Gå til innhold
  • Bli medlem

Strøm til Kamerautstyr på lengre turer?


tshansen

Anbefalte innlegg

Finnes det solcelle panel som er gode nok til å holde liv i 3 kamera på lengre tur i villmarken? Jeg har et par prosjekter jeg kunne tenke meg å realisere, men det er lett å glemme at på tur i marka har man ikke samme tilgang på strøm. 

Så de som har erfaringer på feltet, hva bruker dere? X antall power banker? Solcelle? 

Alle råd her taes imot med takk. 

Utstyret det er snakk om, Sony a7siii, Mavic air 2 drone, DJI Osmo Action 3 og muligens en roning RS3 gimbal (om jeg gidder å drasse den med) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette blir et "har hørt og sett"-svar, og desverre ikke basert på egne erfaringer... da jeg ikke har med meg så mye på tur selv som trenger så mye strøm.

Men, har altså "sett og hørt" fra bla filmer på Youtube, og folk som driver med landskapsfoto og dyrefoto som drar på lange turer/ekspedisjoner at det som oftest gjelder er masse ekstra batterier til de forskjellige kameraene. Og evt en meget kraftig powerbank og/eller solcelle i tillegg.

Og skal man ha med solcelle og batteribank, så må det bli av den kraftige sorten, siden disse batteriene ofte er en del større enn vanlige "forbruker"-kameraer.
Da er man vel fort over på Goal Zero Yeti-lignende saker...

Så X-antall batterier, og god kontroll på hvor lengde de varer, og en liten anelse om hvor lang turen blir er jo en god start.


Der hadde mitt gamle proffkamera en fordel, Canon 1D mk4, for der var det 12v inngang på den doble originale laderen. Men det har ikke laderen til det nye kameraet mitt, 1Dx mk2 :( 
Og det hadde jo vært kjekt, for 12v kan man finne på de mest underligste plasser, selv i "villmarka"...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, det er noe slikt jeg har konkludert litt med jeg også, at man enten må ha en base man kan returnere til, eller drasse med seg et hav av ekstra batteri. 

Jeg får prøve å ta noen tester av hvor lenge i praksis ting har av batteri, hvor mye og lenge det tar å lade opp, slik at jeg kan gjøre meg noen fornuftige tanker rundt hvor lenge jeg kan være på tur. Ja, jeg har sett flere små hytter har laget til strøm greier med et panel på taket og et bilbatteri i en kasse som de kan ha lys om kveld osv. Skal prøve å gjøre litt mer research 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bengt-Are Barstad alias "1000 dager ute" sier i en video på patreon.com at solcellelading fungerer fint som bare det i sommersesongen. Han er på tur nordpå når han sier dette og der er det for mørkt om vinteren, så han sier fra mars til september. Det betyr sikkert lenger her sørpå.

Personlig har jeg slått fra meg å bruke solceller fordi jeg synes det funker dårlig, men det skal du legge veldig liten vekt på. Jeg vil foreslå at du ser på videoen fra 10. juli: "Solcelle" før du bestemmer deg for hva du skal gjøre. Jeg tror du må være betalende sponsor for å få logget inn og sett den, men det koster ikke allverden. Billigste er en femtilapp i måneden (og skal man være 1000 dager i strekk på tur ute i skog og fjell trenger man noen til å sponse seg :-), han har vel litt over halvannen måned igjen til han når 1000 dager så vidt jeg husker)

Det er nok også lurt å dra på en "eksperitur" eller to for å teste ut løsninger og skaffe seg litt erfaring (eksperitur = eksperiment-tur til forskjell fra "ekspeditur" som er en tur med ekspedisjonspreg :-), min friluftslivsordbok )

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canon videokamera med 1 ekstra batteri, GoPro 6&7 med 3 ekstra batterier (bruker samme type) + 1 sett ekstra batterier til Garmin GPS. 

Videokamera virker ca 3-4 dager på 1 batteri. Gopro i 1080 og 25/50 vil ha 1 bat pr.dag. GPS brukes ikke kontinuerlig så ikke greit å si hvor lenge den virker på 1 sett.

Tidligere brukte jeg solcelle, men syns egentlig Powerbank er bedre og har nå 2 Andersson 20.000, hvorav jeg på 9 av 10 turer kun har med den ene.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (1 time siden):

Gode innspill, takk for det. Powerbanker i dag har jo kommet et langt stykke og jeg har et par fra før jeg er veldig fornøyd med. Får prøve å regne ut hvor mange ladinger jeg får ut av en bank så får jeg eventuelt begrense dronebruken. 

Om du har powerbank(er) så ville testet antall oppladninger du får kontra det å regne ut. 

Kan fort få deg en overraskelse i hvor mye forskjell teori og praksis faktisk utgjør (du vil nok få mindre oppladninger enn du regner deg ut til i praksis)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (1 time siden):

Gode innspill, takk for det. Powerbanker i dag har jo kommet et langt stykke og jeg har et par fra før jeg er veldig fornøyd med. Får prøve å regne ut hvor mange ladinger jeg får ut av en bank så får jeg eventuelt begrense dronebruken. 

Hei. På treukers turen i Finnmark i fjor Hadde jeg et forholdsvis lite solpanel til å lade opp et systemkamera med 3 batterier, et gopro med 3 batterier og en drone med 3 batterer. Det ble mange gb med materiale. Nå skal det sies at vi var der i den varmeperioden i juli med mye sol. Hadde i tillegg en powerbank på 10.000mah. Hadde forøvrig samme oppsett i sommer, da over flere uker med mindre bra vær. Igjen gikk det med flere minnekort. En god del handler om å planlegge/ha tenkt igjennom bruken, spesielt dronekjøring/filmingen. Egentlig gjelder det samme med actionkamera osv. Altså et litt fleksibelt manus er ikke dumt, for da bruker man for eksempel ikke opp strømmen på "tilfeldige" shots og unødig dronekjøring (erfart).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tanken min var å bruke powerbankene til å lade opp utstyret mitt noen ganger framover, å se hva jeg faktisk får av reelt forbruk, ikke regne med ut ifra oppgitte tall, det vil alltid bli feil. 

Jeg har to stk 20.000 banker nå som jeg er ekstremt fornøyd med, men de har jo langt ifra oppgitt strøm. Men det holder noen runder med lading av telefon og kamera batteri. De er vel rundt 1000-1500? pr batteri? i gopro og Sony? Noe i den gaten tipper jeg. Også når jeg har fått testa et par runder, kan jeg regne meg fram til ca tall og hvor mange dager jeg kan forvente å få ut av de. 

Nikke skrev (25 minutter siden):

Hei. På treukers turen i Finnmark i fjor Hadde jeg et forholdsvis lite solpanel til å lade opp et systemkamera med 3 batterier, et gopro med 3 batterier og en drone med 3 batterer. Det ble mange gb med materiale. Nå skal det sies at vi var der i den varmeperioden i juli med mye sol. Hadde i tillegg en powerbank på 10.000mah. Hadde forøvrig samme oppsett i sommer, da over flere uker med mindre bra vær. Igjen gikk det med flere minnekort. En god del handler om å planlegge/ha tenkt igjennom bruken, spesielt dronekjøring/filmingen. Egentlig gjelder det samme med actionkamera osv. Altså et litt fleksibelt manus er ikke dumt, for da bruker man for eksempel ikke opp strømmen på "tilfeldige" shots og unødig dronekjøring (erfart).

Film og video er bi-jobben min, så planlegging blir det mye av. Jeg filmer sjeldent større prosjekt uten å ha en gjennomtenkt plan, eller ønsker om hvilke situasjoner jeg ønsker å lage en historie av. Mange gjør den feilen at de filmer ALT og sitter igjen med 100 vis av giga som ikke er brukenes til stort. 
Dronen er definitivt den som bruker mest strøm og krever mest å lade opp igjen. Så den vil bare bli brukt for å skape gode innklippsbilder og veldig begrenset. Må også forsikre meg om at det faktisk er lov å fly drone i området. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har en med 4 paneler och räckte knappt till att hålla igång 1 mobil men jag laddade upp ett liten 2600 mah powerbank och den omvägen ska man ej gå utan ladda direkt det du ska ladda upp men fungerar nog bäst vid basläger om du lämnar kvar det som ska laddas under tiden du gör något annat men ett stort problem är ju att solen flyttar sig och du behöver nästan 90 gr rak vinkel till solen om du ska uppnå en bra laddning så om det ev finns någon utr på ett stativ som vrider sig lika fort som solen?

Och du behöver större paneler eller flera 4 panels laddare.Det går väldigt fort i utv av solceller så kolla runt noga före köp.

I år hade jag 2x 5000 mah + 1st  2600 och upptäckte stor skillnad på den nya och gamla 5000 och testade ej noga hemma även PB av bra märken åldras fort om de ej anv ofa.

Dessa PB räckte ca 8 d till en Garmin 64 st där jag skulle tagit ur org batteriet och kört direkt från PB samt laddat en telefon 1 gång  GPS hade avst spårning och anv ej mkt ändå drog den mer än jag väntade mig ev karta och kompass och en liten telefon nästa gång .

Men min kamera Cannon G12 med 2 batterier drog ej mkt ström där kunde 1 b varit kvar hemma fast jag ibland anv kameran som kikare för att tex kolla efter tältplatser eller efter vandr  rösen om det är dåligt utmärkt led.

Testa hemma allt även det du tror är ok men i kallt väder laddas ju batteri sämre,jag testade min solcell i 20 + hemma och där laddade det snabbt men ej i fjällen och man får ta chansen med en gång man vaknar och hänga ut solceller på tältet och flytta hela tiden som solen vandrar samt anv alla raster.

Att ha utanpå ryggsäck kan ju verka bra men hur ofta har man solen i ryggen med 90 gr eller fram ofta går man i dalar och dessa går ju i riktningen iaf i SV efter hur isen gått fram men i N ej lika lanskap pga nyare berg spec i södra delen.

Endret av Håkan S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som med solutnyttelse generelt i verden, så tror jeg du kommer best ut av det ved å kombinere solcellepanel og batteribank for å oppbevare strømmen. Altså at batteribanken kun er et buffer, og alle andre batterier lades via denne. Da kan du fint legge igjen kun solcellepanelet og batteribanken en plass for å lade opp i løpet av dagen eller generelt når øvrig kamerautstyr er i bruk.

Trikset blir da å finne balansen mellom størrelse på solcellepanel, batteribank og eventuelle ekstra batterier til utstyret. Om du vet hvor mye strøm fra batteribanken én dags filming ca. vil ta i %, så kan du legge opp for hvor lenge en fulladet batteribank bør vare. For eksempel minst 3-4 dager uten nok sol til å lade opp igjen. Solcellepanelet bør være stort nok til å kunne lade opp batteribanken mer enn ett dagsforbruk i skiftende solforhold på én dag/kveld alt etter som hva som passer tur-rytmen din. Om den ikke klarer dette ender du fort i en negativ spiral hvor du kanskje aldri kommer deg "ovenpå" med nok kapasitet, og ender til slutt opp med tom batteribank.

Et aspekt på dette med regnværsperioder hvor man kanskje ikke får ladet opp: Vil man filme så mye da uansett? Jeg har inntrykk av at i de fleste friluftsvideoer/serier blir det fort klipt frem til til "Nå har det vært en uke med regn og dermed lite spennende filming!" 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

På mine langturer har jeg kombinert et Anker 21W solcellepanel og en 10000mAh powerbank, i tillegg har jeg med et ekstra batteri til filmkamera og GoPro kamera. På min lengste tur på 52 dager hadde vi mye gråvær, men det fungerte uansett kjempebra til å lade et Sony FDR-AX53 kamera, GoPro, satellittelefon, GPS og to fotoapparat, må si jeg er imponert over Anker 21W solcellepanelet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang Garmin 64 st så laddar den ur batteriet även då den är avstängd vilket är svårt att förstå men efter att tagit ur batteriet och sett att det håller laddning.

Jag har en Cannon G12 där laddas ej batteri ur märkbart men extra ´piratbatteri´laddar ur något lika till min Nikon d 200 som dock ej är med på turer utan endast på foto utflykter över dagen.

Köpt en liten ´lampa´lysdioder på 3 w utan reflektor för att sättas i förlängningskabel eller direkt i PB  minskar omvandlingsförlust samt vikt och ska anv i mörka tält samt vid ev repararationer och sök i ryggsäck med endast toppöppning.

Utmaningen är vintertid eller turer utan starkt solsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordhagen skrev (På 24.10.2022 den 13.08):

På mine langturer har jeg kombinert et Anker 21W solcellepanel og en 10000mAh powerbank, i tillegg har jeg med et ekstra batteri til filmkamera og GoPro kamera. På min lengste tur på 52 dager hadde vi mye gråvær, men det fungerte uansett kjempebra til å lade et Sony FDR-AX53 kamera, GoPro, satellittelefon, GPS og to fotoapparat, må si jeg er imponert over Anker 21W solcellepanelet. 

Slike tilbakemeldinger er gull... takk for info 👏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.