Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva gjør man når fjellstøvlene lekker?


awesomevicc

Anbefalte innlegg

Æsj, da var jeg kommet hjem fra en våt jakttur der beina også var blitt våte. Gjorde våren 2020 et (knapt prøvd på/)brukt kupp på Finn på et par Alfa Bever sko, og disse har blitt brukt flittig. De har jevnlig blitt impregnert og smørt inn, og er kanskje det paret med sko jeg har brydd meg mest om 😅 Men nå lekker de altså. 

Hva gjør man? Jeg vil jo tippe GoreTex membranen det er hull på, for skoene ser hele og greie ut. Er det bare å punge ut for et nytt par?

IMG_6971_jpg.thumb.jpg.40a5237090b4f58a381e4190774ce3ad.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville prøvd å sjekket med Alfa om de kan ha en løsning. Alfa er jo opptatt av bærekraft og de har løsninger for å reparere membran siden de har disse Alfa Impact skoene der alle deler kan byttes...Jeg er ellers litt skeptisk til å kjøpe sko brukt siden sålene fort kan bli harde ved lang tids lagring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine ALFA Walk King holdt ikke mer en ca 1500 kilometer (omtrent et år) før gore-texen var lekk.  (Erfaring med minst 10 par....) De siste åren holdt det bedre - med noen måneder

Mine Impact har holdt mer enn dobbelt.

 

Jeg har aldri opplevd at pussing og innsetting av diverse "midler" har gjort skoene vanntett etter at menmbranen gar fått hull.  Det kan hjelpe, men etter en time i vann så lekker det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme erfaring her: Har hatt sikkert 10 par Alfa Bever og de holder aldri mer enn 150 mil. Et par holdt i 8 dager. Synes skoene er gode å gå i derfor kjøper jeg stadig nye, eller klager og får nye. På 90 tallet holdt klær og sko lengre såvidt jeg kan huske. Har aldri lykkes med å bruke noen form for vidundermiddel til å smære inn skoene med heller. Litt for dumt å kjøpe nye sko når det bare er membraen som er gåen. Har lurt på om jeg skal prøve de nye Impact skoene som kan repareres. Prisen er det dobbelte av vanlige og de finnes ikke med høyt skaft som jeg liker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (4 timer siden):

Saus inn med SnoSeal eller andre produkter som gjør skinnet vanntett, pluss litt varme fra hårføner. Så har du ganske tette sko.

Funker utmerket!

I følge snoseal er det optimale å ha varmet opp skoen før påføring slik at snosealen smelter i det den påføres skoen. 

Jeg har gjort begge deler, tror begge måter funker like bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Alfa-sko har høy komfort, men er ikke særlig imponert over hvor lenge de holder før det blir hull på Gore-Tex’en.

Har nå gått over til en 1-lags skallstøvel fra Lundhags og ser flere fordeler med en slik løsning. Den er ikke foret, så da bruker man to par sokker, for eksempel en tynn og en tykk ullsokk. Har til gode å bli våt i dem, men skulle det skje så er det bare å bytte sokker. Siden det er en skallstøvel så trekker den nesten ikke til seg vann og tørker fort. Skal man krysse en stor elv så tar man av sokkene og krysser elven med skoene på, heller ut vannet på andre siden og tar på sokkene igjen.

Skoene kan repareres og har livstidsgaranti. Kanskje ikke like god komfort som forete støvler, og krever noe vedlikehold, men bør holde lengre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Ikigai skrev (På 5.10.2022 den 20.31):

Synes Alfa-sko har høy komfort, men er ikke særlig imponert over hvor lenge de holder før det blir hull på Gore-Tex’en.

Har nå gått over til en 1-lags skallstøvel fra Lundhags og ser flere fordeler med en slik løsning. Den er ikke foret, så da bruker man to par sokker, for eksempel en tynn og en tykk ullsokk. Har til gode å bli våt i dem, men skulle det skje så er det bare å bytte sokker. Siden det er en skallstøvel så trekker den nesten ikke til seg vann og tørker fort. Skal man krysse en stor elv så tar man av sokkene og krysser elven med skoene på, heller ut vannet på andre siden og tar på sokkene igjen.

Skoene kan repareres og har livstidsgaranti. Kanskje ikke like god komfort som forete støvler, og krever noe vedlikehold, men bør holde lengre.

Åssen støvel da?

Er den av skinn? Noe liknende forsvarets feltstøvel.

Alt skinn blir jo søkkvått til slutt. Vassing i vått gress er noe av det verste tror jeg.

Jeg har et par Sealskinz sokker som visstnok skal være av en type membran. Disse bruker jeg inni feltstøvlene når jeg er på øvelse og det regner. Jeg tror det virker greit. Er ikke helt tørr på beina, men langt ifra sånn at man må vri opp sokkene.

Jeg kunne også tenkt meg å gå over til noe mer holdbart når mine Hanwag begynner å lekke. En sånn løsning som du beskriver kan jo være noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein_ skrev (1 time siden):

Åssen støvel da?

Er den av skinn? Noe liknende forsvarets feltstøvel.

Alt skinn blir jo søkkvått til slutt. Vassing i vått gress er noe av det verste tror jeg.

Jeg har et par Sealskinz sokker som visstnok skal være av en type membran. Disse bruker jeg inni feltstøvlene når jeg er på øvelse og det regner. Jeg tror det virker greit. Er ikke helt tørr på beina, men langt ifra sånn at man må vri opp sokkene.

Jeg kunne også tenkt meg å gå over til noe mer holdbart når mine Hanwag begynner å lekke. En sånn løsning som du beskriver kan jo være noe.

De jeg har er Lundhags Vandra II Mid. Nedre del er fullstendig vanntett (cellular rubber), og øvre del består av fullnarvet skinn (full grain leather). M77 er vel også fullnarvet, men min erfaring er at læret på Lundhags-skoene er noe mer solid (tykkere, stivere, flere lag enkelte steder i konstruksjonen) og tar til seg mindre vann, muligens pga. en mer glatt overflate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein_ skrev (På 30.12.2022 den 20.54):

...får en sko som gnager eller trykker

Den nedre delen av cellegummi er romslig, så det er ikke noe problem. Dessuten så vil den ekstra ullsokken man alltid skal bruke (i stedet for det manglende innerforet) gjøre at skoen alltid vil passe foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Största nackdelen med Cellgummi är att de blir stora och svårt att anv på leder med lite klättring i berg då du ej får plats att sätta fötterna i små ´skrevor´.

På blöta områden är de mkt bra men vi som har str 46  och större blir de som sagt mkt stora.

Mina Mamut GTX som jag nämnt i tester här anv jag nästan varje vecka sedan de blivit lite för hårda för att gå med ryggsäck och varje dag de är över 5 år och läcker ej samt gummi skydd runt framfot har ej släppt.

Finskor borstade man efter skokräm förr och en del gör det även nu och detta gör de mer vattenavstötande.

Jag har anv Cofra inpr med silikon till Mamut men kladdar om man tar för mkt och sedan tar in de i innertältet då får man sätta dom i en öppen  påse för att ej svärta ned tex sovsäcken. 

Har man flera tält,sovsäckar,ryggsäckar kanske man kan ha olika kängor efter vädret eller ev ha gummistövlar om fötter klarar det bra då det är mkt blött.

Finnns även märket Graninge som gör arb skor i tjockt läder de läcker ej mkt men får ju ofta torka inne på raster under dagen,de har även typ arme kängor som även Alfa har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.