Gå til innhold
  • Bli medlem

ZAJO telt, tunneltelt m inngang i hver ende.


Terje Hav

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg tenkte på lette (2kg) 3 sesong telt som Helsport Fjellheimen og Lofoten, med 3 paralelle stangbuer og inngang i endene.
Telt med 3 paralelle buer er enkle å sette opp i vind, og ganske stabile.

Det blir som å ha ett rom med inngang/oppbevaring i endene, istedet for soverom og fortelt.
Mest av alt gir det god lufting og fleksibilitet.
Det finnes flere veldig gode og solide telt, men vekten blir 3-4 kg.

Jeg håper også at det etterhvert kommer flere telt i silpoly, som ikke sagger i regn/kondens...
Kanskje det kommer noen i fremtiden!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedgrunnen er nok at "konkurrenten" til tunneltelt med en liten vestibyle i hver ende er kuppeltelt med liten vestibyle i hver ende. Her ville nok de fleste produsenter prioritert som meg og ha en større i den ene enden. Spesielt fordi det gir større bagasje og kokeplass. Derfor velger jeg helst også camp-utgaver for tunneltelt til mitt bruk. Alternativet hadde vært tll rene ekspedisjonsturer og der hadde jeg prioritert tunneltelt uten camp for vektredusksjon fordi jeg hadde spart vekt og har mindre "kosetid" i teltet. 

Jeg velger gjerne kuppeltelt ala Reinsfjell i Finnmark om sommeren fordi vi har sol veldig mye av døgnet og store innganger på hver side gir den gjennomtrekken man tenger for å unngå bakerovn. 

Jeg tror rett og slett bruksområdene er for smale til at mange produsenter vil prioritere denne typen telt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har 100% rett her.
Kuppeltelt som Reinsfjell er åpnere, har bredere vestibyle, rundere formfaktor, og er som regel enklere å plassere.
Dessuten, og dette er ganske vesentlig, de er visuelt veldig "pene" telt, med enkel adkomst.
Det meste er bedre, bortsett fra oppsett i sterk vind, der vinner tunneltent.
Vel, da vet jeg hvorfor tunneltelt med 2 innganger ikke er mer populære.

Tror jeg avslutter her, interessant å høre andres mening!

Endret av Terje Hav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje Hav skrev (På 4.9.2022 den 20.29):

Hilleberg har gode, solide Tarra og Keron, men jeg vet ikke om noen lette modeller.

Terje Hav skrev (23 timer siden):

Jeg tenkte på lette (2kg) 3 sesong telt som Helsport Fjellheimen og Lofoten, med 3 paralelle stangbuer og inngang i endene.

Jeg vil nå si at Helags 2 stemmer ganske bra med det du tenker på, selv om bruttovekten kryper opp mot 2,4 kg.

614128681_Screenshotfrom2022-09-0608-38-53.png.2f31fb042c011d95f0dc3be718a76865.png1063051862_Screenshotfrom2022-09-0608-37-55.png.e69cd6d92ebe7348348b96acae0269bd.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (23 timer siden):

Salewa teltet er kanskje et kuppeltelt? Selvstående? 

Tore

Mye info om Salewa Sierra Leone her: 

 

Noen nøkkelfaktorer som jeg synes gir bruksverdi/økt komfort er:

  • 3P versjonen har 180 cm bredde på innerteltet mot 160 cm som er normalt på flere. (2P versjonen har 120 cm som de fleste andre)
  • Rektangulært gulv på innertelt, dvs ikke avsmalnende innertelt.
  • Relativt vertikale vegger i kortside på innertelt, bra vinkel på sidevegger og godt takhøyde (i 3P versjon, og ikke superlang bruker (meg)) gir god romfølelse i innertelt.
  • God gjennomlufting mulig på sommer ved å åpne dører i begge fortelt.

Andre faktorer.

  • 2 fortelt, i hodeende og fotende (mange kuppeltelt har de på langsiden). Relativt små fortelt men fungerer bra.
  • 4 kryssende stenger (5 punkter hvor de krysses) gir et stabilt telt.
  • Fortelt er ikke selvstående, krever 2 plugger for duk i hovedinngang og 1 plugg til det andre forteltet for å strekke ut duk i fortelt.
  • Sirra Leone Pro III veier 2,95 kg (Telt, teltpose, plugger og stenger) mens Siera Leone III veier 3,4 kg  (Pro versjonen er ikke til salgs lenger ut fra hva jeg kan se)
  • Strikk i senger (telt kjøpt for noen år siden) er slapp eller blir fort slapp, dette gjør at skjøtene i teltstengene kan glippe og ødelegges om man ikke er nøye på oppsett eller bytter strikk. Jeg fikk ny strikk av butikke når jeg gav tilbakemelding på dette (og problemet var da løst)

Jeg bruker Sierra Leone Pro III mye sommerhalvåret når vi er 3 personer eller 2 som skal ha ekstra komfort. Stort sett dette eller Hilleberg Staiko som brukes sommertid pga 2 dører og mulighet for gjennomlufting. Vekt på ca 3 kg er innafor for min del på et telt som samtidig har nok duk på innertelt til at det ikke blir trekkfult i mye vind.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helag 2 er det det beste alternativet jeg har sett. Muligheten til å åpne hele enden ser flott ut!

Kanskje jeg er for kritisk nå.
Jeg liker ikke "Catenary cut" nede mot bakken, da mister man muligheten for å stenge av for trekk.
Jeg synest at tunneltelt skal ha 2 ventiler i toppen (en i hver ende), vanndamp stiger jo oppover.

Takk for all info, det finnes flere muligheter enn jeg trodde. Jeg har fått forklaring på hvorfor de fleste tunneltelt er av "camp" variant.
Jeg forstår ikke hvorfor ikke flere har glidelås på begge sider i "camp"en. Det ville gitt mye bedre luftemuligheter om sommeren.
Men når bruksområdet er høyfjell/ vinter så trenger en vel ikke bedre ventilasjon...

Takk for alle innspill.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (13 timer siden):

Her ville nok de fleste produsenter prioritert som meg og ha en større i den ene enden. Spesielt fordi det gir større bagasje og kokeplass. Derfor velger jeg helst også camp-utgaver for tunneltelt til mitt bruk.

Det er sikkert kjekt med stort fortelt. Sjølv foretrekk eg fortelt i kvar ende, fordi dette gjer kondensproblemet langt mindre (ikkje nødvendigvis mindre kondens, men det vert mindre problem), ettersom føttene ikkje pressar innerteltsduken mot ytterteltsduken i fotenden.

Tunelltelt med åpning i begge ender er også det som, etter mi erfaring, gjev best ventilasjon ved behov i sol.

Diverre for meg og andre med same preferanse, er ikkje dette prioritert av dei fleste teltprodusentane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.