Gå til innhold
  • Bli medlem

Steinur og orientering


Kent Rino

Anbefalte innlegg

Annonse
Larix skrev (5 minutter siden):

Mapant er ikke så dumt til dette, da o-kart jo viser store steiner. "Småstein"-ur kommer kanskje ikke så tydelig fram.

 

Ja, men jeg vet ikke om urer er merket av i mapant. Det ser mest ut som skrenter spør du meg, men jeg vet ikke. Kanskje det varierer fra område til område også. Jeg tror disse kartene er laget automatisk ut i fra laser-scan. Men disse kartene gir gode indikasjoner på utfordringer man kan møte. Ser man masse svart, så er det garantert nokså "stygt" terreng, det jeg kaller "hamrete" og "kløftete", skrenter og mindre og større stup (for den vanlige turgåer som meg i hvert fall).

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kikket litt på noen områder, og det ser ut som, i hvert fall, store blokker, kommer fram en del steder.

Kartene er vel, hovedsakelig, basert laserscanninger ja. Så kvaliteten vil kunne variere. Som et supplement til vanlige kart og fly-/satellittbilder vil det nok være ganske nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (6 minutter siden):

Jeg har kikket litt på noen områder, og det ser ut som, i hvert fall, store blokker, kommer fram en del steder.

Kartene er vel, hovedsakelig, basert laserscanninger ja. Så kvaliteten vil kunne variere. Som et supplement til vanlige kart og fly-/satellittbilder vil det nok være ganske nyttig.

Store bliokker vil nok komme fra ja. Kanskje veldig grov ur også. Enig i at kartene er veldig nyttige som tillegg til andre kilder. Når jeg ser på områder jeg kjenner godt ser jeg at de gir gode indikasjoner på områder man bør vurdere å unngå.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket Mapant og der var kult, Takk for deling. Har sjekket kjente områder i Romsdal og Jotunheimen. Det virker som at skrenter, stup og bratte partier som man ikke kan lese ut av kart med 20 m ekvidistanse kommer bra frem.  Store steiner som skiller seg ut fra omgivelsene vises også. Derimot har jeg så langt ikke funnet tydelige markeringer for ur eller blokkmark. Ser man på stien fra Gjendebu via Urdaldalen, som består av mye blokkmark så vises ikke det på kartet.  Det samme gjelder vegetasjon, f.eks vierkratt og fjellbjørk. Fargemessig er det heller ingen skiller i jevne områder, så om det er gress å klore seg opp på eller sleipt sva så vises det ikke. 

Så vil nok anbefale Norge i bilder, med 3D for detaljplanlegging. Det bruker jeg for alle type turer på jakt etter sykkelstier, kajakkturer for badeplasser eller for å innsikt før tinderangling.  Sjekket både for Besseggen og Rago og med 3D modell fremkommer terreng og type underlag veldig detaljert. 

Endret av PTG
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PTG skrev (1 time siden):

Sjekket Mapant og der var kult, Takk for deling. Har sjekket kjente områder i Romsdal og Jotunheimen. Det virker som at skrenter, stup og bratte partier som man ikke kan lese ut av kart med 20 m ekvidistanse kommer bra frem.  Store steiner som skiller seg ut fra omgivelsene vises også. Derimot har jeg så langt ikke funnet tydelige markeringer for ur eller blokkmark. Ser man på stien fra Gjendebu via Urdaldalen, som består av mye blokkmark så vises ikke det på kartet.  Det samme gjelder vegetasjon, f.eks vierkratt og fjellbjørk. Fargemessig er det heller ingen skiller i jevne områder, så om det er gress å klore seg opp på eller sleipt sva så vises det ikke. 

Så vil nok anbefale Norge i bilder, med 3D for detaljplanlegging. Det bruker jeg for alle type turer på jakt etter sykkelstier, kajakkturer for badeplasser eller for å innsikt før tinderangling.  Sjekket både for Besseggen og Rago og med 3D modell fremkommer terreng og type underlag veldig detaljert. 

3D ja, den knappen har bare utrolig nok gått meg hus forbi (eller kanskje det ikke er så utrolig, jeg begynner jo å dra på åra 👴). Nå steg jo norgeibilder.no veldig høyt opp på skalaen da. På en skala fra 1 til 10 vil jeg nok gi det rundt 18 nå med den knappen der (19 hvis 3D-modellen fysisk hadde stått ut av skjermen og 20 hvis jeg hadde blitt teleportert til stedet for å gjøre egne observasjoner, men det er vel litt for mye å forlange vel, i hvert fall i løpet av de neste 10 årene 🤔). Det der ble jo bare absolutt veldig bra!

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å forberede hele ruta på en lengre tur med tanke på ur er krevende, og det er ikke gitt at ura alltid er den største hindringen. Enkelte ganger kan ura faktisk være letteste vei. Svaret vet man ikke før man kommer dit. 

Jeg drar nesten aldri på tur uten kikkert. Da kan jeg se langt frem og planlegge ruta som skal gås. Det kan ofte være lettere å gå en vid omvei enn å gå rett på, og så måtte ta en nittigraders når man kommer til vanskelighetene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PTG skrev (På 4.10.2022 den 12.18):

Så vil nok anbefale Norge i bilder, med 3D for detaljplanlegging. Det bruker jeg for alle type turer på jakt etter sykkelstier, kajakkturer for badeplasser eller for å innsikt før tinderangling.  Sjekket både for Besseggen og Rago og med 3D modell fremkommer terreng og type underlag veldig detaljert. 

Awesome stuff!! 
Jeg bruker som regel mobilen til å surfe på norge i bilder og fikk ikke frem noe 3D knapp der, men når jeg brukte PC'en ble det liv laga. 
Bruker 3D funksjonen i Basecamp endel, men det var ørt og førti ganger bedre å bruke norge i bilder sin 3D funksjon, så takk for tipset !

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.