Gå til innhold
  • Bli medlem

Seks dager på Røros for å loffe alene (02. - 07. feb 2007)


Terje WJ

Anbefalte innlegg

Målet var opprinnelig å dra til Røros for å oppleve skikkelig kulde. Klimaendringene ville det dog annerledes.

Målet ble å tilbringe seks dager alene på et fjell øst for Bergstaden, om ikke for kuldens skyld, så for å bli bedre til å takle det å ligge i telt vinterstid. Jeg er ganske grønn på det feltet og føler meg altfor usikker til at det er komfortabelt med tanke på lengre turer.

De to første dagene tilbrakte jeg på samme sted bare noen kilometer fra byen. Årsak: influensa. Dernest begav jeg meg opp på vidda, hvor jeg også tilbrakte to dager. Årsak: latskap. En form for kulde gjorde seg nå gjeldende. Den femte dagen våknet jeg til minus 15, hvilket var nok til at jeg under leirbrytningen begynte å fryse så mye på mine tær at jeg til slutt – etter å gått på ski og hoppet rundt en halv time – måtte ta av skoene for å yte manuell assistanse med hendene. Det funket. Hva gjorde jeg feil? 1) Jeg varmet ikke opp støvlene over primusen (de var derfor like kalde som luften). 2) Jeg hadde ikke hatt sålene i soveposen. 3) Jeg brukte dampsperre (plastikkposer) og skapte dermed en termoeffekt(?) som forverret det faktum at jeg ikke hadde varmet støvlene opp. God lærepenge, jeg er veldig glad det ikke var tredve minus.

Støvlene mine er et par Varg Morgedal. Størrelsen er ikke stor nok til at det er plass til noen tovet ullsokk, kun ett par tynne ullsokker kombinert med ett par tykke ullsokker og eventuell dampsperre. Dessuten er sålen veldig stiv, hvilket gjør at bøyingen av fotbladet blir mindre enn den kunne være (Alfa Skarvet har f.eks. en veldig myk såle, men den er til BC-binding) og dermed blir foten vanskeligere å varme opp.

Nest siste dag gikk jeg en 7 kilometer med pulken på vidda før jeg slo opp teltet på et vakkert sted i skogen et par, tre kilometer fra byen. Siste morgen var det 17 minus og jeg følte vel at dette var vinter, uaktet klimaendringer. De første dagene lå temperaturen rett under null.

Dette var god trening, også med å dra pulk, noe jeg ikke er vant til. Forøvrig tror jeg at jeg har funnet ut at jeg vil gå til anskaffelse av en hund, og rasen må bli Alaska husky.

post-898-133474450099_thumb.jpg

post-898-133474450109_thumb.jpg

post-898-133474450118_thumb.jpg

post-898-133474450127_thumb.jpg

post-898-133474450135_thumb.jpg

post-898-133474450143_thumb.jpg

post-898-133474450153_thumb.jpg

post-898-133474450163_thumb.jpg

post-898-133474450172_thumb.jpg

post-898-133474450181_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir grønn av misunnelse Terje... Skulle ønske jeg var like fri som deg til å dra på langtur når det måtte passe. jaja jeg får opparbeide meg litt "overtid" her hjemme og "avspasere" litt til våren og dra på tur da, men spørs om jeg klarer å holde abstinensene tilbake helt til da.

Flott tur så det ut som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, friskt å dra til Rørostraktene i disse tider ja :lol:

Gjør det som en regel at støvlene alltid ligger under beina natters tid, for så å putte de nedi posen de 1-2timene det tar å kokkulere og spise frokost.

Selv sitter/ligger jeg alltid i posen når jeg kokkulerer og spiser frokost/middag når det er kaldt.

Man tar livet av posen litt raskere, men det er verdt hver eneste krone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirik: Det får du sikkert til. Du har ihvertfall et skikkelig telt hvis innkjøp må rettferdiggjøres. :lol:

Håvard: God idé med å legge støvlene under posen. Men i posen? Bedre å varme dem på primusen, kanskje? Jeg sitter også i posen og gjør "alt". Strammer strikken rundt brystet og tar fatt på oppgavene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

usikker på hvor bra det er for søvlene å varme dem på primusen. Mener å ha hørt at lærstøvler ikke skal varmes over 40 grader fordi læret kan sprekke.

Hva med å lage en liten stoffpose slik at du slipper å ha støvlene løst i soveposen. vil anta at dette reduserer slitasjoen til et minimum.

Har prøvd å varme de i posen om morran før og det virker bra. Ellers det å tre på seg støvlene knyte dem løst og gå noen hudre meter med en gang så får en varmen i føttene før en bryter leir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg blir motivert av å høre sånt. Teltet jeg bruker heter Unna og er produsert av Hilleberg. Ettmannstelt. Jeg synes det er for lite for vinterbruk, siden det mangler et skikkelig fortelt og på grunn av plassen krever litt for mye forsiktighet når jeg fyrer primus. For vinterbruk foretrekker jeg nok et tremannstelt til én eller to personer. Dessuten er det kanskje for svakt for et alvorlig uvær, men det er visst veldig vindstabilt, og med doble stenger (du må da kjøpe et ekstra par fra produsenten) holder det kanskje mot det meste.

Eirik og Bjørn Erik: Hva med rett og slett å bruke en plastikkpose når man har støvlene nedi soveposen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.........men hvorfor bruke pose til støvlene?

For det første vil du ha en liten mulighet til å tørke de (evt svette), ved å legge de rett nedi soveposen.

For det andre er slitasjen på posen minimal. Selv har jeg aldri fått rift i posen pga av støvler.

Fryser jeg ikke på beina etter teltoppsetting, hender det ofte jeg legger meg rett ned i posen og kokkulerer/spiser, med støvlene på beina.

Vel å merke når jeg vet jeg skal ut etterpå.

Alt for ofte har jeg hatt med folk med svindyre dynposer vinterstid.

For å spare posen, spiser de ute morgen og kveld. Ramaskrik hvis noen tar frem kaffen etter at alle har lagt seg osv osv......

Skal man være så redd for utstyret, har man rett og slett ikke noe å gjøre ute i kulda over lengre tid. Syns nå jeg da.

De største feltsvina er fortsatt de som takler vintern best :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plastikk pose fra rimi eller kiwi fungerer det også. Fordelen med soveposetrekket er at det har man alltid. Tar du skoene+ en tjukk ullgenser i trekket har du den perfekte puta for natta. Når du ligger på de unngår man stivfrosne sko. Under frokosten legger jeg de i soveposen. man får ikke tørket de, men man unngår stivkalde sko. Et annet tips er å åpne lisser og sko maks så det er lett å stappe føttene i om morgenen. Ellers bruker jeg alltid dampsperresokker på skiskoa.

Jeg er ikke redd for å bruke/møkke til utstyret, men våte møkkete skisko frister ikke å ha i soveposen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirik: Du har rett, det var et eller annet som plaget meg hele turen, hver jæ... morgen!

Håvard: Plastikk/stoffposen er rett og slett grei å bruke for å slippe at vann fra skoene renner ut i soveposen. Dessuten slipper jeg å gjøre soveposen mer møkkete enn nødvendig. Denne måten å gjøre det på blir mer og mer fornuftig jo lengre turen er og jo kaldere det er. Jeg bruker en syntetisk sovepose.

Forøvrig burde sålene til støvlene ligge løst i soveposen hele natten for å bli helt tørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda TW, poenget er vel egentlig bare at støvlene Må være gjennomvarme, for at man skal være sikker på en hyggelig skidag.

Det å tro man går varm støvlene, handler nok mer om optimisme enn erfaring.

Samme gjelder jo i alpinbakken. Man har dårlig ods for dagen, såfremt man har kjørt 2timer i 20 kalde med støvlene i bagasjerommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si at med "lengre turer" i forrige innlegg mente jeg "lengre periode man er på tur", altså talt i dager, uker, osv. Ikke dagsturens lengde. Dessuten går det fint an å varme opp støvler som er en ti minus ved å begynne å gå/gå på ski umiddelbart. Det har jeg gjort flere ganger.

Ellers er vi vel ferdig med "posediskusjonen"? :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.