Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaring med Oru kajakk?


Vannskillet

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ønsker å kjøpe en gave til min far som skal pensjonere seg. 

Han har litt erfaring fra kajakk, men jeg ser at det er en utfordring med å få kajakken opp på taket av bilen, og videre til lagring i garasjen. 

Jeg har derfor sett litt på sammenleggbare kajakker, og kanskje mest på kajakker fra Oru. Det står mellom Oru Bay ST (https://www.eventyrsport.no/product/oru-bay-kajakk/ ) og Oru Coast XT (https://www.eventyrsport.no/product/oru-coast-kajakk/ ). 

Er det noen som har erfaring med Oru generelt, eller Bay / Coast spesielt? Han padler mest på populære padleruter og under normale padleforhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Marius Engelsen skrev (16 minutter siden):

Mener tfbergen på instagram har testet disse en hel del. Kan høre med han kanskje.

Eller så veier Røst kajakker også veldig lite, under 10 kg.

Røst Kayaks gikk konkurs i fjor. Ser det ligger noe halvferdig ute på finn.no, ellers så må det bli bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (8 minutter siden):

Røst Kayaks gikk konkurs i fjor. Ser det ligger noe halvferdig ute på finn.no, ellers så må det bli bruktmarkedet.

Å?

De varte ikke lenge. Jeg synes skinnet på de så litt slapt ut på bilder, så det fristet ikke å prøve, men jeg tror det er bra saker. Ligger en ferdig Le Petit og en Butterknife på finn.

Men en Skin-On-Frame (eller en lett strip-plank) kajakk veier også betydelig mindre enn kjøpekajakker. Veldig Enkelt å få opp på lav bil, men tar jo stor plass i garasjen eller på garasjeveggen.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han har padlet litt kajakk, tror jeg det er lurt med å sjekke litt preferanser. Skal den brukes til rekreasjon, fiske, i stille farvann.. Disse du linker til markedsføres som "Rask og Sporty" men de er nok heller trege, har stort vindfang, uten egne oppbevaringsrom (tungvint å hente ut bagasje), mangelfullt med sikkerhetsliner og tåler de skarp stein... og eventuelle reparasjoner av plastikken... 

Kanskje kan "Brit style" båter eller dyrere skjærgårds varianter i kompositt materialer være bedre, og sammen med god stativløsning for løft på tak og tralle  kan du øke vekten på båten en god del, men samtidig ha lett håndtering og noe som er funksjonelt og bra på vannet..

Vurder stabilitet, størrelse på cockpit (lett å komme ut og inn) , mulighet for å sitte på bakdekket og gode sikkerhetsløsninger.. (oppdrift, liner, tette luker etc..).  For havpadler vil kanskje noe i denne gata være  https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=259189396 ønskelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.