Gå til innhold
  • Bli medlem

Storm-matter på telt


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei

Det argumenteres flittig for at stormmatter er noe man "må" ha på telt som skal brukes vinterstid/under tøffe forhold.

Hva er egentlig begrunnelsen for dette? Er det bevist at dette gjør teltet sikrere vinterstid/i en storm?

Har selv et meget bra telt uten stormmatter og har ikke opplevd det som dårligere enn telt med stormmatter.

Kan også nevne at mange såkalte "ekspedisjons-telt" som brukes i bl.a Himalaya svært ofte ikke er utstyrt med stormmatter..

Argumenter/synspunkter...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordellen med stormatter er uansett at du slipper så mye plugger på selve telte da snøn brukkes for å holde telte nede mot bakken.

Mattene sørger også for at vinden ikke får takunder telte og fanger det sopm en balong noe som fører til enorm belastning på plugger og bardunner.

Har selv opplev at telt har flenget sommerstid på grunn av at vinden får tak i ytterteltet. Dette var et nytt telt med alle pluggen satt i bakken og 12 barduner kunn på krunn av slå/kastevinder på kulling styrke.

Etter hva jeg vet om telt uten stormmatter som brukkes på ekspedisjoner er nok dette hovedsaklig kupeltelt med utvendige stenger og god bardunering. Gode Kuppeltelt er jo mer vinsabille enn mange tunneltelt da disse står av seg selv. De store forteltene til tuneltelte gjør de jo ekstra sårbare for vinfang under kanten og inn i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Interessant svar, Thomas.

Jeg kan klart se noen av poengene for å ha stormmatter på tunneltelt.

På mitt telt kan jeg "stramme inn" ytterduken slik at det nærmest ikke finnes slak/blafring i denne duken. Vinterstid er det enkelt å fylle på med snø langs kanten av teltet, evnt. lage en levegg.

For de som har tunneltelt, er dere mye plaget av blafring i teltduken på ytterteltet(når det blåser skikkelig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Forstår veldig godt hvorfor folk tror stormmatter er et must. Men skal garantere dere at telt som er beregnet for vinter uten matter holder lenge. Det finns ingen telt-produsenter som tar noen sjangse på å overdrive teltenes ekstreme grenser. Hvertfall ikke de seriøse : Hilleberg, North Face, MSR, Marmot, Bibler osv. Om de gjorde det, ville de ikke hatt noen kunder etterhvert.

Selv har jeg kun hatt telt uten matter. Og syns de teltene med jeg har prøvd har hatt dårligere ventilasjon når mattene var i bruk. Det er endel mennesker som forsvarer dette med at mattene ikke skal tildekkes med snø men ha et lite mellomrom, dvs ligge fritt. Og om det er tilfellet så kan man like godt gjøre det på et telt uten matter. I tillegg til dette har man selvsagt en levegg eller 3.

Når det kommer til telt, skal jeg love deg at om du har et av de mer utprøvde modellene er du trygg fra vær og vind. Om du skal ha et trygt vintertelt, så vil jeg absolutt bemerke at det som er det viktigste er et telt man kan få opp alene og på en lett måte. Kommer man utenfor dårlig vær som kommer fort, kan en person sette opp teltet, og en annen lage leveggen. Får man ikke opp leveggen er det kjekt om teltet tåler en støyt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei

Har nettop kjøpt et Fjellreven G66 (gammel modell) uten stormmatter. Snakket med Skandinavisk, importøren i Norge og fabrikken i Sverige. Alle mente teltet ikke trengte matter, det står godt nok uten. Høyere vekt og dårligere ventilasjon var argumentene mot. Hvis jeg insisterte på matter kunne importøren sende meg teltstoff som jeg kunne få sydd på selv, men det tror jeg ikke jeg gidder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.