Gå til innhold
  • Bli medlem

optimus nova+ IGJEN... :P


johnpd

Anbefalte innlegg

leste en test i UTE hvor nova+ ikke kom så godt ut.

stod noe i testen om at når du regulerer varmen, så må du vri på hele slangen. stemmer dette? det blir vel litt vanskelig hvis det er bøy på slangen.

Eller skal jeg bare bøye meg for presset og kjøpe en primus omnifuel?

kjenner til gammel novaen og er fornøyd med den, men mye deler, er kanskje omnifuelen bedre hvis noe går gale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du en Nova som virker, så behold den.

Omni og Nova er begge helt ok, men optimus har levert endel Nova som ikke virket.

Er Skeeeeptisk til Nova + Den effektreguleringa kan ikke holde.

Så, moralen er: Stell pent med din gode gamle Nova. Smør pakkninger og gjør den rein av og til, så har du slangeprimus i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har en del spørsmål, for det er ting eg ikkje skjønner.

Kvifor akkurat nova ?

Eg må sei att eg skjønner ikkje att folk higer etter en slangeprimus som bråker som eit jetfly !

Å kva er det som er så viktig med att det skal være Multifuel ? Det er jo ikkje akkurat slik att vi er så fattige her i norge, att vi må brenne det vi tilfeldigvis kan skrape tak i.. ?

Dem fleste er jo bemidlet nok, til att dem klarer å løse ut ei kanne miljøbensin på statoil, og dermed spare seg mange problemer med brennere som soter og brenner ureint på alt slags møkkabrensel..

Forøvrig, så trur eg ikkje det finnes noko slikt som en multifuelbrenner. Etter mitt skjønn, så må dette være berre eit salgstriks, For man kan ikkje brenne ulike typer brensel, i en og samme brenner, og forvente att alle skal fungere like bra ! Brenner man ureint brensel i en primus, så blir det problem, enten man kaller det multifuel eller ikkje.

Mitt råd er : Kjøp en bensin brenner, Med tank integrert !! Og bruk renset bensin, så slipper du problem. Da har du en brenner som du kan stole på og som brenner rent !

Slange er no herk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den gamle novaen. Den bråker som bare fy og hurtigkoblingen er en stor svakhet. Har opplevd flammekaster fra denne inni teltet og det var ikke morsomt. Når regulatoren i tillegg sitter på slangen på nova +, med den belastning det medfører er jeg meget skeptisk. Skulle jeg kjøpt nova ville jeg ihvertfall kjøpt den gamle. Ellers er jeg enig i jona. Dropp nova. Etter å ha kjøpt coleman fra runegutt er jeg blitt frelst. har bare fått prøvd noen kaffekok. Skal snart en tur på hardangervidda, og det blir med coleman. Novaen blir hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Jona..

Hvorfor MÅ tanken være integrert? Det skaper jo bare masse merarbeid med konstant påfylling av drivstoff hver gang tanken er tom...

En brenner med løs tank er jo mye smartere siden du kan fylle opp flere tanker hjemme.. Og da slipper man jo eventuellt søl med påfylling..

Har selv Omnifuel, og er veldig godt fornøyd med den. Den funker faktisk som multifuel. HAr brukt både bensin, gass og parafin på den. Og har godt resultat.. Så jeg må si at jeg ikke skjønner skepsisen mot multifuelapparater.

Og hvorfor er slange no herk???

Det virker egentlig på ditt innlegg som om du aldri har prøvd ett, men driver litt synsing her.. :cry:

Mvh.

RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Rolf.

Det er selfølgelig en smakssak. For min del, har eg ikkje no problem med å fylle på tanken. Har man ei god trakt, så går det heilt fint, uten att men trenger å søle en dråpe.

Eg har som du sier ikkje brukt slange primus så mykje, men eg har prøvd det nok til att eg veit att eg liker integrert tank bedre. En slange brenner han mange flere svake pungt og muligheter for komplikasjoner og lekasjer., Men det eg liker minst, er att det er så vanskelig å få dem til å stå stødig inne i teltet. Min slange primus har tre føtter som den skal stå på, men står aldri på mere en en eller to, pga den stive slangen. En annan ting, er att dem tar litt mykje plass og er den reine brannfelle for meg som har med hund som til tider vimsar rundt inne i teltet..

Eg har brukt litt forskjellige primuser, Men den mest funksjonelle og brukervenlige primusen eg har testa, er heilt klart Coleman, som eg kjøpte av Rune. Etter å ha brukt Coleman ei stund, så har eg pakket bort både forsvarets brennere, og slangebrenner. Den er rett og slett så praktisk og grei som en brenner kan bli.

Men selfølgelig, Man får jo kokt kaffe på en slange brenner også.. Det er ikkje det eg sier.

Forøvrig, så har eg også brukt både parafin på multifuel brennere. Det funker ganske bra det. Men bensin er i det lange løp det beste, uansett fabrikat (Multifuel) Mine erfaringer tilsier att parafin er nødbrensel, som eg helst ikkje vil bruke. Ingen av mine multifuelbrennere fungere på parafin over tid. Dermed blir bensin det einaste reelle alternativ, og dermed er det like greit med en rein bensin brenner som er spessial disignet nettopp for å brenne bensin.

Den mest stabile brennern eg har, er coleman bensinbrenner. Som også er den billigeste i innkjøp !

Den einaste brenner eg har som fungerer med parafin over tid, er 111 bråkebrenner. Den fungerer utmerket ! Men det er sikkert fordi den er disignet for å brenne nettopp Parafin :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken Coleman man velger, kommer litt an på hva man skal bruke den til.

Lett vekt, og kan fyres på parafin (ved generatorskift) 550B

Nesten like lett, mye effekt men kun bensin (680 gram) 442

Stor tank og mye effekt( Vekt ca. 850 g) 533

Jeg tar 800/stk.+ porto uansett hvem av dem.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ellers kan du lete på bruktmarkedet etter 502, det mest solide amerikanerne har konstruert.

Vekta er litt drøy, 1Kg+

Liker den pga. den lekkre konstruksjonen, og at den minner om en gammel Calilac

Ev. kan M-1950 anbefales, men den har bare på og av.

Det man ikke skal ha: Coleman Apex

Apex er slangeprimus, og som alle andre slangeprimuser, pumper og slanger ryker før eller siden.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det er gøy å se at andre har funnet ut at Coleman er bra. :):)8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min nova i september.. Jeg prøvebrente den i hagen min for å sjekke at alt fungerte. ALt virket veldig bra.

Så dro jeg på en liten en dagers tur den fungerte fortsatt fint..

Så kom november og jeg skulle på en litt lengre tur.. Da visste det seg at slange systemet var gått tett. Mulig det var hurtig koblingen som var tett. Jeg vet ikke. Men i allefall det var kaldt ute og primusen virket ikke. FR var den eneste maten vi hadde med. Så vi var avhengige av varmt vann. Heldigvis jobber jeg i Forsvaret slik optimus hiker 111 var med slik at det ble ikke noen krise.

Da jeg kom hjem fra tur. Så demonterte jeg primusen og blåste alle slanger rene. Koblet den sammen igjen og skulle fyre den opp for å teste. Da røk pumpen. Det vil si at lær\gummi pakningen falt av. Jeg ble lettere irritert pga slik ikke skal forekomme på en nærmest eske ny primus.

Jeg bestemte meg for å dra tilbake til butikken der hvor jeg kjøpte primusen å levere den inn evt få den reparert. Jeg fikk levert den inn og fikk en eske ny primus ut igjen. (Det ble februar før jeg kom meg til butikken hvor jeg hadde kjøpt den)

Da jeg skulle teste min andre eske nye nova pluss så faller lær\gummi pakningen av på pumpen slik at jeg ikke fikk testet den.

Jeg har i dag vert og levert inn pumpen og fått ny. (min tredje pumpe på ca 1timers fyring)

Så nå skal jeg ut å teste.

Min påstand er i allefall at skal man på lengre turer så bør man ha back up primus med. Nova pluss virker ikke helt til å stole på. Evt så bør man ha rep sett med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oiii, Jlindseth, du har ikke vært helt heldig! Synes du er en sindig fyr, tror mange ville strevd med å beherske seg etter slike erfaringer.

Har selv en gammel Nova som jeg skjønner jeg må tviholde på. Jeg er i dag veldig fornøyd med den. Jeg var derimot litt frustrert i begynnelsen før jeg ble bedre kjent med den (verre enn kjerringa i begynnelsen, hehehe). Jeg renset den med ren bensin og har siden ikke hatt annet på tanken enn renset bensin. Men jeg kan godt tenke meg at den ikke tåler all verdens med påkjenninger, slik den gjerne får dersom en ikke passer på hvor en legger den i sekken. Jeg pakker den alltid inn i reserveklær-posen inni sekken, sammen med den halve :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler med Coleman med integrert tank:

Du slipper risikoen for lekasje i koblinger.

Normalt forvarmer man ikke coleman, man pumper 20 pump

åpner

Fyrer på

Pumper 20-30 nye pump

Setter kaffen på kok.

Amerikanerne kan White Gas (rensa bensin/miljøbensin)

Kun tre deler som kan slites ut:

Generator (tar normalt 5-10 år)

Pumpepakning: (Er av Neopren og varer i mange år, forutsatt at den får noen dråper olje)

Pakning i tanklokket ( Er laget av Nitrill gumme) Varer minst i 5 år.

Virker disse tingene før du drar på tur, virker dem også under turen. Risikoen for å måtte være primusmekaniker i mange minus er i praksis lik null.

Sist men ikke minst, 550B,400, 442, og 533 er stille.

Den eneste bensinbrennern som produseres i dag som er minst like bra er: Svea123R

Det eneste ankepunktet med den er at den har liten effekt, og derfor ikke egner seg som teltvarme.

Håper du har fått fornuftig svar på det du spurte om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.