Gå til innhold
  • Bli medlem

Trangia strømkjøkken m/gassbrenner


simen94sk

Anbefalte innlegg

Hei!

Sikkert dumme spørsmål, men jeg er relativt ny til dette friluftslivet og etter å ha skaffet meg diverse utstyr har jeg endelig fått tak et trangia sett m/gassbrenner av denne typen: https://www.fjellsport.no/merker/trangia/trangia-gassbrenner-gb-74for-25-og-27

1. Kan jeg bruke hvilken som helst gassbeholder? Det er noen advarseler om at det ikke bør brukes noen andre gassbokser enn det som er anbefalte av de. (Jeg har denne https://www.fjellsport.no/merker/msr/msr-113g-isopro-canister)

2. Når jeg koblet til gassbeholderen så lakk det litt gass samt en sterk lukt av propan. Dette forsvant dog ganske fort, men synes det var litt rart. Er dette normalt? Er det evt. En en egen metode for å skru den til kanskje?

3. Etter å ha f.eks. Kokt kaffe eller laget mat, kan jeg uten problemer koble gassboksen fra slangen, eller er det en eller annen form for "ventil" som må lukkes slik at det ikke lekker gass?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

1. Ja, men vær fosiktig med Biltema sine. De er ikke farlige, men det hender at de ikke virker. Dårlige ventiler.

2. Det er helt normalt. Skru på raskere neste gang, og i friluft. Kommer ofte også litt lyd.

3. Ja, bare og koble fra. Den er selv-lukkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan bruke hvilken som helst gassboks med tilsvarende gjenger som den du har. Normalt går det bra. Et merke, Coleman, har flere hatt litt problem med noen ganger på noen brennere. Men hvis du gjør det til en regel å sjekke før du går på tur - at gassboksen virker med brenneren du skal ha med (altså prøvefyre), så er du safe. Det er jo mekaniske ting dette, så selv om alt "normalt skal virke" så kommer du kanskje over et tilfelle hvor det ikke gjør det, og da er det greit å ha oppdaget dette før du er langt fra folk.

Det lekker som regel litt gass akkurat når du fester ventilen på slangen til gassboksen. Noen ganger kjenner du lukta, andre ganger får du litt på fingrene og kjenner at gassen er veldig kald. Ingen regel for hvordan man gjør dette, bare å skru fort straks du kjenner at gjengene tar riktig  - og (det sier seg selv men) passe på at det ikke er en åpen flamme i nærheten når du gjør dette.

Når du har stengt for gassen, dvs har skrudd av brenneren, så kan du fjern boksen om du vil.  På den brenneren du nevner er det en ventil på enden av slangen, som du skrur fast i boksen. Er der du stenger for gassen og da dras ei "ventil-nål" ut av gassboksen, og boksen har en egen mekanisme da som sørger for at det ikke slippes ut gass fra boksen.  Her også er det lurt å gjøre dette i god avstand fra åpen flamme (bål eller andre ting), for litt gass kan det også komme akkurat når du skrur ut.

@Memento mori har en fin side om gassbokser på bloggen sin: https://www.tur1.net/2020/10/10/gassbokser-og-fabrikat-hva-kan-brukes/

Nylig var det ellers en tråd her inne om noen 300g bokser fra Biltema som noen ikke får til å virke med "normale" brennere, Verdt å være obs på da:
https://www.fjellforum.no/topic/58521-biltema-gassboks-med-dårlig-gjeng/?do=findComment&comment=515609  (De øvrige som Biltema har 450g og 230g, har jeg ikke sett slike klager på, og de funker nå fint for meg.=

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke dette er dumme spørsmål.

Enig med de andre. Bare for å presisere litt: Grunnen til at noen gassbokser ikke fungerer er at når du kobler til gassboksen (skrur den fast), så er det samtidig en liten pinne som stikkes ned i åpningen på gassboksen. Denne pinnen åpner ventilen som sitter nede i gassboksen. Hvis pinnen ikke er lang nok vil ikke ventilen åpnes og du får ikke gass ut til brenneren. Når du kobler fra gassboksen vil også pinnen trekkes ut og ventilen i gassboksen stenges (pinnen sitter i koblingen du skrur på gassboksen).

Samme pinnen, når den altså er lang nok, vil åpne ventilen nede i gassboksen ørlite før du har skrudd helt til. Siden pakningen ikke ennå slutter helt til vil det lekke litt gass ut til du får skrudd den helt fast slik at pakningen tetter. Dette er het normalt og vil skje både når du kobler til og kobler fra boksen.

Den lukta du kjenner er en lukt som den menneskelige nesen er veldig følsom for (ofte en svovelforbindelse). Du vil kjenne lukt selv fra en liten mengde gass. Så selv om det lukter kraftig betyr det ikke at det må ha kommet ut mye gass. Propan i seg selv er fri for lukt, så dette er en lukt som er tilsatt for at vi skal oppdage en lekkasje. Fæl lukt, men når du ikke lukter den kan du være trygg på at det ikke er gass tilstede i lufta.

I gamledager hadde vi punkteringsbokser (typisk av merket Campingaz). Disse kunne ikke kobles fra når de først var koblet til. De har heller ingen gjenger. Det var en spiss som ble presset gjennom toppen av boksen. Man får nok tak i dem, men de er sjeldne å se i bruk: https://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv-og-camping/friluftsutstyr/friluftskjokken/gass-769030/

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gasblandningen är tyngre än luften så anv köket i Absiden eller inne i ett hus så luktar det ända tills luften blandats med gasen eller att  du vädrar mkt.

Jag har lite känslig för lösningsmedel och känner av denna lukt rätt mkt så håller andan när man skruvar av och på,alt är ju att montera på behållaren innan man går inn i tältet och monterar oftast ej av behållaren på kvällen om jag ska anv på morgonen igen.

DETTA ska du ej göra enl rekomendationer lika när du packar köket så SKA det demonters först.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.