Gå til innhold
  • Bli medlem

Overtrekk / gamasjer til vinterskistøvler


Chirsbom

Anbefalte innlegg

Hei,

Det virker til å være slutt på produksjon av heldekkende isolerende gamasjer typ Berghaus Yeti, og tomt på lager for min størrelse (XL).

Noen som vet om alternativer til dette?

Jeg har ikke råd til Alfa Polar typ støvler da det er mye annet som er mer "prekært", merket har heller ikke en lest som passer mine andeføtter.

Ønsker noe jeg kan trekke utenpå Crispi Stetind støvler og som både kan holde snø ute og gi en isolerende effekt.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Larix skrev (1 time siden):

Det ser da ut som Yeti produseres fortsatt🤔

Berghaus Yeti

Mulig de er vanskelig å oppdrive lokalt, men de står da som "in stock" hos Berghaus selv, i hvert fall.

Det er ikke den isolerte versjonen. Den har de ikke lengre på lager.

 

Chirsbom skrev (18 timer siden):

Ønsker noe jeg kan trekke utenpå Crispi Stetind støvler og som både kan holde snø ute og gi en isolerende effekt.

Vel ikke om du har erfaring med Yeti gaiterne, men den vanlige versjonen "isolerer"* bra den også. (* Dvs at den ikke slipper ut varmen).

Om du ikke får tak i isolert versjon, så kanskje du kan vurdere å kjøpe vanlig versjon og sy inn isolasjon selv?

Jeg finner de ganske romslig, så det hadde fint vært plass til å sy inn et tynt lag med isolasjon. 

AFE476BA-7C83-413B-AA2F-4D6E0642BFB7.thumb.jpeg.57c1faad45205148532b2a8c220585ae.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Chirsbom skrev (På 15.9.2022 den 15.58):

Jeg har ikke råd til Alfa Polar typ støvler da det er mye annet som er mer "prekært", merket har heller ikke en lest som passer mine andeføtter.

Dette hjelp ikkje på punktet om peng, men Crispi har også ein slik type modell med integrert gamasj, om Crispi høver foten betre. 

Den kan kjøpes romslig og så kjøper ein kartank til. Dei er innimellom å finne på finn.no.

Edit: elles samd med dei over. Den ikkje-isolerte versjonen funkar fint. 

Elles kan overtrekksboot av typen ein brukar til langrenn vere eit alternativ. Sjekk ut Alpina og Fischer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Tessatroll skrev (På 8.10.2022 den 8.16):

Dette hjelp ikkje på punktet om peng, men Crispi har også ein slik type modell med integrert gamasj, om Crispi høver foten betre. 

Den kan kjøpes romslig og så kjøper ein kartank til. Dei er innimellom å finne på finn.no.

Edit: elles samd med dei over. Den ikkje-isolerte versjonen funkar fint. 

Elles kan overtrekksboot av typen ein brukar til langrenn vere eit alternativ. Sjekk ut Alpina og Fischer. 

Jeg har visst en Crispi fot, har støvler til både sommer og vinterbruk fra dem. Har tittet på Crispi Svalbard, men finner ikke så mange tester eller omtaler av den. Man blir kanskje litt preget av at aktører som Hvitserk og Brynje spesifikt benevner og faktisk linker til Alfa sine versjoner? Men en versjon stor nok til en kartank kan være en tanke ja!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chirsbom skrev (29 minutter siden):

Jeg har visst en Crispi fot, har støvler til både sommer og vinterbruk fra dem. Har tittet på Crispi Svalbard, men finner ikke så mange tester eller omtaler av den. Man blir kanskje litt preget av at aktører som Hvitserk og Brynje spesifikt benevner og faktisk linker til Alfa sine versjoner? Men en versjon stor nok til en kartank kan være en tanke ja!

 

Dei har vel eit utstrekt samarbeid. I si tid var nettverket av polarfolk på kryss og tvers av "beslekta" bedrifter, og det var/er forbindelsar mellom Alfa, Hvitserk, Mørdre, sportsnett osv. Så treng ikkje bety at Alfa er best. 

Eg har nytta Crispi nokre år, og mellom anna var det støvelen både eg og mine to turvenniner nytta over Grønland i 2017. Eg har ikkje Alfafot, så det var heilt utelukka. Er veldig nøgd med en støvelen, og etterkvart som eg kjenner fleire og fleire som brukar den, synes eg å høyre mykje go'låt.

Unntaket er kanskje @Heriks, som opplevde at ho ikkje har "Crispifot"  om eg hugsar rett.

 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (52 minutter siden):

Eg har nytta Crispi nokre år, og mellom anna var det støvelen både eg og mine to turvenniner nytta over Grønland i 2017. Eg har ikkje Alfafot, så det var heilt utelukka. Er veldig nøgd med en støvelen, og etterkvart som eg kjenner fleire og fleire som brukar den, synes eg å høyre mykje go'låt.

Var det Crispi Svalbard du brukte over Grønland? Med kartank i da? Fortell gjerne om oppsettet.

Kan jeg spørre om ditt syn på stormmatter på vintertelt, er det en vesentlig spesifikasjon? Lurer på et mer solid telt da det er endel tilbud nå, men en produsent har matter, "alle" andre nordiske har ikke. Virker til å være delte syn på det, og jeg kan helt klart se fordelen. Men, vil egentlig prøve noe annet enn Helsport atter en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et par Crispi Svalbard brukt og gikk en god del med dem i et par år. De ble etter hvert solgt videre, fordi de hadde for lite ankelstøtte for meg. Det er klart en «bortoversko». Men veldig varme og solide. Nå skal aldri jeg over Grønland, men om jeg skulle ville jeg si den var ideell til det.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chirsbom skrev (På 26.10.2022 den 16.20):

Var det Crispi Svalbard du brukte over Grønland? Med kartank i da? Fortell gjerne om oppsettet.

Kan jeg spørre om ditt syn på stormmatter på vintertelt, er det en vesentlig spesifikasjon? Lurer på et mer solid telt da det er endel tilbud nå, men en produsent har matter, "alle" andre nordiske har ikke. Virker til å være delte syn på det, og jeg kan helt klart se fordelen. Men, vil egentlig prøve noe annet enn Helsport atter en gang. 

Crispi Svalbard. Super bortoverstøvel. Eg droppa kartank, ikkje behov. Men har ein storleik større enn eg brukar til vanleg og har plass til ein litt meir moderat kartank frå Lundhags. Skal ein ha tjukk ullkartank tippar eg ein må opp to storleikar. 

Stormmatter er vel i grunnen eit spørsmål om smak og behag, og så innretter ein seg etter det ein har. Eg trivast best utan stormmatter og innrettar meg deretter (til dømes om det føyker så spar ein litt snø langs veggen, sjølv om det ikkje bles veldig hardt). Men, etter å ha foreint flyttelass med ein annan turboms, er det også telt i hus med stormmatter. Funkar det også, ein innrettar seg berre deretter (kan bli litt tettare til dømes). 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (13 timer siden):

Crispi Svalbard. Super bortoverstøvel. Eg droppa kartank, ikkje behov. Men har ein storleik større enn eg brukar til vanleg og har plass til ein litt meir moderat kartank frå Lundhags. Skal ein ha tjukk ullkartank tippar eg ein må opp to storleikar.

3 mm eller 5 mm ull liner? Det var en fiffig ide, liker den! En EU størrelse er noe sånt som ca 6,6 mm, så opp en størrelse gir såvidt plass til en bitte litt tykkere sokk også, muligens? Jeg liker Lundhags tanken, og særlig tanken på å kunne ha med lineren i sovepose og deretter varm ned i støvelen.

En digresjon, men har dessverre ikke funnet en støvel fra Lundhags som passer enda, ikke at jeg har forsøkt alle enda. Men det er mulig å tilpasse dem, og jeg har en tanke om å ta en tur og få føttene målt for det en eller annen gang.  

 

Tessatroll skrev (13 timer siden):

Stormmatter er vel i grunnen eit spørsmål om smak og behag, og så innretter ein seg etter det ein har. Eg trivast best utan stormmatter og innrettar meg deretter (til dømes om det føyker så spar ein litt snø langs veggen, sjølv om det ikkje bles veldig hardt). Men, etter å ha foreint flyttelass med ein annan turboms, er det også telt i hus med stormmatter. Funkar det også, ein innrettar seg berre deretter (kan bli litt tettare til dømes). 

Driver med forening av flyttelass selv, og må ha mer plass i teltet til selskap. Vi kan sikkert strengt talt klare oss med et telt til alt, men det blir en potet som er unødvendig tungt på barmark, og i verste tilfelle uforsvarlig i snøføyka. Ser derfor på et til varme og et annet til kalde dager. Blir neppe store ekspedisjoner for vår del, men ønsker noe som er trygt på feks Hardandervidda og rundt omkring i fjellregionen. Kan blåse litt der og, men ikke like langt til hjelp som feks Grønlandisen. Til vinterbruk så har jeg falt litt for Fjellreven Keb Endurance,  Hilleberg Nammatj GT og Kaitum GT, ingen med stormmatte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.