele brenneren. Husker jeg rett er det kun universal-brennere, som også tar gass, som kan det. 

Ah. For stiv slange som sitter "fast" i pumpen altså. Hmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stv skrev (21 timer siden):

Har en optimus nova fra 90tallet en plass. På disse snur man som kjent flasken for å blottlegge fuel pickuppen inne i flasken for å stoppe/tømme brenneren/slangen.

Er det noen opplagt grunn til at dette ikke skal fungere på samme måte på feks msr xgk brennere?

Det fungerer fint på Kovea-brennere. Den største fordelen er at man får tømt slangen for bensin, så det blir null søl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (10 timer siden):

Interessant, for eg trudde Nova kom i år 2000.

Mulig du har rett. Tenkte tilbake på når i livet jeg mener jeg kjøpte den og kom fram til det måtte ha vært ca 95. Men kan fort huske feil her. Begynner å bli noen år siden dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (3 timer siden):

Det fungerer fint på Kovea-brennere. Den største fordelen er at man får tømt slangen for bensin, så det blir null søl.

Ja det var det jeg tenkte på. Ser det klages litt rundt om søl når man kobler fra slangen, og at løsningen der man bare snur flasken for å tømme hylles. Så skjønte liksom ikke helt hvorfor man ikke bare snur den jækla flasken og tømmer slangen da. Tenkte det kanskje var noe spesielt som gjorde at det ikke gikk som jeg ikke greide å "se". Guess not

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumpen til Soto (Stormbreaker og Muka) har en innstilling på betjeningsratter for "Air". Da slukker brenneren og trykket slipper ut av flaska. Ingen snuing av flaske der i gården.

Den har også en innstilling for "Start", da blandes luft og drivstoff for å varme opp brenneren. Den skal stå i start til den brenner blått, da settes rattet i "Run" for kjøre normalt med regulering. Den trenges altså å varmes opp, men det er ingen "forvarmingsprosedyre" som på andre brennere.

Ikke noe søl ved demontering, og ikke komplisert å få den i gang. Det er hurtigkobling mellom pumpe og brenner.

Stormbreaker kan også kjøre på gass. På gass skal boksen være opp-ned under drift. Den skal bare være "rett vei" en liten stund for å varme opp brenneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (1 time siden):

Pumpen til Soto (Stormbreaker og Muka) har en innstilling på betjeningsratter for "Air". Da slukker brenneren og trykket slipper ut av flaska. Ingen snuing av flaske der i gården.

Den har også en innstilling for "Start", da blandes luft og drivstoff for å varme opp brenneren. Den skal stå i start til den brenner blått, da settes rattet i "Run" for kjøre normalt med regulering. Den trenges altså å varmes opp, men det er ingen "forvarmingsprosedyre" som på andre brennere.

Ikke noe søl ved demontering, og ikke komplisert å få den i gang. Det er hurtigkobling mellom pumpe og brenner.

Stormbreaker kan også kjøre på gass. På gass skal boksen være opp-ned under drift. Den skal bare være "rett vei" en liten stund for å varme opp brenneren.

Hmm.

Er dette så genialt som det høres ut? Er den like driftsikker som eks. MSR Xgk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (49 minutter siden):

Hmm.

Er dette så genialt som det høres ut? Er den like driftsikker som eks. MSR Xgk?

Selve brenneren, spesielt XGK II består bare av noen få deler og er som en traktor.

Stormbreaker er flott konstruert, og har selvsagt flere deler. For å rengjøre den skrur man av generatoren der dysa sitter. Den brenner utrolig rent. Brennerhodet har microhuller som en gassbrenner, drar jeg fingeren over er det ikke antydning til sot etter en del bruk.

Pumpa har vesentlig mer metall enn MSR, virker mer "komplisert", men reguleringsbryteren er egentlig bare "en hul aksling" med hull som blir åpnet/lukket avhengig av posisjonen på rattet. Den har også "nødstopp", den lukker direkte ved å trykke rattet ned (brukes også når ikke trykket skal slippes ut fordi den skal fyres opp igjen).

Trenger litt mer trykk (mer pumping) til å begynne med (pumpa har trykkindikator), men når den har startet er det ikke mer pumping enn andre brennere. Det er en -20° "operating limit" pga pakningene i pumpa (på MSR må du over på artic pump), har brukt den på vintertur, men det var ikke så kaldt.

Jeg liker Stormbreaker, den ser med første øyekast komplisert ut, men det er bare fordi den er bygget med Japansk presisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Muka, og XGK med stivt rør.  Det er jo ikke tvil om hva som er enklest, og lettest å reparere på, og som følgelig er mest driftsikkert: XGK
Ikke spesielt glad i noen av disse.  Når det gjelder "slangebrennere" ender jeg opp med at Novaen er den rimelig driftsikre, og at Coleman Apex er den greieste å lage mat på, og nesten like driftsikker på vår-sommer-høst. Det er jo alltid en avveining av hva man ønsker å prioritere, og som driftsikker brenner vinner 111 bråkebrenner, men den er for tung, og for vanskelig å vindskjerme. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (7 minutter siden):

som driftsikker brenner vinner 111 bråkebrenner, men den er for tung, og for vanskelig å vindskjerme. :-)

Da må du komme deg til biltema :)

Ta av noen ledd på vindskjermen til den er passe størrelse. Pinnene på endene passer nedi samme hullene som kjelestøttene står nedi i kassen, så har du vindskjerm som passer nedi kassen når den er sammenlagt, og ikke blåser vekk under bruk.

EB6580B8-9586-470C-A578-A60287651E0B.jpeg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.