Gå til innhold
  • Bli medlem

Gåstav-telt Durston X-mid 1p vs Solid 1p vs Pro 1p


Øystein Opstad

Anbefalte innlegg

Hellau! Jeg er på utkikk etter et telt og har egentlig landet på et av 1P teltene fra Durstongear. Jeg sliter bare litt med å velge hvilket! Alternativene er standard x-mid 1P, Solid eller pro. Har ingen erfaring med gåstav telt, og vet ikke helt hvor godt de vil takle norske forhold selvom Durstongear mener de alle vil takle det bra. Jeg tenker først og fremst bruke det som et tre sesongers telt på fjellet, men også et ønske å kunne bruke det til vinterbruk om det er mulig?

X-mid pro er det dyreste teltet og har kun singel-wall, så det er jeg litt kritisk til! Men det er utrolig lett av Dyneema. (1p teltet er ikke ute for salg enda kun 2p nå, men venter isåfall)

X-mid 1p solid skal være det teltet som takler tøffest vær av X-mid teltene, holder nok også bedre på varmen med nesten helt solid innertelt. Dog det tyngste av de 3 teltene

Også er det standard X-mid 1p som også virker som et godt valg! Her brukes mesh innertelt, vil tro det er digg om sommeren men hva med resten av sesongen? Trekker det mye?

Noen med erfaringer/tips til de tre forskjellige X-mid teltene? 

 

Endret av Sandloff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke brukt disse teltene, men har brukt en del andre telt av ulik "tetthet" for vind og vær. Hvis du mener det samme som jeg gjør mht "norske forhold" og "tre sesonger på fjellet", så ville jeg gått for solid inner. Trekk gjennom teltet blir fort veldig kaldt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (13 minutter siden):

Jeg har ikke brukt disse teltene, men har brukt en del andre telt av ulik "tetthet" for vind og vær. Hvis du mener det samme som jeg gjør mht "norske forhold" og "tre sesonger på fjellet", så ville jeg gått for solid inner. Trekk gjennom teltet blir fort veldig kaldt.

Ja sant, solid er nok kanskje det sikreste! dog noe tyngre, men det er nok kanskje verdt den lille ekstra vekten for å sove mer behagelig. 

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (4 minutter siden):

Håper Solid inner dukker opp som eget salgsobjekt i fremtiden. Gidder ikke selge min 1P v2 med myggnett bare for å kjøpe nytt nå.

På en annen tråd stod det at solid inner kommer til våren, og den kommentaren fikk tommel opp av Dan selv, så vil anta at det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Facebook "Durston Gear" Dan Durston kommentar: 
The Kakwa 55L is exclusive to DurstonGear.com.
Edit: DD kommentar: The Kakwa 55 and X-Mid Pro 1 are both early 2023...

Jeg tenkte å vente til 55L sekken kommer, og bestille Z-flick samtidig.
Svar før spørsmål: Nei, jeg vet ikke når den kommer 😉
 

Endret av Terje Hav
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte selv en xmid i går (1p), men valgte mesh-varianten fordi jeg synes det ble vel varmt på sommeren med solid inner i forrige telt Tarptent Notch Li (som forøvrig er et killer telt, men alt for lite for meg). Har også lest flere steder at solid inner vil bli tilgjengelig for løssalg ilø neste år, men det som for min del virker ENDA mer spennende er en toduks xmid i DCF, noe Durston har gitt uttrykk for at ligger i pipelinen. Veldig spent på hvor mye vekt han kan kutte på 1p-en. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukvalifisert gjetter jeg på ca 200g, halv vekt og levetid, dobbel pris.
Det er lett å havner nede i UL kaninhullet, og se seg blind på vekten, styrken, osv.
Tror det er flere i FB "Durston Gear" som har endt opp med mye mer/ dyrere enn det som var utgangspunktet... 😉

Endret av Terje Hav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje Hav skrev (5 minutter siden):

Ukvalifisert gjetter jeg på ca 200g, halv vekt og levetid, dobbel pris.
Pass på så du ikke havner nede i UL kaninhullet... 😉

Er nok forbi point of no return der 😆 Men jeg vil tippe du har rett i ca 200g, omtrent samme som vektforskjellen mellom XMID 1p og Notch Li. Men vekt er definitivt ikke alt. Silpoly pakker ned til å ta opp betraktelig mindre volum, noe jeg ser for meg at kan være verdt vektdifferansen i seg selv. Bare en tanke at dersom jeg virkelig digger xmiden, så kanskje en DCF-versjon med solid inner kan bli aktuelt om noen år. Uansett, blir stas å få testa ut det nye vidunderet, gleder meg til å slippe å skifte i en kiste Notchen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trange, små telt er pyton i dårlig vær, jeg kjenner igjen den klaustrofobiske følelsen. 🥴

Det er her X-Mid 1 briljerer med at det tar bare noen sekund å flatlegge innerteltet så en får levelige vilkår.
Så, kanskje det blir en 1P Solid neste år til minimumsturer, ev som reserve/ utlån.
Hvis jeg drar på tur til varme strøk, kan mesh innertelt være aktuelt.

Det er greit å vite at Durston utstyr nå blir mulig å kjøpe hele tiden, så en kan droppe FOMO. (Leveringstiden, se det er en annen historie.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje Hav skrev (17 timer siden):

Trange, små telt er pyton i dårlig vær, jeg kjenner igjen den klaustrofobiske følelsen. 🥴

Det er her X-Mid 1 briljerer med at det tar bare noen sekund å flatlegge innerteltet så en får levelige vilkår.
Så, kanskje det blir en 1P Solid neste år til minimumsturer, ev som reserve/ utlån.
Hvis jeg drar på tur til varme strøk, kan mesh innertelt være aktuelt.

Det er greit å vite at Durston utstyr nå blir mulig å kjøpe hele tiden, så en kan droppe FOMO. (Leveringstiden, se det er en annen historie.)


Haha, ja i teorien bør det bidra til færre impulskjøp hos undertegnede, men det gjenstår å se. 😅 
Blir i alle fall utrolig digg med plass til å få av seg vått skift før man skal inn i innerteltet. Og som du sier har man mye plass uten inner dersom man f.eks. vil spise lunsj i le fra elementene, eller bare tar seg en hviledag. Mener også å ha lest at man fint kan sove to stk i det uten inner. I det store og hele mange aspekter ved xmiden jeg liker. På papiret tenker jeg det er perfekt til lettvekt/ utlån/ tarping, og for amerikanske forbrukere er det også svært rimelig (240$). For oss over dammen blir vel prisen ca. det dobbelte (1200kr bare i frakt?!), men hvis det lever opp til forventingene vil jeg si at det definitivt vil være verdt det. Me får sjåu! 

Fortsatt god dag folks, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2P Solid min kom på $475 totalt, levert på dørmatten. $339 for teltet, $139 avgifter og frakt. Hvis du regner 25% moms, blir frakten grei.

X-Mid Pro 1 og Kakwa 55 blir lagt ut for bestilling før jul, levering i første kvartal. Så nå er det bare spare. 🙂
Jeg kommer til å vente litt med Kakwa'n. Ingen FOMO...
Jeg er ikke interessert i endukstelt, synest det er helt uegnet i norsk klima.

Om du ikke er der alt, så kan du melde deg på "Durston Gear" på Facebook. Mye info og fine bilder, men kanskje ugunstig for bankkortet.

Endret av Terje Hav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje Hav skrev (39 minutter siden):

2P Solid min kom på $475 totalt, levert på dørmatten. $339 for teltet, $139 avgifter og frakt. Hvis du regner 25% moms, blir frakten grei.

X-Mid Pro 1 og Kakwa 55 blir lagt ut for bestilling før jul, levering i første kvartal. Så nå er det bare spare. 🙂
Jeg kommer til å vente litt med Kakwa'n. Ingen FOMO...
Jeg er ikke interessert i endukstelt, synest det er helt uegnet i norsk klima.

Om du ikke er der alt, så kan du melde deg på "Durston Gear" på Facebook. Mye info og fine bilder, men kanskje ugunstig for bankkortet.

Er ikke X-mid Pro endukstelt da?? 

Har allerede kjøpt solid versjonen, men kunne vurdert pro også om det er mulig bytte innerteltet til solid.

Endret av Øystein Opstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har selfølgelig rett i at X-mid Pro endukstelt. Det kan være vanskelig å skrive klart nok, slik det ikke blir misforstått.

DD skrev en kommentar som jeg oversatte, men det ble misvisende å blande inn Pro 1. 🙃

Det er Kakwa 55 (og Z-flick) jeg er interessert i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje Hav skrev (1 time siden):

2P Solid min kom på $475 totalt, levert på dørmatten. $339 for teltet, $139 avgifter og frakt. Hvis du regner 25% moms, blir frakten grei.

X-Mid Pro 1 og Kakwa 55 blir lagt ut for bestilling før jul, levering i første kvartal. Så nå er det bare spare. 🙂
Jeg kommer til å vente litt med Kakwa'n. Ingen FOMO...
Jeg er ikke interessert i endukstelt, synest det er helt uegnet i norsk klima.

Om du ikke er der alt, så kan du melde deg på "Durston Gear" på Facebook. Mye info og fine bilder, men kanskje ugunstig for bankkortet.

Det har du selvfølgelig helt rett i, bare jeg som ikke forsto at momsen var medregnet. Da var det ikke så ille likevel 😄
Jeg er heller ikke solgt på enduks telt til norske forhold, blir for mye kondens for en som er livredd for bløt sovepose. 
Takk for tips, skal sjekke det ut! Er heldigvis så lite på fjesboka at jeg tror ikke det medfører noen risiko for bløtkokt bankkort. 
 

 

Øystein Opstad skrev (38 minutter siden):

Er ikke X-mid Pro endukstelt da?? 

Har allerede kjøpt solid versjonen, men kunne vurdert pro også om det er mulig bytte innerteltet til solid.

I følge Durston kommer det en toduks DCF etterhvert, mener på om jeg leste noe om et års tid eller mer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.