Gå til innhold
  • Bli medlem

Nettingundertøy


Fjellfjes

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en del nettingundertøy fra mine dager i forsvaret, disse er produsert av Aclima og er laget av Rhovyl og Modal. Disse har vært svært slitesterke og vart i årevis.

Jeg hadde planer om å fylle på med et sett eller to til, men nå finner jeg kun produkter i ull. Hvordan er kvaliteten og komforten på disse i forhold til de gamle mine? Er det noen som har erfaring med begge typer?

 

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk alle sammen, tenkte ikke på Brynje, men veldig bra tips. Men er det noen som har erfaring med ulltrøyene? Er det noen fordeler/ulemper med ull til dette?

Jeg har alltid tenkt at det er en fordel med syntetisk her, hvis jeg blir svett så vrenger jeg den av meg og rister godt, da føles nettingen tørr etterpå, men jeg ser for meg ull holder mer på vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med ull er at det holder på fukt, så du ikke blir kjølt ned av fordampning. 

Fukt fordamper lettere fra en del syntetiske materialer. Vet ikke om dette er et problem med syntetisk netting. Men type fukttransporterende syntetisk "superundertøy" mot huden kan gi frostskader hvis det er skikkelig kaldt.

Nettingundertøy i bomull fungerer faktisk bra. Det er nettingen som lager det isolerende luftlaget, så ikke noe problem med at våt bomull ikke isolerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har såpass mye Brynje fra tida i forsvaret at jeg ikke har fått prøvd noe annet enn syntetisk.

Jeg supplerte riktig nok med en ny Brynje i vinter, men det var mest for å prøve den med ull i armene og syntetisk netting i kroppen. 

Så på generelt grunnlag vil jeg tru at den opplevde forskjellen vil være ganske liten. En fordel med ull er at det lukter mindre, mens polypropylen o.l. tørker raskere. 
Over tid er vel ull ett knepp bedre for miljøet og syntetisk litt bedre for lommeboka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt Aclima sin ullnetting i mange år og synes den er suveren . Tåler ukritisk vasking og tørketrommel .

Har siste året testet Janus sin også , en føles kanskje litt mykere(behageligere) og like varm. Men kan ikke si noe om holdbarhet da den hittil har blitt vasket snilt . 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.