Gå til innhold
  • Bli medlem

Drømmeteltet ditt?


KjartanE

Anbefalte innlegg

Annonse

Da hadde jeg kjøpt HB Jannu til solo vinterbruk, HB Nallo 3GT for bruk med kidsa eller to voksne året rundt (og mulig HB Helags 3 til rein sommerbruk…) vet ikke om jeg klarer å peke ut ETT perfekt telt, men synes f.eks at vil vinterturer med pulk for to til tre personer er HB Keron 3GT helt suverent.. om sommeren aleine eller med ett barn, så lenge det ikke er altfor værutsatt, synes jeg ZPacks Duplex er fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjartanE skrev (15 timer siden):

Finnes drømmeteltet ditt?

Nei. Drømmeteltet mitt er ett ultralett kuppeltelt på ett halvkilo, med vindu, som har god plass til en hel familie og pakker mindre enn en liten colaboks. Lett å sette opp i vind og tåler orkan.Og selvsagt kan forminskes i størrelse om det er dårlig med teltplasser å finne.

I stallen min i dag har jeg Fjellreven Abisko Endurance, HB Unna, Marmot Vapor 4P og Exped Orion Extreme 2.

Orion er ganske nytt, men jeg digger det teltet. Det er ganske nært ett drømmetelt, men heller ikke det er perfekt.

På vinteren bruker jeg tunnelltelt om det er kjangse for mye vind, da vet jeg at oppsett og nedtaking går bra.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst på et solotelt, og Hilleberg Unna frister veldig. Men så kommer Barents Outdoor kommer mindre telt til våren, litt spent på hva de da viser frem. 
 

Ønsker vel egentlig noe i retning av et selvstående kuppeltelt for 1-2 personer. 

Endret av KjartanE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megalep skrev (10 timer siden):

Da hadde jeg kjøpt HB Jannu til solo vinterbruk, HB Nallo 3GT for bruk med kidsa eller to voksne året rundt (og mulig HB Helags 3 til rein sommerbruk…) vet ikke om jeg klarer å peke ut ETT perfekt telt, men synes f.eks at vil vinterturer med pulk for to til tre personer er HB Keron 3GT helt suverent.. om sommeren aleine eller med ett barn, så lenge det ikke er altfor værutsatt, synes jeg ZPacks Duplex er fint. 

Har ingen erfaring med ZPacks eller tilsvarende. Men de ser så utrolig skjøre ut…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (5 timer siden):

Orion er ganske nytt, men jeg digger det teltet. Det er ganske nært ett drømmetelt, men heller ikke det er perfekt.

For meg ser det ut til at det er selvbærende, altså står uten plugger og barduner. Stemmer dette? I beskrivelsen står det at vestibylen er 2,3 kvm. Er dette til sammen for begge eller pr stk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (7 minutter siden):

For meg ser det ut til at det er selvbærende, altså står uten plugger og barduner. Stemmer dette? I beskrivelsen står det at vestibylen er 2,3 kvm. Er dette til sammen for begge eller pr stk?

Ja, det står uten plugger. 

2022 modellen som kommer i år har noen forandringer, som litt ekstra liggelengde og enda mer høyde (!).

Høyden gir veldig god plass og komfort i dette teltet, for meg er høyden på «gårsdagens modell» rikelig og vel så det, selv med klestørk på snorer i taket.

1E7DF167-62AA-4A76-BDE4-4A615D3399A4.jpeg

Endret av Marius Engelsen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 minutter siden):

Ja, det står uten plugger. 

2022 modellen som kommer i år har noen forandringer, som litt ekstra liggelengde og enda mer høyde (!).

Høyden gir veldig god plass og komfort i dette teltet, for meg er høyden på «gårsdagens modell» rikelig og vel så det, selv med klestørk på snorer i taket.

1E7DF167-62AA-4A76-BDE4-4A615D3399A4.jpeg

Da er det 2,3 kvm til sammen for begge vestibylene. Relativt grei plass der det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen betrakninger rundt Orion her (drodletråd før jeg byttet ut Exped Orion II med HB Staika):  

 

(Orion er lettere og har helt klart mer komfort en Staika, mens Staika har andre fordeler. (og god nok komfort for min del)).

Ingen telt er perfekte, men de har forskjeller som gjør de bedre på en del parametre/krav, og derfor ender noen opp med et ukjent antall telt i boden slik at de optimaliserer for hver tur og bruksbehov pr tur. ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg alene en kombinasjon av HB unna og MSR hubba hubba nx.

Kvaliteten til Hilleberg og romfølelsen/vekten til mrs og da ender man opp med hb allak 2 som er litt for tung for meg alene.

Er nok ganske umulig som skrevet ovenfor å få et telt som gjør alt. Da ender man opp med mange telt.

Behov må være utslagsgivende for telt. Hva behovet egentlig er er en annen sak. Jeg tror at jeg skal i forhold til hva man ender opp med å gjøre. Mot den ene turen man ble overrasket over naturkreftene og teltet kollapset. Ville delt i sommer og høst/vinter men når det er sagt har ventilasjon blitt viktigere og viktigere for meg. Jeg har i tillegg blir svært glad i footprint til mine telt.

 

Tore

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (54 minutter siden):

Allak 2, som jeg har...
Men til halve vekten, 1,7 i stedet for 3,3...

Hiver meg på den, skulle gjerne hatt Allak2 med en vekt på rundt 2kg eller mindre.

Har Unna og trives godt med det, men kunne tenkt meg en lett og større utgave av  Soulo for lange mennesker og med større fortelt, men frister og med to innganger, både med tanke på lufting og om man er to. Så da må det jo bli Allak 2 :D 
Hilleberg har jo Rogen, som kan minne om Allak, men blir ikke helt det samme om man vil ha et stødig helårstelt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian V. skrev (29 minutter siden):

Hiver meg på den, skulle gjerne hatt Allak2 med en vekt på rundt 2kg eller mindre.
 

et  Allak2 ned mot 2-ish kg, og med et par flere lommer i innerteltet samt et rektangulært inner på 130cm bredde  (plass til 2 stk 65cm brede underlag).... Ellers syns jeg vel det teltet er langt på vei optimalt som allround-telt...

Jeg er forøvrig ikke glad i tunneltelt (hule-telt var forresten et godt ord) hvor en ikke ligger langsmed ytterteltet, slik du gjør på Allak. I gamle dagers Rundhø hadde jo nettopp slik design, men den slags konstruksjoner er mer av det sjeldne slaget...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Helsport Spitsbergen 3 exp og er utrolig fornøyd med det. Fire like lange stenger. Raskt å sette opp. Stort fortelt til matlaging. Lite fortelt med inngang som kan åpnes fullstendig slik at man får gapahuk følelse. Stormmatter hele veien rundt. Stoor plass i innerteltet til vintersovepose og underlag. Tåler mer uvær enn meg....

Endret av LitekH
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LitekH skrev (9 timer siden):

Jeg har Helsport Spitsbergen 3 exp og er utrolig fornøyd med det. Fire like lange stenger. Raskt å sette opp. Stort fortelt til matlaging. Lite fortelt med inngang som kan åpnes fullstendig slik at man får gapahuk følelse. Stormmatter hele veien rundt. Stoor plass i innerteltet til vintersovepose og underlag. Tåler mer uvær enn meg....

Enig i at det er et kjempeflott telt. Nesten det perfekte vinterteltet. Skulle hatt døråpning som ikke er skråskjært (kommer alltid borti dørkarmen), samt stivere stormklsffer over glidelåsen (opplever at min glidelås hekter seg litt for ofte). 

Et soulo som var 5cm høyere og 10cm lengre hadde vært det perfekte 3 sesongs teltet for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innenfor realismens grenser: En hybrid mellom tunnelteltene Abisko Shape 2 og Abisko/Keb Endurance 2 kanskje?

- Relativt lettvektig (~2,5 kg) og svært lite pakkvolum, uten kompromiss i materialkvalitet (Shape)

- Litt rettere endevegger og høyere tak i fortelt (Endurance)

- Myggnetting i ytterdør (Fåes kun på Keb Endurance)

- "Tak" over toppen av ytterdøra, så en kan ha en glippe åpen for ventilasjon, uten at regn kommer inn (Shape)

- Mulighet til å rulle opp hele fronten av forteltet (Shape)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (1 time siden):

 

- Mulighet til å rulle opp hele fronten av forteltet (Shape)

Shape har også mulighet til å rulle opp fotenden. Det hjelper MYE på ventilasjonen i teltet sommerstid. Savner begge deler på Abisko Endurance sommerstid.

Jeg lurer på om jeg skal sy på noen hemper for å få til en lignende løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Shape har også mulighet til å rulle opp fotenden. Det hjelper MYE på ventilasjonen i teltet sommerstid. Savner begge deler på Abisko Endurance sommerstid.

Jeg lurer på om jeg skal sy på noen hemper for å få til en lignende løsning.

Jepp, den funksjonen har jeg egentlig aldri brukt. HVIS det skulle begynne å regne så er det litt mer akutt å rulle ned igjen vs fronten, hvor det ikke gjør så mye om det regner litt. Men jeg ser for meg at ventilasjonen er ganske overlegen med begge ender åpne, ja.

Det er som du nevner egentlig kun hempene som utgjør denne funksjonen, så at det ikke finnes på flere telt synes jeg er litt merkelig.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (17 minutter siden):

 

Det er som du nevner egentlig kun hempene som utgjør denne funksjonen, så at det ikke finnes på flere telt synes jeg er litt merkelig.

Nja, ikke helt. Også formen på duken.

Når jeg rullet opp endene på shape ble de helt vekke. Når jeg prøver å rulle opp endene på Abisko endurance strammer duken i forskjellige retninger og det blir ikke helt bra. Men en sånn halvveis løsning skal jeg klare å mekke til :)

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kombinasjonen Durston X-Mid 2p pro og 2p solid. Kommer ikke mye nærmere drømmetelt for sommerbruk (om du bruker gåstaver. Evnt bruker karbonstang).

Drømmer om Hyperlite Mountain Gear Ultamid 4p for vinterbruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.