Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaring med "Grevling" eller annen type sovepose trekk?


Chirsbom

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er på utkikk etter "smarte" løsninger for å utvide bruken av soveposene vi alt har. Dvs sommer, 3 sesong og vinter, men ikke "ekspedisjonstypen".

Hensikten er både å kunne sove under åpen himmel med noe beskyttelse, og å kunne øke komforttemperaturen når det blir kaldt.

Det finnes en rekke ulike typer trekk til å dra utenpå soveposen. Men et produkt som beskytter mot fra glør, insekter, regn, vind og kondens finnes neppe. Kondens på vinteren er vel den største frykten vi har.

Hva er dine positive og negative erfaringer med det du har brukt?

På forhånd takk!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine Mammut Grevling EMT erfaringer:

- Bomullstoff på oversiden som puster ganske greit og tåler gnister. Ikke vanntett (åpenbart)

- Underside og fotende er i et annet oljebasert materiale som er både "tett" (for å ikke bruke ordet vannett) og liker ikke gnister. Litt dumt at fotenden er i dette materialet, da det er gjerne delen du har nærmest et bål. Jeg har et lite hull i min fra gnist som heldigvis ikke brant videre inn i soveposen :)

- Integrert pakkpose i fotenden

- Generelt fin for å beskytte sovepose fra f.eks. skitten hund og hundeklør

- Det er i hovedsak underside og fotende en vil merke noe mer kondens enn uten trekket.

- Øker nok ikke komforttempen noe nevnverdig, men utenfor telt vil den nok hjelp mot trekk og vind.

 

Du får nok ikke alt i ett produkt uansett. For vinter og kondens-utsettelse i telt på lengre turer bruker jeg en enkel Bergans Superlight sovepose utenpå vinterposen (bare over som et teppe, ikke helt zippet igjen) . Dette flytter kondenslaget til Superlight-posen, så kan den bli fuktig istedenfor dunposen. Denne gir nok også noe ekstra komforttemp. Har ikke prøvd, men den tåler sikkert greit en gnist eller to også, uten at det er katastrofalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også Mammut Grevling EMT når jeg sover under bar himmel/tarp for å beskytte mott skitt, dugg og trekk. Har også tatt den i bruk på vintertelting for å få ekstra beskyttelse når det drysser rim fra telttaket om morgenen og for å flytte kondenslaget et hakk ut.

I begge tilfeller liker jeg å trekke grevlingtrekket over hodet når det blir kaldt. Da oppstår det et lite mikroklima inni der slik at jeg ikke blir så kald på nesen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender jeg bruker noe inni posen, enten en lakenpose eller noe som er mer laget for å brukes inni soveposen. Før hadde jeg en veldig tynn sovepose som jeg pleide å bruke inni en tresesongspose med godt resultat, men det fordrer en nokså romslig tresesongspose. Jeg har trekk for å dra utenpå posen som skal være vannavisende (grevling), men jeg har sluttet å bruke dette fordi det så og si alltid gir kondens og nokså våt pose (vannet har dog ikke trukket til innsiden av posen, men for vinterbruk vil det jo bli rim og i verste fall is i det ytterste laget av posen og ofte være vanskelig å tørke ut hvis man ikke har en god varmekilde, dog uansett mye plunder med tørking). Jeg har også en fleecepose som kan trekkes utenpå en sovepose. Det fungerer som isolasjon, men vind blåser lett igjennom, så jeg har ikke brukt denne noe særlig gjennom årene.

Noe jeg har prøvd litt i de siste med nokså bra resultat er å legge meg i soveposen inni vatteringen som hører til jervenduken exclusive (https://jerven.no/collections/jervenduken/products/5179689-fjellduken-exclusive?variant=32877854163026). Jeg har ikke prøvd dette om vinteren, men kommer nok til å test det ut. Denne puster, men jeg er usikker på om det vil bli et lag med is inni. Tiden vil vise.

For å holde vind, regn/snø og dugg/rim borte bruker jeg en presenning. Den sørger for at problemet blir minimalt, tildels ikkeeksisterende. Det trenger ikke å være store presenningen. Jeg har ofte brukt bare den originale jervenduken spent opp som et skråtak omtrent som en liten gapahuk. Duken blir da 1,43 x 2,86, så da får jeg også plass til ryggsekken under duken, enten ved hodeenden eller ved fotenden, noe som også skaper mer ly for trekk. er man to kan man jo også skjøte dukene slik at det blir plass til to under samme duken. Man kan da enten lage en veldig lang duk (1,43 x 5,72) eller en kvadratisk (2,86 x 2,86). Man kan da ligge etter hverandre eller ved siden av hverandre alt etter hva som passer best. Man kan også lage et saltak som vil kunne dekke veldig godt mot vær og vind. Jeg har dog ikke testet med to duker sammenkoblet. Det holder med en duk til bare meg.

;-)

 

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Trekk utenpå posen er først og fremst for å beskytte den under åpen himmel. Økt temperatur er en bonus, men da er det og andre "smarte" løsninger som kan bidra mer. Men vindfaktoren som kan begrenses er jo en positiv ting.

Grevling EMT har en såpass lav vekt at den kan bli med i sekken, eller i bikepacking opplegget, uten at det er til bry. Har sett på andre løsninger som og skal være "vanntett og pustende", men som veier det dobbelte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en enkel bivy fra Outdoor Research laget av 2,5-lags Pertex Shield (sjekk lenke under) som jeg kjøpte for å beskytte posen fra vind og tildels snø under åpen himmel om vinteren. Har god erfaring med den - blokkerer vinden særdeles godt, og etter min erfaring, bedre enn en grevling. Langt mindre kondens enn en fjellduk, men litt kondens blir det uansett om vinteren. Rim på posen opplever jeg nesten alltid også uten bivyen på vindstille netter om vinteren.

Den beskytter imidlertid mot insekter og jeg bruker den derfor kun i vinterhalvåret. I tillegg litt irriterende at den mangler glidelås, men den er til gjengjeld lett med lavt pakkvolum. 

 

https://www.outnorth.no/outdoor-research/helium-emergency-bivy?gclid=Cj0KCQjwvZCZBhCiARIsAPXbajvw_JF0jjJGDRklhSIZBnJVSnoQyaAirtRs7Lb7Yf1EHQg_LmuVNYMaAs6bEALw_wcB&gclsrc=aw.ds#Paprika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sydd med en lakenpose av tynn bomull (billig laken). Denne bruker jeg utenpå soveposen inni teltet om vinteren.

Har prøvd den ett par ganger, foreløbig virker det som at den samler opp en del fuktighet og gjør at du posen holder seg litt tørrere.

Den er sydd i sort laken, så den tørker fortest mulig i solen om det skulle være anledning til det.

Brukt for lite til å konkludere med noe enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvordan grevlingtrekkets passform er breddemessig? Ser det står oppgitt bredde på hjemmesida, jeg er bredskuldret med en WM Kodiak pose så litt skeptisk til bredden. 
 

I jungelen av trekk og bivy’s sliter jeg med å finne noe ned litt ekstra bredde, tips taes imot med takk 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bjaalean skrev (2 timer siden):

Noen som vet hvordan grevlingtrekkets passform er breddemessig? Ser det står oppgitt bredde på hjemmesida, jeg er bredskuldret med en WM Kodiak pose så litt skeptisk til bredden. 
 

I jungelen av trekk og bivy’s sliter jeg med å finne noe ned litt ekstra bredde, tips taes imot med takk 😄

Borah sin er ganske svær, mammut grevling er ikke fullt så svær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.