Gå til innhold
  • Bli medlem

Ultralight, billig alternativ til real turmat ol.?


Kent Rino

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har i lengre periode spist ulike varianter av real turmat, turmaten til gilde og (til nød) den frysetørkede maten til Monsen. Jeg synes at de to førstnevnte alternativene fungerer greit med tanke på vekt, energi og plass, men jeg synes det koster litt i meste laget. Det blir liksom vanskelig å hele tiden belage seg på tilbud. Jeg har kjøpt flere av variantene til Monsen på tilbud, men disse måtte jeg virkelig jobbe med å få ned. De mangler i alle fall ikke salt, får å si det sånn...

De gramjegere som jeg har sett på youtube kjøper inn varer som ikke er tilgjengelig her i Norge. Men hva finnes av billige, lette alternativ her i Norge? 

PS. Jeg går ofte lange distanser og har ikke tid til å prøve fiskelykken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg har lest gjennom trådene du linker til. Jeg er allikevel nysgjerrig på om noen her inne har kalkulert energi per gram og hvilke spesifikke alternativer(matvarer) som gir størst utbytte og minst vekt. 

Jeg synes ideen med å kjøpe en tørker og lage ting fra scratch virker også veldig interessant. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rugsprø med smør, spekepølse og parmesan gir forholdsvis bra forhold mellom vekt/kalorier. Lefse med peanøttsmør og nøtteblanding med frukt smaker godt. Frokostblanding med proteinpulver og melkepulver i en lynlåsposer duger og. Om du vil ha noe varmt kan du prøve nudler, rett i koppen og spekepølse sammen. Klatt smør og en skje potetmospulver for enda mer futt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ej vill eller hinner torka mat själv så är torkat kött tex från Varuste.fi finskt kött torkat med olika smaker och sväller fort och äts med tex potarismos.

De färdiga rätter är mkt potatispulver(stärkelse)och makaroner och grönsaker och mkt lite kött samt div E nr.

Renskav,torkad fisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et "mykstartalternativ" til å kjøre helt fra scratch med hjemmetørkede retter kan være å begynne med å tørke enkeltkomponenter og bruke som tilskudd til Real/Gilde/Annet

Jeg har en 7-etasjers rimelig sopp/urtetørker som brukes til alt fra Beef Jerky til å tørke overskuddet av urter i hagen når høsten kommer.

Vi tørker mye banan til turbruk og dette er en favoritt blant junioravdelingen. Her blir typisk 2 bananer = 62 gram ≈ 2,95 kcal/gram. Kapasiteten om jeg kutter litt tykke skiver er ca 33 bananer av gangen så det monner litt...



Ellers tørker vi mye sopp, gulrot, løk osv og dette brukes som tilskudd til nevnte ferdigretter. Jeg jakter en del støkk fra telt og til en 5dagers så blir det en del mat som må ned når man daglig går 30.000+ skritt i kupert terreng. Da blir de vanlige porsjonene litt snaue for min del. Så da har jeg gjerne med "boosterpacks" som inneholder f.eks litt krydder (spesielt ifm Gildes), 2 gulrot, 1/2 løk og 10 g sopp (100g før tørking) og evt noe tørket kjøtt. Jeg øker bare væskemengden som skal til i ferdigporsjonen ganske mye og lar det svelle en del lengre i posen enn vanlig. 

Før du vet av det er du over på å komponere hele retten med hjemmetørket...

Tørker større porsjoner som oppbevares i fryser i zip-lock med mesteparten av luften fjernet (juksevakuum) og tar frem og pakker boosterpacks før tur.  Lurt å notere på reduksjon/mengde/vekt osv på posene for man glemmer fort hvor mye 1 tørket gulrot veier f.eks. 

20220908_225058.thumb.jpg.9326fdd3d86719330989aca017c50494.jpg

Endret av Espen Ørud
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor ultralight eller ratio kcal/gram man oppfatter som mye energi pr vektenhet sånn turmessig, men kan vel samtdig dra opp turfrokosten jeg har brukt mye i høst da jeg ikke får til å spise havregrøt uansett hvor mye jeg måtte ønske så har brukt denne en del som alternativ. Lar den stå en stund før inntak, men varmer den ikke på noe vis så den er vennlig mot gassbeholdningen også...

Turfrokostblanding Deluxe:
50g Store havregryn (194 kcal)
50g Urkorn Granola (Berit Nordstrand)(190 kcal)
50g rosiner (158 kcal)
10g tørket blåbær (tilsvarer ca 65g blåbær)(34 kcal)
32g Nido Melkepulver (160 kcal)
33g tørket banan (tilsvarer 1 banan)(53kcal)

Tilsett ca 250ml vann

(225g = 789 kcal = ca 3,5 kcal/g)


Om jeg ikke husker helt feil så ligger vel middagsporsjoner med Real opp mot 4,5 når det gjelder kcal/g?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (1 time siden):

Vet ikke hvor ultralight eller ratio kcal/gram man oppfatter som mye energi pr vektenhet sånn turmessig, men kan vel samtdig dra opp turfrokosten jeg har brukt mye i høst da jeg ikke får til å spise havregrøt uansett hvor mye jeg måtte ønske så har brukt denne en del som alternativ. Lar den stå en stund før inntak, men varmer den ikke på noe vis så den er vennlig mot gassbeholdningen også...

Turfrokostblanding Deluxe:
50g Store havregryn (194 kcal)
50g Urkorn Granola (Berit Nordstrand)(190 kcal)
50g rosiner (158 kcal)
10g tørket blåbær (tilsvarer ca 65g blåbær)(34 kcal)
32g Nido Melkepulver (160 kcal)
33g tørket banan (tilsvarer 1 banan)(53kcal)

Tilsett ca 250ml vann

(225g = 789 kcal = ca 3,5 kcal/g)


Om jeg ikke husker helt feil så ligger vel middagsporsjoner med Real opp mot 4,5 når det gjelder kcal/g?
 

1 gram rent fett inneholder 9 kCal. 1 gram rene karbohydrater og proteiner inneholder hver seg 4 kCal. Så egentlig er det bare å velge tørrest mulige matvarer med 100% spiselighet og mest mulig fett, jo mer fett og jo mindre vann og ufordøyelig/uspiselig, jo mer energi pr gram.

Bare husk at fett og smør ikke er samme tingen. Smør inneholder ca 7,4 kCal pr gram. Det er fordi smør inneholder "bare" 82 gram fett (Tine meierismør). Resten er vann og litt proteiner (0,5 g), karbohydrater (0,5 g), salt, vitaminer... (9 kCal * 0,82 = 7,38 kCal. 4 kCal * 0,05 = 0,02 kCal.   7,38 kCal + 0,02 kCal + 0,02 kCal  = 7,42 kCal.

Blandingen din med 3,5 kCal/g ligger omtrent der typiske brødvarer ligger, eller generelt matvarer som i det vesentlige er basert på karbohydrater og proteiner. Skal man ha noe særlig mer må man inn med fett i en eller annen form. Melkepulveret er nokså energirikt fordi det inneholder mye fett, så man kan ha i mye mer av det (men så var det smaken da...)

Jeg lager ei "turkake" (søt) som har pr 100 gram:
Energi: 405 kCal
Fett: 28 g (hvorav 14 g mettet fett)
Karbohydrater: 31 g (hvorav 24 g sukkerarter)
Proteiner: 6 g

Jeg skjærer dem opp i 100 grams firkanter som ligger ferdig vakuumpakket i fryseren klare til bruk. En sånn bit gir fint energipåfyll og er en fin premie når man for eksempel har kommet opp på en topp. De holder i hvert fall 14 dager etter at de er tint (har ikke prøvd lenger, men tipper at de klarer enda lengre turer fint). Når jeg vakuumpakker bruker jeg manuell vakuumering så ikke kaka presses sammen. Alternativt kan den fryses først og så vakuumpakkes etterpå, men da vil den bli litt sammenpresset når den tines fordi det i utgangspunktet da er undertrykk i pakken. Manuell vakuumering fungerer også fint til brød, for eksempel polarbrød.

Endret av Skogens Stønn
skirveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (9 timer siden):

1 gram rent fett inneholder 9 kCal. 1 gram rene karbohydrater og proteiner inneholder hver seg 4 kCal. Så egentlig er det bare å velge tørrest mulige matvarer med 100% spiselighet og mest mulig fett, jo mer fett og jo mindre vann og ufordøyelig/uspiselig, jo mer energi pr gram.

Bare husk at fett og smør ikke er samme tingen. Smør inneholder ca 7,4 kCal pr gram. Det er fordi smør inneholder "bare" 82 gram fett (Tine meierismør). Resten er vann og litt proteiner (0,5 g), karbohydrater (0,5 g), salt, vitaminer... (9 kCal * 0,82 = 7,38 kCal. 4 kCal * 0,05 = 0,02 kCal.   7,38 kCal + 0,02 kCal + 0,02 kCal  = 7,42 kCal.

Blandingen din med 3,5 kCal/g ligger omtrent der typiske brødvarer ligger, eller generelt matvarer som i det vesentlige er basert på karbohydrater og proteiner. Skal man ha noe særlig mer må man inn med fett i en eller annen form. Melkepulveret er nokså energirikt fordi det inneholder mye fett, så man kan ha i mye mer av det (men så var det smaken da...)

Jeg lager ei "turkake" (søt) som har pr 100 gram:
Energi: 405 kCal
Fett: 28 g (hvorav 14 g mettet fett)
Karbohydrater: 31 g (hvorav 24 g sukkerarter)
Proteiner: 6 g

Jeg skjærer dem opp i 100 grams firkanter som ligger ferdig vakuumpakket i fryseren klare til bruk. En sånn bit gir fint energipåfyll og er en fin premie når man for eksempel har kommet opp på en topp. De holder i hvert fall 14 dager etter at de er tint (har ikke prøvd lenger, men tipper at de klarer enda lengre turer fint). Når jeg vakuumpakker bruker jeg manuell vakuumering så ikke kaka presses sammen. Alternativt kan den fryses først og så vakuumpakkes etterpå, men da vil den bli litt sammenpresset når den tines fordi det i utgangspunktet da er undertrykk i pakken. Manuell vakuumering fungerer også fint til brød, for eksempel polarbrød.

Som vanlig flott informasjon fra Skogens...

Mine turer har (dessverre) sjelden varighet ut over 5-7 dager og jeg fungerer utmerket på energiunderskudd så til den lengden tur har jeg pr nå ikke hatt behov for å øke kcal/g noe, men til noe særlig lengre turer måtte jeg jeg begynt å kikke på løsninger for å få ned vekten på maten. Vet da at innblanding av fett er "kjappeste løsning" for dette som du beskriver. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Efter årets tur med musli med frukt ca 2 dl och torrmjölk samt några hårda veteknäcke och ost,så fördel att det ej behöver  värmas med kök och går lite snabbare så känner man sig ej lika mätt som med havregryns gröt fast det är relativt mkt havre i musli.

Så iaf när det är lite kallare så föredar jag gröt och den gas som ska bäras kompenseras delvis med att det går åt mindre energi för kroppen då gröten är ljumen samt troligen mer lättsmält.

Det är mer kallorier i musli och därmed mindre volym förra året så hade jag 3 dl havregryn /d och torkade energikakor som blötlades på kvällen , då var jag ej hungrig på 3-4 h.

När jag torkat banan så doppade jag dom i askobinsyra vatten för att minska missfärgning men blev ändå ej lika de färdigtorkade.

I år så torkade jag kyckling lite för kort tid så ev står det sig ej lika länge och trodde först att jag hade fått magsjuka på tur av detta men visade sig efter massa sökande på websidor att det var Cryptosporidium/  el Gardia för att man då får långarigare symtom och mindre akuta reaktioner.

Men slutsats av hantering av kött och fisk att skyddshandskar bör man ha vid hantreringen och torka helt knaster torrt och då få lite längre blötläggnings tid.

Det torkade köttet jag köpt på Varuste.fi som var producerat i FI var mkt bra och lite kryddigt dock ej för mkt och det var sållt som okryddat ev bara salt,detta åt jag under de tre dagarna som microberna förökade sig i kroppen tills de blev så många att jag blev sjuk och tur i oturen var att det ej började på natten.

Jag hällde lite rapsolja/olivolja i potatisen och ca 1/2dl til 5dl vatten ok räkna dock bort lite vatten då för bra koncistens och koka vatten så små bubblor syns före potatis mos och välj bara bra märke typ Felix tidigare köpt lågpris då sämre smak.

Ang Energi underskott så på 11d vikt nedgång på 8-10kg på 88 kg och 193L jag hade medvetet ökat ca 2 kg före tur utan vetskap om kommande magproblem på turen.

Man kan dölja/dämpa hunger med mer vatten intag men kräver även varmare kläder och bra säck sov med fleece tröja över syntet underställ och strumpor och mössa. Och valde mindre vindutsatta tältplatser

Endret av Håkan S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (3 minutter siden):

Som vanlig flott informasjon fra Skogens...

Mine turer har (dessverre) sjelden varighet ut over 5-7 dager og jeg fungerer utmerket på energiunderskudd så til den lengden tur har jeg pr nå ikke hatt behov for å øke kcal/g noe, men til noe særlig lengre turer måtte jeg jeg begynt å kikke på løsninger for å få ned vekten på maten. Vet da at innblanding av fett er "kjappeste løsning" for dette som du beskriver. 

14-dager går like bra som ei uke. Tre uker også tenker jeg. For de fleste som har litt fett på kroppen altså. Har man mye fett på kroppen går det bra enda lengre også. Du kan regne med at du bærer på omtrent 7000 kCal pr kg kroppsfett du har å tære på. Så hvis man for eksempel veier 10 kg for mye, så kan man antakelig gå på bare dette fettet i 14-dager+ uten noe annet (bare man tar det litt med ro, for det er ikke særlig "kos" med bare kroppsfett som energi, særlig hvis du begynner å løpe opp på topper). Greit å vite om man skulle gå seg bort. Ikke like greit å planlegge med 14 dager der energien kun skal være kropsfett. :-D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (3 minutter siden):

samt troligen mer lättsmält.

Det er jeg litt usikker på. Jeg tipper det er omtrent det samme om du spiser havregrynene slik de er eller om du koker grøt. Lettkokte havregryn er dessuten som navnet tilsier - lett kokte.

Det jeg imidlertid er sikker på ut i fra erfaring er at det er lettere å få i seg en gitt energimengde fra havregryn om du spiser den uten å lage grøt (havregryn og melk, gjerne med litt frukt eller søtt i) enn som grøt. Koker du grøt av samme mengde havregryn ender du fort opp med en svær "kittklump" du må trøkke i deg... 😝 Det er i hvert fall min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag låter grynen svälla under tiden jag klär på mig och städar i tältet osv och kokar så länge att gröten är helt slät dvs ej större synliga ˋojämnheter´kokar gröt 350 d år utom under ev värme bölja på sommaren.

Av 7.5 dl vatten till 3 dl gryn så finns ju lite värme energi lagrat och jag tycker att man håller sig mätt längre än på kalla flingor.

En del av vikten på anv gasen går bort i att värma luften runt kastrullen men iaf  en del hamnar ju i uppvärmda gröten och jag skippar The när jag ej fryser eller är förkyld för att spara gas.

Det är ju så att det finns Musli och gröt anhängare men vad jag vet endast tävlingar i grötkokning tex i UK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (21 minutter siden):

Det jeg imidlertid er sikker på ut i fra erfaring er at det er lettere å få i seg en gitt energimengde fra havregryn om du spiser den uten å lage grøt (havregryn og melk, gjerne med litt frukt eller søtt i) enn som grøt. Koker du grøt av samme mengde havregryn ender du fort opp med en svær "kittklump" du må trøkke i deg... 😝 Det er i hvert fall min erfaring.

Der er vi ganske enige gitt. Og det er bakgrunnen for min frokostblanding over her. Madammen foretrekker kokt havregrøt. Jeg spiser det aller meste, men akkurat den formen for havregrøt er det et eller annet med som gjør at det meste av dagen hadde gått med til å få i seg frokosten og lite til å være på tur...

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har engang laget energibarer av havregryn og peanøttsmør osv. Ikke noe baking, bare la det stå og la væsken trekke inn i havregryn. Men tror det blir litt klissete å ha med på tur, disse energibarene må oppbevares i kjøleskap. 

Det burde gå an å lage energibarer med havregryn og matolje som viktigste ingredienser. Men jeg har ikke noen konkret oppskrift. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (37 minutter siden):

Av 7.5 dl vatten till 3 dl gryn så finns ju lite värme energi lagrat och jag tycker att man håller sig mätt längre än på kalla flingor.

For meg er 7,5 dl veldig mye å ha i seg av grøt. Jeg vet ikke helt om jeg klarer det faktisk. Jeg pleier selv å lage av en halv liter væske (2 dl havregryn) når jeg har grøt til middag, og da er jeg godt mett. Å spise 3 dl gryn med passe melk går derimot lett ned. Jeg lar det ikke svelle på forhånd. I praksis betyr det at jeg kan spise enda mer gryn (ha i meg mere energi og dermed gå lengre uten å spise mer) hvis jeg ikke koker grøt av gryna først. Metthet har ingen ting å si for hvor mye energi kroppen får. Jeg bryr meg stort sett bare om å få i meg nok energi, ikke å bli mett. Å bli så mett at jeg føler meg mett lenge synes jeg ofte kan være ubehagelig hvis jeg skal yte fysisk. Det finnes to typer sult, nemlig "mangel på energi" og "lyst på mat". Det siste er det mest vanlige og er omtrent som å få lyst på en sjokolade når du går forbi godtedisken. Kroppen reagerer umiddelbart med å fortelle deg at du bør røske med deg en sånn en. Hvis du har matmangel blir du derimot slapp og utmattet og møter etter hvert den berømte "veggen", noe som skjer svært sjelden for min del (kan faktisk i farta ikke huske når det skjedde sist, så det er nok årevis siden, antakelig fordi jeg har mye fett å ta av). En gang kjørte vi et eksperiment der vi skulle klare oss på veldig lite. Det var en padletur på ei uke der dagsrasjonen besto av kun noen få hundre kCal, under 1000 i hvert fall. Det var en liten boks honning og en halv pakke knekkebrød om dagen (eller var det ei hel pakke, husker ikke helt i farta). Vi ble faktisk ikke særlig sulten på den turen. Men lyst på mat hadde vi, spesielt fordi det var to som var med som ikke kjørte dette løpet og som stekte pøklser og flesk over bålet og prøvde å få oss til å knekke sammen. Det klarte de ikke. Dette er også et kjent fenomen innenfor slankemetoden som de kaller ketose (eller riktigere: keto-dietten). Da faster man med formål å få kroppen over på ketose, altså ren fettforbrenning der fett omgjøres til ketonlegemer som erstatter funksjonen til glukose. Fasten tømmer leveren for glukose og kroppen blir nødt til å danne ketonlegemer for at du skal overleve. Fett forbrennes og du slanker deg. De som gjør dette hevder at man overhode ikke føler seg sulten etter et par dager, selv om de altså ikke spiser noen ting eller i hvert fall ingen karbohydrater. Så sult og sult er for meg to helt forskjellige ting, og egentlig ikke noe jeg tar særlig hensyn til når jeg planlegger turmat. Da er det energi som gjelder (hvis turen er så lang at jeg må tenke på vekta på sekken)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (1 time siden):

jeg fungerer utmerket på energiunderskudd

Det er min erfaring også, noen av de lengste turene har jeg gått mens jeg er «på slankeren».

Jeg inntar gjerne mindre enn det kroppen forbruker, men kroppen har jo rikelig energi å hente fra området rundt magen, så da er jeg vel egentlig ikke i energiunderskudd allikevel - hvis man tenker på den måten.

Men som oftest går jeg opp i vekt, selv på både høgruta gjennom jotunheimen og 2-ukers turer. Tror det er veldig lett å overestimere kaloriforbruket sitt, særlig om man er liten og lett som jeg er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Einar Ljosland skrev (35 minutter siden):

 

Det burde gå an å lage energibarer med havregryn og matolje som viktigste ingredienser. Men jeg har ikke noen konkret oppskrift. 

Bjørnebrød-variant. Men bytt ut smøret med margarin (soft flora).

Jeg pleier å bruke margarin, går helt fint.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har ej med mig bälte/livrem till byxorna Norröna flex men de ha bra kardborre band att  dra in och det som händer med som jag vågade äta pga att jag trodde att det var smitta i kycklingen var ca 2200 kcal mot planerat 3500 kcal,jag var så trött på kvällen att jag ej orkade sätta upp köket och koka potatismos med olja så jag åt bara lite hårt bröd och ost.

Lika har jag varit med om på egna bygg projekt fast då ej sjuk att man äter för lite men hade frukt ,nötter och bröd med ost i husvagn och åt middag kl 22.00 när man ej längre fick köra grävmaskin för man störde grannar (hörs 100-tals meter om det är berg)och de extra små pauser med ´snacks´gjorde att man kunde jobba på lika man kan/bör ta på tur och ett tips är att avsluta med en moråt/gulrot när man ej bär maten istf borsta tänderna på tur har jag en borste i bröstfickan efter godis.

Jag är ju ganska storväxt iaf på höjden så äter man sakta och ej stessar så ok inga problem hemma heller någon morgon med 3 dl om man ej då äter bröd pga ej haft tid att baka(butiks ˋbröd´var det länge sedan man åt men tex kneip från bageri i Norge var ok iaf på 90-tal)

Men ser olycksrisk med att ej äta normalt på tur då hjärnan tar ifh mkt energi och då man promenerar med last på kuperad mark och att man lättare ramlar i områden med block terräng med stenar i 2-3 ton storlek dvs som en spis el kylskåp, och försöker gå på toppen av dessa.

Jag vill gärna gå på ställen som är lite på gränsen till utmanande för att turen ska ge upplevelser.

850788683_Morgongrtwer1web.thumb.JPG.5cdfdbb2bb9963667d0631f9ec0e2151.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (1 time siden):

Men ser olycksrisk med att ej äta normalt på tur då hjärnan tar ifh mkt energi och då man promenerar med last på kuperad mark och att man lättare ramlar i områden med block terräng med stenar i 2-3 ton storlek dvs som en spis el kylskåp, och försöker gå på toppen av dessa.

Har ikke merket noe til dette selv, men det kan sikkert variere fra person til person.

Leveren lager ketonlegemer som fungerer som erstatning for glukose, så hjernen virker akkurat like godt som ellers (i hvert fall for meg). Les litt om faste og ketose, så ser du at det faktisk er mange som spiser ingen ting og allikevel fungerer normalt i hverdagen. For noen kan det ta et par dager før ketosen er i gang. Dette tror jeg kan være veldig individuelt. Jeg kan godt tenke meg at man kan venne kroppen sin til å starte ketose rimelig raskt.

Frokosten min for siste tur (8 dager) var på 200 gram granola og 1 liter melk. Dette gikk jeg glatt 2-3 mil (6-9 timer) på før jeg tok lunsj, og da uten å spise noe som helst i mellomtiden (og på kalde dager drakk jeg knapt vann frem til lunsj fordi jeg fikk mye væske i meg til frokost).

 

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.