Gå til innhold
  • Bli medlem

Lang, vanntett vinterjakke?


Halkatla

Anbefalte innlegg

Dette er kanskje litt på siden i forhold til tema her siden det ikke direkte handler om fjelltur, men jeg er ihvertfall på jakt etter en lang og varm jakke som kan brukes til pendling, lufteturer med hunden og den type ting. Noe man kan ha på over hverdags-/jobbklær. Jakken må tåle nordvestnorsk kyst-vintervær, så jeg tenker minimum 10 000 mm vannsøyle, kanskje mer? Må tåle en god regnskur i minst 30-40 minutter uten å bli våt. Den må gå ned til under knærne dvs. lang nok til å kunne brukes uten regnbukse, og den må være fôret slik at man slipper å bli kald når man står og venter på bussen og uten å måtte ha ørten lag under. Aller aller helst skulle den også hatt glidlåslufting under ermene ala ordentlige turjakker, men det er kanskje for mye å håpe på. :D


Jeg har stort sett brukt Didrikson tidligere, men har ikke vært fornøyd med verken vanntetthet, "pusteevne" ( 4000 g/m²/24h er tydeligvis ikke nok, det er som å ha på seg en plastpose 🤪) eller lengde. Jeg har kikket litt på Bergans Oslo Urban Insulated, men den tåler også "bare" 10 000 mm vannsøyle og jeg er usikker på om det er nok? Jeg hører også mye bra om Fjellrevens parkas, men de ser generelt for korte ut til å være særlig nyttige til mitt bruk, og inneholder ofte mye bomull i stoffet så de blir vel både tunge og våte... Så tips tas imot med stor takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en gammel modell av Oslo jakken, med hette i kraven. Den ble mye brukt, og jeg har vært ute i kraftig regn i byen med den uten å bli plagsomt våt. Det er bare et lite aber. Min jakke av gammel Oslo modell har primaloft som isolasjon. Tilfeldigvis står det ikke på Bergans hjemmesider hva den nye modellen har som isolasjon. Det ville jeg sjekket først. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.