Gå til innhold
  • Bli medlem

Bensinbrenner, hvilken til min bruk?


NoxRy

Anbefalte innlegg

Heisann folkens. 

Jeg er ny til bensinbrennere, da vi kun har brukt gass i vårt Trangia 25, vinter og sommer. Tanken er nå og bruke en bensinbrenner på vinteren.

Ønsket er en brenner som kan passe i Trangia'n (Litt modifikasjon tåler jeg). Da jeg liker vindbeskyttelsen og enkelheten med den. Men vil gjerne også ha muligheten til å bruke brenneren frittstående for solotur.

Siden vi er en familie på 4 og lager en del mat på tur, ønsker vi også en brenner med god justeringsmulighet. Da har jeg forstått det sånn fra andre tråder at justeringen bør være på selve brennerhodet. 

Har sett litt smått på Primus Omnilite II og Optimus Nova, da disse har blitt nevnt i tidligere lignende tråder. 

Det finnes sikkert flere muligheter? 

Det er her jeg trenger hjelp, hva kan passe oss best? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trangia X2 passer vel rett i. Det ligger noen ute brukt på finn. Jeg bruker MSR Dragonfly. Den er veldig god på justering av flammen, men jeg har aldri tenkt å modifisere den til å brukes i Trangia. Optimus laget X2 for Trangia tidligere, men mener det er Primus som lager disse nå. En svakhet med Dragonfly er noe glatte kjelestøtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du kanskje har sett så hr jeg lekt meg med litt ulikt, og det er desverre ikke mye som kan brukes både frittstående, og i Trangiaen uten mekking.  F. eks den første multitfuelbrenneren Trangia benyttet var Optimus Nova i en kopp som passet rett i Trangia'n.
Du bør se på dette, selv om det er gammelt: http://aye.dk/multifuel/

Forøvrig var det en som benytte sin Whisperlite har med kun noen små hakk i Trangia'n.  Den er selvsakt litt kilen på reguleringen oppe ved flaska, men er bedre på svak varme enn
soto muka som jeg tilpasset superlett til trangiaen.  kun en u-formet skive for å feste den med bena halveis foldet under trangiaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan/vill du göra lite modifieringar så är Optimus polaris mer universal til att bränna nästan vad som helst från tändvätska till benzin kanske säkrare om du har barn med fotogen samt att anv tills man kan anv sin brännare samt möjlighet att anv gas med behållare upp och ner så du kan anv till några minusgrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørja skrev (6 timer siden):

Trangia X2 passer vel rett i. Det ligger noen ute brukt på finn. Jeg bruker MSR Dragonfly. Den er veldig god på justering av flammen, men jeg har aldri tenkt å modifisere den til å brukes i Trangia. Optimus laget X2 for Trangia tidligere, men mener det er Primus som lager disse nå. En svakhet med Dragonfly er noe glatte kjelestøtter.

X2 er visst ikke så enkel å finjustere varmen har jeg lest. 

 

dsk skrev (4 timer siden):

Som du kanskje har sett så hr jeg lekt meg med litt ulikt, og det er desverre ikke mye som kan brukes både frittstående, og i Trangiaen uten mekking.  F. eks den første multitfuelbrenneren Trangia benyttet var Optimus Nova i en kopp som passet rett i Trangia'n.
Du bør se på dette, selv om det er gammelt: http://aye.dk/multifuel/

Forøvrig var det en som benytte sin Whisperlite har med kun noen små hakk i Trangia'n.  Den er selvsakt litt kilen på reguleringen oppe ved flaska, men er bedre på svak varme enn
soto muka som jeg tilpasset superlett til trangiaen.  kun en u-formet skive for å feste den med bena halveis foldet under trangiaen.

Må si Novaen frister mer og mer. Er visstnok veldig enkel vedlikehold på den også, noe som passer en glemsk person som meg bra 😅

Håkan S skrev (4 timer siden):

Kan/vill du göra lite modifieringar så är Optimus polaris mer universal til att bränna nästan vad som helst från tändvätska till benzin kanske säkrare om du har barn med fotogen samt att anv tills man kan anv sin brännare samt möjlighet att anv gas med behållare upp och ner så du kan anv till några minusgrader.

Har hørt både og om Polaris, så er litt skeptisk til akkurat den, den er vell også på papiret ganske kraftig noe, så det kan bli for varmt for Trangia'n.

 

Når alt er sagt så har jeg ingen erfaringer selv, kun ting jeg har lest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er godt fornøyd med min Nova, den har jeg hatt i mange år.  Enkelte har vært uheldige å mistet brennerplata, uten at jeg forstår hvordan det går ..
Et annet ankepunkt kan være produksjonsavvik, Når du får tak i en test den både på bensin, og på parafin (Whitespirit er ok som erstatning under testing) for noen Novaer brenner ikke like godt på begge drivstoff.  Nova+ kan bli ustødig da man vrir på slangen for å regulere.  Jeg har ikke testet Optimus Polaris Optifuel men for meg virker det som om forskjellen er koblinga til pumpa som også passer på gassboks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De flesta kör ej på max på brännaren om man sätter en brännare som är konstruerad för att stå på marken med bra luftkylning ev med ett mindre vinskydd i en Trangia då är en effekt under 2000 W lämplig som X2 eller den vinter variant Kap Artic jag har med en Optimus 207 men den finns bara i kopia nu.

Men när jag smälter snö och kör på max så blir det ej spec varmt men då har jag Duosal (gamla tyngre org Trangia) den skulle nog tåla Optimus polaris på max men anser att du ska köpa en brännare som går på flera typer av bränsle oavsett märke.

Jag har ej anv MF MSR pga bränslepump i plast mot Optimus i AL och stål.

Men viktigast att köpa i tid och öva före tänkt anv dag,och ej stå med hungriga ungar och ett kök som ej fungerar.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt Soto Muka på fullt mens jeg har laget mat i Biltamas Trangiakopi (Tynnere aluminium) og jeg har ikke klart å deformere aluminium i den. Soto Muka har stor effekt, det blir påstått 4 kW, og hvis vi reduserer noe p.g.a. "reklametillegg", så kan vi jo anta 3 kW 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har dock fått deformation på mitt Trangia duosal men ev.beror det på att T-sprit till förvärmning fyllts på för mkt och det brunnit från marken,nu har jag en gammal oljekanna med en längre pip så man kommer ner till skålen under Optimus 207 brännaren men med bensin i flaskan och man är uppmärksam med att stänga vred när lagom mkt runnit fram blir det mindre varmt, men brännare är mkt gods i och kräver lång förvärming och förvärmings skålen kanske skulle varit lite djupare.

Ska man börja om med förvärmning så ska ju brännaren ej vara varmare än man kan nudda den så det ej börjar brinna i strålen till flaskan och senare i flaskan och du ev får en explosion och får åka till akuten direkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6500 btu ca 1900w detta är ´lagom´i en trangia

Jag kanske har ca 2400 W på min Optimus 207 men relativt ointressant då bättre brännare knappast har tillverkats och Svensk producerad iaf monterad tyst och fullt reglerbar men ej i lättviktsklassen väger ca 600 gr inkl pump (tillv i Kiruna) och slang med avbrottsventil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en X2 fra Primus, den var ikke spesielt god til å fin justere varmen med syntes jeg. Den eldre X2 som har en Optimus Nova brenner er nok et bedre produkt om man vil lage mat og ikke kun varme vann og supper.

Jeg endte opp med å bygge om til en omnilite brenner. Det fungerte helt utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna Trangia X2 - Jeg har gått den veien, angret og modifiserte heller en Primus Omnilite Ti til å passe i Trangia 27-settet mitt. Riktignok med koppen til X2-en, så noe nytte fikk jeg jo for den. Nå lever X2-en som en backup-brenner i boden, montert i kopp og kropp tilhørende Omnilite Ti :D

Det samme kunne vært gjort med en større og kraftigere Omnifuel, men jeg ser absolutt ikke noe behov for dette. Jeg tror det kun er unødvendig drivstoffbruk inne i en Trangia.

Jeg KAN montere på føttene igjen på Omnilite brenneren for å bruke den frittstående igjen. Det er ikke mye jobb, men nok til at jeg sannsynligvis ikke kommer til å gjøre det.

Du kan lese litt mer om oppsettet mitt her:

I tillegg, siden sist har jeg nå (endelig) fått tak i 2,5l-kjelen fra Trangia, som passer rundt hele Trangia 27-settet. Da har jeg en stor kjele med på lengre turer hvor det behøves, uten at det tar opp nevnverdig mer plass. Det samme kan du gjøre med 4,5l-kjelen deres rundt Trangia 25-settet - Som sannsynligvis er et mer fornuftig sett om du kokkelerer for en hel familie. Minuset her er at kjelen vil være montert veldig høyt i forhold til flammen. Der funderer jeg på å lage noen modifikasjoner så kjelen kan støttes i plattformen uten å bruke vindskjermen (jeg kokkelerer som regel inne i forteltet, så vind er ikke et stort tema).

F33ED0FC-D1F6-40A9-AA6A-32ADA64CDBD0.jpeg.e9225d36742e8aa93f8dc7418a0286d7.thumb.jpeg.2cace3a70b2eb67394bd1b2fa5303cbb.jpeg

Endret av sneakyowl
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg lagt inn Nova eller Omnilite Ti på ønskelisten min til bursdag/jul.😁 Så får vi se hvilken det blir, virker som de to er favorittene ut i fra mine kriterier. 

Takk alle sammen for bidrag, og takk for tipset ang den 4,5L kjelen utenpå Trangia 25. 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har brukt gamle Optimus Nova i mange år i Trangia uten noe problem, bortsett fra at "primusser" skal vedlikeholdes og behandles med kjærlighet!

1 Fordi Trangia opplegget står meget stabilt og har optimal vindskjerming.

2. Optimus Nova uten føtter passet rett inn i Trangia med en fjerklemme.

3. Jeg fyrer altid med parafin: mindre eksplosjonsfarlig enn bensin. Dvs jeg bruker tennveske, som kan kjøpes nesten overalt. Forvarmer også direkte med dette ved å pumpe, slippe lite ut i Glavabiten i underskålen, tenne på og når det nesten brenner ut åpne forsiktig for brenneren. Altså uten å fikle med rødspritflaske mv. Fordelen ve Nova er at den reguleres til simmerkoking ved finere matlaging. Noen mener den bræker, men intet er mer betryggende i teltet en brennerens hvesen. Jeg har en Primus Gravity gassbrenner, som bråker betydelig mer!!

Ved utflytting av Nova produksjon til Kina var det en del produksjonsfeil. Måtte bytte en Nova kjøpt til datteren 2 ganger!! Vet ikke om Optimus har fått styring på kvalitetskontrollen?

Elgen

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har satt en brännare med ben direkt på marken och undre stora Trangia vinskydd över och en kastrull direkt på vindskyddet.(finns bilder någonstans här på forumet)

Men om man ska ha ett komplett Trangia samt MF brännare blir det ganska tungt och en stabil brännare direkt på en sten eller grus ev på en platta ovanpå snö och ett mindre vindskydd räcker oftast bra.

Endast i stark blåst har man full nytta av ett komplett kök.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (9 timer siden):

 

3. Jeg fyrer altid med parafin: mindre eksplosjonsfarlig enn bensin. Dvs jeg bruker tennveske, som kan kjøpes nesten overalt. Forvarmer også direkte med dette ved å pumpe, slippe lite ut i Glavabiten i underskålen, tenne på og når det nesten brenner ut åpne forsiktig for brenneren.


Jeg bruker aldri parafin på slangebrennere, med mine MSR brennere er det ofte en dråpe eller tre som søles ved frakobling og da blir parafin/tennvæske noe griseri.

Er Nova dråpesikker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (11 timer siden):

 

Marius Engelsen skrev (11 timer siden):

Jeg bruker aldri parafin på slangebrennere, med mine MSR brennere er det ofte en dråpe eller tre som søles ved frakobling og da blir parafin/tennvæske noe griseri.

Er Nova dråpesikker?

Nova har hatt flere ulike koplinger. Min gamle har en mini CEJN kopling, som mange sikkert har feilbetient, da den noe ulogisk skal være tilbake - inn mot flasken for å være stengt. Det ligger likesom i fingrene å skyve den frem etter frakoplingen. Jeg er kjent med CEJN koplinger fra trykkluft, så var kjent med problematikken.

MEN intet er dråpesikkert 😉 Spørsmålet er om bensin søl er noe bedre enn parfinsøl?? Begge deler er dårlig i maten! Men bensin sølet er i tillegg eksplosjonsfarlig, hvis man har nok av det. Det søl jeg iblant opplever, kommer i bakken eller snøen i forteltet og er uten betydning for meg.

Værst av alt søl smaker rødsprit, spesiellt den svenske T-sprit!! Får man det på fingrene smaker all maten pyton!

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (6 timer siden):

 

MEN intet er dråpesikkert 😉 Spørsmålet er om bensin søl er noe bedre enn parfinsøl??

Okey. Jeg trodde at siden man snudde flasken på Novaen for å tømme den for trykk og  for å tømme slangen, så unngikk man søl.

Når det er snakk om sølte dråper ved avkobling av brenner, er definitvt bensindråper bedre enn parafindråper ja. Det dunster vekk, man slipper å få drivstoff på fingrene neste gang man tar opp brenneren og man slipper å pakke ned en grisete brenner/pumpe/flaske.

På MSR løsner man også pumpen en tørn for å slippe ut trykket av flasken, da kommer det gjerne en ørliten dusj ut ved gjengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig å snu flasken for å blåse ut drivstoff og noe luft, men lufta er jo ikke helt fri for drivstoffdamp, så litt blir det på fingrene.
Det tok lang tid før jeg turte å tro på at bensin var trygt nok, men nå stoler jeg på det. Men som noen har nevnt her tidligere, en slik brenner (alle brennere?) har behov for kunnskap og vedlikehold.

Når det gjelder forvarming, eller sprit til spritkjøkken så er rødsprit med en slump metanol flott med tanke på at det ikke soter, men husk isåfall at metanol er giftig.

Endret av dsk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har også Nova med CEJN-kopling, og har aldri opplevd søl som problematisk. Tømming av trykk fungerer veldig bra. Det er nok ikkje dråpesikkert, men i så fall er det bare ein dråpe eller to frå slangen, noko som er håndterleg dersom ein har bitte litt tanke for korleis ein hånderer brennaren ved fråkopling. Den er i alle fall langt mindre søl enn med MSR. Eg har aldri brukt anna enn parafin på Nova'en min.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil skyte inn et par ting.

På vinterstid vil mye av matlaging foregå inne i teltet. Så her anbefaler jeg på det sterkeste å lese deg opp om kullos og hvor mye din brenner produserer. Det er store forskjeller på hvor mye kullos forskjellige brennere produserer.

Siden dere er en familie på 4 så vil dette resultere i en god del bruk av brenner. Nå vet jeg ikke alder men vil tro barn tåler mindre kullos enn et voksent menneske. Jeg var uhyre forsiktig med bruken av brenner når guttungen på 2år var med i vinter.

Omnifuel produserer mindre kullos enn nova i følge målingene til Randulf Valle(Hvorfor er det så kaldt å være våt). Jeg eier en omnifuel og syns det er en fin brenner. Men ha vedlikeholdet i orden, riktig forvarming og slukking av brenner så funker den ypperlig. Samt litt fett på lærpakningen.

 

Endret av Faun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (18 timer siden):

Okey. Jeg trodde at siden man snudde flasken på Novaen for å tømme den for trykk og  for å tømme slangen, så unngikk man søl.

Ja, det kan man jo også, hvis man vil vente på at den brenner ut. Og det er ofte slik det blir.

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.