Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av brensel til MSR xgk ex


Simenfisk

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg brukte Aspen 4T kjøpt hos esso i vinter. Men det er 5L kanner(har med et lite trett), enklere å helle fra 1litere.

Men de blå kannen tåler mye juling, vært med på mange pulkvelt. Ligger inni to plastsekker bakerst eller i midten på pulken. 

Det er såklart kjipt hvis en tar knekken på en 5L kanne og mister all fuelen, kanskje ikke så dumt å fordele det utover flere koli. Hva "tennveskeflaskene tåler" er jeg noe usikker på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simenfisk skrev (3 timer siden):

Takk for svar!

Noe grunn til å ikke velge diesel, annet enn at man må forvarme brenneren? Ser diesel har lengre brennetid/Liter.

Ja. Det er fullt av aromater. Svært giftige avgasser.

Fritidsparafin, tennvæske og 4-takt alkylatbensin er aromatfrie (<0,2%), for å redusere giftige avgasser.

Siggy Stardust skrev (1 time siden):

Min xgk ex er klart mere effektiv på parafin  kontra alkykatbensin. Også lengre brennetid. 

Brenner den med like blå og usynlig flamme?

Min XGKii har også noe høyere effekt på parafin og lavere forbruk (det er mer brennenergi i parafin/tennvæske enn bensin). Men flammen blir ikke like isblå, selv om den også brenner bra.

Ulempen med parafin/tennvæske vs. bensin er at det blir mye mer grisete ved frakobling fra flasken om det kommer ut noen dråper, trenger litt mer forvarming, og man må ha med rødsprit som forvarmingsvæske (jeg har det uansett, men det går greit å forvarme med bensin om jeg går tom).

Forvarming med parafin etterlater jo en veldig sotete brenner som brenner gulere utover turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (5 minutter siden):

Ja. Det er fullt av aromater. Svært giftige avgasser.

Fritidsparafin, tennvæske og 4-takt alkylatbensin er aromatfrie (<0,2%), for å redusere giftige avgasser.

Brenner den med like blå og usynlig flamme?

Min XGKii har også noe høyere effekt på parafin og lavere forbruk (det er mer brennenergi i parafin/tennvæske enn bensin). Men flammen blir ikke like isblå, selv om den også brenner bra.

Ulempen med parafin/tennvæske vs. bensin er at det blir mye mer grisete ved frakobling fra flasken om det kommer ut noen dråper, trenger litt mer forvarming, og man må ha med rødsprit som forvarmingsvæske (jeg har det uansett, men det går greit å forvarme med bensin om jeg går tom).

Forvarming med parafin etterlater jo en veldig sotete brenner som brenner gulere utover turen.

Den brenner hvertfall hva jeg anser som mer enn reint nok. Hatt primusen i sju år og brent minst 10l parafin i året i innerteltet uten problemer. Det med at det blir så mye gris av parafin har jeg aldri sett på som noe stort problem. Ja, det kan bli noen dråper når man bytter falske eller tar ut pumpa, men den biten gjør jeg uansett i forteltet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har Kap-Artic så endast fotogen/parafin men provat  både bensin i  ett Bulin reservkök och blir lite väl śpännande´med bensin men troligen mindre lukt och sot,men föreslår att du börjar med fotogen och när du ´kan ´köket provar 4- T miljö bränsle billigat på pump om det finns.

Kört mkt motorsåg med Aspen men lite med motor bensin otroligt stor skillnad på lukt speciellt vid tankning och under drift om det ej blåser.

Skulle ej komma på tanken att använda motor bensin inne i tältet eller diesel möjligen tallolja inblandad variant men kan bli utfällningar på vintern som sätter sig i munstycket.(filter blir tätt på fordon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siggy Stardust skrev (23 timer siden):

Den brenner hvertfall hva jeg anser som mer enn reint nok. Hatt primusen i sju år og brent minst 10l parafin i året i innerteltet uten problemer. Det med at det blir så mye gris av parafin har jeg aldri sett på som noe stort problem. Ja, det kan bli noen dråper når man bytter falske eller tar ut pumpa, men den biten gjør jeg uansett i forteltet. 

Høres bra ut.

Den største fordelen med parafin er på langtur. Da kan man gå innom en hvilke som helst butikk, bensinstasjon eller campingplass å kjøpe en liter tennvæske. Så har man drivstoff i lang tid.

Forvarmer du med rødsprit, eller også parafin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (6 minutter siden):

Høres bra ut.

Den største fordelen med parafin er på langtur. Da kan man gå innom en hvilke som helst butikk, bensinstasjon eller campingplass å kjøpe en liter tennvæske. Så har man drivstoff i lang tid.

Forvarmer du med rødsprit, eller også parafin?

rødsprit ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.