Gå til innhold
  • Bli medlem

primusbrensel


Rune Damm

Anbefalte innlegg

Hei!

Har erfart at parafin har tendens til å sote igjen min MSR whisperlight, jeg har derfor gått over til bensin.

En fireliter med 4-takts miljøbensin (fåes hos enkelte Statoil forhandlere) er riktignok relativt dyr, men primusen soter adskillig mindre. En ekstrabonus er jo at man ikke trenger starthjelp, man slipper bare ut litt bensin og forvarmer med, og vips!!, så er den igang. Husk bare og skifte til den minste dysa som følger med, den er nemlig beregnet for white gas, ikke ulik miljøbensinen vi har tilgang til her på berget. Er det noen som har erfaring med tilsvarende i høyder over 2000m eller er det bare gass som nytter da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en del erfaring med gassbrennere i høyden (har ikke investert i multifuel-brenner enda). Men jeg vil tro at Whisperlite'n vil fungere utmerket oppe i høyden også. Her kommer litt om mine erfaringer med gassbrennere i høyden:

Fordelen med gass er først og fremst at det er rent. Om beholderen skulle lekke litt i sekken, så er det bare å lufte det bort. Dessuten er boksene så gode at det sjelden blir lekkasjer av betydning..

Den store ulempen er at gassen må ha varme for fordampe. Dermed kommer man fort i problemer oppe i høyden, der temperaturen ofte er lav. Du merker det ved at effekten går ned, og det blir ofte dugg/rimfrost utenpå boksen.

Jeg har erfaring med at min 3,3kW-brenner ikke klarer å koke opp en liter vann, og da var tempen rundt 0 grader (høsttur). Tempen stoppet på rundt 40 grader, og brenneren bare puffet (med ny gassboks). Løsningen ble å helle litt av det lunkne vannet i ei skål, for så å sette gassboksen oppi. Da ble det fart på sakene ;-) Nå benytter jeg alltid nevnte metode når det er kaldt, og har med meg ei lett plastskål med litt større diameter enn gassboksen.

Etter at jeg fant frem til den metoden har jeg bare hatt positive erfaringer med gassbrenner, og kan trygt anbefale gass til bruk i vår-/sommer-/høstfjellet. På vintertur ville jeg imidlertid vært mer skeptisk, av nevnte årsaker.

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

Jeg skal på en lengre vinterekspedisjon og vi vurderer parafin kontra bensin. Bensin er nå omtrent enerådende på ekspedisjoner, det er rent og enkelt, men har utvilsomt en noe høyere risiko for eksplosjonsartet brann ved lekkasjer og feilfunksjon.

Har noen hatt sikkerhetsmessige erfaringer med bensin eller parafin (annen- og tredjehåndsinfo er også velkomment) som de kan formidle videre er det fint!

Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MSR Wisperlight har ein tendens til å brenne ustabilt på parafin, men fungerer bra på bensin

Forøvrig så har eg svært dårlig erfaringar med Primus Himalaya Multifuel. Dette gjeld spesielt med parafin når det er kaldt. Det virker som om den ikkje holder på varmen og blir kald. Har hørt rykter om at dette er forbedra på 2002 utgaven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har brukt bensin på en MSR XGK (tror jeg den heter) opp til 5800 moh. Det fønket greit. Slik jeg har forstått det gir også bensin mest varme for vekten. Brannfaren er selvfølgelig langt større enn for parafin. Satte en gang, ved et tåpelig uhell, fyr på en halvfull Siggflaske med bensin inne i et telt. Vi ble reddet av at flasken var sterkt nedkjølt (minus 20 utenfor teltet). Vi ventet på det store flammesmellet, men flasken brant bare med en rolig lav flamme fra tuten. Sånne nesten ulykker slipper man med parafin (eventuelt med litt vett i skolten). Har også brukt gass om vinteren hjemme og opp i 6400 moh i utlandet. Syns det blir mye mas fordi gassboksen må holdes varm for å få rimelig effekt, men gassfansen har flere modifikasjoner av brennere som reduserer det problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
MSR Wisperlight har ein tendens til å brenne ustabilt på parafin, men fungerer bra på bensin

Er også ustabil på lav varme med bensin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MSR Wisperlight har ein tendens til å brenne ustabilt på parafin, men fungerer bra på bensin

Er også ustabil på lav varme med bensin

Vil gjerne påpeke mine erfaringer med Whisperlight og parafin ved at du må passe godt på hva slags parafin du kjøper. Og da mener jeg ikke bare type, men også merke. For eksempel: Statoil bra, Esso dårlig. Hvis en er litt oppmerksom går det greit.

Men forrige helg hadde jeg no ordentlig drittparafin(ingen anelse hva det var) som etter en fyring tetta igjen tilførselen i slangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hei

Bensin er nå omtrent enerådende på ekspedisjoner, det er rent og enkelt, men har utvilsomt en noe høyere risiko for eksplosjonsartet brann ved lekkasjer og feilfunksjon.

Jon

Hei!

Jeg har i alle år brukt parafin av grunnene du skriver om over. MEN: I år prøvde jeg bensin på en 14 dagers fjelltur og skal ALDRI gå tilbake til parafin igjen.

Bensinen brenner renere og det blir mindre blafring og tull med brenneren. Ikke noe tull! Men det er klart at ved en brann vil bensinen være farligere. Derfor gjelder å unngå teltbrann! :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har brukt MSR Whisperlight i noen år, og er fornøyd med brenneren uansett drivstoff. Renset bensin gir helt korrekt mest effekt, parafin litt mindre. Har også kjørt den på vanlig 95 blyfri, men det sotet endel. Aldri hatt trøbbel med den uansett drivstoff, kaldt eller varmt vær. Liker best parafin når jeg er inne i telt, mens utendørsturer går med bensin. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kjøp 4 takts miljøbensin på en Statoil stasjon og fyr ei flaske så skjønner du poenget. Jeg tror du vil oppleve at bensinen er sikrere selv i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp 4 takts miljøbensin på en Statoil stasjon og fyr ei flaske så skjønner du poenget. Jeg tror du vil oppleve at bensinen er sikrere selv i teltet.

Er vel ikke til å komme ifra at du har et poeng der. Var i New Zealand i fjor og pga dårlig parafin der nede fyrer alle med bensin. En slepper å få "bålfyringa" som lett kan oppstå i oppvarmingsprosessen.

Når det er sagt hadde jeg også en liten krisesituasjon der nede. Første turen var jeg ikke klar over at jeg fikk ei brennstofflaske med bensin istedenfor parafin. Resultatet blei en primus i full fyr(pga feil dyse) inne i hytta. Flaska kunne nok lett ha eksplodert men iherdige partnere fikk slokka det. Jeg for min del tok det hele litt roligere siden jeg trudde det var parafin på flaska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vanlig blyfri 95 er aldri nogen god ide, at bruke inde i teltet, idet det indeholder en del additiver t.eks. benzen, som er svært giftigt, og ikke bliver forbrændt, og i tillæg så er det mere eksplosivt, end renset bensin (white gas). Jeg har selv brugt renset bensin i min XGK2 de sidste 4 år, og har aldri været tæt på en telteksplosion. Selv i et akto, går det ganske fint, om bare man er lidt forsigtig.

Jeg har også en gang forsøgt med paraffin, hvilket da også var ganske greit, men al ting bliver fedtet, da det ikke fordamper på samme måde som bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Har kjøpt meg en Primus Omnifuel som jeg har testa litt (i hagen forløpig).

Denne forvarmes ved at man lekker ut litt bensin som man lar brenne i litt over 30 sek. før man åpner igjen og fyrer vanlig. I bruksanvisningen står det at det kan ved enkelte tilfeller være nødvendig å forvarme mer, dvs lekke mer bensin, f.eks. når det er kaldt.

Etter å ha lekket "litt mer" og fått en halvmeter høy flamme i 10-20 sek. har jeg revurdert hele planen om å fyre med bensin i telt!

Hva med å forvarme med rødsprit og så fyre med bensin?

Har noen erfaringer med dette?

Et par andre ting;

- Man kan ikke oppbevare bensinflasken med pumpa som kork, eller hur?

- Må man pumpe mer etter man har fyrt en stund?

- Må man lufte mye når man fyrer i telt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å forvarme med rødsprit og så fyre med bensin?

Skulle være helt greit det. Men litt mere knotete.

- Man kan ikke oppbevare bensinflasken med pumpa som kork, eller hur?

Her er det mange meninger. Noen beholder pumpa på andre ikke. Med MSR sin plastpumpe kan det føles litt risikabelt, men Omnifuel'en har vel metallpumpe ikke sant?

- Må man pumpe mer etter man har fyrt en stund?

Kommer an på flaska og hvor mye brensel du har på den. Med litersflaske må du garantert pumpe igjen. Det beste er å kjøpe ei 0,6 liters flaske. Da må du pumpe litt i starten av fyringa hvis du har full flaske, men seinere trenger den lite pumping(det er i alle fall mine erfaringer med en MSR Whisperlite).

- Må man lufte mye når man fyrer i telt?

Sannsynligheten er vel stor for at du er drittlei matosen og ønsker å lufte før du egentlig trenger å bry deg om oksygenproblemer. Fyr i ytterteltet så skulle det nok gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som liker alt-i-ett-løsningen med stormkjøkkenet til Trangia kan det informeres om at de nå omsider har gjort det mulig å bruke multifuelbrenner i stormkjøkkenet sitt.

Dette er egentlig en Optimus Nova med en adapter som gjør det mulig å bruke det i stormkjøkkenet. Genialt dersom du liker å ha et stabilt underlag, vindskjerm, gryter samt høy effekt sommer- og vinterstid. Frihet i en liten eske :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommelfingerregelen jeg har hørt er at man bruker like mye energi på å smelte snø til vann, som det tar å koke opp vannet. Det betyr at du kan halvere brenselsmengden hvis du finner vann på fjellet. Og, de fleste steder er det ganske enkelt - også om vinteren. Ikke på toppene da, men i bekker og vann.

Dessuten kan du få en sånn "dings" til å ha rundt kjelen, slik at drivstoff-forbruket reduseres ytterligere med 25%. Dette har jeg testet på adrenaline.no:

http://www.adrenaline.no/vandre/2002/test/msrxpd.htm

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Noen som vet om hva som er best mellom Omnifuel eller Nova? Hadde tenkt å kjøpe Nova, men fant ut at Omnifuel også kan bruke gass! Så vurderer Omnifuel, men Nova virker litt mer solid :wink:

Setter pris på om du har hørt noe, eller har erfaring! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha trent litt på fyring med bensin, både forrvarming med rødsprit og bensin, synes jeg fremdeles at det lett blir litt voldsomme flammer til å fyre inne i telt......MEN kan man ikke fyre opp rett utenfor/ i åpningen og så flytte brenneren (Omnifuel) inn når man har fått en stabil flamme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har selvfølgelig satt inn riktig dyse? Noen av primusene kommer nemlig med forskjellige dyser for de forskjellige brenselstypene.

Ja ja, såklart. Tipper at jeg med litt erfaring tørr å fyre opp inne i teltet, men foreløpig har jeg ofte en relativt diger "startflamme".

Men er det ok å flytte litt etter oppfyring??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det ofte blir en del stikflamer uansett hva du forvarmer med så det lønner seg å være forskigtig. Oftest går det bra duken tåler jo litt!!! varme men ikke direkte flammer. Ha ha en kjele men snø vann over når du varmer opp kan dempe flamene noe i alle fall ha en kjele klar for og senke flamen i nødsfall.

En god huskregel om vintrene er å fyr opp primusen i minst en 40-50 cm dyp kuldegropp før du setter dn opp på kokeplassen. Da slipper du å gå ut samtidig som du har en trygg forvarming.

Uten om dette ser jheg ike noe problemer med å flytte primusen forsiktig etter oppvarming. Manghe skoler/leirskoler har det som regel å fyre opp ute. Det krever erfarin å kunskap om hva som kan gå galt for å fyre trygt innen dørs i telt!

Håper dette kan hjelpe deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mye av det som står her forutsetter at bensin ikke er helseskadelig - synes å huske noe om at Børge Ausland fikke lever problemer pga bensin på en av syd-pol ekspedisjonene....stemmer det?

Jeg lurer kort og greit på om det er trygt (og jeg tenker ikke på brannfare) og bruke bensin innendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.