Gå til innhold
  • Bli medlem

Vil Barents Outdoors AS overleve?


Nikke

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg håper de overlever! Om markedet er mettet? Kan man få for mange telt? Design, utseende eller kvalitet. De fleste telter nok under normale forhold og da har det kanskje ingenting å si men for ekstrembrukerne kan det være noe annet. Er det nok ekstrembrukere? 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (8 timer siden):

Trengte egentlig markedet/miljøet enda en high end produsent?

Et dette en diskusjon av utstyr? Syns dette hører hjemme under samfunnsdebatt. Mer konkurranse? Ja takk, det trengs. Er markedet mettet? Hvorfor spør du? Vel, de som er etablert fra før og føler at de sliter med lønnsomheten kan nok finne på å hevde det ja. Men jeg som konsument ser det ikke slik. Du etterlyser regnskapstall og samtidig kreativitet. Jeg tror det naturlig at den som vil stable noe på bena satser først på det trygge og kjente til ting begynner å gå rundt. med mindre man er helt sikker på at man sitter på en ide som vil ta markedet med storm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (3 timer siden):

Jeg handler gjerne Barents neste gang, men jeg synes ikke de har vært spesielt nyskapende hittil...
Jeg er på jakt etter et superlett kuppeltelt for 1+ person...
Det skal nok ikke i bruk før neste sesong, så jeg sitter litt på gjerdet.

De kommer med mindre (håper på lettere også) telt neste år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (2 timer siden):

Et dette en diskusjon av utstyr? Syns dette hører hjemme under samfunnsdebatt. Mer konkurranse? Ja takk, det trengs. Er markedet mettet? Hvorfor spør du? Vel, de som er etablert fra før og føler at de sliter med lønnsomheten kan nok finne på å hevde det ja. Men jeg som konsument ser det ikke slik. Du etterlyser regnskapstall og samtidig kreativitet. Jeg tror det naturlig at den som vil stable noe på bena satser først på det trygge og kjente til ting begynner å gå rundt. med mindre man er helt sikker på at man sitter på en ide som vil ta markedet med storm.

Du får høre med moderatorene om de kan flytte den.

Jøss, hvorfor man spør? 

Etterlyser ingenting, stiller noen spørsmål, spørsmål enn selv nødvendigvis ikke har svar på.

Ut fra tallene som ble presentert over av "torese" rundt lønnsomhet, ser det ut som BO er litt preget av det, uten at jeg har greie på regnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (På 18.9.2022 den 11.16):

Hvordan ser regnskapet ut etter oppstart?

For lite kreativitet og nytenkning for å kunne ta en god markedsandel?

Allerede for mettet marked i samme segmentet?

Trengte egentlig markedet/miljøet enda en high end produsent?

Nuh har de drevet produktutvikling for en konkurrent i 70 år så det er kanskje litt optimistisk å tro de skal revolusjonerer teltmarkedet på et par år. Jeg vil tro at de i løpet av denne tiden har optimalisert mye av det som står bak en teltkonstruksjon...

Dersom folk hadde latt være å kjøpe annenrangstelt fra nabolandet så hadde nok markedet her til lands vært mer enn stort nok... ;-)
 

Konkurranse har sjelden vært skadelig for produktutvikling....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet det til samfunnsdebatt.

Jeg har ingen formening om Barents Outdoor vil overleve. Har heller ingen formening på om det er et "High End" produkt.

Men jeg syns det er litt betenkelig at de kjører ut telt med 50% avslag på XXL sånn helt uten videre. Personlig syns jeg det var litt Ok når Hilleberg ikke kom på salg. De lagde telt og de ble solgt til en fast pris uansett. Nå har jo også Hilleberg snudd og kommet mye på salg, men kanskje ikke så drøyt som barents. Når avslagene på salgene blir så enormt store gir det automatisk spørsmål om ikke avansen til full pris er alt for høy. 

Norrøna kjører jo ofte en annen stil, der deres produkter ikke er på salg - eller Real turmat f.eks., med enkelte unntak. Men det er vel kanskje snakk om store volum på disse 50% teltene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (20 timer siden):

Jøss, hvorfor man spør?

Lurte bare på om det var noen bestemt grunn, noen observasjoner o.l. du har gjort, noen tall du har sett, som fikk deg til å tenke at markedet kan være mettet.

Espen Ørud skrev (3 timer siden):

Dersom folk hadde latt være å kjøpe annenrangstelt fra nabolandet så hadde nok markedet her til lands vært mer enn stort nok... ;-)

Du får be svenskene slutt å lage så fordømt gode "annenrangs telt"!  ;-) 
 

Kjell Iver skrev (3 timer siden):

Men jeg syns det er litt betenkelig at de kjører ut telt med 50% avslag på XXL sånn helt uten videre

Men er det Barents som kjører de ut med 50% avslag, eller er det XXL som har for mange på lager (varer på lager koster) og/eller har gjort en så god deal at de har råd til det uten å tape på det? Eller kan det være et for oss godt tegn, at XXL har fått vite at det kommer en rekke nye modeller på nyåret, at de derfor vil stille med tomme hyller? Hvem vet.

 

 

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (13 timer siden):


 

Men er det Barents som kjører de ut med 50% avslag, eller er det XXL som har for mange på lager (varer på lager koster) og/eller har gjort en så god deal at de har råd til det uten å tape på det? Eller kan det være et for oss godt tegn, at XXL har fått vite at det kommer en rekke nye modeller på nyåret, at de derfor vil stille med tomme hyller? Hvem vet.

 

 

Jeg har funnet et nytt nisjemarked. På Finn. Der har du "pandemitelterne", altså de som tenkte at NÅ skal vi begynne å feriere i telt i Norge, men som fant ut at dette ikke var noe for dem etter en regnværsnatt ved siden av veien i Østerdalen. Når disse har kjøpt telt på 50% på XXL, og finner ut at det er normalt å legge ut turutstyr til ca halvparten av hva du ga for det på Finn...

Akkurat DER handler jeg alt turutstyr om dagen ;-) 

(PS. Ikke si det til noen...)

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (1 time siden):

Jeg har funnet et nytt nisjemarked. På Finn. Der har du "pandemitelterne", altså de som tenkte at NÅ skal vi begynne å feriere i telt i Norge, men som fant ut at dette ikke var noe for dem etter en regnværsnatt ved siden av veien i Østerdalen. Når disse har kjøpt telt på 50% på XXL, og finner ut at det er normalt å legge ut turutstyr til ca halvparten av hva du ga for det på Finn...

Akkurat DER handler jeg alt turutstyr om dagen ;-) 

(PS. Ikke si det til noen...)

Litt av samme grunn til at jeg følger med på Finn for ulike telt (uten å ha kjøpt noe enda). Jeg ville dog vært bittelitt mer skeptisk til om teltet er tørket godt nok osv. før det er blitt pakket ned igjen - Så det hadde vært uaktuelt å kjøpe noe uten å få åpnet og inspisert/luktet i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper de overlever! 

Nå syns jeg det er kult at det igjen produseres Trøndertelt fra Trøndelag og det er heller ikke ugunstig at Melhus er bare 1.5t unna hvis uhell skulle skje. Og service er viktig! 

Men som medlem av diverse facebook sider så har jeg blitt noe lei en del av ambassadørene deres som skal selge inn teltene i alle tråder som angår telt. Greit nok at utstyret er bra, men det er litt komisk å se på 2-3 ambassadører forslå det samme å backer opp hverandre som de var privatpersoner som har kjøpt et telt de gjerne vil anbefale videre. Det står aldri noe om at de har goder og er bundet til merke, så fremstår det faktisk ganske uprofesjonelt i mine øyne.

Genuint svar fra privatpersoner som har brukt utstyret til det som er påtenkt syns jeg er mye bedre der kommer både negativt og possitivt frem. Fanboys/Girls klarer man å luke ut.

 

Jeg har telt fra både barents og helsport. Noe har Barents gjort bedre men det er også et par ting jeg syns er bedre med helsport teltet.

 

Nå liker jeg å kjøpe mest mulig turutstyr fra norske leverandører og prøver så godt jeg kan å ikke kjøpe utstyr fra utenlandske produsenter.

Klær, telt, sko og soveposer går det i norskt for min del.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler deg litt på den, Faun. Barents har vært flinke på å rekruttere ambassadører - Det er viktig å ha for øke synligheten. Men jeg har vel til nå knapt sett noen Barents Outdoor telt på noen plattformer som _ikke_ er sponset?

Selv ville jeg nok kanskje valgt BO, hadde jeg ikke allerede vært superfornøyd med ulike telt fra Fjällräven. De står nok i hvert fall som et andrevalg for meg, litt avhengig av hva Norrøna omsider kommer med. Men håper jeg de vil overleve? Selvfølgelig. Konkurranse er bra.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (4 timer siden):

Føler deg litt på den, Faun. Barents har vært flinke på å rekruttere ambassadører - Det er viktig å ha for øke synligheten. Men jeg har vel til nå knapt sett noen Barents Outdoor telt på noen plattformer som _ikke_ er sponset?

Selv ville jeg nok kanskje valgt BO, hadde jeg ikke allerede vært superfornøyd med ulike telt fra Fjällräven. De står nok i hvert fall som et andrevalg for meg, litt avhengig av hva Norrøna omsider kommer med. Men håper jeg de vil overleve? Selvfølgelig. Konkurranse er bra.

Joda, men jeg ser ingen andre ambassadører driver på slik. 

Det finnes mange aktive ambassadører på sosiale medier der produktene er i bruk.

Her er det snakk om direkte reklamering for produkter under deres private facebook profiler i tråder der folk etterspør hjelp til valg av telt.

På Instagram har ambassadører dette oppgitt i sin bio, kan ikke se de opererer med dette på facebook.

Jeg syns egentlig det er på kanten, for jeg mener det er anderledes når en privat person som meg og deg anbefaler noe. Du liker Fjellreven telt og har gode erfaringer med deres telt jeg har feks gode erfaringer med både helsport og barents. Men vi har ikke kjøpt dette til rabatterte priser og har ingen goder annet enn at vi vil dele vår erfaring andre på jakten etter nytt utstyr.

 

Du kan jo teste, spør etter anbefaling om telt så hiver de seg på som selgerene du treffer på sydenferie 😂 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faun skrev (På 20.9.2022 den 11.22):

Jeg håper de overlever! 

Nå syns jeg det er kult at det igjen produseres Trøndertelt fra Trøndelag og det er heller ikke ugunstig at Melhus er bare 1.5t unna hvis uhell skulle skje. Og service er viktig! 

Nå liker jeg å kjøpe mest mulig turutstyr fra norske leverandører og prøver så godt jeg kan å ikke kjøpe utstyr fra utenlandske produsenter.

Klær, telt, sko og soveposer går det i norskt for min del.

Barents produserer vel ikke annet enn tarper i Norge. så norsk leverandør, men ikke Norsk produsent - iallefall ikke på telt

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (På 19.9.2022 den 15.06):

Flyttet det til samfunnsdebatt.

Jeg har ingen formening om Barents Outdoor vil overleve. Har heller ingen formening på om det er et "High End" produkt.

Men jeg syns det er litt betenkelig at de kjører ut telt med 50% avslag på XXL sånn helt uten videre. Personlig syns jeg det var litt Ok når Hilleberg ikke kom på salg. De lagde telt og de ble solgt til en fast pris uansett. Nå har jo også Hilleberg snudd og kommet mye på salg, men kanskje ikke så drøyt som barents. Når avslagene på salgene blir så enormt store gir det automatisk spørsmål om ikke avansen til full pris er alt for høy. 

Norrøna kjører jo ofte en annen stil, der deres produkter ikke er på salg - eller Real turmat f.eks., med enkelte unntak. Men det er vel kanskje snakk om store volum på disse 50% teltene..

Har inntrykk av at avanse på slike produkter er veldig høy, og tenker det er litt naturlig da dyrt sportsutstyr naturligvis har lavere volum enn dagligvarer, sånn at du må hente maks fortjeneste ut av hvert salg. Husker spesielt da jeg skulle kjøpe Norrøna sin Trollveggen pro for noen år siden, så var utsalgspris ca. 7000kr veil, og innkjøpspris 2000 eks mva i butikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Chirsbom skrev (17 minutter siden):

Forstår ikke tanken bak de mørke tonene.

Hvor mørkt blir det i disse teltene? Blir det mørkere enn i andre telt kan det være en fordel for de som liker å ha det mørkest mulig når de skal sove. For meg betyr det ikke så mye (selv om jeg liker å ha det mørkt), men hun jeg bor i hus med må ha tykke mørke gardiner foran vinduene på soverommet i den lyse årstiden (og gjerne den mørke også på grunn av lys fra omgivelsene). Og er det ikke mørkt, så pleier hun å måtte dekke til for øynene når hun sover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (34 minutter siden):

Og er det ikke mørkt, så pleier hun å måtte dekke til for øynene når hun sover.

Satt inne i et forrom i en belyst sal, så vanskelig å sammenligne. Men tipper det ville være noe dritt å forsøke finne igjen i tussmørket. Møke farger blir og fortere varmt i solen, så det er det. Men jeg er tilhenger av din bedre halvdels metode, har samme greia og løser det på lik måte. Farge på telt blir for meg både det å kunne se det på avstand, og kunne trives i det. Vet ikke om BO oppfyller det, litt dystert mørkt. Men ville vært artig å vite tanken bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chirsbom skrev (3 timer siden):

Men tipper det ville være noe dritt å forsøke finne igjen i tussmørket.

Noen telt har reflekser her og der. Veldig nyttig når det er mørkt, både for å finne igjen teltet og ofte for å finne stangkanalene (hvis refleksen sitter på disse). Enig i at dette er noe man bør tenke over hvis man telter på et sted det ikke er lett å finne fram i mørket.

https://www.dagbladet.no/nyheter/ren-37-skulle-pa-do-utloste-redningsaksjon/72932337

Mange har jo fine klokker med GPS på armen nå, så da er det jo en mulighet å legge inn et veipunkt på klokka når man har satt opp teltet. På mi klokke ligger "Lagre posisjon" lett tilgjengelig i hovedmenyen.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.