Gå til innhold
  • Bli medlem

Superlett kokesystem


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Hva er det letteste og minste (i nedpakket tilstand) kokesystemet dere har brukt (ikke kvistbrenner)? 

Lengre teltturer med mini gir ekstremt mye oppakning når en skal ha alt i sekk (ukestur med all mat i sekk f eks). Jeg innser at trangia med gass, selv om det er ekstremt praktisk og stødig, når en har en aktiv treåring i telt, blir i overkant stort og tungt.

Dere som har gått lettvektsveien: hva er det letteste (helst inkl brensel) og mest komprimerbare dere har brukt? Lettest er viktigst siden noe som er skikkelig lett kan henges utenpå sekken så da er volum noe mindre viktig. 

Har allerede pakket med kvistbrenneren, så det blir et godt supplement. Ellers trenger jeg en stekepanne, en brenner og en kaffekjele/kjele. Helst noe som også kan brukes til å varme opp telt også. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mest brenntid for vekten er vel en gassbeholder.

Minste gassbrenner som BRS og andre mini-brennere veier 25 gram: https://pakklett.no/products/brs-300t-gassbrenner-25g

En brettbar/rullbar alu vindskjerm veier omkring 60 gram, avhengig av hvor liten du klipper den.

De letteste tynneste alu-steiepannene er ikke brukendes til mye uten at maten svir seg (ihvertfall ikke med en slik liten brenner). Trangia Gourmet, Primus litech og til dels eagle stekepanne for bål er gode synes jeg.

En hvilke som helst alu-kaffekjel på ca 7 dl fungerer greit til det meste annet, de veier omtrent det samme alle sammen.

En titankopp på 7-9 dl veier noe mindre, men er ikke like praktisk i bruk. Til gjengjeld glir gassboksen og brenneren perfekt nedi koppen sammen med lighter, og vindskjermen kan du rulle rundt før du putter det ned i en lett pose som holder lokk og vindskjerm på plass (posen som ofte følger med titankoppen passer perfekt).

Suppler gjerne med en støttefot til gassboken (tre bein som du bretter sammen)

 

Men jeg bruker selv bare flytende drivstoff. Da passer svea 123 fint nedi en titankopp, mens letteste bensinbrenner er MSR simmerlite.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på treåringen så må en forutsetning være at du er i stand til å holde han/hun på trygg avstand fra alt varmt.  I telt er det en del sikkerhet vedr fare for velting, høye flammer etc som fort krever noe som ligner på trangia sin stødige løsning.  Ute så trenger du vindskjerming, der finner du lettere løsninger enn trangia, men dårlig vindskjerming gir høyere drivstofforbruk.   For en del år siden hadde jeg et skoleprosjekt hvor elevene laget spritbrenner. Toppresultatet ble en "pepsi can stove variant" med samme kapasitet og ytelse som trangias spritbrenner, men denne veide kun 14 gram.  Det betyr omtrent en dag ekstra før vekten blir kompansert av mindre drivstofforbruk med gass.

Det er mange detaljer å henge seg opp i, f. eks er trangiakopien til biltema i tynnere aluminium, og veier litt mindre, og tåler mindre.

Så er det jo sikkert interessant for deg å vurdere verdien av synsing... Skolen jeg jobber på har valgt Trangia spritkjøkken for friluftsliv, det er greit å starte med, rimelig trygt, og man har ikke råd til flere nivåer. Den forstår jeg, men etter mange år hvor parafinprimussen var det tryggeste jeg viste om så har jeg blitt tilhenger av bensinkokeapparater, men jeg kan fint akseptere at gass er OK om sommeren. Uansett så har jeg "alltid" behov for vinskjerming. Noe jeg har laget av relativt tynn aluminium. Samtidig så er det slutt på de lange turene og vektfaktoren er mest av akademisk interesse.   Det aller letteste jeg da kan se for meg er bensinkoker Svea 123 som du bare tar brenneren fra, lager en vindskjerm i aluminium, som har nok åpning mot en side til at tanken ikke blir for varm. (La deg ispirere av Sigg tourist eller Optimus 88 som gir i minste laget vindskjerming) tilpass dette til de letteste kokegreiene du kan finne som passer.
(123 kopier som PAK-stove er faktisk lettere, men kanskje ikke så sikre).

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BRS300 er den letteste, Firemaple FMS300T er originalen.

Skal du ha den som funker best av toppmonterte brennere er Soto Windmaster vinneren. Ikke på vekt, ikke på pakkbarhet, ikke på pris, men på funksjon. Den har avtagbare kjelestøtter, og de som følger med har 4 bein. Det gjør den til den stødigste toppmonterte brenneren (lettere med 3bein kan kjøpes ekstra). Den har piezo tenner, som alltid virker. Den er mer vindtålig enn andre brennere pga konkav brennerhode og kort avstand til kjelen, det betyr at du ikke alltid behøver fiske frem vindskjermen. Den har regulator, det gjør at den beholder "futten" helt til boksen er tom, og om den står og brenner en stund. Brennere uten regulator mister effekt etter hvert som boksen tømmes, og når den kjøles ned ved bruk (du har sikkert merket kondens på gassboksen på den du har fra før). Det betyr at du har glede av hele boksen, og ikke ender opp med en du ikke får tømt helt. 

Jeg har de overnevnte og noen til.. men Soto Windmaster er den jeg bruker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det i litt forskjellige varianter etter hva slags tur og hva slags mat som skal lages, enten om det er på dagstur eller langtur.

Utstyret jeg blander fra:
- 750ml titankjele/kopp med 100gr gassboks.
- 1100ml titankjele med 230gr eller 450gr gassboks. (..noen nettsider kaller den 900ml kjele)
- Trangia Triangle m/gassbrenner - Bred og stabil brenner med bredt brennerhode, brukes til steiking. Her kan man jo bruke annen stabil trebens-brenner.
- Firemaple FMS-300T - Toppmontert brenner som brukes til vannkoking og er alltid med som reservebrenner uansett.
- Trangia 25- eller 27-serie stekepanne.

Det kjekke med den lille brenneren er at den passer oppi kjelene sammen med gassboks og lighter/fyrstikker. For meg alene holder disse tingene på tur, uansett om man bare skal koke vann, eller steike middag - Om det holder for fler på tur må man nok selv vurdere.

KJV_3835.thumb.jpg.3df95aeafa34ef44788d7f7b81ed544e.jpg
(Vurderer å bytte ut Trangia Triangle m/gassbrenner med en trebens Firemaple Blade 2-brenner, for å spare mer vekt og plass...)

20220911_172739.thumb.jpg.644f0fef3c99cb72220ddae38134819d.jpg

IMG_4401.thumb.jpg.4d1c1741f481677eaea69078b9f2a153.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste episode på podcasten til Randulf Valle er om nettopp dette...

https://www.patreon.com/podkastenuteliv

(Bak betalingsmur, hele 19 kr/mnd).

Selv bruker jeg en gass-slangebrenner med forvarmingsrør og piezotenner, som jeg pakker i en koveagryte på ca 700 ml. Trenger jeg stekepanne tar jeg med trangiapanne i tillegg. Brenneren er uten navn så jeg aner ikke merket. Gjetter på FireMaple. 

Jeg ville ALDRI brukt toppmontert gassbrenner i telt. Det er alt for ustødig, og med en treåring i tillegg...

Hvis du har med kvistbrennener - går det an å ta med en spritbrenner og sette inni kvistbrenneren? Eller montere en trangia gassbrenner i kvistbrenneren? Da får du vindbeskyttelse og får brukt kvistbrenneren til mer enn en ting. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Fiskepadde said:

Bruker trangia med gass når jeg er ute med ungene nå om dagen, er enklest og tryggest. Mange andre plasser å spare vekt. Trenger bare 1 gryte og stekepanna. 

Dette har blitt løsningen her også i sommer. Det eneste som irriterer er alle de tomme gassboksene....Trangiaen er veldig grei når du har med barn, stødig og fin. @Marius Engelsen gir vel svar på trådstarters spørsmål. Jeg har en MSR Pocket Rocket som er tyngre enn BRS300. Det er endog versjon 1, kjøpt i Canada i 2006. Den fungerer enda, så det har ikke blitt til at den har blitt erstattet.

Gass er nok det letteste valget, men det skjærer litt i miljøhjertet med alt avfallet. Kvistbrenneren er vel kanskje det beste alternativet sånn miljømessig?

Endret av Bjørja
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjerne på jakta jeg går flest mil om dagen og prioriterer lett utstyr. Og da har det gått i så små gassbokser som er forenlig med lengden på turen, toppmontert brenner (jeg har 2 små som veier hhv 26 gram og 48 gram). Begge deler veldig lett. Når jeg skal telte så har jeg i det siste prioritert å ha med bein til gassboksen pga stødighet, men kan droppes selvsagt, det sparer deg for ca 24g. Så er det titankjele ut fra minste størrelse som dekker Realposer til 1 eller 2 pers på tur. Som regel er det 500ml titankopp som jeg bruker på solotur. Litt større ved 2 deltagere. Jeg har nedgradert kaffen til Nescafe Brasero på lettvektstur. Koker da akkurat maks av nødvendig vann for en kopp. Gassbesparende også når det ikke kan båles...

Jeg pakker aldri noen vitale elementer utenpå sekken, men her går det meste med unntak av gassbosken oppi t itankoppen. Pleier ha aluminiumsfolie vindskjerm og tennstål/lighter også klemt oppi koppen. 

https://www.instagram.com/p/BaUw99onkCo/

Endret av Espen Ørud
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange bra svar og gode innspill. Har fått testet en hel haug med løsninger, det var veldig bra. 

Jeg går for en lett Firemaple blade 2 brenner, den stod godt og stødig og veier 135 gram (evt 143 gram på min vekt). Godt innspill med å bruke kistbrenneren, den blir da vindskydd sammen med litt alu folie.

Kaffekjelen veier omtrent like mye som disse titankjelene så i forhold til vekt har det lite å si. Det er dog et poeng at jeg kan ta en av gassbeholderene som skal med og putte den i kjelen, det så veldig plassbesparende ut, men usikker på om det er verdt det. Kaffekjelen sitt lokk sitter litt bedre enn lokket på disse kjelene gjetter jeg, dessuten står den mer stabilt. 

Vurderte en titan panne, men ser ut til at de er forferdelige å steke med, så da skal jeg se om min primus litech fortsatt lever nede i utstyrsrommet (tror kanskje jeg har pensjonert den etter ublide møter med for varm primus). Tips til lette panner som også gjør jobben mottas med takk. 

Godt poeng med kvistbrenner i kombo med toppmontert brenner, det kan helt sikkert gjøre det setupet litt mer barnevennlig, men det blir ikke denne runden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Marius Engelsen skrev (På 17.9.2022 den 18.04):

Minste gassbrenner som BRS og andre mini-brennere veier 25 gram: https://pakklett.no/products/brs-300t-gassbrenner-25g

Fikk en slik i posten i dag fra Aliexpress.... dæven den var liten..og "hissig". Testet den på trappa i kveld. Den blir nå ny reserve-brenner, overtar den rollen fra Soto Amicus (81g).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (6 timer siden):

Fikk en slik i posten i dag fra Aliexpress.... dæven den var liten..og "hissig". Testet den på trappa i kveld. Den blir nå ny reserve-brenner, overtar den rollen fra Soto Amicus (81g).

Ikke noe treplanting der altså... ;-)

De små der funker kanon til vannkoking i smale kopper/kjeler. Ikke like bra til pannekaker ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovjetunionen skrev (På 19.9.2022 den 16.08):

Takk for mange bra svar og gode innspill. Har fått testet en hel haug med løsninger, det var veldig bra. 

Jeg går for en lett Firemaple blade 2 brenner, den stod godt og stødig og veier 135 gram (evt 143 gram på min vekt). Godt innspill med å bruke kistbrenneren, den blir da vindskydd sammen med litt alu folie.

Kaffekjelen veier omtrent like mye som disse titankjelene så i forhold til vekt har det lite å si. Det er dog et poeng at jeg kan ta en av gassbeholderene som skal med og putte den i kjelen, det så veldig plassbesparende ut, men usikker på om det er verdt det. Kaffekjelen sitt lokk sitter litt bedre enn lokket på disse kjelene gjetter jeg, dessuten står den mer stabilt. 

Vurderte en titan panne, men ser ut til at de er forferdelige å steke med, så da skal jeg se om min primus litech fortsatt lever nede i utstyrsrommet (tror kanskje jeg har pensjonert den etter ublide møter med for varm primus). Tips til lette panner som også gjør jobben mottas med takk. 

Godt poeng med kvistbrenner i kombo med toppmontert brenner, det kan helt sikkert gjøre det setupet litt mer barnevennlig, men det blir ikke denne runden. 

Hei.

Har landet på en titankjele på lange turer (fra ei uke og oppover). Steker, koker, baker, damper og røyker i en og samme kjele. Bruker "grillmatte" i bunn som er klipt til med litt høye kanter. Det eneste jeg ikke firer på er god kaffe, så har med dedikert utstyr til akkurat det. Ellers har jeg den nevnte brs brenneren på 27gr+kvistbrenner.

Grillmatte: https://www.arctic-fritid.no/produkt/friluftsliv/mat-og-turkjokken/turgriller-og-grilltilbehor/barbiq-grillmatte-2pk/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her. Jeg foretrekker Crux brenneren fodi den er sammenleggbar og kan ligge under gassboksen i titan-kjelen, OG fordi den er litt bedre til steking enn de aller letteste.

Kaffekjelen har jeg ikke med på pakke-lett turer, I stedet har jeg 1 eller 2 kaffeposer fra brewcompany.com (en reserve på lengre turer). Disse kan skylles og gjenbrukes, og for meg blir kaffen fantastisk god. Tom veier posen 15gr, og jeg bruker 30gr finmalt Malabar per kokning som gir 2 store kopper. Det er lett å beregne og bære passe mye kaffe i en zip pose, for meg 60gr / dag = 4 kopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu i somras hade jag MSR pr dl dvs med en mkt liten vindskärm och då hade jag en liten AL form från en paj men fung bara några gr och vid bruk bakom en större sten ok som kokkärl den ingående mörka (anodiserade) AL burk på ca 1300 ml med ett platlock där jag hellere hade valt ett i AL med en liten grep och 230 gr gas som får plats i byttan och ett tändstål om pietzo tändningen skulle sluta fungera eller som reserv till gas med lite ved, plaststöd till gasbehållare men hällre i metall för bruk i Abside där de utan kan sättas på en platt större sten i nödfall.

En bra detalj på byttan är gummi på utsidan så man ej bränner sig samt lite värme isolering vid uppvärmning.

Bilder finns vid tid test det som förvånade mej var att det ej gick fortare med en värmevxl katrull med neopren runt men troligen pga för liten flamspridning då kärlstöden precis fick plats inne i värmevxl.

Jag köpte denna brännaren förra hösten då Soto vindmaster var slut med 4- kärlstöd som anses lite bättre i test med min som nr 2.

Ska man ej bära långt har jag hellre Primus mimer med mkt bredare flamma men tyngre och större då den ej går att fälla ihop men kommer då hålla bättre 

Jag har ej hittat någon färdig extern vindskärm till detta kök så får göra en själv före nästa gång ska engångs anv krävs flera st på lager.

Mindre kända Asien tillv skulle jag ej välja till långtur utan, Primus,MSR,Optimus,Coleman.

Ett litet projekt är att göra hål för GB 74 (primus)Trangia i ett hopfällbart vedkök i ˋTitan´som då kan anv när gas ev tar slut.

Har en ˋTitanˋsked/gaffel med ett litet plastskydd på gaffeltaggar av en liten plastslang där jag skuret upp halva slangen så den fastnar på gaffeln detta pga stora händer och gaffeln hamnar i handflatan ibland.

Varit skeptisk mot ´Titanˋmen av bra märken ok men vedköket blev skevt vid testning och är nu svårt att sätta ihop utan handskar vilket man nog bör ha till vedkök ändå om man ej har rengöringsmedel med till händer(tvål räcker ibland ej till sot)samt en trasa att torka kokkärl med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.