Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor? (DNT skal satse i utlandet sammen med Innovasjon Norge)


morten

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=181221

Det har vært diskutert tidligere om det er riktig av DNT å drive aggresiv markedsføring i mer "hippe" former for å favne så mange som mulig, selv om aktivitetene i noen tilfeller er heller perifere.

Nå vil Den NORSKE turistforeningen bli en aktiv reiselivsaktør og satse aktivt på det utenlandske markedet sammen med bl.a. Innovasjon Norge iflg. artikkelen.

Det er sikkert spennende nok, men jeg lurer på hva som er drivkraften? DNT er da ikke en kommersiell aktør (eller?), så det kan ikke være det som er drivkraften, og tilbudet ligger der allerede pr. i dag åpent for alle utlendinger som vil, noe de vet å sette pris på, spesielt om vinteren.

Det er mulig jeg bare er en konservativ gammel raring, men synes kanskje DNT blir mer og mer ugjenkjennelig, stort og upersonlig.

Andre synspunkter?

PS! Lurer på hvorfor reiselivsartikkelen linker Besseggen opp mot den kommersielle, til dels informasjonsfattige, siden til Beiotsølen Resort - det kommersielle turistkonglomeratet til familien Hovi som inkluderer Besseggen hardt og aggressivt i sin markedsføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok bare å innse med en gang at DNT ikke lenger er først og fremst en ideell organisasjon. Den er isteden en kapitalistisk aktør som ønsker å henvende seg der det er penger å tjene. Det som er synd med dette er at det for DNT blir et mål at så mange som mulig benytter seg av DNTs tilbud, som igjen benytter seg av sårbar natur.

Noen vil sikkert komme med den gode gamle "jammen, du går jo i fjellet skjæl, så da kan du ikke mislike at andre gjør det". Men det er et ubestridelig faktum at mye av fjellgleden består i at det er rolig, og ikke altfor mange folk. Det er allerede nærmest stress å gå på DNTs stier i høysesongen, og nå kan vi vel se frem til tirader av europeere.

Det er mulig at du er gammel, konservativ og rar, Morten, men det er du ikke alene om. Jeg er selv svært gammel, konservativ, og ikke minst rar, og jeg synes at det har gått altfor langt nå. Det er snart ikke et eneste sted her i verden hvor man kan være alene og oppleve stillhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre synspunkter?

Enig, dette bør ikke DNT drive med. Har de problem med å bli kvitt penger, kan de f.eks sette ned kontingenten i stedet for å bruke de på markedsføring i utlandet. Finner de Norges befolkning for liten, og prøver å lage seg et større marked, sier det enda litt mer om DNT enn hva jeg trodde tidligere. Retningen de staker ut blir bare mer og mer synlig. Krohn Devold sier rett ut at de driver med turisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det här är väl ett något vanskligt spörsmål. Jag är böjd att hålla med Morten, men man kan ju se det från en annan sida också. Det finns en marknad, d.v.s. det finns folk som är villiga att betala. Ska DNT låta europeiska kommersiella aktörer kapa åt sig alla pengarna eller ska DNT försöka få en bit av kakan? Det är ju till stor del DNT som har byggt upp den infrastruktur som är förutsättningen för fjällturismen. Världen förändras och det är väl ofrånkomligt att även DNT måste följa med, men personligen tycker jag att de bör vara en bromsande kraft, inte en pådrivande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ska DNT låta europeiska kommersiella aktörer kapa åt sig alla pengarna eller ska DNT försöka få en bit av kakan?

DNT skal ikke forsyne seg av noen kake, snarere tvert imot. Hvis de er der for å tjene penger er det bedre å legge ned hele foreningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNT skal ikke forsyne seg av noen kake, snarere tvert imot. Hvis de er der for å tjene penger er det bedre å legge ned hele foreningen.

Och varifrån ska DNT då få pengar? Ske de som levererar varor och tjänster till DNT inte heller få betalt? Ska de anställda i DNT arbeta utan lön?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart er vel DNT på børs

Akkurat. En enkel metode til å hente inn masse penger fra folk. MEN da vil folk flest sannsynlig glemme alt om DNT og hva DNT egentlig er. Da håper de bare å tjene penger på den måten og skal kjøpe aksjer. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Morten. Dette er ikke noe DNT bør drive med. DNT skal først og fremst være en medlemsorganisasjon, ikke en kommersiell bedrift.

Da Krohn Devold ble leder av DNT var det noe slikt jeg fryktet.

Jeg er enig med panda i at det nok er en sammenheng mellom K D og hennes politiske fortid når hun nå går ut som hun gjør. (Jeg stoler på at VG her snakker sant).

K. D.'s syn er helt på linje med det hennes partifelle og tidligere miljøvernminister Børge Brende uttalte en gamg på TV at det i og for seg er OK at bønder og andre lokale aktører tjener penger på å utnytte nasjonalparkenes økonomiske potensiale i form at turisme der det kan forenes med gjeldende restriksjoner. Men, K.D. er heldigvis ikke allmektig i DNT. Jeg har tro og håp om at andre har makt og vilje til å stoppe henne om det skulle være nødvendig.

Ellers vil jeg si at så lenge vi alle menige medlemmer mer eller mindre fomler i blinde med hensyn til DNTs økonomi, vil vi stå svakt i en diskusjon om hva som er nødvendig og hva som ikke er det for å holde butikken i gang.

Hvis vi, vandrere og andre, vil at DNTs mange medlemsforeninger skal kunne opprettholde sine tilbud, så må vi også akseptere en inntektsside i regnskapene.

Det kan enkelte ganger se ut som om noen vil brenne alle hytter og fjerne alle T-merkede stier.

Slike mennesker er det nytteløst å diskutere med. Diskusjonen blir så barnslig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNT suger! Er stolt av å aldri ha vært medlem av denne pingle klubben. Oppfordrer alle som klarer å gå tur på egenhånd og klarer å ligge i telt for å melde seg ut. Medlemsbladene deres suger også. Bladene er fylt med annonser om latterlige fjellturer som man må betale for å være med på. Årbøkene kan man bare å låne av bekjente pingler som er medlem. Mulig DNT var noe flott og romantisk en gang i tiden, men har DNT tatt en helt feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wink:

Undrar hur många av oss medlemmar som önskar att kontingenterna våres skall gå till reklam utomlands? Det kommer att bli mer og mer turister utomlands ifra uansett, så hvorfor skynda på det hele?

Räcker ikke pengarna till att driva hytterna som finns runt om i heimen? Att man trenger att få mer folk i hytterna för att de skall gå runt ekonomiskt?

För övrig så tycker jag mig märka på de svenska internetforumen att många fler mennsker har begynnt å intressera sig för Norge. Det är ju mye närmare til Jotunheimen for de flesta svenskar än att fara till Sarek och Padjelanta och Kebnekaise f.eks.

Ps. Det var ju ganska påpassligt gjort av Beitostölen Resort att regga namnet Besseggen.com! Och så har de lyckats få de kritiska journalisterna på VG att nappa på det också, inte illa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg reagerer litt på er at hun sier "vi er ganske gode på det" og henviser til at DNT har erfaring med å losjere ryggsekkturister i 435 hytter. Men hvem er vi? Hvem er DNT? Hva ønsker medlemmene? Medlemmene blir for aksjonærerer å regne selv om ingen av dem har direkte innflytelse... Ønsker disse "aksjonærene" at kontingenten deres brukes på så mye reklame og kommers som nå, eller ønsker dem et greit tilbud av hytter, stier og informasjon om disse?

Medlemskontingenten har i en årrekke slått prisveksten? Hvorfor? Har tilbudet blitt så veldig mye bedre de siste 10 årene? Heller har det bare blitt en masse mer administrasjon, utenom dilldall, osv.

Jeg betaler fortsatt min medlemskontingent fordi det rett og slett er et økonomisk regnestykke, min bruk av hyttene får det til å lønne seg.

Noen andre som har andre motiver for å betale? Er man glad i naturen er det vel kanskje bedre å betale kontingent i en annen organisasjon?

Vet ikke hvor mye av dette som skal tilskrives K.D. sin person og politiske farge, men mener (uten å vite) å ha fått med meg at den politiske fargen blå har vært relativt utbredt spesielt i turistforeningens sentrale styrende organer i hovdestaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige gang innbetalingsgiroen fra DNT kom i posten bestemte jeg meg for at nok er nok. Hva har egentlig DNT å tilby meg? De har noen ytterst få hytter det er sannsynlig at jeg kommer til å bruke et par ganger i løpet av livet, og jeg skal da klare å betale ikke-medlemspris de få gangene. Hva gjør egentlig DNT? De arrangerer turer, hvilket er uinteressant for meg. De tegner T-er, noe jeg synes det er for mye av. De trekker med seg så mange mennesker som mulig til fjellet, hvilket er det stikk motsatte av hva jeg ønsker meg. Er de en viktig pådriver for vern? Jeg opplever det ikke slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Noe av det aller tristeste med DNT er at det stort sett bare er Besseggen, Gjende og muligens Finse som er i fokus. Jeg skulle ønske det gikk an å spre massene noe mer enn de hittil har gjort. Faktisk burde Besseggen dysses helt ned av miljøhensyn. Det hadde da vært mye glupere enn å bygge en trapp der. Og hvor mange båtavganger skal vi ende opp med fra Gjendesheim?

Vi snakker tross alt om et av Norges vakreste steder.

Det absolutt største minuset ved Jotunheimen er det sterke nærværet av DNT. Skal DNT berøve all sjarm Jotunheimen engang har hatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de fleste på denne tråden om at det ikke er ønskelig at fjellheimen fylles opp av turister på gruppereise. Videre ser jeg klart at området rundt Gjende/Besseggen forlengst har blitt en fjellnorsk variant av en eller annen overbefolket Mallorca-strand-landsby.

Men det er vel fortsatt slik at du kan gå dagevis i Jotunheimen - selv i traktene rundt Sjodalen - uten å treffe en sjel - i verste fall kanskje en håndfull - iallefall hvis du holder deg unna T'ene?

Og ja - la det forbli slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk burde Besseggen dysses helt ned av miljøhensyn. Det hadde da vært mye glupere enn å bygge en trapp der. Og hvor mange båtavganger skal vi ende opp med fra Gjendesheim?

Den private turistnæringen, fortrinnsvis på Beitostølen (ref. Besseggen.com) har omfavnet Besseggen, og samme hvor mye DNT hadde ignorert Besseggen, så vil de private fortsette å hausse det. Føler vel heller ikke at DNT fokuserer så voldsomt på Besseggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forening er til for medlemmenes skyld. Den dagen en forening ikke er i takt med medlemmenes ønsker har den et problem. Det er vel nettopp derfor DNT skaper mye bølger. Med blårussen ved roret må det nødvendigvis bli slik også. En blåruss hentet rett fra næringslivet er opplært til å tenke $$$. Jeg er ikke i tvil om at også DNT må forholde seg til ett budsjett hvert år. Men det er ikke et mål i seg selv å vokse, slik det er for en mange bedrifter. Tror neppe medlemmene har noe stort ønske om masse reklame og masse-turisme i fjellheimen. Helt greit med en og annen turist i fjellheimen, da går det ennå an å være hyggelig mot dem. Men hvem gidder å være hyggelig med bøttevis av turister som okkuperer fjellheimen og hyttene 'våre'???

Jeg opplevde selv ett ganske så surt ektepar i en av DNT hyttene en gang for noen år siden. Jeg hadde med en hel gjeng med ungdommer som jeg hadde bestillt senger til på hytta på forhånd. Turen var en stor sukksess, ungdommen fikk masse frisk luft og bra trening. Problemet var bare at vi hadde bestillt alle sengene på forhånd, noe ekteparet aldri hadde opplevd før. Vi sa at det var helt greit om dem lå på gulvet. Liggeunderlag o.l. kunne dem låne hos oss... Dem reiste før det var gått en time, pottesur. Og det var ikke fordi vi ikke var greie mot dem, de fikk tilbud om sjokolade og middag osv. Men det er nå en gang slik at en er vant med og har forventninger til hva en slik tur skal gi deg. Man har gjerne planlagt turen i lang tid osv. Og så kommer det en fremmed gjeng og ødelegger hele morroa :mrgreen:

Til og med jeg klarer å se poenget.

Så hva er det medlemmene egentlig ønsker med DNT?

Er det juridisk riktig å 'selge ut' DNT dersom medlemmene ikke ønsker det?

Hvor ofte foretar DNT noen form for medlemsundersøkelser, slik enhver seriøs bedrift gjør med sine ansatte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medlemmene kommer imidlertid aldri til ordet fordi DNT A) Ikke har noe utstrakt kommunikasjon med medlemmene (jfr. brukerundersøkelser - jeg har aldri blitt spurt av DNT om noe som helst) og DNT har en voksende andel "passive" medlemmer som kun "kjøper" et produkt. Les: Gunstig overnattingspris. Blir nesten feil å snakke om en aktiv medlemsorganisasjon da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de fleste på denne tråden om at det ikke er ønskelig at fjellheimen fylles opp av turister på gruppereise. Videre ser jeg klart at området rundt Gjende/Besseggen forlengst har blitt en fjellnorsk variant av en eller annen overbefolket Mallorca-strand-landsby.

Men det er vel fortsatt slik at du kan gå dagevis i Jotunheimen - selv i traktene rundt Sjodalen - uten å treffe en sjel - i verste fall kanskje en håndfull - iallefall hvis du holder deg unna T'ene?

Og ja - la det forbli slik.

Det er riktig at det i områdene rundt Jotunheimen er befriende lite folk. Det gjelder for eksempel området nord og vest for Sognefjellsveien, halvøen mellom Årdals- og Lusterfjorden, området sør for Bygdin og i Huldreheimen der det stort sett bare er folk i forbindelse med setring og noen få hytter. Likevel er det for oss som er glade i Jotunheimen trist at det blir så mye folk der. Det finnes fortsatt noen steder i Jotunheimen der det er lite folk også. For eksempel får man nok gå i fred i Simledalen, i Skardalen, i Langedalen og i Morka-Koldedalen, men det er jo dumt at man må oppsøke de rolige stedene og nærmest lete med lys og lykte etter dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel forsvart DNT på mange områder, men akkurat å drive reklamekampanje for å trekke flere utlendinger til norske fjell har jeg liten sans for. Og det skyldes ikke at jeg misliker utlendinger, snarere tvert i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.