Gå til innhold
  • Bli medlem

Halite Overbag - eneste reelle alternativ om vinteren?


jevne

Anbefalte innlegg

Jeg har en WM Puma som er ekstremt godt fornøyd med. I vinter hadde jeg en 6 dagers tur hvor den klarte seg fint, uten nevneverdig reduksjon i isolasjonsevne på tross av noe fuktighet. 

I vinter legger vi opp til en skikkelig langtur på 10-14 dager, og da er jeg med ett noe mer nervøs. Min makker som bruker Spitsbergen X-treme har jo overposen som tilsynelatende fungerer SVÆRT godt til dette formålet. 

Men hva er forumets meninger om overpose? Er Halite det eneste reelle alternativet til ekstrembruk, eller kunne man klart seg like bra med en billigere variant? Vi snakker altså ikke her om overnatting under åpen himmel hvor formålet er å beskytte posen fra glør og skitt/møkk, men som et verktøy for å beholde isolasjonsevnen til dunposen og ikke minst beskytte dunet fra dryssing fra telttak osv osv. Det er heller ikke noe formål å øke komforttemperaturen på posen, da dunposen allerede er varm nok. 

Gleder meg til å høre hva folk mener om dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fundert litt rundt dette selv, og muligens startet en tråd om temaet tidligere.

Halite er nok en god løsning, men langt fra billig.

I ditt tilfelle, hvor du er fornøyd med isolasjonevnen til den posen du har, så ville jeg vurdert en lett syntetisk quilt. Da får du litt ekstra beskyttelse over dunposen, samtidig som det er lett å regulere hvor mye ekstra isolasjon du vil ha. I tillegg bør det være mulig å få den både lettere og mer pakkbar enn en overpose.

Quilt-løsningen vurderer jeg selv, men ofte når jeg er på vintertur og trenger litt ekstra marginer, så har jeg også med ungene. Funderer derfor på å først anskaffe innerforet til Jerven exclusive og teste som en slags dobbeldyne som kan dekke alle tre på en gang. Litt enklere logistikk med en felles quilt, og kanskje får vi også litt nytte av hverandres varmeproduksjon.

Jeg kjøpte også en Helsport Glitterheim Spring på Helsport sin outlet da de pensjonerte den modellen. Den har veldig romslig snitt, så den ble kjøpt nettopp mtp. å bruke som kombinasjon sommer/overpose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vissa anv 2 sopsäckar som fukt spärr men vindsäcken borde även fungera eller regnställ.

Men har man 2 sovsäckar rek det med en dun inner och syntet ovan och där ska då fukten kondensera om man ej har fuktspärr och ev kan den torkas uppe på pulkan vid rast eller under färd vid sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.