Gå til innhold
  • Bli medlem

Trening til fjelltur/skogtur når man er vant til å sykle


robertri

Anbefalte innlegg

Hei

Sykler ofte til skolen, og merker at dette kanskje tar litt ensidig på lår musklene. Da jeg er glad i friluftsliv og forsvaret, syns jeg dette er litt uheldig i forhold til å trene opp min kapasitet til å gå langt over ulendt terreng. Er det noen øvelser som kan anbefales får å også få med litt mer støttemuskulatur? Tenkt litt på sånn balanse ball og brett. Eller så er det kanskje best å bare gå masse i ei steinrøys?

Forøverig anbefaler jeg alle som har sykkel til å kjøpe skofeste til pedalene. Eller sykkel sko, da du for brukt større deler av beinmusklene da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
kanskje tar litt ensidig på lår musklene. Eller sykkel sko, da du for brukt større

Kan dere ikke prøve å la være å radbrekke det norske språk med denne evindelige orddelingen. Fjellforum går jo boligformidlingsbransjen en høy gang. Se på denne f eks: "Pen og velholdt arkitekt tegnet bolig."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er i god rute.

Sykling er faktisk veldig bra trening for fjellturer i ulendt terreng.

Dette vil du spesielt merke når du går i kraftige stigninger - der kan du nok "mørne" kameratene dine skikleig ;)

Sideveis bevegelse i ankelleddet er nok ikke det du har fått trent mest på, men her får du god hjelp av et par stive og litt høye fjellstøvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan jo kombinere sykkeltrening med korte løpeturer i ulent terreng, ta med joggeskoa på ryggen når du sykkler, sett sykkelen i fra deg ås pring en tur i myr å i steinrøyser.

det er jo egentlig ikke noe gunstig å trene bare sykkel heller da bevegelsesmønsteret ditt blir ganske ensformig og du har stor sjans for å pådra deg belastningsskader.

men med mindre du har tenkt å sykkle deg igjennom forsvaret eller sykkeltur på fjellet er vell kanskje ikke sykkel den beste treningsformen for dette. uansett så trenger du jo ikke all verdens av ankelstyrke når du går på fjellet i lange fjellsko eller militærsko. tenker du på å trene deg opp til et spesiellt opptak i militæret som feks fallskjermjeger, marinejeger, kystjeger eller spesialjeger så ville jeg begynt med styrketrening på overkropp, bæring av tung sekk i ulent terreng, samt masse skigåing (gjærne intervall) sykkelen kan du bruke som avveksling for musklene (lette restitusjonsturer.)

husk at du må trene på det du skal bli god på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig i det du sier der, viktig å trene på det man vil bli flink til.

Kan ta meg selv som eksempel, har begynt å klatre og synes det er kjempe morro, men har høydeskrekk som er en stor ulempe.

Men når man klarer å mestre noe får man en kjempe bra følelse og vil fortsette og trene for å bli enda flinkere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.