Gå til innhold
  • Bli medlem

Svånåtind -- Dovre -- turforslag


Gjest Fjellfinn

Anbefalte innlegg

Gjest Fjellfinn

Jeg må se å komme meg oppå Svanåtindan i sommer -- engang ved Olsok.

Ettersom jeg er for høyderedd for å bestige Storsylen (jeg kom meg riktignok oppå salen og dermed Sverige - _det_ er jeg stolt av!),

har jeg sett på kartet bak Snøhetta og funnet Svanåtind til å være klatretopper.

Jeg har jo lest endel turbeskrivelser, men med min lille svakhet for de luftige gesimser, så må jeg ha noen mer råd.

Altså, fra Dombås og seterdalene nordover fra Lesja, er det greit å gå oppå Storstygge?

Fra Snøheim og rett opp blir det vel for bratt ?

Jeg kommer jo langs e6n nordfra Oppdal.

PS:

Hvor omfattende blir det å gå på Storskrymten? Med base ved foten av Svanåtind -- dagsturer (eller mer?) på hver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke hvordan det er med veien inn til Snøheim nå etter alt snakket frem og tilbake. Det er helt sikkert noen andre her på Forum som vet det. Om man kan kjøre inn til Snøheim sparer man en del gåing uansett hvor man skal hen i området.

Hvis du ønsker tur til både Storstygge Svånåtind og Storskrymten vil jeg anbefale deg et par netter på Åmotdalshytta (selvbetjent DNT-hytte). Storskrymten er en passelig (og kjempefin!) dagstur derfra, og det blir aldri særlig bratt om du går den vanlige veien opp. Storstygge Svånåtind blir muligens litt lengre å gå, men fordelen er at du kan komme deg opp på Svånå-ryggen vestfra hvor den er slak og fin om du går fra Åmotdalshytta. Det er veldig mye stein, men såvidt jeg husker ligger den nokså stabilt og rolig. Når det gjelder eggen opp til Storstyggen fra motsatt side (E6-siden), så vet jeg den ser ekkel ut på avstand. En del her på forumet vil nok si at den er overraskende grei å gå likevel. Jeg har ikke gått denne eggen selv, så jeg skal kanskje ikke uttale meg, men jeg vil nok ikke anbefale å gå denne eggen om du er høyderedd. Kan tenkes at noen her har et bilde av eggen å vise frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østryggen på Svånåtind er bare en bratt steinrøys. Den kan se dramatisk ut på avstand, men det er bare synsbedrag. Sommerstid trenger ikke vanlige vandrere ikke å ta i bruk armene opp der engang. Nå spørs det om det går an å kjøre innover skytefeltet til sommeren. Da er vestsiden et fint alternativ.

Fra vest: kjør inn Skamsdalen til Skamsdalsætra. Her har du et fint utgangspunkt for både Svånåtindene og Storskrymten. Begge kan gås som dagstur herfra, selv om dette er drøye turer. Inne ved Leirsjøen er det fint å overnatte og bruke dette som utgangspunkt. Du skal være sprek og rask om du skal klare både Storskrymten og Svånåtind herfra på en dag :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Kim og El Gringo er inne på, ser østryggen opp til Storstygge Svånåtind langt mer skremmende ut på avstand enn den egentlig er. Det løser seg veldig opp når du har kommet opp dit. Og det solide stupet nord for ryggen kan du holde god avstand fra hvis store avgrunner frister lite. :roll: Men, vestflanken med dens slakere rygger er jo et fint alternativ, spesielt siden du også har tanker om Storskrymten i samme slengen.

Har tidligere lagt ut et par bilder av østryggen til Storstygge, et oppover og et nedover:

Nedover, tatt litt nedenfor det bratteste:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=29934&highlight=nytt+bilde+forsommertur#29934

Oppover (første bilde):

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=23310&highlight=turen+sv%E5n%E5tinder+langvasstinder#23310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått både østeggen på Svanåtind og Storsylen og betrakter Svanåtind fra øst ett hakk mer luftig enn Storsylen normalveien. Det kan bli dumt å komme seg opp ti der det begynner å bli bratt for så å måtte gjøre vendereis, så jeg anbefaler deg å gå opp fra vest etter det du har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Jeg har gått både østeggen på Svanåtind og Storsylen og betrakter Svanåtind fra øst ett hakk mer luftig enn Storsylen normalveien. Det kan bli dumt å komme seg opp ti der det begynner å bli bratt for så å måtte gjøre vendereis, så jeg anbefaler deg å gå opp fra vest etter det du har skrevet.

Takk for alle gode svar.

Det blir fra vest ja - fra Lesja.

Det bekreftes tydelig her at fra øst blir for lufig for meg, som også har problem opp Svarthetta vinters tid:

http://www.krovoll.net/Svarthetta/2006c/slides/P23.htm

Jeg satser på Lesja og seterdalen innover, slår leir inni der en plass og blir en to-3 dager og får med meg både skrymt og storstygge på hver sine dagsturer.

Ellers kan jeg si velkommen til Resfjells!

Preppa løyp til Ogjerheilua og gode spor i fantastisk fint skiføre til topps, og en eventyrlig puddersnø å renne i nedover !! Skal få bekreftet om det er like gode snøforhold lenger sør i Trollheimen i morra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil spare litt vekt på turen innover samt ha det komfortabelt når du ikke går på topper, kan du leie hytte av Lesja Fjellstyre - de har ei hytte i sørenden av Leirsjøen og ei hytte ved Langvatnet (mot Drugshø). Dessuten er det ei lita bu i nordenden av Leirsjøen som også kan leies - av Lesja jeger og fisk tror jeg. Fjellstyrehyttene har bra standard (gass/kjøkkenutstyr etc) og koster ikke all verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere var den iallefall ikke det. Dalsideveien, som veien fra Lesja innover i fjellet mot Aursjøen, Skamsdalen m.m. kalles, har vanligvis bare vært brøytet til parkeringsplassen ved skiftet Aursjøen/Reindalseter (bare en kilometer eller to fra Lesjabygda). Har hørt rykter om at det ved noen få tilfeller de senere snøfattige vintrene har vært brøytet lenger inn, men tror ikke det er noe å satse på, og Skamsdalen vil - skulle jeg tro - være det siste som brøytes. Her er det få hytter, i motsetning til hva som er tilfelle langs vassdraget vestover mot Aursjødemningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr Dalsidevegen. Den blir i år brøytet fram til Kvitkrysset, dvs der veien deler seg før Gautsjø/Aursjøbassenget. Åpnes ca den 20.02. Veien inn Skamsdalen brøytes aldri. Den blir farbar med vår/sommerveret.

Hytta inne ved Lesjøen som hører til Lesja JFF kan vel såvidt meg bekjnet brukes gratis. Vil imidlertid anbeafle fjellstyrebua enten ved Lesjøen eller Langvatnet. Sjekk nettsidene til Lesja fjellstyre for priser og bestilling. Spesielt hytta ved Lesjøen har høy høgfjellsstandard. (Utedoen på Langvatnet er imidlertid verdt turen inn dit alene!!)

Det er også veldig fint å telte rett innafor Lesjøen, rett ved innløpsosen.

Uansett om du velger det ene eller andre så er Storskrymten og Svånåtind på samme dag en ekstremt lang tur. Storskrymten er etter mitt syn finest som skitopp, men vi er alle forskjellig!!

Den fineste anmarsjen til Svånåtindmassivet fra denne sida er å gå innover råket mot Langvatnet, for så å skrå opp til høyre rett før du når vatnet. Her går det en fin rygg oppover som for det meste gås på sva, men selvfølgelig noe ur. Dette er den klart letteste anmarsjen. Du kommer da opp langt vest, men turen til toppen er kurant. Dette er også en vedlig fin anmarsj til Langvasstind, men du må da forsere 5meters hammeren. Kanskje ikke moro med høgdeskrekk?

Av alternative topper på barmark vil jeg anbefale Tverråtind som ligger vest for Lesjøen. Dette er en veldig flott topp! (minst like fin tur som Storskrymten....). Som dagstur fra Lesjøen kan denne komineres med Lågvasstind eller Sjongshø som er den høyeste toppen vest for Lesjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

kaio eller andre: Hvor langt inn er det brøytet inn i Grøvudalen? Kommer man kun til Røymoen eller går det an å kjøre lenger inn mot Hallen? Er det potensielt rasfare i Grøvudalen? Hvor går raskeste rute derfra egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente du at veien blir brøytet omtrent til Flisarvatnet, kaio?

Kvitkrysset er lenger inn enn Flisarvatnet - forbi Sjongsvatnet og helt inn til østenden av Aursjødammen, der veien deler seg og nordre trase går til Naustvika og søndre til Gåsbu.

Brøyting fra Sunndal-siden vet jeg ikke noe om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Dalsidevegen er nå brøyta inn til kvitkrysset, dvs ca 25km fra hvoedveien mlm Lesja og Dombås. Vegen blir brøyta ifb vinterferien, og blir vel etter ferien neppe holdt åpen ved evt uvær- den blir som regel brøyta opp igjen til påske. Skamsdalsvegen fra Nysetra inn til Skamsdalssetre (ca 6 km) blir aldri brøyta- det er uansett en fin skitur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.