Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor lages ikke flere telt med vindu?


Tubb

Anbefalte innlegg

Ville det ikke fantastisk å sitte å fyre i teltet til full musikk og samtidig kunne følge med på alt som skjer utenfor? Se om skyene sprekker opp, ett blaff av nordlys, om isfiskekvisten rører på seg, eller kanskje seiler noen freidige budeier forbi?

Joda, vet det finnes telt med vindu, men av en eller annen grunn har alle en egenvekt som egner seg mest til glamping.

I sin tid eide jeg et Bergans Helium telt. Vinduet i dette forteltet var vel knapt større enn flathanda jeg fikk i fjor . Men jaggu hadde det både underholdnings - og nytteverdi! Men grunnet høy vekt og upraktisk oppsett måtte jeg selge dette.

Hvorfor har ikke de store teltprodusenter som helsport, bergans og hilleberg dette tilvalget i sitt sortiment? 🤔

Flere som syns det hadde vært en god ide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare teltduken er tynn nok så blir den da nesten gjennomsiktig. 
4F27D53B-0DC1-4CFC-BA8A-BE75F2C91881.thumb.jpeg.5e6b8cf57aaa383288099c9ab8f2bf28.jpeg

Men å trekke til side døra i forteltet og se ut gjennom myggnettingen fungerer også bra. 
5D55CC18-C27A-4E54-A01D-78C82FB66563.thumb.jpeg.d318aa36f9446ee2438a5acda411ec5f.jpeg

Det å ha funksjonelle vinduer i firesessongstelt som både er solide, slitesterke og lette er nok sikkert ikke så lett å få til, nei. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker har jo etterspurt glass/vindu siden starten av vår tidsregning. Det er i hovedsak en installasjon for velbehag, beskyttelse og observasjon. Ville du bygd hus eller hytte uten vindu? Alle vil ha det - Dette på tross av dårligere isolasjon og merkostnader.

Registrerer at noen mener at det "er jo bare er å åpne teltdøra". Disse mennesker er tydeligvis velsignet med godt vær!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tubb skrev (1 time siden):

Forstår det. Er nok bare jeg som har slike rare behov. Men takk for alle innspill :) Ha det!!

 

Det jeg tenker er at plastikken i sånne vinduer kanskje ikke tåler kulde så bra. Kanskje den vil bli sprø og krakelere, men jeg kan ikke si at jeg vet dette. I et telt som aldri er tenkt å brukes i kuldegrader vil selvsagt ikke kulde ha noe å si. Plasten må også være så tykk at det ikke går hull i den. Det betyr øket vekt, men er vinduet lite blir det ikke allverden. I andre sammenhenger har jeg opplevd at plast ikke er særlig slitesterk i lengden, men det kan sikkert variere. Silikon vil muligens kunne funke. Det bruker man jo i noen kartmapper. Men erfaringsmessig blir denne gulaktig og tåkete etter en tids bruk, så jeg vet ikke. En annen ting er at stoff og plast oppfører seg forskjellig når det blir vått slik at det fort vil bli slakk i duken enten når den er tørr eller når den er våt. Er vinduet lite vil det neppe ha særlig mye å si.

Så svaret er kanskje tekniske problemer, altså at det ikke er noen særlig gunstig løsning for noe som skal være lett og solid? Man blir fort litt skeptisk når man skal investere 10000 kr i et nytt telt. Tåler sammenføyningen mellom plasten og duken ei vindkule av storms styrke? Tåler det at jeg krøller det sammen og ned i posen i 20 kuldegrader? Men egentlig bør du vel spørre produsentene om dette da det er de færreste her inne som vil ha noen erfaring med vinduer i telt siden det er så få av dem.

Tror ellers det kunne være fint med muligheten for å se ut. Ingen tvil om det. (men det må også kunne dekkes til mot innsyn da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tubb skrev (6 timer siden):

Forstår det. Er nok bare jeg som har slike rare behov. Men takk for alle innspill :) Ha det!!

De fleste tunneltelt har jo høyt plasserte ventiler som kan åpnes og lukkes ved behov. På mitt Keron, som har en ventil i hver ende, kan jeg la ventilen som er i le for vind og regn stå oppe, og her kan jeg myse ut og spionere på omgivelsene dersom nysgjerrigheten tar overhånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tubb skrev (9 timer siden):

Registrerer at noen mener at det "er jo bare er å åpne teltdøra". Disse mennesker er tydeligvis velsignet med godt vær!

Når du avfeier alle so ikkje føler det same behovet, med at dei ikkje er ute i dårleg vêr, er det ikkje enkelt å svara på det opprinnelege spørsmålet. Men eg skal prøve likevel, og eg kan starte med å presisere at eg teltar i både godt og dårleg vêr.

Sjølv er eg av den formeininga at teltåpninga og ventilasjonslukene er utmerka til formålet. Til tross for at eg ikkje alltid er velsigna med godt vêr. Er det så dårleg vêr at eg ikkje kan åpne opp for å sjå ut, er det ikkje så mykje å sjå der ute. Ventilasjonslukene til Hilleberg sine tunelltelt, er store og gjev god utsikt. På lesida kan denne gje utsikt også i temmeleg dårleg vêr.

Og det er i sterk vind eg er glad for at teltet mitt ikkje har slike innebygde svakheiter som eit plastikkvindu ville hatt. Sjølv om plasten i vinduet er sterkt, er saumen i møtet mellom den svakt elastiske silnylonduken og det ikkje-elastiske plastvinduet, eit svakt punkt. Slike vindu tåler dårleg bretting, etter gjentatte nedpakkingar av teltet, vert det veldig skrukkete, og det ein ser gjennom det, er omlag like utydleg som gjennom den tynne teltduken som er vist i bilete lenger oppe i tråden.

Slike vindu høyrer heime i campingtelt i fint vêr, ikkje i fjelltelt.

Den eigentlege grunnen til at ikkje fleire teltprodusentar brukar det, er nok derimot at det ville gjera teltet tyngre. Og i desse tidene virkar det som om låg vekt trumfar alt anna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har en vindsäck med PVC fönster ok nu men kanske håller i 5 år,jag viste ej att det var ett fönster före köpet men kan ev vara motiverat på vindsäck om man vill se väderutvecklingen men finns ju även en ventilations ´strut´där går det ju även att se igenom.

På vanliga tält är det nog få kunder som önskar fönster ev en mindre sektion med ofärgad väv som man kan ana lite om väder om man ej vill sträcka sig till ventilations luckan och kika ut,men man får ju ej en helhetsbild på vädret runt horisonten utan att dra ner en högt belägen blixtlås och sticka ut huvudet.

Men ofta är det ju upplysning om ev regn eller blåst som är viktigast och detta får man ju reda å genom att bara lysna och när det är ett avbrott i regnet titta ut.

Men ibland är man tvunget att gå iväg även om det regnar för att hålla tidsplanen för hemresan och då är det bara att packa all utr under tältduken,på med regnkläder och kängor och gå ut och ta ner tältet.

Jag som mest gått i fjällen i norra SV där det på sommaren är tillräckligt ljust att vandra även på natten har kunnat vara mer flexibel ,och haft större tält för att ibland kunna avvakta bra väder i ett dygn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har de sikkert funnet ut at det ikke fungerte likevel. 

Ofte matt med dogg eller rim om morgenen og ikke mye å se uansett. Ganske tykt materiale i vinduet er det også. Det er fortsatt mykt etter 20 år. Ganske sikkert at det ikke er miljøvennlig plast.. 

Tore

Endret av torese
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (15 minutter siden):

Da har de sikkert funnet ut at det ikke fungerte likevel. 

Ofte matt med dogg eller rim om morgenen og ikke mye å se uansett. Ganske tykt materiale i vinduet er det også. Det er fortsatt mykt etter 20 år. Ganske sikkert at det ikke er miljøvennlig plast.. 

Tore

Det kan være at det er vekta som har gjort at de har fjernet det. Ditt har jo fungert i 20 år, så da burde det vel være solid nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (21 minutter siden):

Jammen har du rett. Det står at det ér vindu der. Jeg overså det. Jeg så bare på bildene og fant ingen vinduer.

Det er et rundt vindu nesten oppe på taket ser jeg nå, i det hvite feltet (eller røde, alt etter hvilken fargevariant man ser på)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Mountain Hardwear med (lite) vindu selv, og venter bare på den dagen det sprekker i plasten/sømmen. Det har vært masse reklamasjoner på disse, og jeg er ikke overrasket over om de har sluttet med det.. 

Nå som teltet begynner å bli noen år, tør jeg ikke lenger ta det med til steder det kan få litt juling. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (På 1.9.2022 den 19.49):

Bare teltduken er tynn nok så blir den da nesten gjennomsiktig. 
4F27D53B-0DC1-4CFC-BA8A-BE75F2C91881.thumb.jpeg.5e6b8cf57aaa383288099c9ab8f2bf28.jpeg

Men å trekke til side døra i forteltet og se ut gjennom myggnettingen fungerer også bra. 
5D55CC18-C27A-4E54-A01D-78C82FB66563.thumb.jpeg.d318aa36f9446ee2438a5acda411ec5f.jpeg

Det å ha funksjonelle vinduer i firesessongstelt som både er solide, slitesterke og lette er nok sikkert ikke så lett å få til, nei. 

Det der er jo ikke et 4s telt😉. Men nydelig utsikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (På 2.9.2022 den 19.50):

Det er et rundt vindu nesten oppe på taket ser jeg nå, i det hvite feltet (eller røde, alt etter hvilken fargevariant man ser på)

Det kan ikkje vera mykje utsikt mot anna enn himmel gjennom det vinduet der, med mindre ein teltar rett under eit høgt fjell. Eg trur eg har langt meir oversikt over omgjevnadane gjennom dei to store luftelukene i Hilleberg Nammatj (eller lufteluka på lesida, i tilfelle kraftig vind og snøfokk)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (5 timer siden):

Det kan ikkje vera mykje utsikt mot anna enn himmel gjennom det vinduet der, med mindre ein teltar rett under eit høgt fjell. Eg trur eg har langt meir oversikt over omgjevnadane gjennom dei to store luftelukene i Hilleberg Nammatj (eller lufteluka på lesida, i tilfelle kraftig vind og snøfokk)

Kanskje det er for å kunne se om det regner før du går ut? ☂️ Eller hvis du setter opp teltet sideveis i ei skråning kan du jo se bortover 😂

Med det teltet her får man både utsikt og innsikt: https://www.wee.no/telt/24566

 

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (2 timer siden):

Ser ut som det er litt utsatt for kondensproblematikk😄

Det kalles integrert morgendusj. Du bare rister litt i teltet for å slå den på. Husk badebukse hvis du ikke setter pris på tilskuere. Og ta den på deg før du kryper ut av soveposen. 😁

Endret av Skogens Stønn
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.