Gå til innhold
  • Bli medlem

Diskriminering?


ost

Anbefalte innlegg

Jeg fikk beskjed i eposten min om at PackraftNorge har salg på MRS Microraft. Så flott tenkte jeg, det må jeg sjekke ut. Jeg klikka på lenken og tok salget i øyensyn.  

Hva så jeg?

Størrelse small: 7999 (nedsatt fra 10999)

Størrelse Large: 8499 (nedsatt fra 11499)

Størrelse Xlarge: 9499 (nedsatt fra 12499)

Så da må jeg, fordi jeg er 189 cm høy, lange bein og kort rygg, betale mer enn en med korte bein.

Jeg skjønner at større produkter koster mer å produsere, men skal jeg straffes fordi jeg genetisk er slik at jeg er lengre enn deg?

Kjenner jeg får lyst til å reagere, men samtidig vet jeg jo at mitt problem er en dråpe i havet i forhold til de som faktisk diskrimineres, men likevel???

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
ost skrev (9 minutter siden):

Så da må jeg, fordi jeg er 189 cm høy, lange bein og kort rygg, betale mer enn en med korte bein.

Jeg ser egentlig ikke noe problem med dette. Mer materialer = høyere kost = høyere pris.

Eller tenker du på at rabatten er mindre i % for den største modellen enn den minste? Tenk om det ikke var rabatt på noen ting a :) Hva skulle man klaget over da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (33 minutter siden):

Jeg ser egentlig ikke noe problem med dette. Mer materialer = høyere kost = høyere pris.

 

Som jeg skriver så skjønner jeg dette, jeg er mest opptatt av at jeg må betale mer enn det fordi jeg er høyere enn deg. Jeg får jo ikke mer lønn fordi om jeg er høyere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marre skrev (8 minutter siden):

Samtidig kan du snu på det, hvis prisen hadde vært den samme uansett lengde. Hvorfor skal jeg betale like mye som en som er 20 cm lengre enn meg? 

Som nettopp understreker poenget med diskriminering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (10 timer siden):

Som jeg skriver så skjønner jeg dette, jeg er mest opptatt av at jeg må betale mer enn det fordi jeg er høyere enn deg. Jeg får jo ikke mer lønn fordi om jeg er høyere. 

En viktig detalj her er;

Du betaler ikke mere fordi du er høyere, du betaler mere fordi du ønsker å kjøpe en større båt. Du betaler ikke mere fordi du "er 189 cm høy, lange bein og kort rygg"  enn en med korte bein. Ønsker personen med korte bein å kjøpe en Packraft i Størrelse Xlarge, så måtte denne personen også betalt 8999,-. Samme pris for dere begge om dere ønsker å kjøpe samme produkt. 

 

Endret av fjelltrollet2
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjelltrollet2 skrev (18 minutter siden):

En viktig detalj her er;

Du betaler ikke mere fordi du er høyere, du betaler mere fordi du ønsker å kjøpe en større båt. Du betaler ikke mere fordi du "er 189 cm høy, lange bein og kort rygg"  enn en med korte bein. Ønsker personen med korte bein å kjøpe en Packraft i Størrelse Xlarge, så måtte denne personen også betalt 8999,-. Samme pris for dere begge om der ønsker å kjøpe samme produkt. 

 

Flisespikkeri 😏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (6 timer siden):

Jeg får jo ikke mer lønn fordi om jeg er høyere.

Se det fra den positive siden:

Hvis du har fysisk arbeid der du må gå tjener du mer pr skritt enn en som er kortere.

Siden du har lengre armer enn en som er kort kan du vente litt lengre med å kjøpe briller på grunn av aldersbetinget langsynthet.

😁

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dede skrev (6 timer siden):

https://dinside.dagbladet.no/jobb/hvem-tjener-mest/61975461

joda (ialle fall statistisk sett) - og DET er i alle fall diskriminering 

Egentlig ikke. Vi ser jo her et åpenbart eksempel på at høyde medfører ekstra kostnader, likeledes vil ofte klær med ekstra beinlengde koste mer,  sko i stor størrelse er sjelden lette å finne på salg, vi må ha større biler og ikke minst større ernæringsbehov tilsi at om man skal anskaffe samme levestandard som de korte må det til litt mer lønn. Og det burde vel være kjøpekraft fra jobben som teller... ;-)

Endret av ASI
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hele argumentasjonen din bygger på feil premiss, altså at den miste passer best for en kort person mens den største passer best for en lang person. Men dette er ikke T-skjorter med de kriteriene man bruker for å velge størrelse på T-skjorter (passform, 180 cm og 120 kg som jeg var for noen år siden ser ikke videre pent ut med ei slim-fit T-skjorte i størrelse small). Dette er båter. Det er ikke sånn at du trenger den største fordi du er 189 cm høy. Jeg vil anta at du i utgangspuktet fint kan padle den minste. Det er heller ikke slik at en som er 160 cm passer best i den minste. Det avhenger helt av hvilken type tur man skal på. Allykanoene har jo også forskjellige lengder, men jeg kan forsikre deg om at du ikke trenger en 18-foter fordi du er godt over middels høy. Du klarer fint å få plass i den minste jeg har, en 13,7-foter (jeg hadde i Allykanoens barndom en enda mindre, en 13-fots Ally DR, og også den ville du fint fått plass i).

Det står oppgitt sittelengde. Når jeg sitter med utstrakte bein har jeg anslagsvis 9 cm til gode på den minste i forhold til oppgitt sittelengde. Jeg er 180. Så hvis alle de 9 cm du er lengre enn meg kun er fordelt til beina dine (noe som neppe er tilfelle), så er du fremdeles innafor oppgitt sittelengde på den minste. Så da blir det andre kriterier enn høyden som avgjør hvem du skal gå for. Jeg anbefaler at du prøver ved å sitte i dem og vurderer hva du skal ha med deg av andre ting. Kun fiskestang? Da er sikkert den minste fin. Ukestur i Femundsmarka? Da trenger man kanskje den største selv om man er bare 160 cm høy. Innvendig lengde (og sittelengde) varierer med 48 cm fra den minste til den største, og med bare 4,5 cm mellom den minste og den mellomste)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette seriøst ment, eller spøker du? For min del er internett og forum en plattform hvor det tidvis er veldig vrient å spotte tull. Men dette må være tull? Hvis ikke det er tull må jeg virkelig gi deg honnør for å lete med både lys OG lykte for å finne noe å bli "diskriminert" av. 

  • Liker 1
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roaas skrev (6 timer siden):

Er dette seriøst ment, eller spøker du? For min del er internett og forum en plattform hvor det tidvis er veldig vrient å spotte tull. Men dette må være tull? Hvis ikke det er tull må jeg virkelig gi deg honnør for å lete med både lys OG lykte for å finne noe å bli "diskriminert" av. 

At det er vanskelig å se tull på nettet er jeg enig i, å skrive tull er enda vanskeligere, jeg er et levende eksempel.

Jeg tuller, men med et lite snev av alvor i det også. Prisforskjellen gjelder jo også soveposer, hengekøyer, osv.

På den alvorlige siden: Tilgang på utstyr når man er utenfor "normalen", det være seg ekstra liten, ekstra lang, litt ekstra bred, store føtter osv er jo mer begrenset. Og at man da må betale ekstra for å få det er betenkelig. 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (15 minutter siden):

At det er vanskelig å se tull på nettet er jeg enig i, å skrive tull er enda vanskeligere, jeg er et levende eksempel.

Jeg tuller, men med et lite snev av alvor i det også. Prisforskjellen gjelder jo også soveposer, hengekøyer, osv.

På den alvorlige siden: Tilgang på utstyr når man er utenfor "normalen", det være seg ekstra liten, ekstra lang, litt ekstra bred, store føtter osv er jo mer begrenset. Og at man da må betale ekstra for å få det er betenkelig. 

Vel.

Jeg er størrelse Small, og betaler det samme som du gjør for dine klær selv om dine klær inneholder mer stoff. Med andre ord så sponser jeg delvis klærne til alle dere store folk.

Jeg trenger krakk for å nå øverst i kjøkkenskapene (burde fått den gratis, for den trenger ikke du - hvor er hjelpemiddelsentralen nå?), må trene alvorlig mye mer for å bli like sterk som store folk, har kortere steg, og jeg har vokst opp med dårligere utvalg i damer (de vil jo helst ikke ha menn som er lavere enn dem selv).

Arbeidsklær er ihvertfall håpløst. De er enorme i størrelsen, bruker man S i normale klær og sportsutstyr må man ned i XS, XXS eller dameklær når man skal ha klær fra grossistene som leverer arbeidsbekledning.

Hvor er min kompensasjon?

  • Liker 1
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (5 timer siden):

På den alvorlige siden: Tilgang på utstyr når man er utenfor "normalen", det være seg ekstra liten, ekstra lang, litt ekstra bred, store føtter osv er jo mer begrenset. Og at man da må betale ekstra for å få det er betenkelig. 

Tilbud og etterspørsel. Vil tro at det er flere som etterspør small, medium og large, ja kanskje også XL, enn det er som etterspør 2XL til si 6xl. Så utvalget for oss som er over XL blir mindre og mindre jo høyere opp på eXtra-skalaen man havner.  Ikke nok med det, det er også vanskelig å finne en eXtra-store størrelser som faktisk passer, for noen internasjonal standard for hvor stor "stor" skal være tror jeg ikke finnes.  For å ta et eksempel, min Bergans Breheimen i 3XL har jeg (fortsatt) god plass i. Min Fjällreven Montt i 3XL er for trang.

Nevner da i samme slengen at de "små-folka" som føler at de subsidierer oss "storingene" glemmer at de kan finne det meste på salg. Spør meg når jeg sist fant en god skalljakke i 5XL på salg! Eller bedre, spør meg om når sist jeg fant en god skalljakke i 5Xl i det hele tatt! Men for f... det jo vi storingene som trenger skalljakker og andre tur-klær slik at vi kan komme oss ut og bidra til færre kostbare sykehusinnleggelser! :-) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (5 timer siden):

Jeg synes det er urettferdig at en som er tyngre enn meg betaler samme pris på fly. Her bør det snarest innføres kilopris på flybilletter, både for passasjer og bagasje 🙄

Jeg er barnløs og syns det er urettferdig at de som har barn slipper å betale for barnas skolegang og annen omsorg samfunnet tilbyr gratis eller subsidiert.   🙄
(Samtidig er jeg for egen del glad for prinsippet om at nye lover normalt ikke kan gis tilbakevirkende kraft.)

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (43 minutter siden):

Men for f... det jo vi storingene som trenger skalljakker og andre tur-klær slik at vi kan komme oss ut og bidra til færre kostbare sykehusinnleggelser! :-) 

Ring til NAV og si at du trenger ei skalljakke, ellers kommer du til å havne på sykehus. 😆

zimwalker skrev (39 minutter siden):

Jeg er barnløs og syns det er urettferdig at de som har barn slipper å betale for barnas skolegang og annen omsorg samfunnet tilbyr gratis eller subsidiert.   🙄

Jeg er også barnløs, men betaler gladelig og er glad for at andre har laget barn som skal holde liv i meg når jeg en gang havner på pleiehjem. Skulle gjerne se at syke- og hjelpepleiere får bedre lønn også, og bedre arbeidsvilkår så de har tid til å slå av en prat med meg over en kaffekopp også. 😁

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir litt irritert og skjønner godt @ost sin frustrasjon. 

Hvorfor får jeg, som er såpass lav at jeg kan "passer" alle Packraft størrelsene, ikke samme pris på alle alternativene?

Det er rett og slett urettferdig når utgangspunktet er at den minste versjonen passer meg uansett.

Dette er fakta og ikke basert på følelser, eller det vil si, følelsene mine er fakta. (Jeg har lært dette av tenåringene mine)

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.