Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiske med lodd


Lita

Anbefalte innlegg

Annonse

Til 78% av saltvannsfisket bruker jeg et oppsett ala dette: 

IMG_0429.jpg

Litt avhengig av hvilke arter man fisker etter osv så tilpasser man avstanden til hvor langt over bunn det er praktisk og fornuftig å ha nederste opphenger. 

Du trenger for så vidt ikke ha mer enn en slik utstikker, men mange velger likevel å ha et par stykker....
 

 

Det er ofte praktisk å ha en svivel med hurtighempe i enden av snøret - så kan du ta av og/eller bytte søkke som du selv ønsker: 

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (På 9.9.2022 den 10.07):

Til 78% av saltvannsfisket bruker jeg et oppsett ala dette: 

IMG_0429.jpg

Litt avhengig av hvilke arter man fisker etter osv så tilpasser man avstanden til hvor langt over bunn det er praktisk og fornuftig å ha nederste opphenger. 

Du trenger for så vidt ikke ha mer enn en slik utstikker, men mange velger likevel å ha et par stykker....
 

 

Det er ofte praktisk å ha en svivel med hurtighempe i enden av snøret - så kan du ta av og/eller bytte søkke som du selv ønsker: 

 

Jeg og bruker slikt paternoster-takkel. Effektivt til det meste, og mindre surr enn alskens frittflytende selvutløsende hokus pokus oppheng.

Endret av Fiskepadde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (På 10.9.2022 den 15.05):

[...] alskens frittflytende selvutløsende hokus pokus oppheng.

Noen av disse taklene har faktisk meget praktiske egenskaper til sin bruk, f.eks ved bruk av store agn, tunge søkker eller lange kasst, men da mener jeg vi snakker mer om løsninger for spesielt interesserte. Jeg kan det aller meste om de aller fleste av disse variantene da jeg en gang i tiden tegnet om opp detaljert forklaring for dem i et tegneprogram og endog scannet inn de aller fleste aktuelle komponenter så vi kunne lage grafisk presentasjon av dem på en enkel og forståelig måte...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (1 time siden):

Noen av disse taklene har faktisk meget praktiske egenskaper til sin bruk, f.eks ved bruk av store agn, tunge søkker eller lange kasst, men da mener jeg vi snakker mer om løsninger for spesielt interesserte. Jeg kan det aller meste om de aller fleste av disse variantene da jeg en gang i tiden tegnet om opp detaljert forklaring for dem i et tegneprogram og endog scannet inn de aller fleste aktuelle komponenter så vi kunne lage grafisk presentasjon av dem på en enkel og forståelig måte...

Mangen av de er fine på sandbunn, men har enda til gode å finne denslags her i nabolaget 😄 Er og overbevist om at jeg uansett får mer fisk på et paternoster med 3 oppheng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (1 time siden):

Er og overbevist om at jeg uansett får mer fisk på et paternoster med 3 oppheng

Hva er egentlig paternostertakkel?

Jeg har en vannbestandig takkel-håndbok, den store sjøfiskeboka og google til hjelp. Men alle viser forskjellige varianter når jeg prøver å finne ut hva det er.

Betyr det bare «ett lodd i bunn + valgfritt antall opphengere, uten noe ekstra dill»?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (32 minutter siden):

Hva er egentlig paternostertakkel?

Jeg har en vannbestandig takkel-håndbok, den store sjøfiskeboka og google til hjelp. Men alle viser forskjellige varianter når jeg prøver å finne ut hva det er.

Betyr det bare «ett lodd i bunn + valgfritt antall opphengere, uten noe ekstra dill»?

 

Lodd i bunn og valgfritt antall opphengsløkker over ja. Navnet stammer vel kanskje fra når munkene ba pater noster (fadervår) mens de fiska 🤔 lager bare den nederste løkka litt lengre, bom blir for fancy for meg (har prøvd men merka ikke noe forskjell på fangsten) 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (9 minutter siden):

Lager bare den nederste løkka litt lengre, bom blir for fancy for meg (har prøvd men merka ikke noe forskjell på fangsten) 😄

Bom er jo egentlig noe kav å styre med, så synker bruket saktere.

Jeg har laget ett som jeg ikke har prøvd enda. Lodd i bunn, to selvlysende opphengere, og en tredje opphenger som glir fritt mellom loddet og en stopper litt under nederste opphenger. Tanken er å slippe bommen.

Men jeg aner ikke om det fungerer bra uten surr, enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 minutter siden):

Bom er jo egentlig noe kav å styre med, så synker bruket saktere.

Jeg har laget ett som jeg ikke har prøvd enda. Lodd i bunn, to selvlysende opphengere, og en tredje opphenger som glir fritt mellom loddet og en stopper litt under nederste opphenger. Tanken er å slippe bommen.

Men jeg aner ikke om det fungerer bra uten surr, enda.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.