Gå til innhold
  • Bli medlem

Parafinbrenner med fast tank - råd om kjøp


Bjørja

Anbefalte innlegg

Min multifuelbrenner siden 2004 har vært MSR Dragonfly. Dette er en gjennomført solid brenner med fantastisk regulering av effekt. Brenneren er enkel å vedlikeholde, og den kan brukes orginalt med bråkebrenner eller med berniedawg cap som stillebrenner. Alt i alt er jeg veldig fonøyd bortsett fra to ting. Det er selvsagt litt dill med tilkobling av pumpe og flaske, og ved avkobling er det de berømte dråpene med fuel.

Dermed er jeg på jakt etter en brenner med fast tank. Det bringer selvsagt tanken (ingen pun intended) mot klassikeren 111, men det er en litt stor brenner når du er på tur alene. 8R hadde nok vært helt perfekt, men disse synes veldig vanskelige å få tak på. Svea 123 er noe topptung, men er iallefall tilgjengelig som ny, om enn i taiwansk utgave.

Er det andre tilgjengelige "primuser" jeg burde se etter. Det nytter ikke med Fuhrmeister etc etc da disse og andre for lengst er overtatt av samlere som neppe kommer til å koke en kaffekopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.amazon.co.uk/Coleman-533-700E-Unleaded-Sportster-Stove/dp/B000QUIJOS/ref=sr_1_5?crid=1XPZH1EXFADBH&keywords=coleman%2Bstove&qid=1664002195&s=sports&sprefix=Coleman%2Csports%2C168&sr=1-5&th=1

Hva med en Coleman? Jeg ser de selger dem på Amazon, selv om de sier "temporary out of stock" akkurat nå.

Ellers så jeg en Optimus 8R på Finn  her om dagen. Min egen er dessverre ikke til salgs...

 

Endret av Robinson
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel ingen brenner med fast tank som jeg liker bedre enn Coleman 550B, men disse lages ikke lenger, og må isåfall kjøpes på f. eks ebay.
Vanskelig å finne i ubrukt utgave.  Jeg er skeptisk til kinakopier med bråkebrenner, men jeg har aldri sett de i bruk så jeg kan ta feil.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://cdon.no/husholdningsapparater/coleman-442-700e-veske-ovn-bensin-1-zones-p50657608?gclid=EAIaIQobChMIvr3H1_Ws-gIVmQLmCh19yAkaEAYYASABEgKEfPD_BwE&gclsrc=aw.ds

Kom over denne også på en norsk nettside. Jeg har aldri tatt i , eller sett en Coleman primus i bruk. Så jeg vet ikke mye om dem, annet enn at for amerikanerne er det gjerne Coleman som setter standarden.  

Ellers så er det med stor sorg man må erkjenne at de beste designene når det gjelder primuser, ikke produseres lenger. Jeg lurer på hvorfor. Hvis noen bestemte seg for å produserer en versjon av Optimus 8R igjen, tror jeg den ville solgt. Alle disse slangebrennerne, jeg har hatt en av dem, en Nova som ble kastet i sinne etter at den for ørtende gang sluttet å virke på en tur, er ikke like pålitelige som de med fast tank. Jeg har sett slangebrennere svikte så mange ganger, både mine egne og kameraters. Men aldri en av klassikerne med fast tank. Ellers så er det jo gass som gjelder nå. "Alle" skal ha gassbrennere, og resultatet ser jeg på Hardangervidda. Tomme gassbokser som settes igjen i steinbuer, og på plasser der det er fint å sette opp ett telt finner jeg dem forsøkt kilt under steiner eller bare kastet inn i vierkrattet. Jeg har merket meg at California nå forbyr de små engangs gassboksene som ikke kan fylles. For å være lovlige må være over 0,5kg og må kunne fylles. 

Sorry, jeg bare måtte få dette ut...

Endret av Robinson
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for gode innspill! Coleman har jeg ingen erfaring med, men jeg ser det er endel info her om disse brennerne. Det eneste jeg ser som litt utfordrende er at du ikke kan bruke parafin. Det er mulig jeg er litt pinglete, men jeg er ikke så glad i kombinasjonen av bensin og fyring i teltet. 

Med barna har jeg brukt Trangia med gassbrenner. Det føles veldig trygt og greit, men jeg irriterer meg over alle de tomme gassboksene. De tas selvfølgelig med hjem, men det er noe som plager miljøhjertet. Kvistbrenner er veldig populært. Min interesse med disse begynte med en donert kvistbrenner fram @Tom42 

Optimus 8R hadde nok vært ideel til mitt bruk. Det ligger en her - https://www.tradera.com/en/item/344557/558390456/optimus-8r-spritkok-bensinkok-mycket-bra-skick- 

Jeg har også sett noen sovjetiske kloner av Optimus 8 - PT-1? https://www.ebay.com/str/ruslanmikh?_trksid=p2047675.m145687.l149086 Litt usikker på hvor driftssikre disse er, og hvor lett det er å få deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

111 er ganske kompakt, hvis du tar hensyn til hvor mye drivstoff du får med i pakken. 2 rødspritbeholdere, 2 lightere, og evt. vindskjerm passer fint i kassen. Men den veier mye om vekten er viktig.

8R og 123 er bensinbrennere, så de er vel ikke aktuell?

Optimus hunter er vel parafinutgave som kan være aktuell? Men vanskelig å få tak i.

Er det optimus Nova som stenges ved å snu flasken, og dermed unngår man søl i større grad?

Bensin er ett alternativ som gjør søl mindre plagsomt på slangebrennere. Men forbruket er en del høyere enn med parafin/tennvæske, og det er vanskelig å etterfylle med nye forsyning på langtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, Marius Engelsen said:

111 er ganske kompakt, hvis du tar hensyn til hvor mye drivstoff du får med i pakken. 2 rødspritbeholdere, 2 lightere, og evt. vindskjerm passer fint i kassen. Men den veier mye om vekten er viktig.

8R og 123 er bensinbrennere, så de er vel ikke aktuell?

Optimus hunter er vel parafinutgave som kan være aktuell? Men vanskelig å få tak i.

Er det optimus Nova som stenges ved å snu flasken, og dermed unngår man søl i større grad?

Bensin er ett alternativ som gjør søl mindre plagsomt på slangebrennere. Men forbruket er en del høyere enn med parafin/tennvæske, og det er vanskelig å etterfylle med nye forsyning på langtur.

Dette var opplysende. I mitt hode kunne 8R bruke parafin. Spørs om jeg ikke bare bør finne meg en 111. Det er lite aktuelt med ny slangebrenner. Jeg er fornøyd med den jeg har, på tross av de dråpene. Det mest driftssikre er vel kanskje en militær utgave med bråkebrenner? Jeg ser Forsvarsbrukt opererer med 850,- med avbildet bråkebrenner.

Endret av Bjørja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørja skrev (24 minutter siden):

Dette var opplysende. I mitt hode kunne 8R bruke parafin. Spørs om jeg ikke bare bør finne meg en 111. Det er lite aktuelt med ny slangebrenner. Jeg er fornøyd med den jeg har, på tross av de dråpene. Det mest driftssikre er vel kanskje en militær utgave med bråkebrenner? Jeg ser Forsvarsbrukt opererer med 850,- med avbildet bråkebrenner.

Jeg har brukt mye 111 bråkebrenner og 111 stillebrenner.

111 bråk er mindre følsom for vind og skit.

111 stille tåler dårligere vind og må forvarmes litt bedre.

En dårlig forvarmet bråkebrenner kommer i i gang av seg selv, det gjør ikke stillebrenner.

Når det blåser skikkelig mye ute setter jeg meg i forteltet og bruker brenneren, så jeg foretrekker stillebrennere for tiden. Jeg har en brettbar vindskjerm fra biltema oppi kassen, den passer perfekt til 111 brennere. (Jeg tar av noen ledd).

vinterstid blir den brukt i forteltet, utelukkende. Så da er stillebrenner en klar fordel synes jeg.

1D086CE1-3664-4CA0-8826-A4223738F03E.jpeg

F6F1871D-CF38-46ED-A36B-8F4FC9C1DFB8.jpeg

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutes ago, Marius Engelsen said:

Jeg har brukt mye 111 bråkebrenner og 111 stillebrenner.

111 bråk er mindre følsom for vind og skit.

111 stille tåler dårligere vind og må forvarmes litt bedre.

En dårlig forvarmet bråkebrenner kommer i i gang av seg selv, det gjør ikke stillebrenner.

Når det blåser skikkelig mye ute setter jeg meg i forteltet og bruker brenneren, så jeg foretrekker stillebrennere for tiden. Jeg har en brettbar vindskjerm fra biltema oppi kassen, den passer perfekt til 111 brennere. (Jeg tar av noen ledd).

vinterstid blir den brukt i forteltet, utelukkende. Så da er stillebrenner en klar fordel synes jeg.

1D086CE1-3664-4CA0-8826-A4223738F03E.jpeg

F6F1871D-CF38-46ED-A36B-8F4FC9C1DFB8.jpeg

Jeg har på tur egentlig gått bort fra Berniedawg cap'en til Dragonfly. Det er så tjukt gods i den at forvarmingen blir vesentlig mer pirkete enn brenneren som bråkebrenner. Lydnivået er jo selvsagt mer behagelig med cap'en på.

Hvilket brensel bruker du til 111?

Endret av Bjørja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radius 43 er 400g lettare og langt meir kompakt enn Optimus 111. Radius 43 er det nok ikkje så manga av som Optimus 111, men dei går for overkomleg pris på tradera.se ein gong i blant.

Optimus 8r og hunter er same brennar. Ei kort tid rundt år 2000, hadde Optimus ein modell dei kalla 10 Ranger. Det var parafinbrennar (same stillebrennar som 111 på den tida) i same kasse som 8r. Men den brennaren var på marknaden i få år, og er ikkje enkel å få tak i no.

Sjølv er eg stor fan av Primus 210, som ikkje har fast tank, men derfor lettare og meir kompakt nedpakka, Det beste ryggsekk-kokeapparatet nokonsinne etter mitt syn.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår absolutt skepsisen til bensin, enkelte Coleman kan leveres med parafin brenner, jeg har testet og funnet at det ikke er spesielt bra.<<<<<<<<<

Jeg brukte lang tid på å bli fortrolig med bensin som drivstoff, og vil absolutt ikke lokke deg dit. 

Den første primussen jeg kjøpte ny var en Optimus 85 Loke, den ble en tid solgt for bensin og parafin, men etter hvert bare for parafin da tanken kunne bli for varm for bensin.

Det er også en fin parafinbrenner, men pumpa er løs og settes på tanklokket slik som på 123 tanken, og den er lett å miste/rote bort så det kreves struktur. Jeg har ikke mistet min :-)

men har ikke brukt Loke'n på mange år. Det går mest i Coleman, Nova og Soto Muka.  Den siste bare når jeg trenger høy effekt og ikke lav effekt for der er den ubrukelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, dsk said:

Jeg forstår absolutt skepsisen til bensin, enkelte Coleman kan leveres med parafin brenner, jeg har testet og funnet at det ikke er spesielt bra.<<<<<<<<<

Jeg brukte lang tid på å bli fortrolig med bensin som drivstoff, og vil absolutt ikke lokke deg dit. 

Den første primussen jeg kjøpte ny var en Optimus 85 Loke, den ble en tid solgt for bensin og parafin, men etter hvert bare for parafin da tanken kunne bli for varm for bensin.

Det er også en fin parafinbrenner, men pumpa er løs og settes på tanklokket slik som på 123 tanken, og den er lett å miste/rote bort så det kreves struktur. Jeg har ikke mistet min :-)

men har ikke brukt Loke'n på mange år. Det går mest i Coleman, Nova og Soto Muka.  Den siste bare når jeg trenger høy effekt og ikke lav effekt for der er den ubrukelig.

Jeg har brukt Dragonfly ganske mye med miljøbensin, men jeg har nok blitt mer forsiktig med årene, uten at jeg har hatt dårlige opplevelser med bensin. Etterhvert gikk jeg over til tennvæske, noe som har fungert greit. Det er litt mer dill med forvarming, men det går jo greit. 

Ser jo fort at dette kan bli en dyr tråd! Har lest meg opp på samtlige primuser som er foreslått her, og jeg kan se at man kan ende opp med en samling før man aner ordet av det :-D

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørja skrev (11 timer siden):

Jeg har brukt Dragonfly ganske mye med miljøbensin, men jeg har nok blitt mer forsiktig med årene, uten at jeg har hatt dårlige opplevelser med bensin. Etterhvert gikk jeg over til tennvæske, noe som har fungert greit. Det er litt mer dill med forvarming, men det går jo greit. 

Ser jo fort at dette kan bli en dyr tråd! Har lest meg opp på samtlige primuser som er foreslått her, og jeg kan se at man kan ende opp med en samling før man aner ordet av det :-D

Det kan fort bli litt mange i kjelleren, jeg anbefaler jo egentlig å gå for det du har mest tro på.  Du kan forresten også søke på "Borde bombe" det er en artig kompakt bensinbrenner. Hvorfor den har fått dette navnet kan vi jo bare fantasere om.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg kan jo gi en tilbakemelding om hvordan dette endte opp. Det ble to "apparater". Jeg kom over en nikkelplatert Primus 210 lisensprodusert fra Høvik Verk. Den kjøpte jeg. Jeg må innrømme at kunnskapen om denne primusen var lik null, men til alt hell så fungerer den helt fint. Jeg mistenker at "NRV" ventilen må byttes da pumpestangen får litt parafin på seg, og glir litt ut, men den holder trykk fint, og brenner upåklagelig i 30 minutter+.

I tillegg så endte jeg opp med en Optimus 111T. Denne brenner også helt upåklagelig. Utrolig lite lyd, god varme, stødig og fin. 

Takk for gode tips og råd :-D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørja skrev (9 timer siden):

Jeg kan jo gi en tilbakemelding om hvordan dette endte opp. Det ble to "apparater". Jeg kom over en nikkelplatert Primus 210 lisensprodusert fra Høvik Verk. Den kjøpte jeg. Jeg må innrømme at kunnskapen om denne primusen var lik null, men til alt hell så fungerer den helt fint. Jeg mistenker at "NRV" ventilen må byttes da pumpestangen får litt parafin på seg, og glir litt ut, men den holder trykk fint, og brenner upåklagelig i 30 minutter+.

I tillegg så endte jeg opp med en Optimus 111T. Denne brenner også helt upåklagelig. Utrolig lite lyd, god varme, stødig og fin. 

Takk for gode tips og råd :-D

Gratulerer med to gode valg.  Når det gjelder tilbakeslagsventilen så kan den sikkert overhales og brukes vidre, litt usikker , men jeg mener at ventilen er den samme som på 111'n, og rattet på 111 kan antagelig benyttes som verktøy for å skru ut ventilen.   Skal du overhale den har du antagelig behov for gjengetape for å erstatte blyringen som tetter mellom ventilen og pumpehuset, og litt gummi eller kork til selve ventilen. Gummi fra en gammel sykkelslange er helt OK  :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/14/2022 at 8:02 AM, dsk said:

Gratulerer med to gode valg.  Når det gjelder tilbakeslagsventilen så kan den sikkert overhales og brukes vidre, litt usikker , men jeg mener at ventilen er den samme som på 111'n, og rattet på 111 kan antagelig benyttes som verktøy for å skru ut ventilen.   Skal du overhale den har du antagelig behov for gjengetape for å erstatte blyringen som tetter mellom ventilen og pumpehuset, og litt gummi eller kork til selve ventilen. Gummi fra en gammel sykkelslange er helt OK  :-)

Faktisk på denne 111'en så passer ikke rattet til tilbakeslagsventilen. Ventilene ser helt identiske på Primus 210 og 111, litt sånn rektangulære, mens enden på rattstangen er kvadratisk. Fant en link til en kar som lager slike NRV verktøy, så får prøve med et sånt.

Ellers så opplevde jeg lekkasje av drivstoff til pumpekammeret på 111, men jeg lurer på om det kan ha kommet av at jeg pumpet for iherdig? Jeg har vel fyrt den en 8-10 ganger, og dette har hendt en gang. O ring på pumpen oppleves som en tilbakeskritt fra pumpelæret som står i 210, men det fungerer jo.

Endret av Bjørja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Bjørja skrev (På 18.10.2022 den 19.20):

Faktisk på denne 111'en så passer ikke rattet til tilbakeslagsventilen. Ventilene ser helt identiske på Primus 210 og 111, litt sånn rektangulære, mens enden på rattstangen er kvadratisk. Fant en link til en kar som lager slike NRV verktøy, så får prøve med et sånt.

Ellers så opplevde jeg lekkasje av drivstoff til pumpekammeret på 111, men jeg lurer på om det kan ha kommet av at jeg pumpet for iherdig? Jeg har vel fyrt den en 8-10 ganger, og dette har hendt en gang. O ring på pumpen oppleves som en tilbakeskritt fra pumpelæret som står i 210, men det fungerer jo.

Har hatt 111T en stund, og nå 210 også.

Rattet på min 111T passer returventilen på begge.

Returventilen som fulgte med 210 hadde slik innmat:

FC3DC9B1-BEA0-4D2D-B8D8-94A41F43EE05.thumb.jpeg.e0602dd0e8d977935a2742369c9e43de.jpeg
Der brukte jeg en nål til å pirke ut korken og brukte en hulltang til å klippe ut en ny pakning fra 2mm gummiduk fra biltema (den er oljebestandig, ment til pakninger). Brukte gummiduken til å klippe ut ny pakning som ligger mellom returventil og tank. Den kan også brukes til å klippe ut nye tanklokkpakninger.

Returventilen ble ikke tett, så jeg klippet en til pakning og la bak fjæren for å øke presset, det funket. Pumpet høyt trykk og senket i vann for å se etter bobler.

Jeg byttet asbestpakningene på stigerøret på 210 til kobberskiver og dro hardt til. Det funket.

Pumpelæret byttet jeg også.

Dysen gav skjeve flammer, reservedysen som fulgte med ga helt perfekte flammer, den byttet jeg ved hjelp av en liten skjev og bøyd fastnøkkel som fulgte med. Jeg har bestilt ett dyseverktøy til denne, for det var nesten umulig å få den skiftet.

På ebay selger de massevis av repkit til 210, billig:

 

BF28BC90-E1BF-4AA8-B2CB-E34FF899144D.png

 

Ventilen på tanklokket var heller ikke helt tett. Vasket denne i eddik og skrubbet inni med tannbørste, fyllte på med siliconfett, og etter litt bruk er ventilen i lokket fortsatt tett.

 

Jeg har o-ring på pumpen i 111-bråk og 111T. Jeg liker o-ring mye bedre. Den går ikke like jevnt, men den virker alltid og det er veldig lett å skifte en evt. defekt o-ring i felt. Jeg har tredd en ekstra o-ring på håndtaket på pumpestangen i tilfelle jeg skulle få bruk for det. Skifte pumpelær i felt krever mer arbeid. Men nå har jeg aldri hatt bruk for å skifte noen av delene i felt heller.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg foretrekk pumpelær, det fungerer alltid og vert ikkje plutseleg øydelagt, så det er ikkje behov for å skifte i felt. Dei gongene eg har skifta pumpelær, er når eg har overteke gamle, vanskøtta brennarar. Aldring aleine er ikkje nok til å øydelegge pumpelæret.

Det er nok ein grunn til at Optimus gjekk over til lær att.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (56 minutter siden):

Eg foretrekk pumpelær, det fungerer alltid og vert ikkje plutseleg øydelagt, så det er ikkje behov for å skifte i felt. Dei gongene eg har skifta pumpelær, er når eg har overteke gamle, vanskøtta brennarar. Aldring aleine er ikkje nok til å øydelegge pumpelæret.

Det er nok ein grunn til at Optimus gjekk over til lær att.

Hmm, ok.

Jeg prøver å tenke på hva jeg skulle hatt med som reservedeler til en Primus 210 om jeg skulle krysset Hardangervidda på vinteren alene. 

Pumpelær og pipe blir da unødvendig hvis lærpakningen er så uslitelig som du sier.

Litt usikker på om det er en reell mulighet for at man får bruk for vektøyet for å skru ut dysen, i tilfelle rusk i systemet. Kanskje det er en idè å sette inn ett optimus 111 filter i stigerøret, for å redusere kjangsen for rusk i brenner/dyse?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikkje erfaring nok til å vurdere dette sjølv, bør du ha med både nevnte reservedelar og vektøy.

Sjølv om pumpelæret truleg held, kan det vera vel verdt å ha med reserve, dersom det mot formodning skulle skje noko. Men etter meir enn 20 år med allsidig primusbruk, har eg fortsatt ikkje hatt bruk for feltreparasjon av pumpe (det skal navnast at eg ikkje har erfaring med MSR, MSR-folka har med komplett reservepumpe fordi dei får bruk for det.)

Dersom det vert behov for rensing av dysa, er einaste måte å bli kvitt problemet, å ta ut dysa. Å stikke opp dysa frå utsida, er bare midlertidig, det same rusket vil tette att etter kort tid. Det kan bli eit veldig stort irritasjonsmoment, dersom ein må stake opp dysa for kvart 3-5. minutt, særleg når ein veit at problemet enkelt lar seg fikse med rette verktøyet. Å skru dysa ut og inn, er det einaste vansklege punktet på denne type brennarar, og kan vera vrient nok med verktøyet. Pass på å ikkje misste dysa i snøen.

Eg brukar også ha med ekstra tanklokk. Det er enklare å bytte tanklokk, enn å bytte tanklokkpakning ved behov. Dette har eg heller aldri hatt bruk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (34 minutter siden):

Har du ikkje erfaring nok til å vurdere dette sjølv, bør du ha med både nevnte reservedelar og vektøy.

Sjølv om pumpelæret truleg held, kan det vera vel verdt å ha med reserve, dersom det mot formodning skulle skje noko. Men etter meir enn 20 år med allsidig primusbruk, har eg fortsatt ikkje hatt bruk for feltreparasjon av pumpe (det skal navnast at eg ikkje har erfaring med MSR, MSR-folka har med komplett reservepumpe fordi dei får bruk for det.)

Dersom det vert behov for rensing av dysa, er einaste måte å bli kvitt problemet, å ta ut dysa. Å stikke opp dysa frå utsida, er bare midlertidig, det same rusket vil tette att etter kort tid. Det kan bli eit veldig stort irritasjonsmoment, dersom ein må stake opp dysa for kvart 3-5. minutt, særleg når ein veit at problemet enkelt lar seg fikse med rette verktøyet. Å skru dysa ut og inn, er det einaste vansklege punktet på denne type brennarar, og kan vera vrient nok med verktøyet. Pass på å ikkje misste dysa i snøen.

Eg brukar også ha med ekstra tanklokk. Det er enklare å bytte tanklokk, enn å bytte tanklokkpakning ved behov. Dette har eg heller aldri hatt bruk for.

Har bare en uke erfaring med denne brenneren. Men hverken 111 og MSR brennerne har jo heller aldri gitt problemer på turer med varighet 1-2 uker. Jeg demonterer, renser og smører opp en gang i året, så da er vel mye gjort.

Jeg har bestilt ett leddet dyseverktøy med t-håndtak, det burde jo være veldig enkelt å bruke i forhold til den micro fastnøkkelen som må bøyes, og vris på for å løsne dysen (ikke sikkert denne var original).

Evt. problemer med tanklokkpakninger skulle jeg klart å improvisere en løsning på, men nå har jeg nettopp skiftet mine så de bør være gode lenge.

Men hva tenker du om å sette inn ett filter i stigerøret på denne? Lurt? Helt unødvendig? Det både passer og er lett å ta inn ut. (Metallnettrull, fra 111 brenner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.