Gå til innhold
  • Bli medlem

Lengde på fjellski


kroken

Anbefalte innlegg

Annonse

Dersom du sjekker skilengdetabellen på Åsens' nettsider ser du at en person på 183 visst nok skal ha 200. Jeg er 183, og veier 77 kilo. Følger jeg vekttabellen skal jeg ha 195 eller 200. På Sportslageret i går fant vi at på 4 par Rago 200 var spennet, eh, for hardt/stivt eller hva det nå kalles. Vi prøvde så et par 195, og der passet spennet til meg, så det ble mitt valg.

Sportsnett skriver om Rago: "Når det gjelder lengde på ski, så er vår oppfatning at du skal ha kortere ski enn du vil velge til løypeski. Men er du tyngre bygd enn gjennomsnittet, så skal du opp litt for å få nok flyt på skia. (Jeg som skriver dette, veier 95 kg og er 183 cm, og jeg går på 200. Ville gjerne gått ned både i vekt og lengde på skia...)"

Så vekten og spennet i skia er kanskje viktigere enn hvor lang en er?

Geirelleing, jeg ser du skriver at lengden skal være 190, kort og, la meg si, noe bombastisk :arrow: Tenkte du på Rago, eller fjellski generelt. Slik jeg har oppfattet Rago, er det en smal ski for fjellski å være, som flyter på snø på grunn av hardt spenn foran og bak. Skulle Kroken og jeg velge 190, ville kanskje det være riktig der hvor bredden er på plass, eller er jeg ute og kjører nå :P

Mads

/Førstegangskjøper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare en erfaring med at de fleste kjøper for lange ski ,dersom de skal kjøre ned /svinge med de. Det er kun en generell tanke . Jeg vet ikke noe spes.om Åsnes Rago eller bruksområdene til denne skien. Du sier jo heller ikke noe om bruket på skiene? En fjellski som du nevner er mangt i mine ører.. :arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, nå kaprer jeg visst tråden til Kroken, men men. Det du sier er i tråd med kommentaren til en eller annen i Sportsnett.

Ja, det er sant, bruken vil også være avgjørende. Jeg tror jeg kan utelukke toppturer, det blir nok mest ut på lengdeturer med overnatting i telt og hytte, i områder som Norefjell, Rondane, Hardangervidda, Ble og Skirm. Jeg vil tro mye skare, men turer inni skogsområder blir det nok også. Men verden er ikke flat, og ofte må det som skal opp, ned igjen. Men jeg har ingen bakgrunn fra telemarksskikjøring, kun slalomski og snøbrett.

Mads

/Novise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...] På Sportslageret i går fant vi at på 4 par Rago 200 var spennet, eh, for hardt/stivt eller hva det nå kalles. Vi prøvde så et par 195, og der passet spennet til meg, så det ble mitt valg.

Er det slik at jeg skal velge den lengden som er nærmest det som er anbefalt av produsenten, hvor hele smørelomma er nedi parketten når jeg står på en fot?

Gjør det noe om det er en glipe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men verden er ikke flat, og ofte må det som skal opp, ned igjen. Men jeg har ingen bakgrunn fra telemarksskikjøring, kun slalomski og snøbrett.

Mads

/Novise

på "smale" fjellski, av turtypen, er det uansett parallellsvingen som gjelder... ski med smørespenn er etter min erfaring alltid vanskelige å kjøre nedover med... derfor har eg gått over til ei mykere og bredere fjellski med mer innsving (fischer e109, 200 cm). har til dags dato ikkje opplevd at det manglende smørespennet har sinket meg noe særlig. man er da tross alt på tur når man er til fjells, og det er sjeldent man koster på som en annen bjørn dæhlie... og de flyter finfint i løssnøen. de gamle fischer e 99 blir nok stående i bua hjemme til eg knekker de eg har no...

og når det gjelder lengden så tror eg det er bedre å finne ei ski med riktig spenn om man nå absolutt skal ha dette smørespennet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at jeg skal velge den lengden som er nærmest det som er anbefalt av produsenten, hvor hele smørelomma er nedi parketten når jeg står på en fot?

Kort sagt, det vet jeg ikke. Jeg sto i hvert fall først på begge skia samtidig, hvor smørelomma ble sjekket ved å dra en papirlapp fremover og bakover under foten for å sjekke området.

Gjør det noe om det er en glipe?

Tydligvis, han på Sportslageret var ikke fornøyd når han kunne bevege papirlappen noen centimeter frem og tilbake.

Noen mer kyndige har kanskje noen innspill?

Jeg gikk for 195, Åsnes og Sportslageret sier 200, innspill i tråden sier 190, så da er jeg nok ikke så ille ute å kjøre :arrow:

Mads

/Sengetid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg Fischer E109 nyleg med lengde 188 cm. Mi høgde er 183cm og veg 83 kg. Var faktisk i stuss om eg skulle ta 178 cm..Fann ut at dei ekstra 10 cm kunne vere gode å ha på flatene og ellers ha litt ekstra bæreflate. Men nedover hadde det sikkert vore greitt med 178 cm. Dei gamle skia mine var 210 cm (skia skulle vere lenger før) og det er utruleg betre følelese med dei nye kortare skia. Ein tommelfingerregel eg støttar er +0-10 cm på di eiga høgde.

I ditt tilfelle ville eg gått for 190 cm ja - kjøp skia iallefall ikkje for lange :lol: Lukke til!

p.s. når eg les fjellski tenkjer eg på toppturar delvis utanfor oppgådde løyper

E109 er litt for breie i forhold til vanlege langrennspor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå snakket med Åsnes på telefonen. De kunne fortelle at lengden på skiene skulle man finne v.h.a. tabellen deres og erfaring. Om din vekt og høyde tilsa 205, så skulle du helst ha 205 for å beholde bæreevnen. Om det var slik at man ikke klarte å trykke ut hele spennet, betød det at man hadde fått en 205-ski med ekstra mye spenn. Innenfor samme lengde lager de forskjellige spenn slik at folk med forskjellig vekt skal kunne få ski i riktig lengde.

Om man hanvet i en situasjon hvor man skulle ha 205, men ikke klarte å trå ut spennet, skulle man be butikken ringe Åsnes, så skulle de finne en 205-ski med mykere spenn. Det var helt vanlig, mente Åanses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips. Åsnes har Rago til "fabrikkpris" med ubetydelege feil ca. kr 1600,- etter kva eg hugsar - sjekk http://www.asnes-ski.no/

Det er 1699 for Rago B-vare hos Åsnes. Den har bare kosmetiske feil. Om du vil ha kortfell kommer dette i tilegg, om jeg ikke tar feil. Det koster 649,-

Begrenset parti med mindre skjønnhetsfeil (påvirker ikke funksjonen).

Kan leveres med fellelås.

Da havner du ut på 2348 + frakt. Det er litt dyrere enn Sportslageret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg mener og 190. Skal selv kjøpe Rago i disse dager (180/80kg) og går for 190.

Har Fischer E109 i 188. Hadde før det Åsnes sondre (gammel modell) i 210 Alt for lang for vestlandet i alle fall. Ok til Hardangervidden.

Var på Kvamskogen i helgen og gikk med noen gamle Fischer smørefrie i ragobredde og 185 lange (for å forske på dette med lengden). Har aldri gått så fort på ski i løyper før og ingen problem i løssnøen. nedkjøringene gikk som en drøm i både løssnø og hardpakket.

Så: 190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje lurt å teste spennet på skiene når man har på seg skiskoene og annet man skal ha med seg når man skal ut på ski?. Kjøper man en ski som Rago er vel meningen at man skal ha sekk og rimelig tung bekledning. Tviler på at man bør teste spennet når man hopper inn i butikken fra bilen i småsko og t-skjorte, :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.