Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til ullsokker


Milekk

Anbefalte innlegg

Hei, jeg kjøpte en haug med ullsokker for noen år siden(2-4år) som alle har fått hull på hel og tåballene. Det var de tynne Ulvang sokkene og Kari Traa sine tykke. 

Fant en eldre tråd som anbefalte Bringedal liner socks. Det virket som de fleste hadde brukt thermal liner og ikke ull sokken.

Har dere noen anbefalinger?

Og hvilke tykk type vil dere anbefale?
Tenkte i hovedsak å bruke det til hverdags i jobb(barnehage) og til skogsturer på høst/vinteren. Og hvor lenge skal et par ullsokker vare? 

BB58F6BE-5A22-4A1C-B5D8-AE67B7D0D1A9.jpeg

CF4187ED-3188-46AF-9133-C850F7F0D511.jpeg

AA55ECDB-3A86-428B-B6D5-2EB6A9572DD5.jpeg

452AA085-40A6-449D-9FB2-3736C69F4286.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har god erfaring med sokker fra Corrymoor.

Tykke ullsokker: De varmeste tykke ullsokkene er de du får ved å bruke to tynne ullsokker utenpå hverandre. Til sammen kan de to tynne være tynnere enn den ene tykke og allikevel gi like bra eller til og med bedre isolasjon. Dette er i følge Randulf Valle (Podkasten Uteliv) testet av forskere på det svenske Arbeidslivsinstituttet.

Her du sett denne tråden?

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor lange og varme du vil ha dem, men jeg har noen par av disse som jeg er veldig fornøyd med og har gått 209780 skritt i dem i Crispi Skarven i kupert fjellterreng bare hittil denne måneden: 

https://www.widforss.no/harkila-expedition-socka-grey-green

Jeg har valgt å slite ut andre billigere sokker når jeg evt skal tusle rundt i sokkelesten i hjem eller hytte og kun bruke dem i nevnte fjellstøvler og da synes jeg de holder veldig lenge. Har testet dem mot noen tilsvarende fra 2 andre merker til omtrent samme pris og for meg så holder disse bittelitt lengre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (3 timer siden):

Spørs hvor lange og varme du vil ha dem, men jeg har noen par av disse som jeg er veldig fornøyd med og har gått 209780 skritt i dem i Crispi Skarven i kupert fjellterreng bare hittil denne måneden: 

https://www.widforss.no/harkila-expedition-socka-grey-green

Jeg har valgt å slite ut andre billigere sokker når jeg evt skal tusle rundt i sokkelesten i hjem eller hytte og kun bruke dem i nevnte fjellstøvler og da synes jeg de holder veldig lenge. Har testet dem mot noen tilsvarende fra 2 andre merker til omtrent samme pris og for meg så holder disse bittelitt lengre.

Kom hit for å si dette. Fantastiske sokker, har nesten slutta å tære på lageret mitt fra forsvaret pga disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår et slag for Line One Active Crew igjen. 
Navnet er mer fancy enn sokkene. Men de leverer over all forventning. Brukes i alle måneder med «r». 
Tidvis på tilbud til 29kr. Det er veldig mye sokk for pengene. Holdbarheten er også bra. Mine 10 par går i rotasjon i et par år før jeg bytter dem ut etterhvert som slitasjen blir merkbar. 

Endret av KjartanE
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (11 timer siden):

Spørs hvor lange og varme du vil ha dem, men jeg har noen par av disse som jeg er veldig fornøyd med og har gått 209780 skritt i dem i Crispi Skarven i kupert fjellterreng bare hittil denne måneden: 

https://www.widforss.no/harkila-expedition-socka-grey-green

Hvor tykke er disse?

Jeg ser etter tykke ullsokker (eller ullæsta som jeg egentlig kaller dem) for bruk i skiskoene og "vinterfjellskoene" som er ett hakk større en normal størrelsen jeg bruker. Bruker per nå 2 par ullsokker når begge sko brukes, men vil gjerne gå ned ett par.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for masse tips! 
da ser det ut som jeg prøver one Line sine ullsokker som den tynne varianten, men for den tykkere varianten er jeg litt mer usikker.

https://www.widforss.no/harkila-expedition-socka-grey-green Disse virket som god kvalitet, men koster de virkelig 299kr per par?
 

Da blir det plutselig veldig dyrt når jeg skal ha minst 7 par😅 Eller holder det med færre par? Lærte at jeg måtte bytte sokker hver dag i forsvaret🙈, men kanskje det holder å bytte linere hver dag og de tykke annenhver dag🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (5 timer siden):

Hvor tykke er disse?

Jeg ser etter tykke ullsokker (eller ullæsta som jeg egentlig kaller dem) for bruk i skiskoene og "vinterfjellskoene" som er ett hakk større en normal størrelsen jeg bruker. Bruker per nå 2 par ullsokker når begge sko brukes, men vil gjerne gå ned ett par.

Det er vanskelig å beskrive tykkelsen av en sokk, men de er i hvert fall de tykkeste jeg har erfart av denne typen sokker. Det meste annet jeg har forsøkt av "jaktsokker" osv er tynnere. Det er også disse jeg bruker i fjellskistøvlene om vinteren. Tykkelen mifht hva du tenker er det nok smartest å kjenne på i butikk. De har de vel til og med på XXL?

  

Milekk skrev (4 minutter siden):

Tusen takk for masse tips! 
da ser det ut som jeg prøver one Line sine ullsokker som den tynne varianten, men for den tykkere varianten er jeg litt mer usikker.

https://www.widforss.no/harkila-expedition-socka-grey-green Disse virket som god kvalitet, men koster de virkelig 299kr per par?
 

Da blir det plutselig veldig dyrt når jeg skal ha minst 7 par😅 Eller holder det med færre par? Lærte at jeg måtte bytte sokker hver dag i forsvaret🙈, men kanskje det holder å bytte linere hver dag og de tykke annenhver dag🤔


Jeg bor ganske langt fra XXL, men var nylig innom en på reise og kjøpte da 2 par til madammen satt ned til 179,- på en XXL.

Tja... Hygiene er for så vidt viktig, men det går an å rengjøre føttene oftere enn sokkene ;-) . Jeg benyttet samme paret 4 dager i strekk på rypejakt nylig. Hadde bare ett reservepar med som ikke ble benyttet da fjellstøvlene holdt meg tørr. Jeg ser heller ikke for meg at Ousland har med seg 100 par sokker til lang ekspedisjoner. ;-) Men her vil det alltid være en personlig balansegang ifht hvor lenge du kan bruke sokkene før du eller omgivelsene synes de bør byttes ;-) 

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (1 time siden):

Det er vanskelig å beskrive tykkelsen av en sokk, men de er i hvert fall de tykkeste jeg har erfart av denne typen sokker.

Gjorde noen kjappe søk før jeg skrev forrige innlegg, og da dukket hverken Magasinet eller XXL opp i søket av en eller annen grunn. (XXL selger de tydeligvis bare i butikk, så sokkene kom ikke opp når jeg søkte i nettsiden deres, kun nettsøk via google)

Men under siste søket dukket de opp, og Magasinet har en grei beskrivelse av tykkelsen på disse; "Halvtykk ullsokk".

Så da utgår de kanskje, men greit å få sett og kjent på litt på de i butikk før de avskrives.

Magasinet også en kategori som heter "Tykk ullsokk", så det blir nok en tur til Drammen for å ta en titt før snøen kommer her i Oslo. (Noe som betyr at jeg har god tid..)

https://www.magasinet.no/klaer/undertoy/sokker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (1 time siden):

Gjorde noen kjappe søk før jeg skrev forrige innlegg, og da dukket hverken Magasinet eller XXL opp i søket av en eller annen grunn. (XXL selger de tydeligvis bare i butikk, så sokkene kom ikke opp når jeg søkte i nettsiden deres, kun nettsøk via google)

Men under siste søket dukket de opp, og Magasinet har en grei beskrivelse av tykkelsen på disse; "Halvtykk ullsokk".

Så da utgår de kanskje, men greit å få sett og kjent på litt på de i butikk før de avskrives.

Magasinet også en kategori som heter "Tykk ullsokk", så det blir nok en tur til Drammen for å ta en titt før snøen kommer her i Oslo. (Noe som betyr at jeg har god tid..)

https://www.magasinet.no/klaer/undertoy/sokker

Jeg bruker som sagt de nevnte i fjellskiskoene i Finnmark vinterstid, men folk har forskjellig varmebehov. Jeg har kompiser som fryser om de så har vinterdunsoveposen i skiskoene ;-)

Det eneste tilfellet jeg bruker tykkere sokker enn dette er ved stillesitttende isfiske i streng kulde. Da har jeg noen alt for store isolerte isfiskestøvler og de tykkeste sokkene jeg har fått noen til å strikke. Tipper jeg nesten kunne hatt dobbelt med disse sokkene oppi de støvlene uten at det blir trangt. For erfaringe er at dersom det blir trangt så blir det kaldt rimelig kjapt (fordi man presser flat isolasjonslaget på en annen måte selvsagt og dermed reduserer tykkelsen på dette)

Fordelen er at temperaturen er ikke så forskjellig til sommeren i Finnmark så jeg bruker dem på fjellturer da også, men da drar jeg dem ikke helt opp til kneet som når det er kaldt ;-) . Ungene foretrekker hakket tynnere sommerstid: 
https://www.instagram.com/p/CRUYxbHDXSm/
 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/26/2022 at 1:59 PM, Espen Ørud said:

Spørs hvor lange og varme du vil ha dem, men jeg har noen par av disse som jeg er veldig fornøyd med og har gått 209780 skritt i dem i Crispi Skarven i kupert fjellterreng bare hittil denne måneden: 

https://www.widforss.no/harkila-expedition-socka-grey-green

Jeg har valgt å slite ut andre billigere sokker når jeg evt skal tusle rundt i sokkelesten i hjem eller hytte og kun bruke dem i nevnte fjellstøvler og da synes jeg de holder veldig lenge. Har testet dem mot noen tilsvarende fra 2 andre merker til omtrent samme pris og for meg så holder disse bittelitt lengre.

Stiller meg pent bak denne. Utrolig gode sokker de Harkila sokkene. 

Jeg har også et par sokker fra Aclima som heter Hunting Socks: Trykk her

Veldig fornøyd med begge to. Jeg bruker mine i fjellskoene og synes at de er vesentlig diggere enn to tynne over hverandre. Om de er varmere er vanskelig å si, fryser ikke så lett på bena så jeg har ikke merket noen stor forskjell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjartanE skrev (På 26.9.2022 den 19.31):

Slår et slag for Line One Active Crew igjen. 
Navnet er mer fancy enn sokkene. Men de leverer over all forventning. Brukes i alle måneder med «r». 
Tidvis på tilbud til 29kr. Det er veldig mye sokk for pengene. Holdbarheten er også bra. Mine 10 par går i rotasjon i et par år før jeg bytter dem ut etterhvert som slitasjen blir merkbar. 

Nå får du 4 par for 99kr. Jeg blir ikke kald på beina fremover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang widfors märke Avigon så fick jag ett par längre strumpor än den bild som var på hemsidan och deras förklaring var att den fotattrapp man anv vid fotograferingen är av mindre storlek (lika alla bilder på skor i butikers skyltfönster)och att strumpan då ej skulle se bra ut på bild.(gratis retur är nu fixad)

Därav lite varning för köp av större storlekar och när de ej anger skafthöjd. Jag skulle ha den i halvhöga vandrings kängor och då skulle den sticka upp 10-15 cm ovan känga och bli för varm på sommaren.

Men dess tunna linner var bra och tror att den ej blir mkt varmare än mina coolmax som jag anv tid på sommaren som inner strumpa men då blir lite kall i sovsäcken och ytter oftast ej ren nog att ha på sig i säcken.(jag har 2 par stumpor med men ej övrigt i dubbelt upp)

Dessa linner passar nog även i cykelskor på vår/höst som ju ska sitta tätt på foten och man fryser lätt och tvingas till överdrag som fastnar i pedal låsning.(spd system)

Tidigare när jag hade skalkängor hade jag HH fiberpäls strumpor som ytter de torkade snabbt och höll i evigheter lika övriga HH produkter tidigare.(på den ǵammla goda tiden´)

Endret av Håkan S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finns ju små tvättpåsar för de som ˋbehöverˋ största risken är att de blir kvar i maskinen och ev tvättas en gång till och då kanske för varmt och krymper så de ej längre passar.

En gång i en bostadsrättsförening med industri tvättmaskiner i källaren gick termostat sönder i maskinen och högsta kvalitet på ull till byxor kallat kamgarn med mkt ylle klarade 90 gr med endast lite krympning men byxor kunde läggas ut i fållen i midjan och längden men mkt av materialet försvann ut i avloppet då mkt varma byxor blev som andra och tunnare.

Men idag finns ej denna kvallitet och varma ´fin´byxor säljs ej längre i södra SV.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.